Kukkotappelua ja kysymyksiä ?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
mimmu
australorp

Kukkotappelua ja kysymyksiä ?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Kysymys :smt017
Nyt vuosikkaat Topi ja Manu ovat ottaneet taas oikein kunnolla yhteen :smt009
Eli missä vika, kun aikaisempi välien selittely onnistui ja Topista tuli ns. pomo.
Mut nyt ihan ilman syytä alkoi sunnuntain käsirysä, eli oltiin koko päänseutu veressä kumpaisellakin ja niskassa kiinni kun vaan toinen vältti.
Ovat olleet vielä ulkona ja sisätiloissakin kun hetkeksi ilmat viileni. Joten sisätiloissa ja ulkotarhassa oikein kunnon rökitystä. :smt021 :smt084
Ihmettelen missä syy, kun tähänkin asti ovat pärjänneet :sad:
Kanoista on kaksi isabrownia, kolme hy-line brownia ja yksi kääpiä-koch ja silkkikana, sekä pikkutiput päälle joista ainakin kaksi kukkoa ja neljä kanaa (hiukan epävarmaa vielä kukkopuolista).
Näiden kanssa ei ole ollut ongelmia ja hyvin menee, mutta ehkä tuo polkeminen noihin isoihin kanoihin on vaikeampaa ainakin näyttäisi siltä. Jos toinen polkee niin toinen heti niskassa kiinni vaikka olisivat toisella puolen tonttia :-k
Tilaa on ulkona vaikka kuin katetussa tarhassa ja pihalla, sekä sisätilat isot ja ruokaa juotavaa kahdessa eri paikassa. On myös paljon virikkeitä ja kaikki on ihmisystävällisiä.
MUTTA........ Missä vika nyt :smt010
Pistänkö pataan vai mitä....
Jätänkö tipuista sitten mahdolliset kukot itselle kasvamaan ja sen aikaa saa kanat olla ilman kukkoja.
Nämä tiput ovat näiden silkkikanan ja kääpiö-kochin tipuja. Tai olisiko otettava keväällä uudet isommat kukot ja annettava nämä pikkukukot pois.
Siis mikä neuvoksi, ettei suru tule itselle ja kukoille joiden käytös nyt ei ole kiva. :smt018 :smt009
Kiitos vastauksista ja tarvitaan nyt ratkaisevia neuvoja pikaisesti.
ps. vielä se että olen erottanut sisällä kahteen osaan nyt nämä eli laittanut porttiin verkon ja kummallakin on kanoja, sekä toisella sitten nuo tiput päälle. Ratkaisu nyt näin ettei olla joka hetki verissäpäin :smt009 :smt010
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon vähän sitä mieltä (omien kokemusteni pohjalta), etteivät nuo saman ikäiset kukot tule toimeen keskenään. Vanhemmalla ja nuoremmalla kukolla homma näyttää menevän niin, että vanhempi on pomo ilman sen kummenpia näyttöjä. Sittenhän joskus tulee se aika, kun nuorempi kokee olevansa vahvempi ja riistää vallan vanhemmalta. Se jää nähtäväksi.. Mutta saman ikäisten pitää ilmeisesti tämän tästä testata, että kumpi se nyt olisi pomo ja antaisiko toinen periksi.

Onko sulla mahdollisuutta pitää porukka noin kahtia jaettuna? Voisiko se olla ratkaisu jatkossakin?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Olen kokeillut kokoilla ja koirallakin. kaksi saman ikäistä ei tule toimeen kuin harvoin. jos ovat jo riidat aloittaneet, ei loppua tule. Sen voi melkein vannoa...
mimmu
australorp

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Kiitos kun vastasitte,eli:
Joten ei siis samanikäisiä. Tässä pikkukastissa sitten kasvaa pikkuiset kukkopojat eli laitan Topin kanssa yhden ja Manun kanssa yhden eli isä + poika yhdessä. Sitten vielä yksi tai kaksi jää yli joten ne pitäisi saada johonkin mutta taitaa olla ylitarjontaa. :smt009
Tilaa on olla erillään ja kukoilla omat "haaremit" ja lisää tiloja rakennetaan keväällä, joten annanko olla tällä systeemillä. Kun kukkopojat ovat nyt 3,5 kk ja edelleen toisissaan kiinni ain yhdessä niin miten se onnistuu sitten erottelu jos laitan kukot pois siitä toiseen tarhaan joka on ihan näköetäisyydellä vain se porttiverkkko esteenä.
:smt056 ja entäs sitten ulkoilu :smt017 kun on lauhaa vielä. Siihen olisi kova työ nyt enään laittaa esteitä ja eristää.
Laitan tähän vielä muutaman kuvan et onko nämä todellakin kukkoja :-k
Tämä kaakattaa, eli ei varmaankaan kukko

Kuva

Tässä etualalla Oliver? ja takana Olivia josta arvailua onko se sittenkin kana

Kuva

Muokkasin kuvat pienemmiksi, niin on helpompi katsoa. T. Hilta
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kolme komeaa kukkopoikaa mun mielestä...Voisko niitä Topin ja Manun parvia ulkoiluttaa vuorotellen, vaikka vuoropäivinä? Saattaahan nuo pikkukukot hyvinkin onnistua vanhempien kukkojen parvissa vielä monta kuukautta.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kukkoja ovatten kaikki minunkin mielestäni.
Itse olisin sillä kannalla, että aivan kaikki ylimääräiset kukot kannattaa antaa metsästäjälle, jos ei itse pysty niitä pataan laittamaan. Meillä on tupannut olemaan niin, että aikuisten parvessa nuoret kakkoskukot on yksinäisiä ajokanoja, aikuisiksi kasvettuaan ne tappelevat pomokukon kanssa kunnes voittavat. Monilla on kokemuksia siitä, että vanha kukko kuolee pois kun se menettää valtansa. Eli jos pomokukko on rakas, sitä kannataa suojella kilpailijoilta. Muutenkin olis tärkeää koittaa pitää parven stressitaso alhaalla, ettei tule kaikenmaailman ikäviä marekiinkuolemisia tms.

Itsellehän siitä suru tulee, jos on kerennyt kiintymään kukkopoikiin, kannattaa kuitenkin pitää mielessä eläinten paras. Lintu ei millään tavalla kärsi nopeasta lopettamisesta ja kuolleena olemisesta. Kärsimystä aiheuttaa valtataistelu, muu höykyttäminen tai syrjittynä oleminen.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Olen samaa mieltä. Se on hyvin stressaavaa tuo valta taistelu. Esim. jos on kaksi poika hamsteria niin ne kuolee melkein vuotta aikaisemmin kun ressaavat vallasta. Jopa se pomo.
Hamsteri kun on oikeasti erakko, eikä seurustele poikien kanssa.
Varmasti sama pätee kanoihinkin. Kyllähän ne oikeasti ajettaisiin pois nuo nuoret kukot.
Eli jos nuori kukko ei kerrasta usko, niin silloin sen luonne on ALFA ja se kyttää tilaisuutta kokoajan ja pomo kyllä sen tietää.
Parempi panna pois jompikumpi!
Mimmi

Minkä ikäisiä nuo kuvien kuknat nyt siis ovat?

Ylemmässä kuvassa on mielestäni kukko: kanoille ei tule noin kiiltäviä metallinhohtoisia kaulakoristeita. Tosin "kokovartalokuva" auttaisi varmistamaan.

Alemmassa kuvassa taas vaikuttaa oudolta, kun noinkin ison näköisillä nuorikoilla ei ole lainkaan pyrstöä?? Ja on mulla joillakin kanoilla tuon kokoiset harjat & heltat. Takempana olevalla on kyllä kukkomaista kaulusta, jos oikein taas näen. Etummaisella ei näy sitäkään. Mä oon kyllä näistä vähän ihmeissäni. Mistä te muut päättelitte kaikkien olevan kukkoja? :smt017
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mä kuvittelin päätteleväni asian isosta harjasta ja tosi isoista heltoista. Tuolla takimmaisella kukolla on vielä kaulassa kiiltäviä höyheniä. Koska noissa on silkkiä, niin minusta pikkupyrstöisyys ei ole mitenkään ihmeellistä. Oletin siis, että noi on sen 3,5kk.
Minusta Oliver on aavistuksen kukna, muut aivan selviä kukkoja. Tietty sitä ei voi tietää ennen ekaa kiekaisua. :smt017
Mimmi

Ok, toi silkkihommahan sekottaa mut ihan täysin, kun en ole läheltä seurannut muita kuin maattareita. Mutta pidän kiinni siitä, että alakuvan etummainen on kukna, kunnes kiekuu tai munii! :smt005
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mullakin on silmä harjaantunut vaan maattareihin mutta nuo on minusta selviä kukkoja silti kaikki kolme! No on meilläkin kanoilla noin isoja harjoja ja helttoja niinkuin Mimmi sanoi mutta vaan aikuisilla munivilla, ei 3,5kk nuorikoilla. Tosin meillä kukot siinä iässä yleensä jo kiekuvat komeasti.

Ja ihan samaa mieltä olen muitten kanssa, pataan vaan, jos ei omaan niin jonkun muun. Ei se kukko kuolemaansa sure, parven elämänlaatu siinä vaan paranee. Eikä minusta ole edes reilua tyrkytellä kukkopoikia uuteen kotiin "ettei niitä tarttis tappaa" - se on aina huono peruste ottaa joku eläin vain että se pelastuisi kuolemalta, kyllä ne perusteet pitäis olla ihan muut. Ja kun joka tapauksessa kukkoja on aina liikaa.
Se asia pitää vaan hyväksyä kun kanojen antaa lisääntyä, että valtaosalle kukoista on elämä lyhyt ja sen päämääränä pata.

Jos olisin mimmu niin pitäisin Topista ja Manusta sen mieluisamman ja yhden noista nuorista ja toivoisin että vanhan ja nuoren kukon välillä pysyy selvä arvoero eikä siitä tarvitse kiistellä. Enkä vaivautuisi jakamaan eri osastoja ja ulkoilutusvuoroja lainkaan. Helpoin ja paras minusta parvelle ja hoitajalle niin.

Ja meillä on kyllä kukkoveljekset tulleet hyvin toimeen keskenään - poikkeukset vahvistavat säännön? :smt001 Ihan wanhoiksi tosin ei ole mikään veljespari vielä päässyt, Kaaleppi oli vajaan vuoden kun se pistettiin pois mutta siihen asti elivät sulassa sovussa Helmeri-veljensä kera. Ja nyt huhtikuussa kuoriutuneet kukot ovat ainakin vielä kuin paita ja perse. Meillä kanat ovat niin hienohelmoja etteivät paljoa viitsi näillä syysilmoilla ulkoilla, joten veljekset touhuavat pihalla enimmäkseen kahdestaan ja näyttävät oikein hyvin viihtyvän keskenään. Mitään erimielisyyksiä niillä ei ainakaan vielä ole ollut eikä toisen kurmuuttamista, ainoastaan välillä kun toinen polkee jotain kanaa katsoo toinen asiakseen mennä viereen huomauttamaan että se olis kyllä hänen rouva, tai jopa kiilaavat toisiaan pois kanan päältä... :smt003
Vastaa Viestiin