Ripuli, kokkidit, sisäloiset...

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mulla vaan ei ole mitään käsitystä paljoko tollanen maattarin räppänä painaa. Mä lykkään sille pian jonku jätin annostuksen niin siinähän sitte ihmetellään että mikäs kanoilla nyt... :smt005
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Teuraspaino oli kilo minun kukolla ja alle kanalla.
Joten antasin kanalle 2 kg mukaan ja kukolle 2,5-3kg
Klara

No ei noi sitte häävin isoja rottanoita ole :smt005

Paljo isommalta toi kukko näyttää ja tuntuu kun se käy päälle.. vähintään iha rinosauruksen kokoselle :smt119 :smt003
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Maatiaiskanalle minä olen antanut just tuon kahden kilon mukaan. (En ole kyllä puntaroinut ikinä muita kuin Soinia...sen pitäis olla mukajokumaatiaiskukko, vaan muhkea paino 4.6kg ei kyllä ihan täsmää :smt005)
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Se Pikkupunaheltta sitten muuten ei ollut cc-rehua. Cc-rehuna sitä saa vaan irtotavarana, ei säkissä. Mut otin sen säkin kuitenkin ja meidän viisviikkoiset tiput on kyllä kasvaneet sillä mukavasti eivätkä ripuloi. Näitä vatsvaivoja on vain kesäkuisilla nuorikoilla, edelleen ajoittain. Aikuiset ja pikkuiset on siis ihan terveitä. Mä edelleenkin epäilen kokkidioosia. Tai sitten nuorikot on vaan stressaantuneita jatkuvasta turpaan ottamisesta. Nää meidän isot pitää pienemmilleen kauhiaa kuria :smt012

Ihan oikeesti stressi voi saada kanan ripuloimaan: kesällä jouduttiin erottamaan ennen toimeen tulleet aikuiset kukot, kun alempi viikon erossa olon jälkeen haastoi pomokukon. Tappelu oli sellainen, että jos en olisi erottanut kukkoja, jompi kumpi olisi kuollut. Erottamisen jälkeen haastaja päästeli vesiripulia loppupäivän. Tämä haastaja jätettiin meille kukoksi ja siitä on kehkeytynyt pienempien kiusaaja. 16-viikkoista Lilliäkin se kurmottaa, vaikka sen jo muutaman viikon päästä kuuluisia astua sitä. Ihme öykkäri.
Klara

Meillä on nyt annettu axilur kuuri. Jaoin pullanpaloihin veteen liotetun tabletin ja koitin siinä sitte fiksusti jakaa jokaiselle osansa.. joo'o :roll: Ihan yyylihelppoo - NOT :oops:

Joka kotko juoksee mun peräs heltat vintturalla "anna anna anna ANNA" ja takkuaa palasista joita yritän niille yhdelle kerrallaan antaa. Tummasilmä tytteli ja ujopiimä, ne uusimmat siis, ei meinannu päästä jaolle ollenkaan ja vanhat akat nahistelee palasista, varastaa kaverin suusta, kukko potpottelee ja pudottelee oman palasen kanoille nokittavaks "kattokaas tytöt kun saalistiki hienon pullanpalan" ja ja ja :smt013

Leivä hermoromahdus, teki mieli kiljua ja ärjyä :smt075

No.. jokainen sai kuitenki jotain, mutta mun hienot laskelmat jokaisen kanasen annoksista män kyllä niin persiilleen ku olla ja taitaa.

Kattotaan nyt sitten että auttaako tämä meillä esiintyneeseen ripuliin. Etenki tummilla tytöillä on ollu pitsipöksyt kakkassa useammankin kerran ja tänäänkin kuului muutamalta vaan pruits kun sontivat ja vesivetelä lätäkkö jäi jälkeen.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

:smt005 Voi hertsyykkeris sentään! :smt005
Kokeilepa seuraavan kerran niin noissa täsmäannosten jaossa, että otat joka kotkon yksitellen erilleen muista. Esim. ulos tarhasta tai sisäkarsinasta. Silleen mulla on onnistunut oikein hyvin...jokainen varmasti saa ja syö troppinsa.
Klara

Hmpf.. nauraa mulle mokoma :smt012 :smt003

Joo täytyy varmaan kokeilla jos vaikka seuraavalla kertaa onnistuis paremmin. Madotuksesta ei ainakaan vielä näytä olleen apua mein kotkojen ruikkimiseen. Samanlaisia pruits ääniä kuuluu edelleen - mitäs nyt sitte :smt017
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viikon päästä uusi madotus ja tarkista myös, että ruokavalio on suhtkoht kuivaa. Ootko nähnyt kakoissa matoja?
Klara

En oo nähny matoja, en edes niissä ihan vetisissä liruissa ja niissä luulis valkosten kiemurtelevien yökötysten näkyvän oikeen hyvinkin.

Ruuaksi ne on saanu punahelttaa ja kauraa ja ruuanjämiä (ei mitään hirmusti maustettuja) Muuten ne sitten päivisin kuoputtelee vielä tuola tarhassaan.

Ens viikonloppuna sitte uus satsi troppia ja nyt koitan saada ne jotenki viksusti eroteltua :smt003
Klara

Ripuli tuntuis vaan jatkuvan joillakin. Tummasilmä tyttelin takamuksen höyhenet on ihan likaset kun on ihan vesipaskaa ruutannu tulemaan. Satunnaisesti ruikkii muutkin.

Ruokinnassa ei ole mitään kummallisuuksia ja syövät ja juovat hyvällä halulla. Kukaan ei tunnu eikä näytä laihtuneen tai kuihtuneen.

Matokuurinkin jo saivat.

Mitähän täs nyt keksis tai kokeilis. Ei toi ruikkuaminenkaan nyt ihan normaalia voi olla :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No ei ole normaalia, ei..

Pitäiskö kääntyä ell puoleen ja pyytää jotain näytteenottoa? :smt017
Klara

Samaa mietin että vois olla jo ell paikka kun ei toi madotuskaan auttanu. Ja vois olla ihan hyvä hoitaa se alta pois ennenkuin mahdolliset tiput kuoriutuu. Se ei ois sitte kiva jos ne pienet piipertäjätki tulis kipeiksi :smt009

Jännä kuitenkin noitten kanojen kanssa. Päällepäin ei uskois että on mitään. Höyhenpuvut on kiiltävät, syövät ja juovat hyvin ja ovat touhukkaita. Luulis että jos ne on kipeitä niin olisivat nuutuneita tai jotain :smt017 Ainoa mistä mitään huomaa on että likaantuneet pershöyhenet kielii tarinaansa ja silloin tällöin kuuluu pruits ja jää märkä lätäkkö. Kuitenkaan ei jokaisella eikä joka päivä. Kukolla ei mun mielestä ole ollu ripulia lainkaan. Kummallisia otuksia ovatten mokomat :smt002
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

No sepä, ne on meilläkin hyvinvoivan olosia ni en oo sitten asiaa enempää miettiny... on ne matokuurin saaneet eikä myöskään ollu vaikutusta, panin sit herkkupalojen syyks :smt017
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minullahan oli yksi munimaton kana jolla oli kokoajan ripuli. Muilla ei. No panin sen sitten pataan ettei tartu muille.
Vielä ei ole kellekkään mulle tullu. Kop kop
Vastaa Viestiin