Muninta tauko

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
pekko

Muninta tauko

Viesti Kirjoittaja pekko »

Kuinkas kauan kanat teillä pitää taukoa muninnassa :smt017 Meillä nyt oltu lähes viikon ilman munia :smt012 Heti,kun joutuivat sisälle,niin alkoivat munat vähenemään :smt012 jos oikein olen täältä ymmärtänyt,niin tuo valon määrä vaikuttaa? Aikas hämäräähän tuolla kanalassa on (yksi työmaa valo roikkuu katosta). Siis,kun ei ole tietoa,että pitävätkö yleensä kuukausi tolkulla taukoa vai onko toivoa saada munia edes lähi kuukautena :smt003 Ja pitävätkö laumassa kaikki kanat yleensä taukoa samaan aikaan :smt012
-Kyyhky-

Viesti Kirjoittaja -Kyyhky- »

Meillä tuo tauko on kestänyt kohta 3kk.. :smt012
Saavat munitusrehua,kauraa,kotiruoka jätteet, kalkit yms mutta munia ei ole näkynyt..
Nyt olen seuraillut kanoja ja niiden pyrstöt alkavat olla kohta 'täysimittaisia' eli eiköhän munintakin kohta ala uudestaan. (toivottavasti)
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Eipä ole tullut seurattua kovin tarkkaan munintatauon pituutta, kun olen aikaisemmin joka kesä ostanut nuorikoita ja nykyvuosina omat kanat ovat hautoneet uutta porukkaa. Syksyllä munintansa aloittavat nuoret ovat meillä munineet läpi talven, niin vanhempi porukka on saanut lomailla ihan miten pitkään vaan on sattunut heitä huvittamaan :smt004

On siinä kyllä yksilöllisiä eroja, joku tiputtaa "riepunsa" melkein yhdessä yössä ja toinen "karvan kerrallaan". Ja uusi höyhenpuku tulee toisille nopsaan ja toiset muistuttavat viikkotolkulla piikkisikoja.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Meillä maattarit on pitäneet ihan älyttömän pitkiä munintataukoja, elokuulta jonnekin maaliskuulle. Hybridit taas eivät pitäneet taukoa ollenkaan, ihan pimeimmillä paukkupakkasillakin töttäsivät sen munan päivässä.
Ei se munintatauko varmaan nyt lopu, vaikka sulat tulisivatkin takaisin, onhan pimein vuodenaika vasta tulossa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä tulee munia kokoajan. mies meinasi, että johtuu siitä kun saavat ulkoilla jokapäivä. Eli ei ole tullut suurta elämänmuutosta. Luulen, että hänellä on ainakin osittain oikeassa.
Minä luulin että kanoilla oli tauko, mutta olivat munineet kokoajan piiloon.
Eivätkä saaneet edes kokoajan munitusrehuakaan. Nytkin se on vain pieni osa ruokaa.
Voisko olla ulkokanoilla kaamosmasennus, kun joutuivat sisätiloihin??!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon kans kikkaillut tuolla Hiltan mainitsemalla tavalla, eli nuoret kanat munivat kyllä sen muutaman munan koko ajan. Lisäksi tänä syksynä yritin sellaista, että pistin osan porukasta jo aiemmin talliin ja osa oli pidempään ulkona yötä-päivää. Mutta ei se näyttänyt mitään ratkaisevan: osa ulkona muni, osa aloitti sulkasadon ja samoin kävi sisällä.

Sitten mulla osa vielä taukoilee tipujen kanssa ja niistäkin osa jatkaa sitten tipujen jälkeen munintaa ja osa taas pitää sulkasatonsa siihen perään. Eikä mitään tekemistä iän kanssa! Esim. Orvokki on syntynyt tammikuussa 2008, sai tiput elokuun lopulla ja vetäisi siihen sulkasadon perään. Sen sijaan siskonsa Muusa on muninut koko ajan, ulkona ja sisällä eikä tietoakaan sulkasadosta!

Mutta joka tapauksessa ekat "lakot" alkoivat elokuun lopulla ja nyt ekat jo munivat tauon jälkeen, eli oisko lyhimmillään 2 kk tauko. Ja kyllä sillä pyrstön takaisin tulemisella on merkitystä, mutta toki sen jälkeen pitäisi valoisaa aikaa pikku-hiljaa kasvattaa, jos aikoo munia saada.

Tauko on kuitenkin hyvä juttu, se jatkaa kanan eliniän odotusta ja myös muninnan jatkumista pitkälle. Se on osa kanan hyvinvointia.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Eli aika yksilöllistä ja ehkä rotukohtaista. Ehkä sukua kannattaa jatkaa niillä jotka pitävät siedettäviä taukoja.
Vastaa Viestiin