Toinen silmä kiinni

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
hannaw

Toinen silmä kiinni

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Meidän brahmakana Ulla on ollut pidempään jo vaisu. Orrelta ei tule itse alas, nostan sen aamuisin ja pistän muiden kanssa ulos. Syö hyvin ja liikkuukin jonkun verran, mutta vaikuttaa väsyneeltä. Olen vienyt sille erikseen ruokaa, niin näen ainakin sen syövän. Tänä aamuna ei ollut orrella vaan maassa ja toinen silmä on kiinni :smt017 Rupesi kyllä syömään heti.
Alkuun ajattelin kaiken johtuvan siitä kun Ellulla on poikaset, ja alkuun Ellu vahti niitä tosi tomerana, ettei Ulla paljon saanut sisällä liikkua. Mutta enää se ei voi sitä olla, koska ulkona on tilaa ja ainoastaan ruokakupille ei saa yhtäaikaa mennä. muuten rauhallista oloa, ja kukko pitää kyllä Ullallekin seuraa.
Marekia ajattelin, mutta mitään sen oireita en ainakaan vielää ole huomannut.
Yritän saada ell:n kiinni, mutta olisiko jollakin jotain ajatusta asiasta?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Enpä osaa oikein muuta sanoa kuin, että tarkkaile kävelyä ja lentämistä. Tarjoile tosiaan ruokaa ja vettä nokan eteen. Silmät voisit katsoa, että ovatko kirkkaat/sameat ja onko pupillit säännöllisen muotoiset. Muniiko se ihan normaalisti?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kyllä mäkin kiikuttaisin tuon nyt elukkelekuriin. Tuntuis, että jos se on ollut jo pidempään vaisu, sillä saattaa olla vaikka tulehdus jossain. Heikentyneen yleiskunnon myötä sit tulee kaikennäköistä muutakin, kuten nyt silmätulehdusta. Vitamiinit ja valkosipuli tuskin olis pahitteeksi. Toivottavasti vaivaa selviää ja hoituu pois!
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Eläinlääkäriäpä ei saakaan niin vaan kiinni :smt013

Yhtään munaa en ole sen jälkeen löytänyt kun Ellu aloitti hautomisen. Laitoin silloin toisen pesän Ullaa varten, mutta siellä ei ainakaan käynyt. Jos on muninut lattialle, niin parempiin suihin ovat menneet. Tästä on siis jo montakuukautta :smt017
Vitamiini pommi on nyt annettu.
Liikkuminen on vähän haparoivaa, mutta luulen sen johtuvan kun näkee vain yhdellä silmällä. Siivet ei roiku, pää on suorassa ja kupu ok. Orrelle en ole nähnyt nyt menevän, mutta vaikuttaisko toi näkökyky siihenkin :smt017
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Meillä yksi pikkukana vetää luomen helposti kiinni ja ajattelin et onko saanut nokkaisun johonkin siihen tyveen tai muuten arkonut, näytti edestä katsottuna ihan normaalilta silmältä. Nyt sitten katsoin taskulampun kanssa alhaalta päin ja moni asia sai selityksen. Silmä on ns. tyhjä, siellä on mustuaisen reunat mutta keskeltä näkee suoraan sisään. On kuitenkin pyöreä, ainakin luomen muoto menee pyöreästi.

Onko tälläinen nokkaisun tulosta vai voisiko olla esim synnynnäistä? Alhotyttö siis kyseessä, kesällä syntynyt ja toisaalta, noi tehotytöt kyllä hyökyttää ja onnikukkokin ottaa osansa "hauskuuteen" :smt013

Tekis mieli pistää kaikki tehotytöt pataosastolle, mutta kun pikkukanat ei muni vielä, niin en raatsis, toisaalta, jos tälläisiä ruumiinvammoja alkaa ilmenee, niin kai se on pakko siirtyä ostomuniin.. :smt012

Nyt ymmärrän, että se on tuo yksi ja sama pikkuinen, joka kyyhöttää helposti sisällä / orrella. Ei halua isojen kanojen lähellekään (kun ei tietysti näe toisella silmällä ja/tai erittäin huonoja kokemuksia niistä. Voi että mua surettaa sen puolesta, löytääkö sokea kana jyvän? Pärjääkö se vai näivettyykö lopulta, kun jää aina jalkoihin/väistää, se nököttää ruokakipon vieressä, mutta eivät kukaan osanneet vielä juomakipolle, minkä nille viritin, lentomatkan päässä, joten nuo tehotytöt ei niin herkästi tule sinne häiriköimään. Lentääkin välillä niin että ihmettelen missä on suunnistusvaisto, mutta tuosta siis varmasti johtuu, kun näkee vain yhdellä silmällä.

Onko tämä armeliaisinta lopettaa vai annanko vielä kasvaa ja katson miten pärjää? :smt010
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Siis onko se silmä rikki puhki? Vai onko mustuainen vain viottunut/viallinen ilman että ns kalvo on rikki?

Meillä ei vielä Ainokainen kuulu kunnolla laumaan, koska on niin nuori. Joutuu viimeisenä kupille jne.
Mutta kyllä se puolensa pitää vaikka ei aina lauman perässä menekkään.

Kokoajan kuitenkin tilanne on parantunut kun tipu on kasvanut.

Minulla on ollut kana jonka mustuainen oli ikäänkuin valunu alas. Ihmeen muotoinen. Hyvin se silti pärjäsi.

Uskon, että se oppii olemaan silmänsä kanssa.
ann75

Se näyttää mun mielestä pyöreältä, siis ulospäin eli joko parantunut kokonaisen muotoiseksi tai sitten ollut alunperin tuollainen. Tosiaan, sisälle näkyy mutta näyttäisi olevan pintaa, ei siis kokonaan tyhjä eikä pinnalta risan näköinen. Voiko vaikeammin selittää, taidan mennä kameran kanssa käymään, nii saa selvyyttä asiaan.

Seurataan siis vielä, kiitos kannustuksesta. Voi surkujen surku sitä kuitenkin, mä oon ollut niin innoissani niistä ja nyt huomaan, etten ole osannut katsoa kaikkia asioita. Ulkoilee kavereiden mukana kyllä, mutta tuo taitaa olla se joka aina viimeisenä lähtee liikkeelle.
Pootsi

Eli siis sarveiskalvo on ehjä, mutta mustuainen epänormaali? Se voi olla ihan synnynnäistä, kana kyllä oppii tulemaan toimeen sen kanssa. :smt001
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Ois kyllä "kiva" nähdä kuva silmästä...
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minusta se sarveiskalvo ei kyllä itestään hevillä parane. Äidilläni oli joku ihme tulehdus jossa kalvo kääriytyi rullalle. Siihen piti kiiressti saada lääkettä!!
Joten luultavasti se vika on todellakin ihan synnynnäinen.
ann75

Tässä on kainon silmää, tarkkaan kun katsoo, niin huomaa, ettei olekaan heijastus vaan "tyhjää" täynnä eli vaalea (=ei mustuaista) tai siis mustuaisen reuna näkyy vähän "repaleisena" alareunassa etupuolella.
Kuva

tässä vähän näkyy, kun pitää usein "verhoo" kiinni eli luomi edessä, vähän huono valo tässä kuvassa.
Kuva

Pidetään peukkui Kainon puolesta, että vahvistuu niin että jaksaa pistää hanttiin ja etsiä ruokaa. Laitoin sen taas ruoka ja vesikipolle ja molemmat maistui, liekö kärvistellyt orrella koko päivän :smt010
Muuten kyllä mun mielestä aika pirteä, ettei nyt onneksi ihan laahusta, arka vaan menemään minnekkään.
Pootsi

Mustuainenhan on pelkkä reikä, joka vaan näyttää mustalta, koska silmän sisällä on pimeää. Tuolla kanalla näyttäis olevan värikalvossa epämuodostuma, varmasti synnynnäinen, jonka takia silmään pääsee liikaa valoa. Kanaa varmaan häikäisee, siksi se pitää silmää kiinni.
Tosi harmi homma tuollainen. Ei sille varmaan voi juuri muuta kuin katsoa, että lähteekö elämä sujumaan.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Mulle tuli mieleen yhtenä vaihtoehtona kaihi...Muistelen, että
maattaritiedotteessa 2-2007 on kuva, jossa on jotain valkoista silmässä...huomattavasti vähemmän kylläkin kuin ann75:n kanalla.
ann75

Ja mä vielä räpsin salamalla siitä kuvia.. voi raasua, jos se saakin liikaa valoa. Pitää laittaa 40 vattinen lamppu kanalaan, tuo 60 on musta aika tehokas. Jos sitten olis meidän kainollakin kivempi olla.

Tuollaisella valuvikaisella ei varmasti kannata lapsosia teettää? Tämä siis ajankohtaista vasta kevät/talvella tai keväällä, mutta silti, mitenkäs tuon erottaisi munimaan muualle siinä vaiheessa (ei siis muni vielä, joten ei ajankohtaista muutenkaan ihan vielä).

Vähän iloisempia uutisia myös, sähkäri kävi tänään vähän tekemässä katsantoa ja saadaan kanalaan ihan oikeat sähköt. Voipi sitten purkaa roikkaviritelmät, onhan nuo vähän epäilyttäviä tuolla sateessa ja tuoverruksessa ja saa lämpöäkin, nythän siellä on vielä lämmintä, mutta entäs kun tulee oikeet pakkaset. Harmittaa kun ei ehdi valoisaan aikaan ulkoiluttaa noita lainkaan, nehän on jo unipuilla kun tuun kotiin :smt017
Pootsi

Vois kannattaa pyytää vielä eläinlääkäriltä arvio. Jos vaikka jonnekin pieneläinklinikalle vois lähettää noi kuvat sähköpostina. :smt017
Vastaa Viestiin