Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
iracarita

Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Aihe tuli mieleeni, kun mietin kuinka neuvoisin lapsiperhettä uuden kukon omistajana. Täytyy heti alkuunsa myöntää, ettei minulla ole juuri kokemusta lapsista, mutta muutamasta kukosta kylläkin. Tällä palstalla käy moni aloitteleva kanan/kukonhoitaja vierailemassa, joten varmasti voisimme muutaman neuvon heille kukkojenkin suhteen antaa :smt003

Ihan ensimmäiseksi sanoisin: Älä matki kukkoa kiekuen. Kiekuminen on kukolle reviirimerkki ja toisen kukon kiekuminen ärsyttää sitä suunnattomasti.
Minun ensimmäinen kukkoni sekosi, kun kesällä työmies sitä aina matki kiekuen. Kukko tuli aluksi suunnattoman vihaiseksi tälle miehelle ja koska miehellä oli parta, saivat myös muut parrakkaat miehet nähdä ensimmäisenä kukon kannukset.
Lopulta sain minäkin varoa ja mennä hevosraipan kanssa munia hakemaan kukon reviiriltä. Kukko saikin melko pian häädön meiltä, kun ei sitä viitsinyt koko ajan olla varomassa...

Toinen asia mikä kukkoja tuntuu ärsyttävän on punainen. Joten, kun mennään kanalaumaan, jossa on kukko varsinkin pienissä tiloissa, ei kannata pukeutua punaisiin vaatteisiin.

Kukollahan on päässään punainen heltta ja harja, jotka ovat "ärsytysmerkkejä" toisille kukoille siinä missä teerikukon punaiset kulmat ovat teerille. Tästä vaatevalinnasta voi "lipsua" siinä vaiheessa, kun kanat ja kukot jo tuntevat hyvin hoitajansa, mutta varsinkin vierailevien tähtien ja perheen pienimpien on syytä pysytellä poissa punaisissa vaatteissaan.

Ja lasten kanssa ylipäätään on varmasti syytä olla varovainen kukon läsnäollessa. Jotenkin minusta tuntuu, että pientä lasta kohtaan kukko helpommin kokeilee mahtiaan. Ja lapsellehan kukko voi saada kannuksillaan pahaakin jälkeä aikaiseksi. Eli lapsiperheissä vanhempien pitäisi neuvoa lapsille kuinka käyttäydytään.

Kukkojen ja kanojen kanssa pätee pitkälti samat pelisäännöt kuin muidenkin eläinten kanssa. Lähesty lintuja niin, ettet pääse yllättämään ja säikäyttämään niitä. Älä jahtaa kanoja/kukkoja huvin vuoksi. Mielellään pikkulasten touhuja pitäisi olla aina valvomassa aikuinen.

Tässä minun päällimmäiset ajatukset. Jatkakaa toiset kokemuksienne mukaan.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hyvä topiikki! Ja neuvot myös! Omasta pikkuruisesta kokemuksesta sanoisin lisäksi, että myös kukkojen yksilölliset luonteet vaikuttavat vahvasti siihen, että tuleeko niistä vihaisia vai ei. Vihaisuuden sanotaan olevan perimässä, joten onko sitten tuuristakin kiinni, että putkahtaako ko. ikävä käytös esille, vaikka käsittely olisi kuinka oikeaoppista.

Meillä on kolme aikuista kukkoa, joista yksi vihainen, yksi solmuunväännettävän kiltti ja yksi arka. Kaikkien kohtelu ollut suurinpiirtein samanlaista eli on kyllä matkittu kiekumista ja käytetty punaisia vaatteita. :? Aikuisten hoidossa ovat ja vierailevat lapset saavat seurustella vain aikuisen valvonnassa.
Moilanen

yleiskeskustelualue/kanat

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Tuosta perimästä varmasti kehkeytyy mielenkiimtoinen keskustelu.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että eläin perii kyllä geeneissä perusviettinsä; hoivavietti, laumavietti, suvunjatkamisvietti...jne.
Eri asia on sitten laumavietti esim, miten herkästi kukko oppii laumansa suojelemisen ja kaitsemisen, paljonko siihen vaikuttaa ns mallioppiminen vanhemmalta kukolta jne.
Erityisen tärkeätä olisi mielestäni seurailla kanalaumansa käyttäytymistä. Siitä oppii paljon ja varsinkin kukosta.
Yksi esimerkki; toissailtana Moilanen ei sitten millään tahtonut laumoineen mennä kanalaan vaikka alkoi jo hämärtyä.
No ajelin sitten ne sisälle ja vieläkin kukko katseli ympärilleen epätoivoisen näköisenä.
Kanalassa huomasin, että Ruska puuttui.
Menin ulos etsiskelemään enkä löytänyt. Kettu, kissa, haukka????
No seuraavana päivänä, ollessani markkinoilla, vaimoni ilmoitteli iloissaan, että Ruska tuolla pihalla kuopsuttelee ahkerana ja haikailee toisia.
Siispä kukko osasi "laskea", että yksi puuttui. Vahva laumavietti.
Yleensä Moilanen on häijy ainoastaan kissoille ja joskus hätistelee kyyhkyjä pois makupaloilta, muuten esim ihmistä kohtaan lempeä kuin mikä.
Samoin se on "opettanut" meidän muut kukkopojat käyttäytymään.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Moilasella on selvästi hyvä kukko, ja ennenkaikkea oikein pidetty :smt001

Mun mielestä kukkoihin pätee hyvin kaikkien muidenkin laumaeläinten käytösasiat. Ja kukkojen oppimis- ja päättelykykyä ei myöskään pitäisi aliarvioida, eli nekin elää sen mukaan minkälaisia johtopäätöksiä ne tilanteista tekee.
Uskon myös kovasti noihin geneettisiin vaikutuksiin niiden taipumuksista, muutoinhan esim kaikki rodut olisi käytökseltään samanlaisia ja kukoissa on kuitenkin paljon eroja reagointitavoissa ihan rodunkin mukaan.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Meilläkin on käytetty punaisia vaatteita ja matkittu kiekumista, silti kaikki kukot ovat yhtä nuorikkoa lukuunottamatta olleet tosi kilttejä ihmisille. :smt017 Itse uskoisin perimän olevan se suurin tekijä kukon luonteessa.
Mut meidän Kalkku-kalkkuna ei oikein pidä vieraista, silti se on käynyt ainoastaan yhden punatakkisen vierailijan päälle. Kotiväelle Kalkku on tosi ystävällinen, mikä on tärkeintä.
Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

smari kirjoitti:Moilasella on selvästi hyvä kukko, ja ennenkaikkea oikein pidetty :smt001
Piksa poika lähettää iskälleen Moilaselle terkkuja, ollaan ylpeitä hänen viisaudestaan, kyllä se Piksakin on tosi kiva kukko ja varmasti perinyt iskän geenejä :smt006
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Eikö teillä muuta sanottavaa oo kukoillenne :smt003 Mä kun vaan puhelen siivekkäilleni (no, joskus laulan :smt105 ) eikä oo tullut mieleenkään kiekua niille niin mielikuva teistä punaisissa puseroissanne kiekumassa kilpaa kukkojen kanssa on aika hupaisa :smt044

Luonne-eroja varmasti on, meillä nuo kanat ja kukot on kyllä hyvinpidettyjä, enkä tosiaan kieu enkä tykkää punaisesta, ja silti musta Kaaleppi jossain vaiheessa nokki äreänä mun mustia Nokian Kontioita. Mutta se oli vaan jotain teiniangstia, nyt kun Kaaleppi on iso komea kukkoherra se jättää saappaatkin rauhaan ja on kiltti kuin mikä.
Katastrofi-

Viesti Kirjoittaja Katastrofi- »

Entäs kun minun silkkikukolla on mustat heltat. Onko mahdollista, että se ei mustasta väristä niinkään pitäisi vai onko se jokin luonnollinen kaikille kukoille, että punainen laittaa reviiriään puolustamaan?
Palmikko

Viesti Kirjoittaja Palmikko »

Meidän Matti-kukosta on tullut niin vihainen, että pataan päätyy :smt010 .
Tänä vuonna tipujen kuoriuduttua se alkoi puolustaa perhettään uhittelemalla, ajateltiin, että vaihe menee ohi, mutta mitä vielä, pahentunut on.
Ennen niin kiltti kukko tulee päälle tarhaan ruokaa viedessä :smt009 . Mielestämme emme ole sitä millään muotoa härnänneet. Matti on ottanut vaan niin tosissaan perheensä puolustamisen ja alkaahan sen pojat jo olemaan isoja, joten sekin varmaan ärsyttää. Ja ne pojat saa juoksennella vapaana liehittelemässä nuorikoita.
harrastaja

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Sanokaapa mitä teen mun Herra Körmylle se rupee jahtaamaan ja nokkimaan kanoja ja ajaa ne pois ruokakupilta. ja nokkii kanoja .Onko jotenkin seonnu kun on nuorempia kanoja ja kukkoja.Vitamiinit ja muut pitäs olla ok.
Ushva

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla on nyt vähän eriävä mielipide, mutta mun mielestä ei pitäis liikaa mennä siihen että kukkoa pitää jotenkin "varoa" ja miettiä että uskaltaako nyt laittaa punaisen paidan päälle vai ei. En tosiaankaan kannata mitään kukon härnäystä, mutta kyllä meillä saa lapset ihan normaalisti juosta ja metelöidä pihalla vaikka kokopunaisissa vaatteissa ilman että kukko tulee päälle. Eli meillä se on enemmän niin että kukko saa oppia miten ihmisten kanssa ollaan. :smt002
Meillä lapset voi ihan huoletta käydä keräämässä munat pesistä ja ruokkia kanat ja kukot väistää samalla lailla kuin muakin, niin kuin niiden mun mielestä kuuluukin ihmistä väistää.
Jos on lapsia niin kannattaa ottaa niitä mukaan kanalaan ihan normaalisti kanoja hoitamaan niin siinä sitä parhaiten tottuu sekä lapset että kukot.
Uskon että eniten kukon vihaisuuteen vaikuttaa sen luonne, harvemmin se että sitä olisi jotenkin kiusattu ja siksi olisi tullut vihainen. Vähiten uskon siihen että tuohon vaikuttaisi punainen väri tai se että ihminen liikkuisi jotenkin väärällä tavalla tai kiekuisi kukolle. Jos kukolla on taipumusta käydä ihmisen päälle niin kyllä se siihen syyn ottaa ennemmin tai myöhemmin vaikka miten toimisit. Jos joku haluaa vihaista kukkoa pitää niin en näe siinä mitään väärää, mutta meillä lähtee kyllä vähänkään uhittelevilta välittömästi henki ennen kuin edes mietin paidan värin vaihtoa. :smt003

Harrastaja: Minkä ikäinen Körmy-kukko on? Kuulostaa vähän omituiselta käytökseltä minusta... :smt017
harrastaja

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Ushva kyseli Körmy-kukon ikää se on 5 vuotta luulisin koska mulla on ollu 3 vuotta ja 2 siellä edellisessä jos se syntymä,paikasta lähti pienenä niin tuo 5 vuotta mutta voi olla 6 vuottakin ja kun omaa kanakarjaansakin hätyyttelee sain silloin myös 9 kanaa samalla kerralla ja oli kaikki samaa poikuetta
kite

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja kite »

Mä olisin kanssa enempi Ushvan kanssa samaa mieltä...

Vaikken oikeasti mistään mitään tiedäkään.. :smt017

Mutta siis ihan kaikkien eläinten kanssa sama periaate..
milkkis]

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mä oon kyllä kanssa Ushvan kanssa samoilla linjoilla. Meillä muksut olleet alusta asti mukana kanojen ja kukkojen hoidossa . Ikinä ei ole tullut tilannetta että kukko olisi ruvennut uhkailemaan. Väistävät vain hippasen tieltä. Aina painotan jälkikasvulleni että mitään eläintä EI SAA jahdata, härnätä tai kiusata. Kun sen opettaa niille jo pienestä niin ei meillä ole sen asian kanssa ollut ongelmia. Nyt kun kevällä tuli ekat tiput niin ajattelin että saas nähä miten käy, että alkaako kukot vahtia reviiriään tarkemin tai jotain mutta ei, ihan samalla lailla sai kanalassa touhuta yksin ja muksujen kanssa. Kyylis kana oli ainoa joka varjeli ainokaista tipuaan niin raivokkaasti että pörhenteli kaikille jotka liian lähelle uskalsivat tulla. On sekin onneksi rauhottunut kun tipusta on kasvanut nätti kanan alku :smt007
Mä en sietäis kukolta yhtään uhkailu merkkejä, se olis pää lankulle saman tien....
G-mies

Re: Älä kiusaa kukkoa ts. kuinka kukon kanssa ollaan...

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Meidän Iisakki ei ole piiiitkiin aikoihin hyökkinyt enää minun kimppuun. Taisi huomata, ettei siitä ole mitään hyötyä. :smt003 Muita ihmisiä se kyllä hätyyttelee kauemmas. Kengän pohjan näkemistä se tuntuu pitävän haasteena ja silloin se lehahtaa kimppuun. Eräs mies ei tunnu millään oppivan, että pihan perälle ei kannata mennä pissimään. On saanut Iisakin kimppuunsa joka kerta :smt005
Vastaa Viestiin