Millä herne halki / rouheeksi?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Elisa
muna

Millä herne halki / rouheeksi?

Viesti Kirjoittaja Elisa »

Täällä on mietitty kuumeisesti kotikutoista tapaa rouhia herneet ja /tai maissi. Luin eräästä ketjusta että joku laittaa oksasilppurilla, mutta veikkaisin, että omastamme valuisi vain läpi.

Muita ideoita :)?
kaisumaria
siebenbürger

Re: Millä herne halki / rouheeksi?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Meillä kanat ja kyyhkyt syö herneet kokonaisina.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
mimmu
rhode island

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Elisa kirjoitti: 15 Huhti 2024, 10:45 Täällä on mietitty kuumeisesti kotikutoista tapaa rouhia herneet ja /tai maissi. Luin eräästä ketjusta että joku laittaa oksasilppurilla, mutta veikkaisin, että omastamme valuisi vain läpi.
Meillä ei syö kovaa maissia eikä oksasilppurilla tms koneella onnistu täälläkään :smt009
Olen keittänyt, keittänyt ja keittänyt monta tuntia eivätkä kypsy joten annoin säkin naapurille joka kaurat jauhaa josko saisi maissit sitten paremmin kanoille syötäväksi :smt017
Herneet ne jättävät muutenkin syömättä jos on ruoan mukana ollut ( en ole sen takia ostanut herneitä ollenkaan)
mummo ja kanaset :biggrin:
Tuutikki
silkki

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Menisivätkö maissit ja herneet rouheeksi kovalle viljalle tarkoitetulla viljamyllyllä?
pikku parvi kanasia
Kotko
muna

Viesti Kirjoittaja Kotko »

Tätä yritin sana-viljamyllyllä, mutta ei onnistunut. Herneet jäivät tukkimaan konetta joten lopetin kokeilun ennenkuin mylly hajoaa.
pikkupi
kääpiö-kochin

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Minä olen liottanut herneitä aina talvisin kanoille ja hanhille. Keittiössä, laitan vettä niin että peittyvät, sitten vaihdan veden ainakin kerran ja katson etteivät pääse kuivamaan kokonaan, kun kaadan veden pois. Kolmantena päivänä alkavat itää ja sitten vien linnuille. Toinen satsi on tuolloin jo itämässä.
riepukka
kukko

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Moikka ja parempaa uutta vuotta kaikille :smt048
Olen onnistunut rikkomaan herneet oksasilppurilla. Kokonaisina kanat eivät syöneet vaikka keitin ne. Sain vinkin kanakaverilta joka rikkoi oksasilppurilla. Eihän siitä mitään jauhoa tule mutta kuori rikkoutuu ja herne vähintään halheaa. Se on riittänyt. Sitten keitän ruuan joukossa.
Minun silppuri on pienempi vanha malli. Ostettu n. 25 vuotta sitten. Mallia en nyt muista.
Olin ostanut ennen tätä kanoille murskattua hernettä ruokahyllystä. Sitten sen hinta nousi huimasti ja saatavuus oli epävarmaa, kun kysyntä kasvoi yleisesti. Eli olivat oppineet makuun.

Maissin keitän muun ruuan joukossa ja menee kokonaisena nokkaan. Meillä tykkäävät kovasti maissista. Voi olla että ovat tottuneet syömään tipusesta asti. Vaikka en kyllä muista aikaa, koska annoin eka kerran ja miten maistui :smt017
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Tuutikki
silkki

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

pikkupi kirjoitti: 05 Tammi 2025, 21:03 Minä olen liottanut herneitä aina talvisin --- laitan vettä niin että peittyvät, sitten vaihdan veden ainakin kerran ja katson etteivät pääse kuivamaan kokonaan, kun kaadan veden pois. Kolmantena päivänä alkavat itää ja sitten vien linnuille. Toinen satsi on tuolloin jo itämässä.
Tosi hyvä vinkki! Kokonaiset herneet sattuivat juuri olemaan tarjouksessa ja huomenna herneitä ituineen pääsee jo syömään. Ajattelin laittaa omallekin lautaselle.
:tongue8:
Katsotaan, tykkäävätkö kanat. Aiemmin ostin hernerouhetta, mutta tällä hetkellä kaupoista löytyvät rouheet ovat liian pientä silppua, josta ei oikein ole nokittavaksi, johonkin muuhun kävisivät kyllä.
pikku parvi kanasia
Vastaa Viestiin