Mikä avuksi kanaemon anemiaan? Haudontapesässä oli kanapunkkeja, mutta hautojan siirto kesken haudonnan oli mahdottomuus sen normaalistikin kiukkuisen luonteen takia. Ripottelin piimaata emoon ja pesään haudonnan kuluessa, mutta paljon enemmän sitä olisi pitänyt sinne kylvää...
Emo tipuineen on siirretty puhtaaseen pesään ja myös tipujen niskaan on laitettu piimaata.
Millä kanaemon vointia saisi parannettua mahdollisimman nopeasti?
Heltta on kovin vaalea, emo kyllä luontaisen pihisevä, mutta makoilee paljon eri puolilla häkkiä suojaten poikasiaan. Ruoka- ja vesiastiat sotkeentuvat, joten emo ja poikaset syövät/juovat ainakin pikkusiemeniä, tipurehua ja kananmunaa, kun jätän ne rauhaan, mutta hiukan huolestuttaa silti. Vitamiinia menee veden joukossa, mutta aikuisten kanojen ruokaa emo tuskin syö, esim. kala ei ole kelvannut. - Jos tarjoan jauhelihaa, saavatko pikkutiputkin syödä sitä, mikäli siis söisivät?
Hautojan/kanaemon anemia
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Hautojan/kanaemon anemia
pikku parvi kanasia
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Re: Hautojan/kanaemon anemia
Kyllä jauhelihaa voi antaa myös pikkutipuille. Samoin esim. maksaa ja verilettuja, jotka ovat hyviä raudan (ja proteiinin) lähteitä. Ehkä ne punkit on kupanneet tipujakin, joten koko pesueelle nyt varulta tuhtia ruokaa Onko vitamiinissa rautaa?
Re: Hautojan/kanaemon anemia
Kiitos! Emo virkistyikin eilen, on taas oma kiukkuinen itsensä. Ehkä se lepäsi vielä haudonnasta ja itse vaan kiirehdin mutta juuri sen takia, etteivät punkit veisi poikasia.
Olen antanut monta kertaa kananmunaa, mutta myös extrapaljon ruohosilppua, ja kylpyhiekassa on reilusti tuhkaa... pöly on sen mukaista.
Pitääpä tarkistaa vitamiinipullon sisältö seuraavalla kierroksella.
Muoks. Hyvin kelpaa jauheliha sekä emolle että poikasille, joten kiitos paljon vinkistä!
Olen antanut monta kertaa kananmunaa, mutta myös extrapaljon ruohosilppua, ja kylpyhiekassa on reilusti tuhkaa... pöly on sen mukaista.
Pitääpä tarkistaa vitamiinipullon sisältö seuraavalla kierroksella.
Muoks. Hyvin kelpaa jauheliha sekä emolle että poikasille, joten kiitos paljon vinkistä!
pikku parvi kanasia