Mitä tänään kuuluu?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Kiitos Aleksandra :smt006 myötätunnosta tämmöistä elämä on iloa surua vuorottain eläintenkin kanssa :smt056
mummo ja kanaset :biggrin:
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Vihdoinkin alkaa kanalaremppa olla valmiina ja kotkot pääsevät muuttamaan uudistettuun tilaan. Meillä tehtiin kanalaan betonilattia, aiemmin ollut maalattia mutta se oli niin työläs siivota vaikka muuten toimi hyvin. Nyt on ihana ja tasainen. Seinät ja katto kalkittu, viikonloppuna saadaan väliseinä tehtyä ja sitten saa kantaa orret ja munintapesät paikoilleen :smt041 Kunhan vaan remppamiehet saavat viimeiset ovet paikoilleen, huomenna lupasivat tulla. Viirujen häkit ovat jo paikoillaan asukkeineen. Konehaudotut tiputkin asuvat tulevaisuudessa kanalassa, ei enää sisähaisuleita. Tervetuloa talvi!
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Minusta olisi joskus mielenkiintoista nähdä minkälaisia maalattiakanaloita joillain on :smt048 Onhan se varmaan joo omalla tavallaan epäkäytännöllinen, mutta ihan uteliaisuudesta kun ennenvanhaan monellakin niitä on ollut.
Itsekin haluaisin joskus nuo rakennukset uuteen uskoon kokonaan, tai pikemminkin kunhan uusi riikkilä valmistuu niin yksi rakennus puretaan kokonaan pois, ja kaikki pienet linnut siirtyy vanhan hevostallin puolelle kokonaan. Vaan näkyy venyvän kaikki. :smt017
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä on navettarakennus jossa muualla paitsi hevospäädyssä ( meidän kanala) on betonilattia. Hevospäätyyn jostain syystä jätetty maalattia. Ei näkynyt ulkoapäin mitenkään Navetta rakennettu vuonna 1952. Koska maalattiassa oli jostain syystä paljon isohkoja kiviä se oli epätasainen ja hankala siivottava. Osa kivistä niin isoja etten ole saanut kaivettua niitä pois. Häkkien tekeminen ollut vaikeaa juuri epätasaisuuden takia, kolot lattian ja verkon välissä tilkitty kivillä, laudanpätkillä yms. Suurena rottainvaasiovuonna monta vuotta sitten rotilla oli useita reikiä lattiassa. Myrkyllä hoidettiin pois ja hankittiin kissoja jotka ilmeisesti pitävät rottakannan kurissa koska niitä ei enää näy.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Heippa. Harmi että pohjan epätasaisuus pilasi maalattia kokemuksen. Meillä on sekä maalattia että muovimatolla päällystetty kanalan pohja. Ovat erilaisia siivotessa. Muovimatto ja tasot siivoan päivittäin- varsinkin tasot ja viikottain suurempi siivous lattioille ja puhtaat kylvyt.

Maalattiata en siivoa kuin harvakseltaan isommin. Silloin otan reilusti pohjaa pois ja uutta tilalle. Asukkaat kaivavat kuoppia välillä "Kiinaan asti". Pohjaa möyhitään enemmän. Lisään kuiviketta tarvittaessa. Itselle maalattian hoito on helpompaa, toki kerralla enemmin töitä.

1.Maalattia kanala on tehty ihan ulkotilaan, seinät valmista elementtiä, jossa ulko- ja sisäseinät valmista pintaa ja välissä 15 cm lämpöeristettä. Ulkopuolelle maahan upotettu metalliverkkoa, ettei ulkopuoliset kaivaudu seinän alta. Hyvä ratkaisu :smt045
2. laajennus tehty entisen navetan (palanut) huoneeseen. Siinä oli petoni seinät ja katto. Rikkinäinen lattia poistettiin maapohjaksi. Samaiset eristeet seiniin, tuet kattoon ja seinille. Kattoon Bewi-eristeet ja vanerit. Paras kanala meillä! Pitää hyvin lämmön ja helppohoitoinen. Ikkunan paikkakin oli valmiina.

Olin alkuun epäuskoinen maapohjan lämmön takia, mutta olin väärässä. Pohja pysyy tosi lämpöisenä, kun lattian reunat on on tehty huolella. Vähemmän lämmitystä talvella kuin eristetyssä ja pinnoitetussa lattiassa :smt023 Maalämpö pitää pohjan lämpöisenä kun toiseen pääsee kylmä ilma pohjan ja maan väliin.
PS. Kanalan hajutkin pysyy raikkaampina.
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Samalla tavalla täälläkin hoidettu maalattiaa. Toimii hyvin ja kuten edellä todetaan pysyy lämpimänä. Nyt vaan haluan päästä helpommalla siivoamisella, ei enää jaksa aina rehkiä :smt004
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Näin perjantaisin on mulla usein siivouspäivä. Pitäisi imuroida, pestä vessoja ja pyykkejä ja mitä näitä nyt on. Mutta eläimistä tietysti huolehditaan ensin, joten ennen kodin siivoamista mun on ehdottomasti hoidettava kanalassa kaikki välttämättömät asiat. Normaalien rutiinien lisäksi välttämätöntä on tietysti jokaiselle siivekkäälle juttelu erikseen. Jokaisen kohdalla kannattaa odottaa riittävän kauan, jos ne vaikka vastaisivat. Toinen hyvin tärkeä asia - johon nyt vaan menee vähintään pari tuntia - on tarkkailla josko nuorikot Peppi ja Petunia alkaisivat jo munia. (Harja ja heltta on niillä jo kunnolla punaiset, ja tänään kävivät pesässäkin kääntymässä pikaisesti sanoen samalla ”kaaaa”.) Niin, että en voi poistua kanalasta, siltä varalta jos sattuisin vaikka näkemään sen hetken kun muninta alkaa. Ja yksi asia mitä ei kertakaikkiaan voi laiminlyödä, on kukon ihastelu kun se levittelee siipiään aurinkoläiskässä. Kun se oikein asettumalla asettuu siihen kohtaan mihin ikkunasta tuleva auringonvalo osuu. Mulla on tietysti siinä hyvin tärkeä velvollisuus tehtävänä: laskeskella kuinka monta eri väriä aurinko tuo kukon sulkapeitteestä esiin. Kyllähän siihen nyt aikaa kuluu! Tärkeimmät asiat nyt vaan on hoidettava ensin, ennen kuin ehtii kotia siivoamaan.

Kanalasta kotiin palattua on sitten tietysti myös tämä: ”En mä ehdi vielä siivota kun mun täytyy just nyt kirjoittaa Munikseen!”

Sitä paitsi, kun aurinko laskee ei sitä pölyä edes huomaa. :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

^ Onpas ihana kirjoitus :smt055 Asiat tärkeysjärjestykseen, tottakai :smt041
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Onko muita joita tympäisee jo ihan satasella tämä talven tulo? Siis vaikka rakastan talvessa joulua, ja lumisessa maisemassa jotain kivaakin on, mutta voi juudaksenperäröörinräpellin että sitä voiki vihata tätä pakkasta! :smt013
Jotenki on kyllä taas niin negatiivinen olotila etten ees tiedä miten kääntää tän positiiviseksi... :smt011 :smt010
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mä inhoan noita välttämättömiä kanalahommia jotka on pakko tehdä pakkasellakin. Vesiastioiden puhdistus,
pehkun kasaaminen ja vaikka mitä. Itse melkein palelee, kädet on tunnottomia kun läträä kylmän veden kanssa
hyytävässä tuulessa ja kaikki toiminta hidastuu. Eikä meillä ole pakkasta kuin jotain 4,5 astetta.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä rakastan syksyä ja talvea :smt049 Kellari, komerot ja pakastimet täynnä ruokaa, ei raatamista kasvimaalla, marjametsässä, säilöntäpuuhissa, ei teurastamista, eläinmäärä pieni ja helppohoitoinen, ei kelien kyttäämistä jotta saa mehiläiset hoidettua, saa rauhassa tehdä omia juttujaan ja ladata akkuja ja tehdä suunnitelmia ensi kevättä/kesää varten. Tämä aika on ihan parasta!
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Jos tällaisena jatkuu niin tulee pitkä talvi ja vappuna on paljon lunta.Eletään marraskuun alkupuolta niin täällä Keski-Suomen pohjoisosissa lunta on lähemmäs 20 cm. Tänä aamuna pakkasta oli -20 ja puissa komea kuura.Ensi yöstäkin tulee kylmä,koko päivän on pohjoisesta,ei viima puhaltanut mutta on tullut sellainen kylmä hönkäys.
Minä tykkään talvesta,varsinkin kevättalvesta,pakkasta 5-10 astetta.Valaiseehan se lumi mutta pimeitä iltoja alkaa olla ja kohta puoliin on yötä yökötellä.

Kanoilla on kuiva lämmin +10.Vanhemmilla kanoilla lähes kaikilla on sulkasato.Kaksi kanaa munii.Nuorikoilla menee vielä lähemmäs pari kuukautta kun aloittavat muninnan.Pesälaatikoiden teko pitäis aloitaa niin saisivat niihin tutustua.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Mä oon ennen tykännyt talvestakin, vaikka toki aina oon ollut kesäihminen, mutta nyt on jotenkin ihan puhti pois tämän kylmän kanssa. Toki varmaan tämä mun fibromyalgia aiheuttaa suurimman osan ankeasta olosta, vaan ei oo aiemmin näin paljon rassannut tämä talven tulo niin ärsytykseen asti. :smt009
Nyt ku voittasin lotossa niin hemmetti että rakennuttasin semmosen luksuslintulan että alta pois! Semmosen että voisin vaikka itekin alasti asua siellä. :smt025 :smt005
Hiiren perhanat taas hyppii muina miehinä pitkin tallin kanalaa niin pitää tyrkätä kissa taas sinne hoitamaan hommia. Kunhan vaan ei erehtyisi viiriäisiin koskemaan.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Tänään tosi lämmintä, jopa +7 C. Kanat lähtivät mielellään ulos syömään viimeisiä vihreitä nurtsilta. Oli vaan pakko olla vartiossa sillä jokin iso haukka on ollut väijymässä pihassa monena päivänä.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meidän kesäkuussa kuoriutuneista nuorista kanoista Peppi on aloittanut muninnan. 7 munaa se on jo pyöräyttänyt. Petunia kaakattaa myös kovasti, joten on varmaan vaan päivien kysymys koska sekin aloittaa. Meillä kutsutaan tosin Peppiä ja Petuniaa nykyään Pilliksi ja Pullaksi. Kulkevat joka paikkaan yhdessä, ihmettelevät kaikkea; ovat ihan älyttömän uteliaita ja aktiivisia. Toinen kun tekee jotain niin toinen heti 'säestää'. :)

No, joka tapauksessa, tänään sitten keitin iltapalaksi muutaman Pepin munan. Ovat vaalean ruskeita ja hirveän kovakuorisia. Ensimmäisen kun kuorin, oli näky aika ikävä. Se sattuikin olemaan verinen muna, eikä tosiaankaan näyttänyt kuorittuna mitenkään herkulliselta. Juu, en syönyt sitä, mutta otinpa kuvan muistoksi. Kuvassa myös seuraavaksi kuorimani, vertailun vuoksi. Onneksi se oli normaali. Meidän kanat munii verisiä munia tosi tosi harvoin, ehkä pari kertaa vuodessa tulee sellainen vastaan. Tänään kävi ekaa kerta niin, että keitin sellaisen. Nytpä sitten tiedän miltä sellainen näyttää. :smt087
Kuva
Vastaa Viestiin