Suosituksia kääpiörotuvalintaan?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tiira
tipu
Viestit: 29
Liittynyt: 23 Huhti 2019, 09:06

Suosituksia kääpiörotuvalintaan?

Viesti Kirjoittaja Tiira »

Suunnitelmissa 3-5 linnun LEMMIKKIparvi, munantuotanto sivuseikka.

Ensisijaisesti kiinnostaisi kääpiörotu, mutta niiden joka paikassa kehuttu hautomainnokkuus mietityttää, koska itsellä ei ole mahdollisuutta laajentaa kanaharrastusta koko tontille :smt001

Jossain sanottiin, että kääpiösilkki ei olisi niin innokas hautoja, mutta olen saanut käsityksen, että ne ovat muuten jotenkin haastavampia hoitaa kuin muut kääpiörodut, ja olen aloittelija. Mille fleur tai kääpiö-koch taas niitä hautojia...

Suosituksia?
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Suosituksia kääpiörotuvalintaan?

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Moikka. Onko Serama tuttu rotu. Sanotaan maailman pienimmäksi kanaroduksi. Vähän viiriäistä isompi, samoin muna. Itsellä muutama rouva ja ovat kyllä kivoja kanoja mutta kylläkin innokkaita hautojia. :smt007
Minulla ei ole serama kukkoa mutta ovat tehneet friseeratun valkohunnun kanssa sekuleita. Nehän ne vasta höpsyköitä ovatkin. Eikä se valkohuntukaan mitenkään iso ole. Käy kesystä lemmikistä, jotkin oikein änkee syliin ja on aina ovenkolossa vastassa. Valkohuntu ei minulla ole hautonut niin en tiedä sen tarkemmin sen pesävietistä. Ei ole kuin yksi kana ja kukko, molemmat friseerattuja. Nuorta polvea on kyllä kasvamassa. :smt045
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Suosituksia kääpiörotuvalintaan?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Silkkikanaa on tituleerattu täällä lukemattomat kerrat "eläväksi hautomakoneeksi", joten sitä ei kannata hankkia, jos ei halua satavarmaa hautojaa :smt005 Sillä on erilainen hyöhenpeite kuin normikanoilla, joten on arempi kylmälle ja sateelle. Friseeratut eli kiharahyöheniset ovat myös arempia kuin normihöyheniset. Kanarotuesittelyistä saattaisit saada jotain vinkkejä: https://munanetti.net/viewforum.php?f=30
Tiira
tipu
Viestit: 29
Liittynyt: 23 Huhti 2019, 09:06

Re: Suosituksia kääpiörotuvalintaan?

Viesti Kirjoittaja Tiira »

Kiitos vastauksista.
Serama kiinnostaa kyllä, vaikka vähän isompikin rotu passaa. En varmaan uskalla aloittaa "erikoishöyhenisillä", jos ovat herkkiä.
Muutaman kuukauden olen surffaillut etsimässä tietoa ja lukenut nuo munanetinkin kuvaukset, mutta hautomainto kun tuntuu olevan tavallinen kääpiöillä, vieläkin arpominen jatkuu. :smt017
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Suosituksia kääpiörotuvalintaan?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Araucana ei ole kääpiörotu mutta kuitenkin aika pieni, kovin kaunis, ainakin laventeli, munii kauniin värisiä munia eikä ole kovin innokas hautoja. Meillä olleista kukaan ei ole hautonut.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Suosituksia kääpiörotuvalintaan?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Silkkikanat sekä kääpiökochit on eläviä hautomakoneita, mutta noista varsinkin käppänät on erittäin sympaattisia ja paremmin kestäviä kuin silkit. Ihan mini mini roduista sitten serama ja antwerpenin partakanat on ihania, sekä hollantilaiset. Itse olen noihin antsuihin mielistynyt että niitä varmaan tulee olemaan aina.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Tiira
tipu
Viestit: 29
Liittynyt: 23 Huhti 2019, 09:06

Re: Suosituksia kääpiörotuvalintaan?

Viesti Kirjoittaja Tiira »

Kiitos vastauksista taas! Silkit ovat ainakin jo ulkona tältä kierrokselta. Serama, antwerpen (plus muut kääpiöt) ja araucana ovat edelleen harkinnassa. Osa roduista vaan näyttää olevan vaikea löytää.

Jatkan vielä kääpiöroduista: onko jokin niistä selvästi kovaäänisempi tai hiljaisempi? Naapuri ei ole ihan käden ulottuvilla ja vaikka hänen lupansa kananpitoon onkin, huomioin rotuvalinnassa myös tämän puolen. Kukko- ja varmaan kanakohtaisetkin erot toki on samallakin rodulla, mutta osaako joku arvioida rotujen äänekkyyttä?
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Suosituksia kääpiörotuvalintaan?

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Meillä on normaalikokoisia kanoja ja Millejä. Mille-kukolla on kirkas ääni mutta kieunta on ti-ti-tyy! :smt055 Kun ei talitintit enää laula entiseen tapaan, niin on toi pikkukukko ottanut niiden paikan. Tytöt ovat hiljaisia ja yksi kolmesta omaa hautomisvietin, toiset kaksi munivat jokseenkin
harvakseltaan, kenties kymmenen munaa ja sitten pidetään taukoa. Aikaisemmin oli myös käppänöitä, ne ei muistaakseni koskaan tahtonut
hautoa.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Suosituksia kääpiörotuvalintaan?

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Antwerpen kukot kuulostaa ihan vappupilleiltä kiekuessaan, joillain niistä voi olla ns. iso ego, mutta hyvin harmittomia ovat koonsa puolesta. Kanat niissä on aivan ihania uteliaita kujertajia :smt050
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Vastaa Viestiin