Taimiturinat 2019

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Tästä se alkaa :smt006
Habanerot kylvetty joulukuussa, ovat itäneet ja osassa on ensimmäinen lehti. Näinä päivinä kylvän muut chilit ja muutaman tomaatin että saa aikaisin tomaattia.
Säästin viime vuoden bataateista pieniä juuren rimpuloita joista aion yrittää kasvattaa uusia taimia, senkin homman aloitan tässä piakkoin. Osa menee vesilasiin juurtumaan ja osan laitan multaan kun kumpaakin tapaa lukemani mukaan käytetään. Viime vuonna ostin taimia. Inkiväärikin pitää kaupasta hakea ja laittaa alulle.
Tänä vuonna kiinnostaisi jättisipuli mutta ehtiikö se täällä, onko kukaan kasvattanut ja onnistunut?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Oho, jopas olet aikaisessa. Mä aloitan 7.1., nousevan kuun aikana, chileistä ja pelakuista, pari paprikaa
ja pari tomaattiakin varmasti menee idätykseen. Viime vuonna idätin paljon lautalla mutta nyt ihan perinteiseen
tapaan.Ja joka vuosi sama ongelma: mitä pitikään laittaa aikaisin ja mitkä ehtivät myöhemmin.
Muistaakseni latva-artisokka kannattaa kanssa aikaisin laittaa. Nyt mulla on ainakin kasvivaloja riittämiin,
hommasin Kiinasta e-villen kautta söpöjä pieniä klipsilamppuja ja vanhojakin riittää.

Niin se jättisipuli - kerran ollaan kokeiltu, siitä kasvoi ihan tavallisen sipulin kokoinen. Jostain on noita
sipulinsiemeniäkin kertynyt, pitäis varmaan kokeilla itse kasvattaa siemenestä asti. - Sipuleista tuli mieleen
että en ole vielä kertaakaan onnistunut jättilaukan kanssa. Niitä on joka kukkapenkkiin laitettu, lehdet
nousee kauniisti ylös ja sitten pikkuhiljaa kuihtuu pois. Kerran oli yksi kukkavana, joka sekin sitten
nuutui. Miehen tyttären pihalla Savonlinnassa aikoinaan niitä kasvoi ihan omenapuiden juurellakin.
En taida olla ihan niitä viherpeukaloita. Bokashi on ollut jo ainakin viisi vuotta multana.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mä olen vielä ollut talviunilla näissä asioissa. :smt015 Lähipäivinä aion kyllä tutkia netistä siemenluetteloita ja ehkäpä tilaankin jotain. Maattari, inkivääri alkoi kiinnostaa. Miten sitä kasvatetaan? Tuore inkivääri on vakiomauste meillä. Nytkin on jääkaapin vihanneslaatikossa pari kaupasta ostettua juurenpätkää. Olisi hienoa kasvattaa sitäkin itse.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meilläkin inkivääriä menee mausteena ja teenä paljon, sitä on aina kotona. Mulla vasta yksi kesä kasvatusta takana mutta näin tein: inkivääristä , jossa näkyy itusilmuja, leikataan noin 1 cm palasia, mulla oli isompiakin, joissa siis pitää olla se itusilmu ja laitetaan multaan. Jos ostetussa inkiväärissä silmuja ei näy niin voi pitää valossa pöydällä kunnes alkaa näkyä. Itse etsin kaupasta sellaisen jossa niitä näkyi. Mulla oli luomui inkivääri mutta kyllä niitä silmuja näkee tavan inkiväärissäkin. Osan paloista laitoin mullan alle parin sentin syvyyteen ja osan jätin pintaan ja peittelin ohuelti mutta pala näkyi selv'ästi. Kumpikin tapa toimi hyvin. Laiton viime vuonna palat valmiiksi isoon ruukkuun jossa olivat koko kesän, tänä vuonna kasvatan niitä enemmän joten laitan palaset pienempiin ruukkuihin ja istutan sitten isompaan 10 litran ämpäriin kun vien kasvariin. Viime vuotinen kasvoi 5 l ruukussa ja siihen laitan palasia varuiksi tänäkin vuonna. Palasia oli ruukussa 4 tai 5.
Itäminen kesti tuskastuttavan kauan ja kasvu oli muutenkin hidasta, kasvarissa oli mulla kesän, sinne meni kun hallavaara oli ohi. Multa ruukussa oli puutarhamultaa pussista ja lannoituksena kastelulannoitetta silloin kun tomaatitkin sitä sai. Kasvatus kestää kauan , noin 8 kk joten nyt on hyvä aloitta tai helmikuussaa,olin viime vuonna myöhässä ja taisin aliottaa vasta maaliskuun alussa mutta hyvin meni, varmaan kun kesä oli niin lämmin.
Sadon korjasin joskus syyskuun lopussa ja sato meni sellaisenaa pakastimeen josta se on jo syöty. Huomenna käyn kaupasta omani hakemassa. Osan sadosta olisi varmaan voinut kylvää mutta sitä oli niin vähän että kaikki meni syöntiin, enkä tiedä miten sen olisi säilyttänyt että olisi pysynyt hyvänä.
Ehdottomasti kannattaa kokeilla!
Muoks; vesilasissa olevaan peukalon kokoiseen omakasvatettuun bataattiin tulossa itusilmuja :smt048 Luulin että kestää paljon pidempään, voi olla että olen taimien kanssa lirissä vielä mutta katsotaan nyt ensin tuleeko sieltä taimia.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kiitos, Maattari! :smt006 Ehdottomasti kokeilen tuota inkivääriä. Kuulostaa suhteellisen helpolta, ja ämpärikasvatus on käytännöllistä. Kuinka kosteana/kuivana multa kannattaa pitää?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ei hajuakaan mutta sai vettä kuten muutkin kasvarissa olevat. Jossain näin lehtiartikkelin kotimaisesta ammattimaisesta inkiväärinkasvattajasta ja siinä oli kuva heidän inkivääriviljelmästä, he kasvattavat isoissa mustissa ämpäreissä, kuvassa ämpärit näyttivät ehkä vähän isommilta kuin 10 l.
En löytänyt kaupasta luomuinkivääriä niin tänä vuonna kylvän kiinalaista tavan inkivääriä. Todella hyvin niissä on valmiiksi itusilmuja. Tänään pääsevät multaan.
Vesilasissa olevat 3 bataattia lykkäävät innolla uusia juuria ja kaikissa on ituja tulollaan. Multaan laitetuista ei vielä näy mitään.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mulla on ollut pari inkivääripuskaa tavallisissa muoviämpäreissä pari vuotta, ja satoa kyllä tulee hyvin. Aloittelu aina sisällä
ja kasvihuoneessa sitten myöhemmin tai ulkona. En ole ylensä niitä liottanut ennen multiin panoa. Satoa on vielä jäljellä
pari juurakkoa inkiväärishotteja varten ja sitten on taas kaupan inkivääriä ostettava. Lidlissä oli nyt perulaista luomua.
Meidän bataattikokeilu kesti yhden vuoden, satoa tuli pari pientä porkkanaa, koska into lopahti isännältä. Kastelu, lannoitus
ja harsolla peittely unohtui loppukesästä, toissa vuonna siis. Me laitettiin silloin ihan Kotipuutarhan ohjeiden mukaan.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Ok, Maattari, näppituntumalla kastelun suhteen siis. Meidän k-kaupasta löytyi luomuinkivääriä. Mutta kaikki multavarastot olikin päässeet multa loppumaan. Täytyy etsiä, josko saisi jostain säkillisen puutarhamultaa ostettua vaikka ei sesonki olekaan. Onko sulla kaisumaria ollut siis ne samat inkivääripuskat pari vuotta? Vai istutetaanko ne juurenpaloista joka vuosi uudelleen joka tapauksessa?
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Alexandra, kerran otin niitä omia, mutta useimiten ostan uusia kaupasta, ne omat ei riitä uuteen satoon.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Maattari »

kaisumaria, oletko saanut inkivääristä satoa myös ulkona? Missä vaiheessa laitat juurakot multaan? Minkä kokoisina paloina? Laitatko suoraan ämpäriin vai pienempään ruukkuun ja siirrät isompaan? Viime vuonna laitoin suoraan siihen 5 l ruukkuun mutta tänä vuonna laitoin pienempiin ruukkuihin kun olisi tarkoitus kasvattaa 4 ämpärillistä. En tiedä mitä tykkäävät siirrosta, saa nähdä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Otin tänään kuvia mun vanhasta joulutähdestä (se vanha tuttu vuodelta 2015). Sen toinen puoli on nyt niin ränsistynyt, että harkitsen sen leikkaamista. Aattelin odotella, että valo vielä vähän lisääntyy ennen kuin sen teen. Turhamaisena ihmisenä rajasin kuvista sen ränsistyneen puolen pois. :smt003

Etualalla valkoisia amarylliksiä. Sain ne siskoltani joululahjaksi.
Kuva
Kuva
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Upeita noi amaryllikset, sain K-raudan alesta kaksi amaryllistä eurolla, toinen valkoinen ja toisen piti olla joku vaaleanpunainen.
Onneksi molemmat olivat valkoisia, kerrattuja, suurikukkaisia ja tuoksuvia. Lajike Aectic White, nyt kun ovat kukkineet (uusia
kukkavanoja tulossa vaikka kuinka!) aion lannoittaa ja pitää sisällä kevääseen asti jos onnistuisi uudelleenkukitus. Viimevuotiset
ei onnistunut, mutta tuon nekin sisälle myöhemmin ja aloitan teholanoituksen.

Ingefärat olen laittanut pieniin ruukkuihin ja sitten siirtänyt keväällä ämpäreihin kasvihuoneeseen. Leikkaan ne juurakot osiin,
tosin suurempiin kuin vain pieniin silmun sisältäviin. Ulkona en ole kokeillut vaikka viime kesä olisikin ollut suotuisa. Ja nyt
valehtelen, kerran oli yksi ruukullinen, kenties just sellainen viiden litran ruukku, ulkona koko kesän. Sai siitäkin satoa, mutta
taisi olla ensimmäinen kokeilu eli liian myöhään laitoin multaan ja liian aikaisin nostin eli pieniä olivat. Multa kannattaa sitten pitää
kuohkeana, on helpompi sadonkorjuuaikana. Mä käytän Kekkilän Professional-kasvuturvetta idätyksessä yleensäkin ja sitä laitan
myös inkivääriämpäreiden pinnalle niin on ilmavaa. Pohjalla tavallista multaa ja bokashimultaa.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Nyt on kaikki siemenet tilattu, Hyötykasviyhdistyksestä. Maattarin esimerkin innoittamana tilasin tällä kertaa myös myskikurpitsan siemeniä. Jos vaikka tulisi taas pitkä ja lämmin kesä ja saisi siitäkin satoa.

Inkiväärinpalaset ovat nyt mullassa ämpärissä. :smt001 Laitoin neljä silmupitoista parin-kolmen sentin palaa suoraan isoon n. 12 litran 'laastiämpäriin', parin sentin syvyyteen. Multa oli kosteaa mutta ei märkää, tavallista lannoitettua säkkipuutarhamultaa (Honkkarista löytyi). Toivottavasti lähtevät kasvamaan. :smt048
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Innostuin monen vuoden tauon jälkeen kylvöistä ja täältä lukemani perusteella päätin kokeilla näitä kuun kiertoon perustuvia kylvöajankohtia. Helmikuun viides pv (=yksi pv uuden kuun jälkeen) kylvin orvokkia ja salkoruusua. Hups: salkoruusut itivät kahdessa päivässä ja orvokit neljässä päivässä :sunny:
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Taimiturinat 2019

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Tässä yksi linkki seurata kuunkiertoa kasvatuksessa https://fi.rhythmofnature.net
Itse olen hurahtanut tähän ja kyllä toimii. :smt045 Olen testannut, että laitan siemenet multaan "väärään" aikaan ja parhaana päivänä. Toinen kituu ja toinen kasvaa silmissä. 14-15.2 on kaksoset, joka on paras istutusaika maanpäällisille kasveille helmikuussa. maan alle laitettavat mukulat ja sipulit taas 20-21.2. Tänään täytyy jotain laittaa maitopurkkeihin ja seuraavat 13-14.3. Nyt se hulluus taas alkaa. :smt043
Nuo taivaanmerkit näkyy monessa kalenterissa ja almanakassa. Neitsyt ja kaksoset ovat päiviä, mitä itse seuraan istutuksissa. Kalat päivinä istutan keräsalaatin ja perunat alakuulla jne.
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Vastaa Viestiin