SiniS hautoo koneella

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

SiniS

SiniS hautoo koneella

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Niinhän siinä kävi, että tolkku lähti (kesti sitä vuoden verran) ja tilasin Covatutton (paljon haukutun) 16 munan automaattikääntäjällä olevan koneen. Kerkesin viikon päivät testailla sitä kaupan munilla, hyvin pysyy lämpö ja kosteus ja kääntökin toimii. Tänään suurella jännityksellä avasin Siltajoen siilon/sirkuksen paketin ja hellyydellä käärin esiin 10 kääpiökochinin munaa. Rehellisyyden nimissä olisin halunnut maransia, mutta niiden hautominen ei taida olla noviisin hommaa, että kokeillaan ensin näillä. Emännän harrastehuoneen ja lastenhuoneen vaihtaminen päikseen piti myös suorittaa ennen munien tuloa, ettei tarvitse konetta sitten kesken liikutella. Kukaan järkevä sellaiseen hommaan ei ala isännän maatessa ruokamyrkytyksen kourissa, navetalla riehuvan virusripulin viedessä kaikki voimat ja alati kasvavan mahan ollessa jo pahasti tiellä. Mutta minä en olekaan järkevä :smt040

Annetaan tämä päivä munien levähtää ja huomenna kone tulille. Huithapeli hautoja kanalassa ei saa edes puolia munista, kuten olin ensin ajatellut, vaan laitan koko satsin koneeseen. Nyt peukut pystyyn, kyllähän joka pikkukanalaan viides rotu mahtuu :smt044
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: SiniS hautoo koneella

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla on maranseja ja samalla lailla haudon kuten muutkin, eikä ole mitään ongelmia. En ymmärrä mistä se on lähtöisin että olisivat vaikeita :smt017
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
SiniS

Re: SiniS hautoo koneella

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Hmm... monessa paikassa ollu juttua että maransit on hankalia. Noh, ehkä mä sit uskallan koittaa niitä seuraavaksi.
SiniS

Re: SiniS hautoo koneella

Viesti Kirjoittaja SiniS »

8/10 kääpiökochinia näyttää lähteneen koneessa kehittymään, haudontapäivä 5 menossa. Ihan kivalla prosentilla kaikkiaan. Kone pitää lämmöt ja kosteudet hyvin, vaikka harrastehuone on välillä iltaisin kun pätsi auringon paahtaessa suoraan ikkunaan.
SiniS

Re: SiniS hautoo koneella

Viesti Kirjoittaja SiniS »

7 tipua tulossa, koneen kanssa ei ole ollu mitään hässäkkää. Kunhan vaan kaikki pääsevät pois pakkauksesta, niin mä olen todella tyytyväinen tähän haudontaan. Haudontapäivä 14 menossa.

Samantein saa laittaa uuden satsin muhimaan, kaverille pitää vissiin hautoa nippu maatiaisia.
Viimeksi muokannut SiniS, 29 Heinä 2018, 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SiniS

Re: SiniS hautoo koneella

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Miten tänne tämmöinen kummitusviesti tuli :smt017
SiniS

Re: SiniS hautoo koneella

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Huomisesta kääntö pois päältä, epäilen vaan että riittääkö koneen omat vesisäiliöt tarpeellisen kuoriutumiskosteuden tuottoon. Mikä olisi näppärin tapa lisätä kosteutta koneessa? Sumutella sisäpintoja? Laittaa kostea pesusienen pala koneeseen? Kostea pyyhe pohjaritilän päälle?
hunski89

Re: SiniS hautoo koneella

Viesti Kirjoittaja hunski89 »

Brinsean mini advance koneessa ainakin tunnosti olevan liian kuiva vaikka molemmat säiliöt oli täys. Ite suihkuttelin pohjalle aseteltua talouspaperia aina kun jouduin luukkua avaamaan kuorien tai poikasten pois ottamisen ajaksi.
Laita pesusieni ni ei tarvi kantta availla, eikä tipuset/poikaset kuivu kalvoihinsa.
SiniS

Re: SiniS hautoo koneella

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Kokeillaan siis pesusientä :smt016
SiniS

Re: SiniS hautoo koneella

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Hautomakoneesta kuuluu piipitystä :smt054
SiniS

Re: SiniS hautoo koneella

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Ensimmäisessä munassa on särö, joku hätähousu sieltä on tulossa jo.
SiniS

Re: SiniS hautoo koneella

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Neljässä munassa reikä, kova piipitys kuuluu koneesta
SiniS

Re: SiniS hautoo koneella

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Mutta, ei millään meinaa kosteus nousta koneessa. 42% on tällä hetkellä, vaikka koneessa munien kanssa on kaks isohkoa märkää vanutuppoa. Kannen sisäpinnalla kyllä on tiivistynyttä kosteutta, munat heiluu ja isoimmista rei'istä pilkistää jo nokkakin välillä. Reipas viikko sitten kuoriutuneet maatiaiset porasivat itsensä ulos matalammassa kosteudessa parissa tunnissa, niillä oli kyllä jo päivä 24. Näillä kääpiökochineilla on meneillään päivä 20 tai 19, en ole enää itsekään ihan varma :smt017 Piipitys kuuluu ja koputtelu. Pitää vissiin vaan malttaa olla aukomatta konetta ja odotella mihin suuntaan homma etenee.
SiniS

Re: SiniS hautoo koneella

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Illalla oli kuoriutunut yksi, jätin yön yli koneeseen kuivumaan. Aamulla saldo oli jo viisi, eli kaikki reiän tehneet oli kuoriutuneet. Kaks mattimyöhäistä, vai pitääkö sanoa, että normaalivauhtista kaveria on vielä koneessa eikä munissa näy säröäkään. Huomenna maaginen 3 viikkoa täynnä. 10 munasta 5 tipua at the moment, ihan hyvä setti ensimmäiseksi konehaudonnaksi, ja munatkin toi posti. Seuraavaan satsiin pikkuisen enemmän munia, covatutto nielee sen 16. Joko sitä nyt tilaisi ne maransin munat :smt017 Tunnustan, musta on kovaa vauhtia tulossa tipunarkkari, noiden piipittäjien katselu apukeittiössä on mun ja tyttären lempitouhua :smt050
SiniS

Re: SiniS hautoo koneella

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Kauanko odotella viimeisen munan kuoriutumista? Aamulla oli tipu #6 kuivana koneessa, tänään 21 vrk ja ensimmäiset 5 siis tulivat jo päivä 19.
Vastaa Viestiin