Eihän näin pitänyt käydä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
duke

Parvien yhdistäminen.

Viesti Kirjoittaja duke »

Olen tästä aiheesta paljon lukenut eri kirjoittajien ajatuksia.Kiitos niistä.En vaan käsitä miksi se meillä on niin vaikeeta.Viisi Hi-Line Brownia.Rokki kukko.Sinne sekaan niitten omia lapsia(iältään 4kk) 2 kpl.Yhden yön jälkeen toinen nokittu melkein hengiltä verta valuen.Toinen pää nurkkaan painettuna mykkyrässä.Ei voinu muuta kuin ottaa pois.Oli jo menossa eläinrääkkäyksen puolelle.
Tania

Re: Parvien yhdistäminen.

Viesti Kirjoittaja Tania »

Jos yhdistäminen on vaikeaa niin alkuun voi pitää verkolla erotettuina että näkevät ja kuulevat toisensa mutta eivät pääse kimppuun. Olen ymmärtänyt että tehokanat nimenomaan voivat olla aggressiivisia uusia kohtaan? Missä kunnossa nokittu kana nyt on, onko saanut hoitoa vammoihinsa?
Annir85

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Olen kuullut saman, että hy linet eivät hyväksy uusia tulokkaita.
Minulla hy linet ovat olleet pienestä asti maransien kanssa, nuoria lintuja en uskalla joukkoon laittaa. Jos maransit alkavat hautoa, niin luulen että joudun hy lineistä luopumaan, saa nähdä.
Marans-hy line sekoitukset ovat sopuisia lintuja, niitä on tuossa minun sekuliparvessa jossa tipuja pyörii useampia ja ne saavat olla rauhassa.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä ruskeat hylinet olivat sopuisasti maatiaisten kanssa yhdessä. Aikuisina poistoina tulivat, lykkäsin maatiaisten kanssa yhteen eikä mitään ongelmia ollut. Maatiaiset hautoivat ja hoitivat tipujaan parvessa, hylinet eivät tehneet ikinä tipuille, tai kellekään muulle mitään. Nyt taas tulossa ruskeita hylineja, tykkäsin niistä, rauhallisia,kesyjä hyviä munijoita.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Kananen8

Viesti Kirjoittaja Kananen8 »

Onko kanoista jotain ikäsuosituksia, minkä ikäisinä kannattaa lisätä parveen?
Kun viiriäisillä se on 2 kk, eli enemmän kuin pelkkä sukukypsyys... Olisiko kanojenkin hyvä olla jo munintansa aloittaneita, että pärjäisivät paremmin tulokkaina?
Hilu

Viesti Kirjoittaja Hilu »

Minun kokemus noista hylineistä on, että varsin huonosti ottavat muita kanoja laumaansa. Minulla niitä on ollut ja viimeisetkin myin uuteen kotiin, kun eivät vain kerrassaan hyväksy laumaan uusia tulokkaita. Vaikka olisivat kuinka pitkään samassa tilassa, mutta verkon takaa muita katsellen niin jos samaan aitaukseen yrittää niin päälle käyvät heti ja rumasti :( Nuoria kukkoja pomottavat myös mennen tullen. Hyviä munimaan ovat, mutta itse en ole tykännyt kyseisestä rodusta.
duke

Eihän näin pitänyt käydä

Laitoin HI-Line Brownien, ja Plymount Rockin 6 viikkoiset poikaset samaan aitaukseen.Katastrooffi.Kun käänsin selkäni molemmat poikaset hakattu kuoliaiksi.Voiko parveja oikeasti ollenkaan yhdistää.Minulla jo toinen karmea kokemus.
duke

Tein uuden aitauksen jossa saattoivat toisiinsa tutustua verkon takaa.Ei mitään apua, taas tuli ruumiita.Taidan jo antaa periksi.
duke

Mitta täynnä

Olen viime syksystä alkaen koittanut kasvattaa parveamme hautomakoneen kautta.Kaikki on mennyt aivan perseelleen.Enemmän kuin puolet on olleet kukkoja suoraan Supikoirien pyydyksiin.Emot taas ovat tappaneet poikasensa.Heitin eilen hautomakoneen roskikseen.Sitä leikkiä en ennä halua leikkiä.Olkoon tuo alkuperäinen parvi, joka kaikinpuolin keskenään toimeen tulee.
koivunlehti

Re: Eihän näin pitänyt käydä

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

Tuon ikäiset tiput nokkivat muutenkin helposti toisiaan jos olosuhteissa vikaa joten tulkitsisin sen niin että reagoivat stressiin nokkimalla toisiaan.
Seuraava keta kokeilisin laittaa heti alusta yhteen. Jo heti kuoriuduttuaan ihmettelevät eri näköisiä kavereitaan mutta tottuvat toisiinsa. Jo hyvin pienestä kana erottaa oman näköisensä kaverit ja pyrkii laumaantumaan niiden kanssa.
Aleksandra
nandu

Re: Eihän näin pitänyt käydä

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Voi harmi. Tosi kurjaa, kun noin käy. :smt009 Pari asiaa tulee mieleen, mitkä ehkä kannattaa tarkistaa. Onhan tipusilla riittävästi tilaa, että voivat väistää toisiaan tutustumisvaiheessa? Ettei tarvitse olla ihan nokikkain. Näköesteitä, tasoja, piiloja, orsia eri korkeuksilla? Ja sellainenkin tuli mieleen, vaikka voi olla kaukaa haettua, että saavatko riittävästi proteiinia?
Kate75

Re: Mitta täynnä

Viesti Kirjoittaja Kate75 »

Kai ymmärrät, että hautomakoneen olisi voinut myydä? Niille on oikeasti kovasti kysyntää.

Tosi harmi kun sinulla on noin huonot kokemukset! Minulla on ollut hautomakone viime kesästä asti ja kymmeniä tipuja jo tullut ja into vain kasvaa! Toki laitan niitä useampiin ryhmiin eli ei ole vain yhtä kanalaumaa.
Meillä myös ollut ongelmia kanojen omassa lisääntymisessä ja tullut siihentulokseen, että ne kanat tipuineen pitää ottaa erilleen tipunpitävään paikkaan.
Vastaa Viestiin