Harvinaisia Suomesta löytyviä rotuja

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Harvinaisia Suomesta löytyviä rotuja

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Tämmönen pikku kysely tuli mieleen, että listattaisiin kaikki harvinaisemmat rodut mitä vielä löytyy edes yksikin kappale Suomen kamaralta, paljon rotuja on vuosien aikana hävinnyt, tai sekoitettu. :smt006
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Harvinaisia Suomesta löytyviä rotuja

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Noh, aloitan itse. Ruotsin mustia tiedän vielä olevan muutamia jäljellä, samoin kuin seramaa on etelässä, valkohuntu ei enää ihan niin harvinainen ole, mutta kuitenkin, sitä löytyy itseltänikin, antwerpen ja appenzeller ovat nykyisin myös aika harvalukuisia, mutta kuitenkin niitäkin löytyy.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Hra Heinämäki

Re: Harvinaisia Suomesta löytyviä rotuja

Viesti Kirjoittaja Hra Heinämäki »

Mulla on antwerpenin partakanaa, väreinä musta, helmenharmaa ja valkoinen. Ei se taida olla kovinkaan yleinen rotu, vaikka mielestäni kesyyntyvät helposti, munivat kohtalaisen hyvin ja ovat komeita. Kukkojen temperamentti on tosin huomionarvoista, teurastavat vesiautomaatin alta aikayksikön. :smt003
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Harvinaisia Suomesta löytyviä rotuja

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Minullakin niitä on, ja juuri nuita helmenharmaita olen itselleni himoinnut mutten ole löytänyt, enkä niiden siitosmuniakaan. :smt009 Nyt on siis mustanpuhuvaa sakkia. Todella kivoja kavereita, eikä ole kuin itse asiassa kolme kukkoa ollut vain tempperamenttisia, muut ovat sylimussukoita. :smt001
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Nuki

Re: Harvinaisia Suomesta löytyviä rotuja

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Antwerpenit on ihania! Mulla aapiskukko ja kaksi mustaa kanaa. Valitettavasti kukon ja emokanan molemmat kukkopoikaset saivat marekin ja ne piti lopettaa :smt009 Toinen oli musta ja toinen valkoinen. No onneksi jäi toi musta kana. En siis kasvata antsuja, kunhan heitin kokeeksi viime kesänä hautojan alle muutaman munan ja lopputulos näytti ihan puhdasrotuiselta, mut ei siitä voi takuuseen mennä kun kaikki linnut ovat iloisesti sekaisin.
Vähän on kyllä alkanut houkuttaa kasvatuskin, nyt kun noita kanakoppejakin ois pihassa useampi. Jos laittais antsut ja riikit kimppaan...
Mun kukko on kyllä tosi äksy, mut eipä tuo haittaa kun on niin naurettavan pieni. Rauhoittuu kun koppaa syliin.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Harvinaisia Suomesta löytyviä rotuja

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Jokin niissä antsuissa vaan viehättää! :smt055 Mulla on useita rotuja, mutta tässä pikkuhiljaa on ne vakituiset suosikit tulleet joita haluaa tosiaan puhtaina rotunsa edustajina säilöä, tosiaan kun näitä tiettyjä harvinaisuuksia on nykyään tosi hankala löytää, ja nämä nykyisetkin erikoisuudet on joutunut haalimaan kirjaimellisesti ympäri Suomea! :smt044 Mulla on muutes pari antsukukkoa riikkien kanssa, ja muuten tosi hyvin pärjäävät keskenään, vaan nuo antsut välillä kopasee potkasta jotakuta riikeistä kunnes tajuavat että ei se elikko tee mittään. :smt044

kääpiö-siebenburgereita en ole meinannut löytää, niitä tarvitsisin nuihin showgirleihin. :smt009
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Harvinaisia Suomesta löytyviä rotuja

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Minulla on kaksi kukkoa Romanian (tai Karpaattien) paljasniskakanoja. Yksi kana samaa joukkoa. Toisen kukon voisin myydä hyvään kotiin jos joku haluisi isokoisille kanoilleen pomoksi. Ovat hyvin seurallisia ja kivoja, kesyjä myös. Mutta kuten sanoin aika isokokoisia joten ihan pikkukanojen kaveriksi eivät käy.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Harvinaisia Suomesta löytyviä rotuja

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Oi, olisiko sinulla kuvia niistä laittaa? Minä olisin kyllä kiinnostunut, tosin taitaa taas olla välimatkaa ihanasti. :smt012
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Harvinaisia Suomesta löytyviä rotuja

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Taas jatkan tätä yksinpohdiskeluani; lieneekö niin että tietyt harvinaiset rodut on täältä hävinneet harrastajien myötä vaikean ylläpitämisenkin vuoksi, eli jotkut rodut jos on vaikeita kasvattaa elinvoimaisina aikuisikään asti... Varmaan jonkinlainen osuus on sisäsiittoisuudellakin.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Tuulia

Re: Harvinaisia Suomesta löytyviä rotuja

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Mulla on Feeniksejä ollut vuodesta 2010, näitä ei enään paljoa ole. Tosi kesyyntyviä kivoja kanasia.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Harvinaisia Suomesta löytyviä rotuja

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Juu niitäkin kyllä enää tosi harvassa paikassa! Pohjois-Pohjanmaalla on joitain yksilöitä. Ei muuta kun lisää listaan vaan joita tiedätte olevan enää harvassa! :smt002
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Tuulia

Re: Harvinaisia Suomesta löytyviä rotuja

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Se oli joku kotieläintila missä niitä oli pohjoisessa, sieltä kerran munia kyselin mutta olivat jo niin vanhoja että ei munineet enään. 2010 kun itse hankin feeniksejä niin silloin niitä vielä oli, mutta nyt ei enään, jostain syystä kasvattajat myivät lintunsa ja ne hävis kutakuinkin kokonaan. Meillä nää kyllä lisääntyy. :smt003
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Harvinaisia Suomesta löytyviä rotuja

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Joo limingassa niitä on, vaan taitaa tosiaan sielläkin olla jo vanhempia ne rodun edustajat. :smt001 En ymmärrä mikä villitys ihmisillä on ollu näiden rotujen hävitykseen. :smt011
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
heikki

Re: Harvinaisia Suomesta löytyviä rotuja

Viesti Kirjoittaja heikki »

Multa löytyy. Pari ylimääsenäkin. Saa tarjota
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Harvinaisia Suomesta löytyviä rotuja

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

No niin, ei muutako heikin kans kaupoille ihmiset! :smt023
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Vastaa Viestiin