MIKÄ SAIRAUS KYSEESSÄ?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
jmariah

MIKÄ SAIRAUS KYSEESSÄ?

Viesti Kirjoittaja jmariah »

Vajaan 3 vuotta vanha Rokki-kana alkoi eilen makailla paljon, ihan normaalissa asennossa. Välillä kävelee rauhallisesti, mutta selvästikkään ei ole oma itsensä. Se ei syö mitään mutta juo kuitenkin. Tänään se on ollut samanlainen, makailee, kävelee vähän, ei syö mutta juo jatkuvasti. Kupu tuntuu jo ihan tyhjältä ja kakan sijaankaan ei tule kuin harmaata vettä?! Mikä sitä voisi vaivata? Itselle tuli mieleen, et olisko syönyt jotain sopimatonta jota nyt yrittää huuhtoa pois. Vai miksi se juo kokoajan mut ei syö? Aikaisemmin ei ole ollut mitään ripulia tms. Ja ahneelle rokille on maistunut aivan kaikki mitä tarjotaan. Missä vika?
minkuliini

Re: MIKÄ SAIRAUS KYSEESSÄ?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Eihän se yritä hautoa!? Jos ei ole haudonta himoista kyse, niin sitten on hankalampi tapaus. Onko ripulia, ulostaako normaalisti? Heltan/harjan väri? Pörhättääkö, aristaako? Onko kanalle tehty ulko-ja sisäloishäätö? Jos kupu ei ole kova ja laajentunut, niin ei taida kuputukoskaan olla... Voisko kyseessä olla jokin sisäinen tulehdus? Tuleeko munia? Jos kana ei syö enää kunnolla niin se on kipeä kyllä. Jos siellä on vaikka munintaelimen tulehdus niin Oriprim kuuri tehoaa. Itse sain reseptin kyseiseen vaivaan 10pvä 1/2tabletti aamuin illoin. Minä murskasin tabletin ja liiton pisaraan vettä ja Nutri Vet ravinne geeliin. Sitten pikku ruutalla suoraan nokkaan. Tuo ravinne geeli on hyvä pitämään yleiskunnon yllä! Siitä eläin saa kaiken mitä tarvitsee, jos se ei enää itse syö. Tuo jatkuva juominen kyllä viittaa johonkin muuhun... Muistaako kukaan minkä oire tuo lisääntynyt juominen olikaan?
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: MIKÄ SAIRAUS KYSEESSÄ?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

jmariah

Re: MIKÄ SAIRAUS KYSEESSÄ?

Viesti Kirjoittaja jmariah »

Mistä tuota Oriprim lääkettä saa? Eläinlääkäriltäkö? Jos vika/tulehdus on munintaelimissä niin paraneeko lääkkeellä vai tuleeko aina vaivaamaan? Ja mikä moisen tulehduksen aiheuttaa? Eilen ja tänään on kana ollut jo pirteämpi, kulkee toisten mukana pihalla ja on syönyt heinää ja kauraakin hieman, mutta edelleen juo aika paljon.
minkuliini

Re: MIKÄ SAIRAUS KYSEESSÄ?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Oriprim forte Vet tabletteja saa reseptillä eläinlääkäriltä. Annostus: 10pvä 1/2 tabletti aamuin illoin. Ainakin täällä sai kunnaneläinlääkäriltä puhelinreseptinä, mutta piti itse tietää mitä haluaa ja mille annostukselle! Tulehduksen pitäisi mennä ohi lääkkeellä ja kanan toipua täysin. Mutta jos Se on jo pirteä, niin en usko että on tulehdus
jmariah

Re: MIKÄ SAIRAUS KYSEESSÄ?

Viesti Kirjoittaja jmariah »

Olin jo aikeissa soittaa eläinlääkäriin, mutta kävin vielä kanalassa katsomassa miten Rokki-rouva Rosita jakselee, ja kappas, siellä se söi kaikessa rauhassa ruokaa toisten kanssa. :smt023 Ota tuosta nyt sitten selvää mikä sitä vaivaa. :smt017 Muuten se näytti ihan normaalilta, mutta ihan kuin sen naama, heltat ja harja olis punaisempia kuin muilla!? Kakkeleitakin olen yrittänyt seurata, mutta eipä sitä hirveästi tule. Kaksi viimeistä oli sellaisia missä tuli edelleen harmaata vettä, mutta mukana oli jo kovia ohkaisia pötköjä. Eli ei vaikuta ripuliltakaan.

Mitä muita oireita on tuossa munanjohtimien tulehduksessa kun se et munan tulo lakkaa?
Aberkios

Re: MIKÄ SAIRAUS KYSEESSÄ?

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

Olettaisin kanan herkistyneen stressin (hellestressi?) vuoksi E.coli -bakteerille (Escherichia coli). Kanalla olisi siis kolibasilloosi.
Vastaa Viestiin