Onko mua huijattu?!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
jmariah

Onko mua huijattu?!

Viesti Kirjoittaja jmariah »

Ostin viime kesänä täältä muniksen kautta vuoden vanhan Plymouth rock kanan. Loppu kesän ja syksyn aikana se muni n.3-4 munaa viikossa, mutta kun se joulun alla piti muninta tauon ja sulkasadon, lakkasi munien tulo siihen. Muutamia munia on tullut sen jälkeen, mutta ei edes joka viikko. Munissa on myös sisällä aina jokin outo, ikäänkuin soluklöntti. :smt017

Alettiinkin epäillä että myytiinkö meille rokki-neidin sijaan rokki-mummo? :smt013 Kana on muutenkin luonteeltaan kuin eläkeläinen, kiusaa muita, pyrkii aina ensimmäisenä jokapaikkaan, yrittää syödä kaikki ruuat ettei toisille jäis, ja ylimmältä orreltakin kyörää muut kanat alas.

Olen alkanut vertailla myös sen ulkonäköä toiseen rokki-kanaan, joka varmuudella on kuoriutunut keväällä 2013.
Eroavaisuuksia olen huomannut jalkojen suomuissa, jotka tällä "mummelilla" on paljon paksummat ja ruhmuisemmat. Myös sen alaluomet roikkuvat.
Mitäs luultte, onko mua huijattu ja myyty vanha kana nuorena munivana kanana?! Vai miksi se ei enää muni?
rilla

Re: Onko mua huijattu?!

Viesti Kirjoittaja rilla »

En tiedä muuta,kuin et meidän rokkikanat on kyllä kaikki ollu kiusaajia.
Onkohan sillä kalkkijalka jos suomut on paksut?

Kaikenlaisia ongelmiahan voi tulla nuorenkin kanan kanssa,mut vaikea sitä on arvata,et onko huijattu tai ei.
Munimisesta sitä on vähän vaikea päätellä,mut tietenkin luulisi nuoren kanan munivan.
Paitsi jos se ei ole terve. :smt024
tuulih

Viesti Kirjoittaja tuulih »

Mahdotonta kai sanoa mutta kaikenlaista tapahtuu ja inhottavaa jos on. Yksi rasti lisää asioihin joita välttyy jos hautoo kanansa munista, tietysti voi ostaa myös keskenkasvuisia jos haluaa varmistua siitä että saa nuoria eläimiä. Voihan se kana sekoittua toiseen vahingossakin, ilman että mitään tarkoitusta huijata on.

Miksi yksivuotias parhaassa munintaiässä oleva kana oli myytävänä? Huijauksen todennäköisyyttä vähentää mielestäni se että jos myyjä esimerkiksi luopui kokonaan kanoista tätä myydessään, tai kanasta eroon pyrkimisellä oli joku muu ehkä hyvä syy, rodun vaihto tms. Toisaalta saattaa olla että joku kyllästyy häirikkökanaan tai myy vanhan kanan epäilemälläsi tavalla. Tälläkin palstalla näkyi hiljan miten yksi kirjoittaja tuskaili yhden kanaporukan syövän jatkuvasti omat ja kaverin munat ja hetikohta kauppasi samaa sakkia aloittelijalle ostetaan - palstalla. Pistä kana pataan ja hanki uusi ja nuori sopuisampi tilalle?
jmariah

Sitä olenkin jo miettinyt että pataan joutaa syksyllä. Nyt sen uusin harrastus on tänään ja eilen ollut toisten selkään kiipeäminen, tai siltä se ainaki näytti, toiset kanat lähti heti karkuun kun se yritti kiivetä. :smt013
mokomaki

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Mie ainaki myyn joitaki kanoja vuosittain jotka ovat juuri parhaassa muninta iässä. en silti ikinä huijaa! mutta mulla kanoja sen verran et en voi sanoa jokasesta miten ne munii. kanojen määrään nähen munia tulee välillä paljon, välillä vähän. mut mie en oo myyny kovin kauas kanoja, et jos jossaki havaitaan vikaa nii voin kyllä vaihtaa. tosin ei oo tullu vaihtoon halukkaita, muutaku joitaki nuorikkoja ootan et saattavat olla kukkoja et ne tietysti vaihan kanoihin jos niin käy. kun luultavasti kanana myyn, niin tuomosen takuun oon antanu. samoten ku jos siitos munia myyn nii oon postareilla lähettäny uuet jos kovin huono tulos, nolla tulosta ei luojan kiitos oo tullu...omassa koneessa tulee aina hyvin et voi olla postin mokaaki mutta eipä tätä rahasta tehjä. ku vaan omatunto puhas niin kaikki hyvin :smt001
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Niin,mokomaki!

Samoin,mukavampi tunne jää,jos on valmis hyvittään huonosti menneitä kauppoja.
En minäkään voi sanoa joka kanasta,et muniiko tuo ja miten hyvin munii.

Mut tietenkin meitä on monenlaisia. Ja en myöskään rahan takia pidä kanoja. Syyt on ihan toiset. :smt035
jmariah

En minä tässä nyt syyllistä lähtenyt etsimään, vaan kyselen et onko tuo meidän kana vain vanha vai sairas?! :smt017
Tuulia

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Vanhan munimattoman kanan harja on väritön ja kutistunut, pää näyttää todella pieneltä. Munivan kanan harja on punainen. En usko että kana on sairas jos se on aktiivinen, syö ja juo, kyllä sairaan kanan tunnistaa. Meidän rokit tulee myös vastaan kun menen niitä ruokimaan, taitavat olla aika ahneita kaikki.
jmariah

Tuon perustella se ei ole vanha. Miksi munissa on sisällä aina sellainen outo klöntti,ikäänkuin joku solukkokasa, vaikka munia ei kukaan ehdi hautoa? :smt017 Olen alkanut epäillä että se syö munansa, vaikka toisaalta, koska se ehtis niitä tekemäänkään kun aina vaan juoksee pitkin pihaa mellastamassa. Tosin pari kertaa sen muna on löytynyt ulkotarhasta.. :smt003
Tuulia

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

No varmaan sitten munii mihin sattuu, koitappa jokupäivä seurata sen tekemisiä vähän enemmän, jos löytäisit sen jostain munimasta, saattaa myös sitten syödä munansa. Noista klönteistä munien sisällä, niistä oli juttua jossain aikaisemmin, se ei ole mikään merkki sairaudesta vaan jotkut kanat vaan niitä aina välillä tekee, meillä niitä tekee yksi ankka, mä otan aina klöntin pois ja jatkan ruuanlaittoa.
jmariah

Niin teen minäkin. :smt002 On ne munat kuitenkin ihan normaalin makuisia, vaikkakin järkyttävän suuria, jos niitä laittaa kennoon niin ei kansi mahdu kiinni. :smt005 Täytyypä seurailla sen touhuja. Mut jos se munii mihin sattuu ja syö heti munat niin miten sen touhun saa loppumaan? Laitoin sulle Tuulia muuten s.postia päivällä :smt006
Vastaa Viestiin