Kesäkanalat ja -kanat 2014
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
KanastaPoniin
Re: Kesäkanalat ja -kanat 2014
Minä hain juuri 2 kk ikäisiä ja tipuja, joten mietin myös koska ainakin isommat saisi laittaa ulos. Olen eristänyt hulluna uutta "kanataloa" joka syntyy katoksesta, mikä tehtiin ponille.
Lämpölamppu on vielä käytössä 3 vrk vanhoille viiriäisille ja niiden jälkeen haudontakoneesta tuleville kanatipuille. Mutta eiköhän joku patteri liikenisi. Onko periaatteena, että kun yöllä ei ole pakkasta, voi pienellä lisälämmöllä laittaa ulos?
Lämpölamppu on vielä käytössä 3 vrk vanhoille viiriäisille ja niiden jälkeen haudontakoneesta tuleville kanatipuille. Mutta eiköhän joku patteri liikenisi. Onko periaatteena, että kun yöllä ei ole pakkasta, voi pienellä lisälämmöllä laittaa ulos?
-
PunainenKana
^ siis millä lailla ulos, onko ne nyt sulla kotona sisällä vai missä? Meillä ulkoilevat aamu aikasesta ilta myöhään eilen oli asteita mitä vaan, ja yöksi menevät siihen leikkimökkiin, joka siis on tiivis mutta ei lämpöeristetty. Ja sen patterin ansiosta siel oli viime yönä kylmimmillään 4,5 astetta plussaa
. Tänään käänsin patteria sit pienemmälle... Mut ei nuo mulla sen ulompana ole koskaan, toki ne yöt aina on sisällä, mutta ihan kesällä en laita luukkua kiinni kuin välillä petojen pelossa.
-
KanastaPoniin
Nuorikot ja tiput on nyt ihan kodissa sisällä
eteisessä kanihäkissä. Ajattelin isompia siirrellä ensin aitaukseen, jossa ovea vailla oleva 5 m2 koppi. (tein vinkistä vähän isomman, mitä ajattelin). Se on eristetty 200 mm lasivillalla 2/3, mutta ehdin viikonloppuna eristää loputkin ja tehdä oven. Maapohja siinä on.
Pitää varmaan totutella varovasti viileämpään ilmaan?
Pitää varmaan totutella varovasti viileämpään ilmaan?
-
PunainenKana
^ no nyt mä älysin
. Tuliko ne sulle ihan lämpöisistä oloista? Jos laittais ne isommat jo pian ulkoilee aluks päiväseltään, sit kun pitää ihan aamusta iltaan, niin siinähän ne pikku hiljaa tottuu lähellä nollaa oleviin lukemiin. Ja josko yöpakkasetkin vaikka pian hellittäisi (tai sitten ei...).
-
PunainenKana
Perun edellisen viestin sanojani, kun rupesin miettii että ne oli sulla vasta kaksi kuisia. Ei kai niitä passaa ulos vielä näillä keleillä? Ja sen lämpölampun varmaan melki alkuun tarttua sinne koppiin. Kun on kerta maapohja, ni voisko sinne aluksi laittaa pohjalle vaikka styroksia ja heiniä siihen päälle, niin eristäis kivasti maasta tulevan kylmyyden?
-
Mustikka
Yöpakkaset kesäkanalassa
Meillä on kesäpaikka kanoilla eri paikassa kuin talvikanala. Ajattelin että tänä vuonna veisin kanat vähän aikaisemmin (pääsiäisen aikoihin) jo maalle kesäkanalaan, mutta aloin epäröidä noita mahdollisia yöpakkasia
Pitkän ajan sääennustuksia katselin ja jossakin kohtaa tosiaan saattaa miinuksen puolelle mennä yöllä, vaikka muutenhan nuo ovat lupailleet keskivertoa lämpimämpää kevättä ja alkukesää. Kesäkanalaan ei saa edes sähköä, että voisi lämmittää. Uskaltaisko maatiaisia silti viedä jo kesäkanalaan. Mietin, että jos laittaisi kuumavesipulloja koppiin niiksi öiksi kun uhkaa mennä miinukselle.
-
KanastaPoniin
Odottelen ja seurailen vähän kelejä. Voin laittaa styroxia ja levyn sen päälle, mutta voivathan nuo sisälläkin yhtälailla olla pidempäänkin
. On sitä muutakin hullua tullut tehtyä elukoiden eteen. Hyvä vinkki tuo päiväseltään ulkoilu. Odotan tuuletonta ja lämmintä päivää.
Vinkatkaa, kun alatte laittaa kesäkanaloihin/ulos kanojanne.
Vinkatkaa, kun alatte laittaa kesäkanaloihin/ulos kanojanne.
-
Anna
Mulla on huonoja kokemuksia styroki (EPS levy) + kana. Laitoin ulkotarhan verkkoseinää vasten levyn, kun lautaseinä oli vasta vaiheessa. Ai että se maistui! Maistui myös se vähemmän rakeinen levy, jota ainakin Finnfoam valmistaa.
-
Eme
Joo, eristelevyt pitää saada vanerin tai laudan alle piiloon! Ei riitä heinät niiden peitoksi. Kanat löytää levyn, kun kuopivat ja samantien se tikataan täyteen reikiä ja kupuunhan se styroxi tai finnfoami sitten päätyy! Itse tein virheen ja koetin lisäeristää lattialla olevia pesiä laittamalla finnfoamia pohjalle olkien alle, kolmannes levystä hävisi päivän aikana kolmen kanan ja kahden kukon toimesta.. Eikä murusia ole näkynyt pehkuissa.
-
Krahu
On se kumma miten kanat rakastaa styroxia, meillä kun kanat usein ihan vapaana pihamaalla pitää aina muistaa jemmata styroxit kanojen ulottumattomiin...
-
PieniHopea
Olen nyt aikeissa ottaa kesäkanoiksi poistoon meneviä tehokanoja. Toki monikin asia arveluttaa, mutta yritetään. Kannattaisiko laumaan ottaa kesy kukko?
-
Maattari
- lindell
Ruskeat hy line brownit ovat itsessään tosi kesyjä, jos sulle tulee niitä kukon ei tarvitse olla kovin kesy. Valkoisista ei kokemusta. Ruskeat olivat helppoja, terveitä ja munivat hyvin ilman teollista rehua. Oppivat nopeasti talon tavoille ja ulkoilivat kuten vanhat tekijät. Meidän tulivat lattiakanalasta.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
-
PieniHopea
Niitä ruskeita katselin, mutta nyt on kuitenkin kiikarissa dekalb-kanoja.
-
mantelilastu
Minkä ikäisiä ovat tuotantokanaloiden "uudet" kanat? Lähikanalassa menee kanaerä vaihtoon ja sain sieltä ostettua niitä uusia viisi kappaletta. En tiedä minkä värisiä ne ovat, joten en myöskään osaa rotua sanoa. Ensimmäiset kanaset mitä olen ikinä hommannut, pääsiäisenä olisi tarkoitus näppästä kanala pystyyn ja joskus toukokuun puolella hakea kanaset kotiin. En malttaisi odottaa

-
maatiaiskukka
No paikkaan mistä mä olen pelastellut "vanhoja"tehotyttöjä tulee ns.uudet 3kuisina juur aloittavat muninnan ja osa on jo aloittanut ja nää on ruskeita tehoja