Seinien kalkituksesta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Maru

Re: Seinien kalkituksesta

Viesti Kirjoittaja Maru »

Olen parhaillaan uutta/ensimmäistä talvikanalaa rakentamassa :smt081
Mietin, jos seiniin laittaa filmivaneria(mikä taitaa maksaa maltaita) mahtaako kalkkimaali pysyä siinä ? Ottaako kiinni? Kun filmivaneri on niin tummaa ja "pimeää". Se valoistuttaisi ja pöpöt/home ym ei saisi kasvualustaa.
Tai olisiko seinät parempi tehdä jostain muusta (vanerista) :smt017
Ajattelin että olisi vedenkestävä, jos/kun tarvii kunnolla pestä/ käsitellä. Ja onhan siellä sitä kosteutta.
Tikkilä

Viesti Kirjoittaja Tikkilä »

Samaa vaneria saa nykyisin myös mm. valkoisena. Itse olen filmivanerissa saanut maalin pysymään hionnan ja pohjamaalin avulla, tätä ei kyllä kannata kanalaan tehdä. (paljon työtä ja myös kustannuksia)
Maru

Siis filmivaneria saa valkoisena?
Onko se paras ratkaisu seiniin. Tai olisiko jotain edullisempaa.
Haluaisin myös kalkin laittaa sen desinfiointi ominaisuuden takia :smt045
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

sitä vaneriahan on vaiokee kalkita, mutta sen vois puhitaa sitte höyrypuhistimella. Desinfiois ja ei maksa jossain biltemassa paljoo.
outolintu

Viesti Kirjoittaja outolintu »

Filmivanerista löytyy myös karjasuojavanerin nimellä kulkevaa versiota, joka on toiselta puolelta useimmiten keltainen. Sillä tulisi jo paljon valoisampi lopputulos, kuin perinteisellä ruskealla. Hintahan riippuu myös vanerin paksuudesta, jos vaneri tulee vanhan seinän päälle suojaksi niin ohuempikin riittää. =) Kannattaa kysellä hintoja useemmasta paikasta, vaihtelevat aika paljon. Filmi- /karjasuojavanerin hyviä puoliahan on kyllä kosteudenkestävyys. Normaali vaneri ei samalla lailla kestä kosteutta, vaikka millä pintaa käsittelisi. (Näin rakennusliikkeessä töissä olleen mielipiteenä =D )

Itsellä olisi kanssa tässä varmaan viikon sisällä seinien kalkitsemista tiedossa, ihan ekaa kertaa koskaan. Mistä työ ootte ostellu kalkkia? Löytyykö ihan Agrista esim.? Mitä mun pitää tietää/ osata/ huomioida ennen kun alan lähmiä seiniä, jotka siis vanhat vanhat heppatallin hirsiseinät (20v sitten tilassa ollu kanoja, sen jälkeen rojuvarastona...). Tila siis vasta raivattu, huomenna pääsen siivoamaan pintoja ja suunittelemaan häkkejä ym. Kaikki muutkin vinkit talvikanalan tekoon otetaan siis ilolla vastaan. =)
kukkopoika
bankiva

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Minä laitoin kanalan seiniin sileää teräspeltiä,paksuus muutama milli.Sitä saa myös valkeana.Tulee valoisuutta,ei tarvitse kalkita,ei laho,ei pöpöt elä,kestää vesipesun.En muista enää hintaa,oliskohan maatilavaneria vähän edullisempaa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

agrista saa kalkkia.

Mutta tuo pelti oli kyllä hyvä idea!! Laitan korvan taa ku uus kanala on harkinnassa
Iita

Viesti Kirjoittaja Iita »

outolintu kirjoitti:Filmivanerista löytyy myös karjasuojavanerin nimellä kulkevaa versiota, joka on toiselta puolelta useimmiten keltainen. Sillä tulisi jo paljon valoisampi lopputulos, kuin perinteisellä ruskealla. Hintahan riippuu myös vanerin paksuudesta, jos vaneri tulee vanhan seinän päälle suojaksi niin ohuempikin riittää. =) Kannattaa kysellä hintoja useemmasta paikasta, vaihtelevat aika paljon. Filmi- /karjasuojavanerin hyviä puoliahan on kyllä kosteudenkestävyys. Normaali vaneri ei samalla lailla kestä kosteutta, vaikka millä pintaa käsittelisi. (Näin rakennusliikkeessä töissä olleen mielipiteenä =D )

Itsellä olisi kanssa tässä varmaan viikon sisällä seinien kalkitsemista tiedossa, ihan ekaa kertaa koskaan. Mistä työ ootte ostellu kalkkia? Löytyykö ihan Agrista esim.? Mitä mun pitää tietää/ osata/ huomioida ennen kun alan lähmiä seiniä, jotka siis vanhat vanhat heppatallin hirsiseinät (20v sitten tilassa ollu kanoja, sen jälkeen rojuvarastona...). Tila siis vasta raivattu, huomenna pääsen siivoamaan pintoja ja suunittelemaan häkkejä ym. Kaikki muutkin vinkit talvikanalan tekoon otetaan siis ilolla vastaan. =)
Kalkki on rakennuskalkin nimellä.. Puutarhakalkki ei käy :smt002 (tein satsin ,mutta on niin hiekkaista). Ite tein vellin ja annoin seista jonkin aikaa (tekeytyy). Meillä on navetassa harkko/tiiliseinä .Telalla laitoin mitä pystyin .Loput sutilla . Kannattaa suojata iho hyvin .Mulla jäi rako takinhihan ja hanskan väliin sillä seurauksella ,että ranteeseen tuli "palovamma" .Kävin sitten lääkärissäkin ,kun ei parantunut .Kalkin joutuessaan veden kanssa tekemisiin ,muuttuu niin emäksiseksi ja sitten kun tulee "kitkaa" vielä resorista ,niin ihon pinta meni helposti rikki..

Kyselin emänniltä miten he on kalkinneet ,niin joku oli kastellu seinän ja heittänyt kalkit kuivana seinään ,mutta ite en siihen pölläkkään alkais :smt002
Maru

Tän viestiketjun alussa Mimmi antaa tosi selvät kalkitsemisohjeet :smt024

Ajattelin laittaa filmivaneria lattiaan ja n metrin seinille. Ei haittaa vaik tummaa siel. Mitäs sanotte,onko hyvä idea.
Nyt viel ku keksisi sen yläosan seinästä ja katon. Mitä sinne, kun itsepäisesti haluaisin kalkita seinät ja valkoiseksi saada :smt040

Ei taida olla vaihtoehtoja :smt009

Muoks. Paitsi se valkoinen pelti
Iita

Viesti Kirjoittaja Iita »

Meillä on katossa vaaleaa kipsilevyä(ei sitä nykyajan kipsilevyä ,vaan "kipsattua" levyä).En tiedä saako sitä enää mistään..
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Meillä katossa sisäpuolimmaisena finnfoami jos lämmöneristettä tarvii ja huoleton .ei tarvi kattoa kalkita
Indica

Viesti Kirjoittaja Indica »

Niin olikos joku siis kalkinnut sitä filmivaneria? Eikös se oo toiselta puolelta karheempi ja toiselta liukas (ei siis sitä maatalousvaneria, jossa on molempi puoli pinnoitettu)? Jos laittais sen karheen puolen näkyviin niin josko siihen kalkki jäisi.. Tosin onko se sitten huonompi homma jos laittaa pinnotetun puolen piiloon, pitäskö sen just olla siinä kosteuden puolella kanalassa. Jaa-a, jaa-a.
sabriina
tipu

Viesti Kirjoittaja sabriina »

Ei siihen filmivaneriin kalkki tartu ilman pohjatöitä :smt009
Maatiaiskanoja,lampaita,kani,viiriäisiä,kalkkunoita ja koiria
minkuliini

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Oletteko kokeilleet valmista "maatilan kalkkimaalia"? Taloon.comissa myydään sitä vajaa 50€ pänikkä. Minulla kanalassa lattia ja alaosat filmivaneeria, mutta seinien yläosat ja katto ihan tavallista kuusivaneria... Voisko nuo tavan vaneriosat maalata tällä? Niin ja voiko orret Ym. puupinnat käsitellä myös!? Tuoteselosteessa lukee että käy sisätiloissa puupintojen valkaisuun... Eli vissiin tulis kiva luonnonvalkoinen värikin kaupan päälle!!! Kokemuksia siis valmiista kalkkimaalista, ja saako muualta kuin netistä
Eme

Viesti Kirjoittaja Eme »

Tuo käy oikein hyvin kanalan sisäosiin. Näyttää ensi maalauksen jälkeen karmealta harmaalta läiskikkäältä, mutta kuivuttuaan muuttuu kirkkaan valkoiseksi. Kaksi kerrosta riitti meillä ainakin peittämään puun värin kokonaan. Samaa saa ainakin täällä k-raudasta ja kodin terrrasta.

Halvemmalla pääset kuitenkin ostamalla rautakaupasta kalkkia ja sekoittamalla sen itse veteen :smt001 Kalkkia myydään muistaakseni 40kg säkeissä ja hinta on ehkä parin kympin tietämillä? En nyt tarkalleen muista. Sanot vain rautakaupassa myyjälle, että on tarkoitus tehdä siitä kalkkimaalia, niin auttaa oikeanlaisen säkin valinnassa. Minä en ole onnistunut painamaan mieleeni, pitikö maalia varten kalkin olla sammutettua vai sammuttamatonta, mutta myyjä löytää tiedon koneelta :smt003
Vastaa Viestiin