Mitä tänään kuuluu?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Mitä tänään kuuluu?
just, miten jos on kerännyt munat ja vienyt ne jo viileään, voisiko niitä palauttaa kanan allle jos huomaa tuon vai meneekö miten pian "pilalle?" jos vaikka 4 tuntia on jääkaapissa jo olleet?
Tämä on nyt samalla tällainen opettelee-käyttämään-foorumia -juttu.. Osittain vastailisin myös tuohon kysymykseen "mitä kuuluu". Munislaisena olen siis vielä aivan untuvikko, ja kananomistajanakin melko lailla nuorikko. Tänään kuoriutuivat elämäni ensimmäiset konehaudotut alho-tyyrnäväläis-hylineuntuvikkoni, kolme kappaletta tuolla kiljuu alakerrassa ja vielä kahdeksan munaa heiluu ja säröilee koneessa. Nyt kysyisin teiltä kokeneemmilta, pliis tulkaa avukseni, minkälaiset tilavaatimukset pikkuraukoilla on ensimmäisinä koneen ulkopuolisina tunteina ja päivinä? Eivät periaatteessa syö heti, sen tiedän. Olin suunnitellut muovista muuttolaatikkoa, jota lämmittämään tulisi hehkulamppu. Ilmareikiä löytyy eikä pitäisi olla vetoakaan, pohjalla kutterinpurua. Miltä kuulostaa, mitä vielä otettava huomioon? Ilmankosteus? Miten järjestetään? Tämä on niin hermoja raastavaa hommaa; kun vaavit huutavat, pelkään että ne meuhkaavat itsensä hengiltä, ja kun ovat hiljaa, olen varma että nyt ne sitten kuoli. Onko normaalia, että tipuskat nukahtavat kesken kaiken pää maassa ja heräävät sitten taas kiljumaan? Olen kiitollinen jos osaatte mua jotenkin rauhoittaa, kun olen ollut niin huolissani koko haudonnan ajan ja nyt tuntuu että en osaakaan hoitaa oikein noita pikkuisia (vaikka olen neljä viimeistä viikkoa viettänyt nokka kiinni haudontaoppaissa ja - tietysti - Munanetissä
)
Tämä on ihan parasta tositeeveetä ikinä, koko perhe on viettänyt tämän päivän nenä haudontakoneen lasissa ja tippa silmäkulmassa.. Ihania otuksia

Tämä on ihan parasta tositeeveetä ikinä, koko perhe on viettänyt tämän päivän nenä haudontakoneen lasissa ja tippa silmäkulmassa.. Ihania otuksia

Minulla tiput asustaa ensimmäiset viikot itsetehdyssä entisessä kilpikonnan akvaariossa, kutteri kuivikkeena mutta ensimmäiset päivät olen pitänyt keittiöpyyhkeitä siinä kutterin päällä. Akvaario on keitiössä ja on vedoton paikka tipuille. Lämmityksenä on punainen lämpölamppu joka ei pienien päivärytmiä häiritse. Ruokaa annan tipuille heti tarjolle ja ensimmäisinä päivinä ripottelen sitä siihen pyyhkeen päällekin että on helpompi pienten löytää ruoka ja samoin vesiastia on siinä lähellä ja parin päivän ikäisinä siirrän ruuat astioihin ja toiseen päähän akvaariota ruokapaikka.
Pienet tiput sammuvat kuin saunalyhty ja yhtäkkiä myös heräävät taas touhottamaan
Alkuun nukkuvat tämän tästä mutta pikkuhiljaa alkavat olla enemmän hereillä. Alkuajat elämä on syömistä ja nukkumista.
Pienet tiput sammuvat kuin saunalyhty ja yhtäkkiä myös heräävät taas touhottamaan

-
- bankiva
Minä laitan tipulaatikon pohjalle hiekkaa.Ei tule narpaisiin paakkuja eivätkä luistele.
Joku tipu on jo ensimmäisenä päivänä ottanut hiekkakylpyjä.
Joku tipu on jo ensimmäisenä päivänä ottanut hiekkakylpyjä.
gallinita Muovilaatikko riittää hyvin, lämmön pysymiseksi joutut kyllä laittamaan kantta päälle, meille ei pelkkä hehkulamppu riittänyt alkuunkaan pitämään lämpöä siellä 36-37 asteen tienoilla. Kylmyyttä voivat kiljua ja siihen kyllä nopsaan kuolevatkin! Nykyään miellä ehdottomasti on paras ollut lämmityslevy, siellä alla on hyvä lämmin tipujen olla.
Nukahtavat ihan miten sattuu
Ruokana meillä heti alusta tipurehu, sora, ja vesi. sitten välillä raejuusto, jauheliha, salaatti kananmuna mössöä 
Nukahtavat ihan miten sattuu

Kiitos nopeista vastauksista, onpa huojentavaa että on ihmisiä joilta voi kysyä apua kun omat tiedot ja taidot ei vielä riitä. Tosiaan väljän kannen huomasin itsekin laittaa laatikon päälle, ja toistaiseksi pikkupallerot ovat hengissä ja vieläpä ihan topakoita. 7/12 kuoriutunutta on miulla nyt saldo, viimeisin tuli maailmaan sillä aikaa kun olin töissä ja kiljuu vielä märkänä tuolla koneessa reppana. Tänään jo vähän maisteltiin kananmunankeltuaista, mikroskooppisia määriä tosin. Huomasin nimittäin että pikkuiset ottavat kutterinpurua suuhunsa ja välillä jopa näyttävät nielevän sitä (ehkäpä pyyhe olisi tosiaan aluksi hyvä siinä purun päällä, toivottavasti ei mene suoli tukkoon tipeillä), niinpä kokeilin kelpaisiko ihan oikea ruoka. Ovat nuo vaan ihan mahdottoman suloisia lapsosia 

Juu tiput maistelee kaikkea irtonaista ja saattavat purua silloin nielläkin, josta seuraa kyllä tukosriski, vaikkakin harvinainen, itselläni oli alussa käytössä puru eikö tiput siihen tukehtunut
Mutta olen avannut aikuisen kukon joka oli kitukasvuinen ja sairaalloinen, sillä oli kupu täynnä purua :/ ei ollut oma kukko vaan tuttava toi minulle kun ei itse pystynyt lopettamaan sitä.
Juomaan olen muuten opettanut niin että otan hellästi tipun kouraan ja kastan nokan veteen, kerta opetus on riittänyt

Juomaan olen muuten opettanut niin että otan hellästi tipun kouraan ja kastan nokan veteen, kerta opetus on riittänyt

Tiput pärjää kannettomassakin mainiosti. Hehkulampun kannattaa olla 40W ja minä olen käyttänyt kohde, ns "spotti"polttimoa. Lampun sijoittaminen ratkaisee lämpötilan,e li se on laitettava riittävän alas.
Meillä on nytkin 6 tipua akvaariossa, jossa on verkko kattona. Pohjalla on sanomalehti. Valaisin on pieni ns. "nipsu"-valaisin jossa tuo 40W polttimo. Nostan sitä viikoittain hiukan ylemmäs, kun tiput eivät enää nuku suoraan sen alla, jotta hiljalleen tottuvat viileämpään ilmaan.
Tipun kylmyyden näkee peräaukon ympäriltä, ripuli on merkki palelemisesta. Samoin lämpötilaa voi tarkkailla siitä, miten tarkkaan valokeilassa tiput ovat. Jos ne ovat kasassa aivan lampun alla, lamppu on liian tehoton tai liian ylhäällä, jos ne ovat rinkinä valokeilan reunoilla, on lamppu vastaavasti liian alhaalla.
Meillä on nytkin 6 tipua akvaariossa, jossa on verkko kattona. Pohjalla on sanomalehti. Valaisin on pieni ns. "nipsu"-valaisin jossa tuo 40W polttimo. Nostan sitä viikoittain hiukan ylemmäs, kun tiput eivät enää nuku suoraan sen alla, jotta hiljalleen tottuvat viileämpään ilmaan.
Tipun kylmyyden näkee peräaukon ympäriltä, ripuli on merkki palelemisesta. Samoin lämpötilaa voi tarkkailla siitä, miten tarkkaan valokeilassa tiput ovat. Jos ne ovat kasassa aivan lampun alla, lamppu on liian tehoton tai liian ylhäällä, jos ne ovat rinkinä valokeilan reunoilla, on lamppu vastaavasti liian alhaalla.
Mulla oli 40w lamppu ja tiput olohuoneen pöydällä ja silti lampun allakin oli viileää. Laitoin rimat ja sanomalehdestä kannet noin 80% laatikosta, sit alkoi riittämään lämpö 

Minulla olis kohtapuoliin edessä tipujen heittäminen kanalaan. Olkoot vielä tuolla kylppärissä, kun yhdellä on osittain vielä untuva näkyvissä.
Nämä on niitä luomumunien tipuja ja härregyyd kun ne on likaisia elikoita! Aiemmat tiput on olleet niin puhtoisia ja nämä taasen menevät tuoreeseen läjään nukkumaan..
Munien syöntiä en ole saanut loppumaan. Nyt olen kyllä vähän hengähtänyt asian tiimoilta, kun on välillä ottanut niin aivoon.. Pesiin laitoin verhot, tein uusia pesiä, olen syöttänyt ekstra proteiinia, kokeilin jopa niitä tulimunia, mutta ei.. En tiedä onko niillä sitten kuitenkin kalkin puute, vaikka kalkkia on koko ajan tarjolla. Pitää varmaan antaa hienompaa kalkkia kuurina alkuun ja kokeilla auttaako se.
Ja jos jotain positiivistakin, niin minun orppikanaseni alkaa kohta puoliin munimaan (tai sitten on jo alkanut, mutta mistäs minä sen tiedän, kun nuorikot vetää munat napaansa) helttojen perusteella. Nyt kuluneen viikon sisään sen heltat on kasvanut ja punehtuneet, joten tästä päättelisin. On se sen ikäinenkin, että voi odottaa alkaa munivaksi milloin vain.
Nämä on niitä luomumunien tipuja ja härregyyd kun ne on likaisia elikoita! Aiemmat tiput on olleet niin puhtoisia ja nämä taasen menevät tuoreeseen läjään nukkumaan..

Munien syöntiä en ole saanut loppumaan. Nyt olen kyllä vähän hengähtänyt asian tiimoilta, kun on välillä ottanut niin aivoon.. Pesiin laitoin verhot, tein uusia pesiä, olen syöttänyt ekstra proteiinia, kokeilin jopa niitä tulimunia, mutta ei.. En tiedä onko niillä sitten kuitenkin kalkin puute, vaikka kalkkia on koko ajan tarjolla. Pitää varmaan antaa hienompaa kalkkia kuurina alkuun ja kokeilla auttaako se.
Ja jos jotain positiivistakin, niin minun orppikanaseni alkaa kohta puoliin munimaan (tai sitten on jo alkanut, mutta mistäs minä sen tiedän, kun nuorikot vetää munat napaansa) helttojen perusteella. Nyt kuluneen viikon sisään sen heltat on kasvanut ja punehtuneet, joten tästä päättelisin. On se sen ikäinenkin, että voi odottaa alkaa munivaksi milloin vain.

Munien syöntiin vierintäpesät, ainoa mikä meillä auttoi
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Oletteko muuten antaneet tipsuillenne vitamiinilisiä? Kävin kysymässä apteekista, toisessa tarjottiin jotain joka riittäisi tuhannelle kanalle sadaksi vuodeksi ja toisessa ihmeteltiin että miksi haluan antaa tipuille vitamiineja.. Vai riittääkö se vitamiinien lähteeksi jos annan esim hedelmiä? Porkkanasta ainakaan mun aikuiset kanat ei oikein välitä, sehän olisi hyvä A-vitamiinin lähde.. Ja hei oletteko tehneet kanatipuillenne "poikasleipää" netistä löytyvän ohjeen mukaan? Siihenhän tulee tonnikalaa, jossa on suolaa. Onkohan se hyvä linnuille, vai pitäisikö yrittää korvata tonnikala esim keitetyllä kotimaisella kalalla..?
Hiphei! Meillä kuoriutui kevään ekat viiriäiset viime yönä! Muutamaa vielä odottelen. On se syntymän ihme aina upea, sitä ei vaan kyllästy katsomaan 

Hihheijaa! Yhdellä kanalla enää muniensyönti ongelmaa, muut lopetti. Kävin pilkillä ja keitin kalat kanoille, jo alko munia pukata ja loppui se munansyönti.
Kalkkivaje tuntui olovan ja ens kerralla ostankin sitä jauhemaista kalkkia, kun kalkkisoraa näyttää hotkivan ainoastaan buttiakka..
Kalkkivaje tuntui olovan ja ens kerralla ostankin sitä jauhemaista kalkkia, kun kalkkisoraa näyttää hotkivan ainoastaan buttiakka..

Kun kaikki ottaa päähän ja kaikki tuntuu menevän pieleen, niin on ihanaa tepsutella kanalaan halaamaan isoa ja kilttiä kultabrahma-kukkoa. Samalla hyppää olkapäälle paduan-kana kertomaan omia kuulumisiaan. Tulee hetkessä parempi mieli