Orpington vs. Maatiainen Alhon kanta

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Iipura

Orpington vs. Maatiainen Alhon kanta

Viesti Kirjoittaja Iipura »

Olen ottamassa ensi keväänä kanoja ja olen pohtinut, että pikkulauma vain 4-5 kanaa + kukko.
Mutta rodusta on vielä vähän epäselvyyttä, Orppi vai Alhon kantaa?

Ikinä ei ole kanoja tällä mäellä ollut, ihan aloittelija siis olen. Tällä hetkellä olen ajatellut, että saavat olla täällä niin kauan kuin henki kulkee,
että nyt ei puhuta kesäkanoista.. Maatilalla asustellaan, hevoslauma ja pari koiraa pihapiirissä.
Kumpi nyt olisi aloittelijalle parempi?

Auttakkee :smt001
SannaKle

Re: Orpington vs. Maatiainen Alhon kanta

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Orpeista en hirveästi osaa sanoa muuta kuin isokokoisiahan ne on ja moni pitää niitä lihan takiakin. Alhoja meillä on pari,ovat hieman pienikokoisempia kui meidän ilmajokiset mutta seurallisia ja leppoisia lintuja. Maatiainen on aloittelijalle aika varma ja helppo valinta. Terve rotu joka munii ja hautoo ahkeraan. Kestää hyvin viileämpiäkin kelejä.
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Orpington vs. Maatiainen Alhon kanta

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Rotukanoista en tiedä mitään mutta noita Alhoja meillä on ollut vuosia. Niinkuin jo Sannakin mainitsi; helppoja, hyvin laiduntavia ja seurallisia pikkuvintiöitä. Oppivaisiakin ovat; ei tarvitse kaksinen rako tarhassa olla kun osaavat ulos tulla ja samaa reittiä takaisin. Reviiritietoisia ovat, pysyvät pihassa ilman aitaakin ja oppivat kyllä aika monia asioita, niinkuin luoksetulon kutsuttaessa, reviirin rajojakin voi opettaa. Kukot paimentavat rouvia esimerkillisesti ja kantavat lempirouvalleen makupaloja jne.
Meillä on nykyisin 11 kanaa ja kolme kukkoa; hyvin sopuisa vaikkakin hierarkinen lauma.
Tuolla pikkuisen ohjeita kanoista ja kyyhkyistä, aika hyvin pätevät molempiin http://www.callex.suntuubi.com/?cat=22 .
Muusa

Re: Orpington vs. Maatiainen Alhon kanta

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mitä ominaisuutta arvostat kanoissa eniten? Orpington on enempi lihantuottaja, alhonkannan maatiainen lähinnä tipuntuottaja :smt002
Maatiaiskaa suosittelen :smt001
Eri maatiaiskannoilla on erilaisia ominaisuuksia. Alhonkanta on tunnetusti tehokkain hautomaan... se voi olla ongelma, jos haluaisi munia (hautova ja tipuja hoitava kanahan ei muni), ja myös, jos ei tilaa riitä määrättömästi parven lisääntyä tai jos ei halua myydä tipuja (kantipuista todennäköisesti pääsee hyvin eroon, kukkotipuista ei). Tyrnävänkantaa voin omasta kokemuksesta kehua :smt004 tyrnikset munivat hyvin, hautovat kotitarpeiksi eli eivät liian innokkaasti, mutta hautomavaistoa löytyy kuitenkin, ovat vielä kivoja ja kauniita - värikirjo on maatiaiskanoista upeimpia. Tyrnis on maatiaiskanakannoista nopeiten suosiotaan kasvattava, ja sen suosiolle on kyllä syynsä!
SannaKle

Re: Orpington vs. Maatiainen Alhon kanta

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Meillä on viime keväästä asti ollut Ilmajokisia ja ne munii tosi hyvin. Kesällä tuli 5 kanasta 3-5 munaa päivässä, useimmiten se 4-5 eli tosi vähän pitivät munattomia päiviä ja hyvin ovat munineet vieläkin talven tultua vaikka tietty se on hieman vähentynyt. Toisessa parvessa on pari Alhoa, munat on pienempiä kuin Ilmajokisten, ehkä silkkikanan munien luokkaa ja munia tulee vähemmän kuin Ilmajokisilta. Tosin nuo kanat on jo vanhempia kuin nuo Ilmajokiset joten siinäkin voi olla syy. Alhot on luonteeltaa rauhallisempia ja suvaitsevaisempia kuin ilmajokiset. Ilmajokiset on melko reipasta ja rohkeaa kansaa. Alho enempi tarkkailee. Hautonut ei ole vielä kumpikaan. Tutulla on tyrniksiä ja sillä alko jo keväiset tiput loppuvuodesta hautomaan joten hautomaviettiä riittää niillä.
Iipura

Re: Orpington vs. Maatiainen Alhon kanta

Viesti Kirjoittaja Iipura »

Oma perheeni on 4 henkinen + anoppilan ihmiset (2), joten en tarvitse kanaa joka munii päivittäin. Mutta olen miettinyt että kun olen
kanoihini tutustunut ja niiden jujut oppinut, niin voisin muutaman munan jättää haudottavaksi. Eli siis mutkittelematta, haluaisin sellaisen kananrodun, joka on kesy ja rauhallinen (sopiva aloittelijalle). Tarpeentullen suostuu hautomaan ja munia tulee tarpeeseen sopiva määrä. Mutta tärkeintä näistä on se, että kana on helposti käsiteltävä ja ettei ole arka/äkäinen. :smt001 Onko semmosia? :smt003
SannaKle

Re: Orpington vs. Maatiainen Alhon kanta

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Kanat on yksilöitä niinkuin kaikki muutkin elävät, toinen voi olla äkäisempi kuin toinen vaikka ihan samaa rotua olisivat. Silkit ja Alhot meillä ainakin leppoisia. Samoin Siebenburgit. Ilmajokiset hieman räväkämpiä tapauksia. Nyt meillä pari kanaa hautoo ja silkkikana ei edes oo moksiskaan vaikka välillä nostan sen pois pesästä ja tarkistan munat. Toinen hautova on silkin ja Alhon sekoitus ja se kyllä nokkasee äkäseen kun meen munia ronkkimaan, mutta muuten on ollut ihan leppoisa tapaus. Kanat kesyyntyy kun niitä käsittelee ja kun niiden seurassa on. Meillä kun minä olen niiden pääasiallinen ruokkija ja hoitaja ovat minuun kesyyntyneet enemmän kuin muihin ihmisiin. Reaktio on ihan erilainen kun kanalaan menee joku muu kuin minä.
Tikkilä

Re: Orpington vs. Maatiainen Alhon kanta

Viesti Kirjoittaja Tikkilä »

Mukavalta kuulostaa suunnitelmasi!
Meillä on kokemusta kiuruvetisistä maatiaisista ja orpeista. Molemmat ovat munineet todella hyvin, orpit tuntuvat olevan perusluonteeltaan rauhallisempia. Kiuruilla enemmän kaikenlaista mekastuksen aihetta, niistä lähtee huomattavasti enemmän ääntä kuin orpeista, ovat myös liikkeissään paljon ripeämpiä. Meillä hevoset arkailivat alkuun kiuruja, mutta orppien hiljainen olemus ei aiheuttanut ahdistusta. :smt003
Kiurut ovat olleet kesympiä, tulevat syliin yms., orpit eivät ole tästä niin kiinnostuneita vaikka hyvin uteliaita ovatkin.

Hyviä rotuja molemmat! :smt023
Muusa

Re: Orpington vs. Maatiainen Alhon kanta

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Iipura kirjoitti:haluaisin sellaisen kananrodun, joka on kesy ja rauhallinen (sopiva aloittelijalle). Tarpeentullen suostuu hautomaan ja munia tulee tarpeeseen sopiva määrä. Mutta tärkeintä näistä on se, että kana on helposti käsiteltävä ja ettei ole arka/äkäinen. :smt001 Onko semmosia? :smt003
Tyrnis :smt001
Tosin rauhallisia tyrnikset ei sikäli ole että olisivat jotenkin verkkaisia käytökseltään, ennemmin ovat puuhakkaita. Mutta kilttejä kyllä. Mulle on aika moni meiltä nuorikoita hakenut kertonut vähän yllättyneen oloisesti ja ihastuneesti, että kanat ovat tosi kilttejä ja helppoja käsitellä. Vaikka ei niitä meillä kasvatusvaiheessa mitenkään erityisesti silitellä tai sylitellä. Yksilökohtaisia eroja on tietty luonteessa, itsekin oon huomannut että jotkut tiput/nuorikot ovat niin seurallisia että mielelään pyrähtävät käsivarrelle tai olkapäälle seurustelemaan :smt003 Yks oikea sylikanakin meillä on ollut (tuo mun bannerikuvan Kultakutri), se eläessään kävi monen lapsivieraan sylissäkin halittavana ja siliteltävänä, ja käyttäytyi aina yhtä kauniisti ja rauhallisesti :smt050
Iipura

Re: Orpington vs. Maatiainen Alhon kanta

Viesti Kirjoittaja Iipura »

Muusa kirjoitti:
Iipura kirjoitti: Tyrnis :smt001
Tosin rauhallisia tyrnikset ei sikäli ole että olisivat jotenkin verkkaisia käytökseltään, ennemmin ovat puuhakkaita. Mutta kilttejä kyllä. Mulle on aika moni meiltä nuorikoita hakenut kertonut vähän yllättyneen oloisesti ja ihastuneesti, että kanat ovat tosi kilttejä ja helppoja käsitellä. Vaikka ei niitä meillä kasvatusvaiheessa mitenkään erityisesti silitellä tai sylitellä.
Minkäslainen tyrnis on munimaan ja hautomaan? kun olen ajatellut, että ottaisin kanat vain omaksi iloksi, että ei mitään kasvatusvirityksiä kun noissa hevosissakin on paljon hommaa :smt001 kun en kuitenkaan haluaisi joutua heittämään munia roskiin jos tulee paljon yli tarpeen.. ja en viitsisi joka kerta käydä nokkapokkaa kanan kanssa jos otan munat pesästä, pois haudonnasta.. Kun olen saanut tyrniksestä sen käsityksen että olisi kova munimaan ja suht aktiivinen hautoja :smt001
Muusa

Re: Orpington vs. Maatiainen Alhon kanta

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tyrnikset on hyviä munimaan, maatiaiskannoista parhaasta päästä munija :smt001 ja jos multa kysytään, niin ei innokas hautomaan, mutta jotkut muut on toista mieltä. Riippuu se kanapersoonastakin tietysti. Meillä yleensä on parven pääluku noin kymmenen kanan kieppeillä ja yleensä kerran kesässä joku yrittää hautoa, jos en oo antanut hautoa niin luovuttavat kyllä lopulta. En tiedä sit vaikuttaako se, että meillä kerätään munat pesistä vähintään kerran päivässä, ikinä ei siis pääse kertymään pesiin isoa munakasaa, mikä houkuttelisi lässähtämään päälle hautomaan, varsinkin kun pesiä on monta ja aika tasaisesti kanat munii eri pesiin. Mutta ei kai munia ikinä roskiin tarvi heittää :shock: antaa sit kavereille tai syöttää eläimille, jos ei itellä napa vedä... tai vähentää parven pääluvun pienemmäksi.
rilla

Re: Orpington vs. Maatiainen Alhon kanta

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mulla on myös muutama tyrnäväläinen. Tykkään,ovat just semmosia mukavia touhuajia. Eivät arkoja,mut ei ne ny aivan syliinkään tule.
Rapsutella kyllä saa.

Hyviä munimaan,munat ihan hyvän kokoisiakin.
Sitten tää juttu,et mun tyrnäväläiset on siitosmunina tulleet kahdelta eri säilyttäjältä.
Niissä on kyllä eroa. Eli tää toinen suku hautoo melko innokkaasti,kun taas toinen popula ei ole kertaakaan vielä hautonu loppuun asti.
Pari kertaa joku on alottanu,mut jättäny kesken.

En tiedä sitten. Kyllähän haudonnat saa estettyä aika hyvin,kun munat kerää pois.
Tuskimpa niitä munia nyt tarvii roskiin laittaa. Jos ei mitään muuta keksi,niin keittää ja syöttää kanoille takaisin ne! :smt024
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Orpington vs. Maatiainen Alhon kanta

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Meillä oli myös tyrnäväläisiä kahdesta eri paikasta.Paikasta A oli 7 kanaa,eivät hautoneet.Paikasta B oli 3 kanaa,kaikki oli hautomakuumeessa.
Keräsin munat joka päivä hautovankin alta.Yksi kana oli hautomakuumeessa kuusi viikkoa sitten luovutti.Oli lauman arimpia mutta hautomakuumeessa oli ärhäkkä,tappeli niin että veri lenti toisten harjasta.Munimaan ne ovat hyviä.
Ensimmäiset kanat hautoin koneella 25 vuotta sitten,vuonna -89.Piikkiöläiset siitosmunat tilasin Pirjo Aavanharjulta.Isoja kanoja tuli niistä,eivät olleet innokkaita hautomaan.Maatiaiskanoiksi munivat isoja tumman ruskeita munia.
Mitenkähän paljon on nykyään aavanharjulaista verta piikkiöläisissä?
Raksu

Re: Orpington vs. Maatiainen Alhon kanta

Viesti Kirjoittaja Raksu »

No minäpäs kehun tuota orpington rotu, ovat rauhallisia, ihan suht hyviä munimaan, tarvittaessa hautovatkin helppoja käsitellä todella kesyjä seurakanoja, luonteeltaan kilttejä vaikka isoja ovatkin. Meillä myöskin hevosia 5 ja kanat asustavat yhdessä karsinassa tallissa eikä näitten kanssa ole ollut mitään ongelmia kun nämä vaan lyllertää käytällä eivätkä säikäyttele hevosia hyppimällä ja lentelemällä. Ja liha näissä on aivan mahtavan hyvää jos syödä haluaa :smt050
piiparinen

Re: Orpington vs. Maatiainen Alhon kanta

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

komppaan vielä raksua(keneltä omat orpit on munina tullut :smt002 ) että kaks rouvaa meiltä löytyy ja on tosiaan seurallinen ja utelias luonne.
vielä ei ole kumpikaan neideistä alkanut hautomaan, mutta munivat kyllä hyvin. joka kerta kun menee kanalaan, on nää muhkeat tytöt nyppimässä milloin housun lahjetta, milloin saappaita,tekevät kunnon tarkastuksen... ei esim faverolletytöt ole koskaan ollu niin herkkiä tulemaan lähelle ja ovat paljon kauemmin olleet. että aivan ihania kyllä, ja kauniitahan ne on kun mitkä :smt050 käppänäkukkokin on niihin erityisen rakastunut, ei paljon kyllä se polkeminen taida auttaa :smt040 tosin ei alhossakaan mitään vikaa ole, yks kana löytyy, on sekin kiltti,utelias, munii hyvin ja on hautonut poikasetkin kerran. aikas hyviä kumpikin :smt023
Vastaa Viestiin