merkit

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kiva kana

merkit

Viesti Kirjoittaja kiva kana »

moikka tässä tuli taas mietittyä kun olin tuolla kanalassa niin sitä vois alkaa kysellä kaikista kanan oireista. esim.miksi kana aristaa jalkaasa? nälkä,jano,on kipeä voi huonosti... kaikkea tämmöstä olisi kiva tietää :smt001 :smt048 :smt024
sannikki

Re: merkit

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Hieno ajatus, mutta edes monta kirjaa lukeneena en aina ole selvillä missä mennään :smt017 Oireita jotka sopivat useaan tautiin on paljon, tietysti loukkaantumiset siihen päälle. Sitten mutkikas puoli on ruokinnan puutokset, aina sanotaan että elihän ne kanat ennenkin pelkällä kauralla, mutta eipä kellään ole muistipohjaa tai tietoa että kuinka paljon niitä kupsahteli silloin. Puutostaudit aiheuttavat monenlaisia oireita, aina apaattisuudesta niskan ympärivääntymiseen ja kuolemaan.
Nuki

Re: merkit

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mäkin olen miettinyt, että jotenkin olisi hyvä saada kerättyä yhteen palstalaisten tietotaitoa. Kanojen sairauksien diagnosointi on kyllä haastavaa juuri noista Sannikin mainitsemista syistä, eikä eläinlääkäreilläkään ole asiasta pahemmin tietoa kun ei sitä missään opeteta. Kirjoissa ja nettisivuilla (mm. Atlas of Avian Diseases) on kyllä hyvin tietoa, mutta täältä olen saanut ainakin saman verran lisää.
Nyt mulla on yhdellä millellä ilmeisesti marek, oon kaivellut lehtikätköjäni koska muistan yhdessä Backyard Poultryn numerossa olleen jutun marek-potilaan tehohoidosta. Jutun kana parani, mikä on aikamoinen ihme, marek johtaa lähes poikkeuksetta kuolemaan. Kanan oireet eivät ole vielä pahoja ja siinä on ollut jotain outoa jo ainakin vuoden verran, mm. pään pyörittämistä ja munimattomuutta. Nyt roikkuu toisen puolen siipi ja saman puolen jalka toimii huonosti.
Kana on eristyksessä, syö ja juo hyvin ja kinkkaa vähän ympäri häkkiä. Päästän sen paremmille matomaille jos oireet pahenevat, mutta mä optimistina haluan aina katsoa ne viimeisetkin kortit.
Vastaa Viestiin