Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Orpington talo

Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Orpington talo »

Minua tuo ihmetyttää kovasti.

Siitosmuna maksaa Suomessa 3< euroa. Uskomatonta. Se on vasta muna koneeseen. Kyllä tulee kanalle hintaa. Puolet niistä kuoriutuvat on kukkoja. Kanatipu on jo toistakymppiä ruokailuun tullessa. Ei oo todellista!

Come on friends get up now! Ei kai me nyt niin dorkia olla? Maksetaan siitosmunasta 3 euroa tai yli. He heh. Kymmenen munan rasian saa marketista 99 senttiä. Saksalainen myy netissä euron muna. Se on Ok. Sillä hintaa myyn minäkin. Minun munat ovat vielä extra laillisia.

Ei kanatalous nyt niin hyvä pisnes ole, että siitä pitää maksaa itsensä kipeäksi.
koivunlehti

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

Kysynnän ja tarjonnan laki.
Miksi myydä 1 eurolla jos saa myydyksi 3 eurollakin?
Eiköhän se ole kyse siitä että saa hieman kanojen mukanaan tuomia kustannuksia pienennettyä.
Orpington talo

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Orpington talo »

Onhan siinä kuluja jos se on ammatti. Minulle riittää kulujen kattaminen ja ruokamunat jäävät palkaksi
Raksu

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Minusta tuo 3 euroa siitosmuna ei ole kova hinta siihen nähden mitä kuluu kun siitosryhmän ruokkii ja hoitaa asianmukaisesti silmälläpitäen siitostouhun, ja se mikä aika menee kun pakkaa munat hyvin ja vie postiin :smt001 Maksan mielellään tuon hinnan :smt023
koivunlehti

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

Eipä mitään. :smt001
Viimeksi muokannut koivunlehti, 27 Marras 2013, 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pimu

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Pimu »

Ei ne kuule ulkomaillakaan välttämättä halvempia ole. Usassa show tasoisesta silkistä saat pulittaa 150-300dollaria ihan kenttä kevyesti, saatika sitten munista.
Jonna

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Vai että on kalliit munat :smt044
Saksan hintatason selittänee ensinnäkin jumalattoman paljon isompi harrastajakunta ja siellä ei tarvita vastaavia rakennelmia kuin täällä kanojen hengissäpitämiseksi talven yli.
Keski-Euroopassa on kaikki halvempaa mitä eläimiin tulee. Rehut ei maksa kuin kolmanneksen mitä täällä, jos sitäkään.
Että kyllä on ihan perusteltu tuo kolmekin euroa per muna mitä täällä pyydetään. Ne pitää vielä säilyttää oikein, usein pakata, AJAA postiin ne (bensakuluja), ja postittaa.
En ole itse siitosmunia ostanut enkä myynyt ainakaan vielä, jos saan jonkun hautojan niin aivan varmasti tilaan. Ja maksan sitten vaikka sen kolme euroa ja vaikka enemmänkin jos haluan jotain tiettyä rotua/väriä. Riski on aina ettei kymmenestä tule tipuakaan, oli ne ostettuja tai omia. Ei ne omienkaan kanojen siitosmunat ilmaiseksi ole tulleet.
Oli muuten ketjun aloittajan viimeksi kauppaamat siitosmunat enemmän kuin kuin euron tsipale :smt002

Ei ne halvat euroopan-munat enää kovin halpoja oo jos ne tänne tilaa kaikkien lippujen ja lappujen kanssa :smt043

Ja kukas sitä kertoi että jenkeissä puhdas orppitTIPU maksaa 59 taalaa.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Maksaa ne munat ulkomaillakin.
Katsoin keskieuroopasta,tsekkoslovakiassa on joku maatiaiskanarotu tsekinkanat.Sen siitosmuna maksaa 3 euroa.
Kaikki on halpaa minkä rahalla saa.
tipunen

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja tipunen »

Ymmärrän yskäsi, mutta en sen aiheuttajaa.
Laatu maksaa ja suomessa on oikeasti suhteellisen hyvä esim tautitilanne ja populaatio on pienempi. Uskon että jo tuossa olisi osasyy hintaeroon. Tosin oikeasti laadukkaiden yksilöiden siitosmunat on aika paljon arvokkaampia saksassakin kuin suomessa, kun täälä ei vielä jaotella näitä huipuyksilöitä erikseen (eikä suomessa huippisyksilöiden siitosmunien hintoja erikseen koroteta). Jos saat vaikka 2,5-3,5 eurolla haluamasi rodun siitosmunan, ja saat siitä haluamasi rodunedustaja kanasen tai kukkosen, niin eikös se aika edukas ole? Varsinkin kun Tiedät, että se on aika todennäköisesti terveistä lähtökohdista alkuperäisin? Ihan vain omia mietteitä tässä...
sannikki

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Briteissä kunnon kasvattajilla orpiien siitosmunat on n. 2-3 PUNTAA kappale että eipä ne täällä sen kalliimpia ole kuin muuallakaan.
vardenji

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kyllä itse maksoin ihan sovulla tuon hinnan munista koneeseen. En nyt itämisprosenttia muista, mut kaks tipua tuli reilu 80e satsista. Musta se oli ihan kohtuullista, kun tiesin varmaksi mitä sain. Kauan seurasin palstoja ennen kun ostin ne munat, kun etsin myyjää, jolla oli siitosryhmät kunnossa ja josta oli tarpeeksi paljon hyvää palautetta SEKÄ rotupuhtaudesta ETTÄ kanojen hyvinvoinnista.
Kärttyämmä

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

Eipä niillä tuolla keskieuroopassa ole kovin hääppöiset rakennus- ja lämmityskustannuksetkaan, häkkiä vaan pihalle ja siinä on "kanala". Kaikki kustannukset heijastuu aina lopputuotteen hintaan.

Kun alkaa listaamaan kuluja, niin siihen verrattuna 3e on lähes ilmainen.
Krahu

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Krahu »

Ehkei kanojen pito ole kaikkein kallein harrastus, mutta kyllä se minulle on ainakin enemmän menoa kuin tuloa tähän mennessä. Puhumattakaan että joku joutuu rakentamaan kanalan ihan nollista, sillä hinnalla saa aika monta munaa ja ritafilettä Lidlistä (tai vaikka luomuna jostain).

Ihan kiva jos niitä menoja saisi vähän jotenkin leikattua...




Kyllä silti 30€ kymmenenstä munasta kuulostaa aikasta paljolta... en ostaisi.
Kiyry87

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Mie olen maksanut ilomielin 7 munasta veroineen postikuluineen, varmoina KOTIMAISINA ja salmonellatestattuna ja muutenkin hyvin hoidettuina himpun päälle 70 euroa :-"
Kyseessä oli ankanmunat. Ja kananmunista kana-rodusta joka ei niin harvinainen ole olen maksanu 2 euroa/muna plus postikulut ja pirun mielelläni senkin olen pulittanut kun olen tiennyt mitä saan ja millaisista oloista. Harvinaisemmasta rodusta olisin mielelläni maksanut 3 euroa muna.
Ja näin vertailun vuoksi: erään harvinaisen riikinkukukko lajin?? munat maksaa 250 euroa MUNA. Siellä keski-euroopassa.... :smt047
seon

Re: Miksi siitosmunat maksavat niin paljon Suomessa?

Viesti Kirjoittaja seon »

Sen takia en myy siitosmunia, etten tule haukutuksi. Siitosmunien ostaja on melkein aina tyytymätön - että munat olivat tyhjiää tai tuli vain kukkoja tai vain kanoja tai väärän väriset tai väärän kokoiset tai rampoja. Siitosmunista 5 euroakin olisi liian vähän kun vuosien varrella pelkästään tarhojen rakentamiseen on mennyt n. 10.000 euroa; kun omistan huippu-yksilöitä siitoskanoja mielellään myyn vain poikasia. Silloin kun myydään sopivan ikäisiä poikasia, ostaja saa toivottu rotu, väri, sukupuoli ja koko ja kaikki ovat tyytyväisiä, tai ainakin ostaja. Myyjä ei ole aina tyytyväinen jos syys-talvella täytyy teurastaa yli 20 kukkoa. No joo, koirat ainakin ovat.
Vastaa Viestiin