Savonlinnan löytökana

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suvianne

Re: Savonlinnan löytökana

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mutta voihan tästä tieten saaha suurta draamaa ja jättää vaikka kanat myymättä ens keväänä. Ettei vaan hylättäs???
rilla

Re: Savonlinnan löytökana

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä ilmoitan myös,et jos täältä jostain lähettyviltä löytyy kaljuja marans kanoja,niin ne on sitte vissiin mun.
Ku kettu ne otti mukaansa ja enimmät höyhenet pihaan ja pellolle ravisteli.

Kesän mittaan on enempikin porukkaa kadonnut. Mm. muutamia ankkoja ja kukkoja ja kanoja.
Omani kyllä luulen tunnistavani,jos niitä llöytyy,

Mut jos jalkoja tai siipiä on poikki,niin en ole niitä kyllä murjonu. :smt040
Suvianne

Re: Savonlinnan löytökana

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulta katosi keväällä tasaisesti sellasia max 6vko kokoisia tipuja tai ankanpoikasia.

yks tai kaks per viikko. Ja aina yöllä ja ankkalan puolelta missä kanojakin yöpy.

Tukin sitte kaikki reiät ja väheni ja sitten löyty pesäkin puupinosta?? Heinää ja karvoja ja kauheesti kanan ja ankan luita siellä.. Kyllä mun kadonneet tais olla ihan jonku nelijalkasen ruokaa.. Mutta ainahan joku vois teoriassa päästä karkuun, jonku sattumuksen vuoksi.
Varsinki iso , aikuinen eläin.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Savonlinnan löytökana

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Jos täältäpäin löytyy parvi kanoja ja kukkoja metsästä, sussexeja, maatiainen ja orppeja ne ovat meiltä mutta mä luulin että kettu ne vei kun itse repolainen tavattiin ihan rysän päältäkin. En kuitenkaan ole niitä päästänyt luontoon. Enkä ilmoittanut mihinkään että kadonneita ovat. Mä olen täälläpäin ainoa jolla on kanoja, jos joku löytäisi kanan metsästä mulle soitettaisiin. Soitettiin silloinkin kun butit olivat postilaatikollla 700 metrin päässä kylätiellä.
Miten ihmeessä jokainen koirakarkulainen ei aiheuta otsikoita, nehän eivät tietenkään ole karanneet vaan joku ilkeä ihminen on omansa hylännyt metsään elelelemään omineen :smt025 . Elämässä sattuu ja eläimet nyt joskus karkaavat vaikka olisi kuinka huolellinen. Tai peto niitä hätyyttelee ja ajautuvat jonnekin mistä eivät välttämättä enää löydä kotiin. Mäkin luulen että ne on kovin harvassa jotka tieten tahtoen eläimensä hylkää metsään. Hyvät otsikot siitä kuitenkin saa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: Savonlinnan löytökana

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Olen naamakirjassa ja vois sen perusteella sanoa, että koirista ei pidetä ollenkaan huolta!!!! Ne on täysin heitteillä tai huonolla hoidolla tai ilman ruokaa, ihan vaan sillä perusteella, että joka päivä noin 2-3 kadonnut koira ilmoitusta ilmestyy seinälleni jaettavaksi. :smt005

Myös kadonneita kissoja on ihan jatkuvasti.

Ja järkytyksekseni myös 14-16 vuotiaita nuoria on viikottain hukassa??? Mitä voidaan tästä päätellä???

Tän kesän aikana on vissiin kaksi löytökanaa ollut otsikoissa?? Onko enemmän??
sannikki

Re: Savonlinnan löytökana

Viesti Kirjoittaja sannikki »

EIköhän meilläkin mun puhelin pirahtaisi heti jos metsässä kanoja luuhais, yhdestä kanista ollaankin saatu soittoja, kun muutaman talon (n.3km) päässä on pihassa kirjava kesyhkö kani hypellyt, mutta ei ole meiltä kyllä lähtöisin :/ jos meillä rusakkoja tai kanoja karkais niin kyllä mie noihin lähitaloihin laittaisin viestiä itsekin. Samoin kissat ei tullu illalla syömään niin heti tiedotettiin naapurit että jos näkyy niin soittoa, kissat tuli aamulla ihan itsekseen.

meillähän iso onni on se että asutaan saarella, isolla sellaisella kylläkin, mutta uskon että jos kanat käpyttelis sillalla mantereelle niin kalastajat vois olla ihmeissään :smt043 Kyllä me ollaa kaikki hävyksissä olleet löydetty onneksi, elävänä tai kuolleena... Tässä muuten linkki tarinaan joka tapahtui viime talvena ;)

http://kelpopesankanat.blogspot.fi/2013 ... aapas.html
Suvianne

Re: Savonlinnan löytökana

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

On se harmi ku täällä ei voi viesteistä tykätä :D

Mulla ei ole ollu lampaita enää kuukausiin ja silti heti soitettiin ku lähistöllä oli lammas karkuteillä ja kahen soiton päästä oli jo selvillä keneltä se luultavasti on karkuteillä.

Kyllä ihmiset on aika selvillä toisten asioista :D

tiedetään sekin kuka kerittee kahesti tai kerran vuodessa elukkansa... Aika vaikee olis alkaa yhtäkkiä eläimiä heitteile metikköön jättää. Tai sitte pitäs ihan ajan kanssa lähtä kauas ajeleen...
Iita

Re: Savonlinnan löytökana

Viesti Kirjoittaja Iita »

Mullekki tuli kesällä puhelu ,että meidän kanat on pihalla, meiän omalla pihalla. :smt042 :smt002
naibunuuni

Re: Savonlinnan löytökana

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Juu kyllä niitä ihmisiä aina löytyy jotka "tietää kaikista kaiken"..

Yks kesä meille eräskin soitteli hirveän vihaisena, että kun 2 meidän hevosista on hänen pihallaan ja on tuhonnut puol puutarhaa.. (ei tunneta edes kyseisiä ihmisiä)
Kuulemma "se tumma ja se vaalee".
Kyseinen herrasväki asustelee tuola n. 7 km päässä ja vaikka kuinka yritin sanoa, että kun olen juuri hevosia ruokkimassa ja kaikki on kyllä ihan tallella, että on jonkun muun pollet siellä niin ei kuunnellut..
Puhuin kuulemma täyttä "Bull shittiä" (tämän jälkeen muuten kaikki meidän tutut tietävät, että kenestä on kyse kun Bull shitistä puhutaan)
Uhkas vaan, että on iso lasku tulossa tuhoutuneista kasveista/puista..

Niin ja Pohjalaiseenkin ne tuosta vielä kirjoittelivat ja kuvailivat hevosten alkuperän niinkin tarkkaan, että ei tilasta (meidän tilasta siis) voinut erehtyä!

Oli mukavaa sitten selitellä kaikille jotka asiasta rupesivat tiedustelemaan, että ei oo ollu meidän hevoset (ei oo onneks meiltä koskaan hepat karkuun päässy!) - arvatkaa vaan uskoivatko ihmiset mua!


Ja kun Pohjalaiseenkin olin yhteydessä vaatiakseni kirjoitukseen korjausta niin eivät olleet kiinnostuneita.. Sehän olisi pilannut hyvän uutisen!
Noh.. me ainaki lopetettiin sen lehden tilaus ja sitä, että mihinkä ne 2 karkulaista sitten sieltä päätyivät niin en tiedä kun ei tosiaankaan ollut omia heppoja.

Meinaan vaan, että aina ei tartte lehtien kirjotuksia ihan kirjaimellisesti ottaa.
Ihan maalaisjärkeäkin saa käyttää ja sekin pitää ymmärtää, että aina ei lehtien kirjoitukset myöskään pidä paikkaansa!

Tuossa vähänaikaa sitten tuli myös soittoa, että meidän kissa on Vaasan kissatalolla ja huonosti hoidettuna...
Kissa oli siinä juuri mun vieressä sohvalla ja oikein pulskana poikana siinä makoilikin..
"Muttakun moni sieltäpäin sanoi, että se on teidän kissa kun on "sen ja sen" värinen"..

Kerran oli ilmotettu eäinsuojeluunkin meistä kun "oltiin kasattu iso kasa hevosenpaskaa naapurin leikkimökin viereen"..
En tiedä, että miksi eläinsuojeluun nyt tuollaisesta ylipäänsä ilmotetaan.. ehkä jollekkin terveystarkastajalle tai vastaavalle mielummin..
Mutta vieläkin enemmän ihmettelin asiaa siksi, että ei olla tuon naapurin kanssa edes rajanaapureita vaan välissä on pelto!
Niin ja ei ollut missään mitään hevonkakkia vaan ihan traktorilla ajoin yhdeltä pellolta multaa kasaan jonka sitten heti kuskailin omaan pihaan täytteeksi..

Jos tääläpäin joku karannu kana löydettäisiin niin sehän olisi automaattisesti meidän.. Vaikka muitakin kanallisia täältä löytyy.

Mä ainakin yritän elellä sillä periaatteella, että mun jutut on mun juttuja ja muiden jutut jätän rauhaan, tehkööt mitä lystäävät.
Jos nyt jonkun näkisin vaikka kanaltansa raajoja katomassa ja pöhelikköön viskelemässä niin sitten menisin väliin, se on eri juttu..
Muuten olen sitä mieltä, että nuo kaikesta turhasta ilmoittelevat saisivat herätä tähän maailmaan, tai hankkisivat vaikka itsellensä harrastuksen!

Aina on noita :smt012
Iita

Re: Savonlinnan löytökana

Viesti Kirjoittaja Iita »

Tuo on "pirullista" ,että jostain tehdään automaattisesti syntipukki.. Meillä käytiin näyttämässä kerran koiria ja asianomainen sai pöyhiä turkkia ja katsoa oliko ne varmasti nämä.. kyllä minäki vastuuni otan omista elukoista.

Etenki näin metsästysaikaan ,kaikki irtokoirat on harmaita.Siinä sitten tuntomerkkejä :smt047
Hra Heinämäki

Re: Savonlinnan löytökana

Viesti Kirjoittaja Hra Heinämäki »

Minusta tässäkin asiassa on hyvä puoli. Ollaan enemmän tekemisissä naapurien kanssa kun millon haetaan koiraa, milloin jotakin lintua. Nytkin on naapurit monta päivää innoissaan ruokkinu meiän karannutta kultafasaanikoirasta ja vasta tänään soittivat kunneivät halunneet että haen heti pois.
naibunuuni

Re: Savonlinnan löytökana

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Tuommoiset naapurit ovatkin ihania kun tykkäävät välillä vierailevista elukoista.. siis tietenkin silloin kun nämä elukat ovat kilttejä eivätkä ole kimppuun hyökkäämässä.
Ei mulla olis mitään sitä vastaan, että täälläkin joku elukka kävisi joskus vierailemassa :smt003

Meillä nuo muutamat naapurit mitkä tuossa lähistöllä asustelevat ovat kaikki enemmän tai vähemmän "stadilaisia" eivätkä eläimistä tykkää sitten mitenkään.
Koskaan ei oo meiltä elukoita heille karannu mutta aina välillä saa kuitenkin kuulla varoituksen sanasia siitä, että mitä tapahtuisi jos karkaisi..

Päinvastoin ollaan meidän pihalta useamman kerran jouduttu ottamaan kiinni tuon yhden kyseisen naapurin minikoiria (ainoo naapuri jolla on elukkaa) jotka tulee tänne aina räyhäämään ja kissaa jahtaamaan/ lapsia näykkimään.
Aina ollaan koira heille palautettu ilman mitään valituksia..
Jahtaavat kuulemma kissaa vain siksi, että meidän kissa tahallaan kiusaa niitä..

Että sellasta!
Nina

Re: Savonlinnan löytökana

Viesti Kirjoittaja Nina »

Meillä oli joskus hevoslaidun parinsadan metrin päässä tallilta. Laidun ei olut peltoa vaan ihan metsää. Kerran sitten tuli soitto, että hevonen on jäänyt puuhun kiinni (!?! Me mietittiin, että miten se on voinut tapahtua, kun sillä ole edes riimua päässä, mistä olisi voinut jäädä kiinni. No, paikalta löytyi sitten suomenhevonen, joka täydellä antaumuksella rahnutti kaulaansa puun kylkeen. Onneksi näin, mutta onneksi naapurit välittivät ja ilmoittivat.
naibunuuni

Re: Savonlinnan löytökana

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

:laughing3:

Aika hyvä :smt005

Tuommoisessa tapauksessahan on hyvä kun on tunnollisesti ilmoittanut, että mahdollisesti kaikki ei oo kohillaan vaikka ei mikään sitten ollutkaan hätänä.
Ne hevosetkin voi joskus olla aika taitavia juututtamaan itsensä johonkin tai sitten jotakin itseensä (nimim. kokemusta on)..
Eli vaikka tuossa ei ollutkaan mitään hätää niin parempi käydä tarkistamassa tilanne kerran "liian paljon" kun kerran liian vähän :smt045

Jännästi tää ketju on vähä niinku vaihtanu hiljalleen puheenaihetta :smt017 :smt042
Vastaa Viestiin