kutsumus maatiasten säilyttäjäksi...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
maatuska

kutsumus maatiasten säilyttäjäksi...

Viesti Kirjoittaja maatuska »

Millaisia mielipiteitä teillä muniksessa olisi siitä, että minkä maatiaiskannan säilyttäjäksi tarvittaisiin lisää porukkaa ?
Mtt:stä ehdottivat jussilaa, hämäläistä tai savitaipaletta. Ollaanko täällä samaa mieltä :smt001
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: kutsumus maatiasten säilyttäjäksi...

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mun mielestä se kanta mikä parhaiten vastaa omaa tarvetta,kannoissa on eroa muninnassa ja hautomishalukkuudessa. Harvinaista kantaa ei kannata ottaa jos se ominaisuuksiltaan ei miellytä. Mutta jos haluaa nimenomaan säilyttää harvinaisempaa kantaa lisäisin tuohon listaan lindellit ja poistaisin hämäläiset.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
maatuska

Re: kutsumus maatiasten säilyttäjäksi...

Viesti Kirjoittaja maatuska »

Kiitos Maattari, olen aika huono surffailemaan tietoja...saanko jostakin helposti selville näitä eroja luonteissa, hautomishalukkuudessa ja habituksessa jne.? En mä mittään hautomakoneita kyllä välttämättä halua ruveta laittamaan, ja jos olisivat periaatteessa helposti kesyyntyvää sorttia , olis sekin mukava juttu.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: kutsumus maatiasten säilyttäjäksi...

Viesti Kirjoittaja Maattari »

No ainakin jussilat eivät haudo ja piikkiöläisetkin taitavat olla aika laiskoja hautomaan. Alhot hautovat aina. Oma kanta, iittiläiset, hautovat vähän liikaa mun makuun, meillä noin puolet hautovat mutta yleensä vain kerran vuodessa, keväällä tai kesällä, eivät talvella mutta tässä on linjoissa eroa. Täällä pyörii paljon säilyttäjiä, he varmaan kommentoivat omaa kantaa :smt006
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
mik

Re: kutsumus maatiasten säilyttäjäksi...

Viesti Kirjoittaja mik »

Mun mielestä säilytettävän kannan valintaan vaikuuttaa myös saatavuus. Eli jos ei ko kantaa ole kellään satojen kilometrien säteellä, niin se hieman vaikeuttaa parven uudistamista. Toki siitosmunat kulkevat postlla taikka matkahuollolla mistäpäin suomea tahansa. Itse tein oman valintani siten, että valitsin kannoista hyvin munivan, koska minulle munien saanti on kanojen pidon idea. Kun vielä sattui, että ystävälläni oli erästä hyvin munivaa kantaa, oli kannan valinta selvä. Otin samaa kantaa, mutta eri säilyttäjältä. Nyt voimme aika ajoin ystäväni kanssa vaihdella kukkoja tai uudistaa parvia toistemme kananuorikoilla.
kaakatin

Re: kutsumus maatiasten säilyttäjäksi...

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Miksihän joka paikassa sanotaan, että alhot hautoo aina ja paljon. Meidän kanoista osa ei ole hautonut koskaan, suurin osa hautoo yhdet tiput vuodessa ja joku harva kaksi tipuetta vuodessa. Minusta se ei ole paljon. Tietenkin riippuu mihin vertaa., meillä kun on silkkejä joista joku aina hautoo, ja lopuilla on eri-ikäisiä tipuja joskus joku innostuu muutaman viikon munimaankin tipujen välissä.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: kutsumus maatiasten säilyttäjäksi...

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ehkä parempi olisikin kertoa kuinka paljon kanat hautovat koska taas tässä käy ilmi että toisen paljon on toisen vähän. Mun mielestä se on paljon jos lähes kaikki hautoo vaikka vain kerran vuodessa. Minäkin pidän maatiaisia munien takia mutta joutuisin pitämään jättiparvea jos haluaisin olla omavarainen munien suhteen, siksi täytyy pitää noita muitakin rotuja. Tässähän se ristiriita onkin kun minusta maatiaisen kuuluu lisääntyä itse, jos se ei lisäänny itse se ei (huom) minun mielestä täytä maatiaisen kriteeriä, mutta se sopiva lisääntyminen on niin vaikeaa. Minulle riittäisi se että korkeintaan pari iittiä haluaisi hautoa. Eikä maatiaiskanassa ole juuri mitään syötävää niin ei niitä lihan toivossa kannata paljon haudottaa.
En myöskään pidä siitä että kanat hautovat talvella, haluan että noudattavat luonnon kulkua ja hautovat keväällä ja kesällä. Tiputkin kasvavat paljon paremmin kuin talvella sisällä kasvavat. Onhan se ihan eri juttu juosta ulkona auringossa pihalla vapaana öttiäisiä kaivelemassa kuin sisällä keinovalossa kuopia pehkua.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
ropponen

Re: kutsumus maatiasten säilyttäjäksi...

Viesti Kirjoittaja ropponen »

oho jos tuo ei ole paljon mitä kaakatin kertoi niin mikä!! :smt037 Onneksi mun piikkiöläiset hautoo vähemmän. Jos suurin osa hautoo poikueen vuodessa ja osa kaksikin niin se olisikin ihan mahdotonta meille. :smt003
kaakatin

Re: kutsumus maatiasten säilyttäjäksi...

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Niinpä, muttä kun silkit hautoo 4-5 poikuetta vuodessa, niin tuntuu kovin vähältä. :smt003
Kyllähän se tietysti maatiaiskanankin tarkoitus on lisääntyä ihan luomusti
Avatar
pippuri_82
tipu
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Touko 2010, 12:22
Paikkakunta: Kuusjoki
Viesti:

Re: kutsumus maatiasten säilyttäjäksi...

Viesti Kirjoittaja pippuri_82 »

Minusta sinun kannattaa harkita sitä kantaa, jota on perinteisesti kasvatettu samalla alueella jossa asut. Jos tunnet palavaa halua nimenomaan säilytykseen ja haluat auttaa jotain sukupuuttooon kuolevaa kantaa, niin silloin valitset tietenkin jonkin noista Mtt:n ehdottamista kannoista. Ne kun ovat ihan oikeasti häviämässä maapallolta, jolleivät saa apua :smt006

Minä voin kasvattajana suositella piikkiöläisiä, väritys on monenkirjavaa, munivat hyvin läpi vuoden ja hautovatkin välillä ( tälläkin hetkellä kaksi kanaa hautoo, tai ainakin yrittää, ja yksi emo hoitaa tunnollisesti jo kohta kolmekuisia! poikasiaan)
Ellun kanat ja munat. Piikkiönkantaa suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelmassa. Myydään munia suoraan tilalta, siitosmunia, kanoja ja tipuja.
www.ellunkanatjamunat.fi/ www.facebook.com/ellunkanatjamunat/ ellunkanatjamunat@gmail.com 044-5372335
maatuska

Re: kutsumus maatiasten säilyttäjäksi...

Viesti Kirjoittaja maatuska »

Hei, kiitos näistä- hyviä pointteja!Näillä lähdetään :smt003
Vastaa Viestiin