Kana on apaattinen, ruokahaluton ja oksensi

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kana86

Kana on apaattinen, ruokahaluton ja oksensi

Viesti Kirjoittaja Kana86 »

Nyt on epäonnea kanojen kanssa! Olen jo kaksi tänä kesänä menettänyt. Nyt uusi kana on tänään ollut apaattinen eikä syö juuri mitään. Kävelee kuitenkin hyvin ja pääsee orrelle. Kupu on pehmeä, mutta tuntuu olevan täynnä nestettä siihen nähden, ettei ole ainakaan syönyt paljoa. Harja on kallellaan. Peräpään vatsa ei tunnu yhtään turvonneelta. Pieraisi, mutta en nähnyt kakkaavan. Kun nostin syliini tutkittavaksi, niin päästi suustaan kirkasta nestettä. Tyrkytin sille sylissäni hieman piimää ja ruokaöljyä, joita joi.

Mikä mahtaa olla? Kana saapui meille pari viikkoa sitten ja ensin ihmettelin vaahtoisia ulosteita tarhassa. Voisiko nyt tullut apaattisuus johtua loisista ja kannattaisiko antaa sille matokuuri? Axiluria löytyy, mutta jos se on tarpeen, niin voisiko joku vääntää minulle kokemattomalle rautalangasta, miten sitä annostellaan ja annetaan? Myös Oriprimiä löytyy, jos antibiootin kokeilu tuntuu olevan paikallaan.

Voitteko neuvoa, mitä tehdä? Pelkään, että menetän tämänkin kanan! :smt022
Kana86

Re: Kana on apaattinen, ruokahaluton ja oksensi

Onko mitään veikkausta tai neuvoa? Helpottaisi kovasti. En ole huomenna edes kotona. Näen kanan huomenna vain aamulla ja tulen vasta tiistai-iltana kotiin. :(
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä olen siinä uskossa, et vaahtoinen uloste on sisäloisten merkki. Eli matokuurille.
Kana86

Eli miten sitä matolääkettä annostellaan kanalle (huomenna aamulla vain mahdollisuus hoitaa kanaa)? Netissä on hyvin erilaisia ojeita. Minulla on siis Axiluria.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Annostus on 25 mg/kilo kanaa.
kukkopoika
bankiva

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Jos kanalla on liikaa nestettä kuvussa,kokeileppa toimiiko.Ota kanaa jaloista kiinni ja riiputa,pää alaspäin.Kupua painellen kupu valuu tyhjäksi.
Kana86

En antanut vielä aamulla matolääkettä, koska kupua tunnustellessani huomasin, että siellä tuntuu olevan aika paljonkin nestettä tai pehmeää ruokaa siihen nähden, ettei ollut vielä syönyt eikä juonut. Rehua syöneiden terveiden kanojen kupu tuntui siihen verrattuna tyhjältä. Kokeilin antaa prafiiniöljyä molempiin päihin ja toivon sen auttavan. Ei kakannut eikä syönyt taaskaan juuri mitään.

Pää alaspäin en alkanut roikottaa, koska en usko sen auttavan, jos suoli tai kupu on tukossa.

Muutin suunnitelmiani siten, että pääsen käymään kotona pikaisesti illalla. Voisitteko jos kana ei silloin ole parempi, niin annanko vain matolääkettä ja kuinka se käytännössä tapahtuu? Pehmitänkö sitä vain vedellä tahnaksi ja annan siten?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tuskin se mihinkään etenee jos kupu tukossa. Eiköhän tässä tapauksessa vaahto johdu ihan vaan siitä, että ei ole mitä kakata. kanat ei todellakaan oksentele.
Eli siellä on tukos.

Jos sun on pakko elvytellä, niin sitä parafiinia REILUSTI!! Tai risiiniöljyä, liika risiini tulee vaan läpi, ei ole haitaksi.

MUTTA itse en kiusaisi vaan lopettaisin ja tutkisin sitten mikä vialla.
Kana86

Suusta ei siis tullut nostettaessa vaahtoa, vaan ihan kunnolla vettä. Tuli tilanteessa, jossa nostin kanan orrelta syliin. Paljonko parafiiniöljyä on reilusti? Annoin noin 10 ml. Ja kyllä pakko on elvytellä, jos vain mahdollisuuksia on, koska tämä on yksi kolmesta lemmikkikanastani. Ei siis mikään korvattavissa oleva. :(

Minä en osaa kanoja avata enkä tutkia. Niin kokenut harrastaja en ole. :(

Mutta kuinka tuon matolääkkeen laita? Annanko parafiiniöljyn kanssa?
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

minä liuottaisin pieneen määrään vettä ja ruiskulla suuhun jos ei kerran syö mitään herkkuja missä menisi mukana, itse annan jauhelihapallon sisässä kun se on sellainen herkku joka hotkastaan :smt001
Kana86

Onko tuo nesteinen kupu nyt sellainen oire, että matolääkettä kannattaa antaa? Olen käsittänyt, ettei sitä kannata antaa turhaan. Ja tehoaako matolääke parafiiniöljyn kanssa annettuna?

Hitto, millähän sitä matolääkettä sitten antaisin. Vegetaristina jääkaapistani ei löydy jauhelihaa ja veteen sekoitettuna Axilurkin on sellaista, että jauhetta jauhetta jää paljon ruiskun reunoille.

Sori tyhmät kysymykset, mutta olen todella amatööri sairastelevien kanojen kanssa. Lisäksi minulla on tänään töistä päästyä vain vartin verran aikaa pyörähtää kanaa hoitamassa.
Kana86

No niin, lisätoimenpiteet saavat jäädä. Sain äidiltäni soiton, että kana kuoputtaa kasvimaalla ja vetelee matoja hyvällä ruokahalulla. Harja vielä vinossa, mutta kai sekin vielä nousee. :)
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Hyvä, tais olla vaan tukos! Nuo ei todellakaan mitään mato oireita ollut.

Seuraisin vielä ja jälkihoitona lisää parafiinia muutaman päivän.
hen-na

Viesti Kirjoittaja hen-na »

itse törmäsin samanlaiseen ongelmaan viimetalvena. Yksi kana seisoi vähän takakenossa, kupu oli pehmeä ja pullollaan ja syliin nostaessa kana oksensi. Tunnustelin kupua ja kana oksensi lisää. Itselle tuli heti mieleen vaihtaa uudet kivet/sorat kuppiin. Tämä kana juoksi ensimmäisenä kupille ja nokki kiviä naamariinsa, sen jälkeen vaiva ei ole uusiutunut ja tästä oppineena kivet vaihdetaan useammin!
naibunuuni

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Meilläkin olen huomannut tuon, että jos sorat/hiekat on ollu kupissa pitkään niin jäävät kanoilta huomiotta..
Voisko olla, että kun kanat ovat mielestänsä ne "parhaat" sorat tuolta nokkinu ja jäljellä on enää jämät niin eivät sitten nuita tahdo nokkia?
En tiedä mutta aina kun olen uudet laittanut niin on taas ruvettu natustelemaan :smt045
Vastaa Viestiin