Milloin viiriäiset "sukukypsiä"?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

marjukka

Milloin viiriäiset "sukukypsiä"?

Viesti Kirjoittaja marjukka »

Minkähän ikäisten viiriäisten munat on haudottavissa? (Siis tietysti niin, että jotain saisi tulokseksikin...) :smt001
Kanat alkoivat munimaan heti tuossa 6 vko jälkeen, mutta nuo munat alkuun olivat kauhean pieniä, joten haudottavaksi tuskin kelpaavat vaikka aikuinen kukko onkin polkemassa? Pitääkö odottaa, että munien koko kasvaa, vai johonkin tiettyyn ikään asti?
Entä minkä ikäisenä kukko pystyy ihan aikuisten oikeasti eloa muniin saamaan? Vai onko heti asialla, kun selkään vain osaa mennä?
Onko viiriäisillä, kuten kanoillakin, että kukko kun käy polkemassa, niin munat voivat olla viikkoja vielä "siitettyinä", vaikkei kukkoa enää olisikaan (tai on niin nuori, ettei uskalla vielä oikein edes kanoihin katsoa..)?
Suvianne

Re: Milloin viiriäiset "sukukypsiä"?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kylläpä ne yleensä ovat hedelmöittyneitä heti alusta asti. Odota, että ovat normaalikokoisia ja sitten haudotat.
Eikös se munan normaali paino ole n. 12g???
marjukka

Kiitos vastauksestasi.
Olin kuitenkin niin malttamaton kokeilemaan tyttäreni kanssa tuota konehaudontaa, että laitoin jo satsin noita omia kaiken kokoisia munia koneeseen (Brinsean mini eco). Laitoin 22, joista yhden rikoin vahingossa käännellessäni. reilun viikon jälkeen kokeilin tuota läpivalaisua ja silloin poistin 6 munaa. Rikkoessani ne, ei niistä ollut yksikään lähtenyt kehittymään, joten munanetistä oppini saaneena, olin tuon ainakin oppinut katsomaan. :smt045
Nyt jäljellä on siis 15 kpl munia, jotka "eivät" näy läpivalaisussa läpi. Ensi tiistain tulee tuo 17pv täyteen, joten munien kääntely lienee lopetettava maanantaina, vaiko jo sunnuntaina? Laitanko lisäkosteutta koneeseen jo silloin samalla, vai vasta kun ekat reijät - toivottavasti - muniin ilmestyy?
Onko tässä vaiheessa mitään mahdollisuutta tietää onko noissa jäljellä olevissa munissa mitään elämää? Ei heilu munat (tai ainakaan en niin pitkään ole niitä tuijottanut, että olisin huomannut) niinkuin jotkut ovat kirjoittaneet tapahtuvan jo paljon varhaisemmassakin vaiheessa.
Noissa jäljelle jääneissä munissa on nyt seassa noita pienempiäkin munia (nuorien kanojen) ja nekin olivat ainakin lähteneet kehittymään, sillä valo ei paista "läpi". Jos niistä nyt jotain tulee, niin onkohan ne vielä helpompia kuolemaan tipuina? Näyttää täällä käytyjen keskuteluiden perusteella noiden tipujen hengissäpitäminen ensimmäiset viikot olevan melko haastavaa?
Niin sitä vaan noin nelikymppinen nainen huomaa hurahtaneensa kääntelemään munia koneessa kolme kertaa päivässä ja käy viiriäistarhalla lässyttämässä useita ketoja päivässä "tytöilleen" (ekat lintuni saapuivat meille tänä vuonna kesäkuun alussa)... Haudonnan tulostakaan en vielä tiedä, mutta uutta haudontaa jo haaveilen...
smh

Viesti Kirjoittaja smh »

Olen ihan aloittelija, mutta senverran uskallan sanoa, että tipuset voi kuoriutua jo 16. päivä, joten lopettaisin kääntelyn 15. päivänä. Itselle kävi noiden ekojen munien kanssa niin, että ajattelin 16. päivän aamuna lopettaa kääntelyn ja nostaa kosteutta, niin siellähän oli jo 8 tipua pomppimassa ja loput kolme kuoriutuvat iltapäivään mennessä.
marjukka

Hyvä tietää! Lopetan siis jo tuolloin sunnuntaina ja taidan tuohon koneen toiseen vesilokeroonkin lisätä silloin vettä, jotta kosteudet lähtevät nousuun.
Voi kun nyt edes muutamassa munassa vielä olisi eloa! Pidetään peukkuja :smt023
marjukka

Tänään on haudontapäivä 18. (tulee täyteen illalla kahdeksan aikoihin). Ja mitään ei kuulu, eikä näy... Aamulla töihin lähtiessä tarkkaan tihrustin munat läpi, enkä nähnyt reiän reikää. Millä haudontapäivällä kannattaa lopettaa haudonta ja laittaa uusi satsi tulemaan?
Hitsi, kun toivoin/toivon, että edes yksi kuoriutuisi =( . Nuo 15 munaa kun kuitenkin ovat lähteneet kehittymään.
Muuten, kun kerrotte, että munat heiluvat loppuvaiheessa koneessa, niin koskeeko se myös viiriäisen munia ja pitääkö niiden heilua, vai voiko paikallaan olevat "hiljaiset" munatkin kuoriutua?
PäP

Viesti Kirjoittaja PäP »

Jos koneen lämmöt on hieman alhaiset, voi haudonta kestää normaalia pitempään ja silti tulla tipuja. Jos on hyvä lamppu niin läpivalaisemalla saattaa nähdä onko siellä elämää.
Eivät välttämättä heilu, piipitystä usein kyllä kuuluu.
Jos ovat lähteneet kehittymään mutta kukaan ei pääse loppuun asti, kannattaa miettiä mikä on haudonnassa voinut mennä pieleen ettei seuraavalla kerralla käy samoin!
marjukka

Olen katsonut mieheni halogeni taskuvalaisimella(, joka on ihan hirviän tehokas), mutta en osaa voista viiriäisen munista kyllä erottaa ilmatiloja jne. Hedelmöittymättöneet erotin selvästi näistä ja poistin ne tuolla noin viikon jälkeen ja rikottuani ne totesin olleeni oikeassa. Nämä muut olivat selvästi tummat, mutta en näe kuin sen, että ne ovat tummat ja valo ei mene läpi...
Sitä paitsi, pelkään, että tuolla valolla tuikkimisella aiheuttaisin kehittyville tirpuille henkisen trauman ja ne ei siksi haluaisi tulla pois? :smt003 Noinkohan tuo on nyt sitten käynyt toteen, vaikka en kovin montaa kertaa niitä ole valolla häirinnyt....
marjukka

Käännöistä ja haudonnasta olen pitänyt kirjaa koko ajan. Lämmöt ovat olleet koko ajan 37,0-37,5 (toki tietysti munien käännön jälkeen lämmöt hetkellisesti olleet alle 37 astetta).
Brinsean mini ecossa ei tuota kosteusmittaria ole, mutta olen ohjeen mukaan pitänyt haudonnan ajan tuossa toisessa puolikkaassa vettä ja nyt 16 päivästä myös tuossa toisessakin. Sinne reunassa olevaan "putkiloon" on seinämään tiivistynyt vettä, eli aivan "kamelinkielenä", niinkuin joku kuivassa hautuvia muniaan kuvaili :smt001 eivät nämä munat ole olleet missään vaiheessa olleet.
Hitsi kun jännittää - kelloa tulee vilkuiltua koko ajan, että joko olisi kotiinlähdön aika... (töissä siis murehdin munia).

Yhden sukulaisen ehdin jo säikäyttää, kun hän kuulumisia kysellessään sai epätoivoisen huokauksen, että mun munissa ei ole reikää! Katsoi epäuskoisesti ensin minua ja sitten miestäni. Selitys kelpasi ja ilmekin taas rentoutui.
PäP

Viesti Kirjoittaja PäP »

Ei se valolla tuikkiminen ole ainakaan meillä traumatisoinut, tosin loppupäivinä sitä kannattaa välttää ihan vaan sen takia ettei lämpö ja kosteudet karkaa. Mutta loppuvaiheessa muutenkin vaikea erottaa sieltä mitään tarkasti, pitäisi näkyä musta köntti joka on tipu ja toisessa päässä vähän tyhjää. Voi hyvällä tuurilla nähdä erottaa pientä liikettä ja siitä tunnistaa että ovat elossa.

37,5-37,7 on se mitä meillä on lämpöinä pidetty. 37 on jo hieman alhainen. Kun mini advancea käytin niin siinä ainakin viirut kuoriutuivat hyvin juurikin tuolla koneen ohjeella, että haudonnan aikana kipon toiseen puoleen vettä ja kuoriutumisen aikana molempiin. Minulle on tullut viiriäisten kanssa sellanen käsitys, että yleisesti ottaenkin mieluummin hieman liian kuiva hautomakone kuin liian kostea etteivät tiput vaan huku muniin.

Ja kuoriutumispäivät meillä on em .lämmöillä 16-18. kääntelyn lopetan 14 tai 15 pv.
marjukka

No tulihan sieltä! Eilen illalla yksi kuoriutui noin tunnissa. Ja aamulla odotti kaksi pikkuista hautomakoneessa lisää. :smt055
Neljässä munassa näytti olevan reikä kun lähdin töihin.
Ensimmäinen pikku riistatipu oli ystävällinen ja teki kuoriutumisensa meidän perheen nähden, joten nyt ei niin haittaa jos loput kuoriutuvatkin salaa! :smt002
Voi miten hurrrrrjan pieniä ja söpöjä ne on!
marjukka

Eilen tuli jälleen lisää ja aamulla koneessa odotti vielä 4 tipua, joten tällä hetkellä 15 musta on tullut jo 11 ihanaa pientä tirpusta!! Olen onnesta soikeana!
marjukka

Haudonnan lopputulos 13/15! Nyt sormet ja varpaat ristiin, että kaikki pysyisi hengissä ensimmäisestä viikosta!
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mä oon nostanut kosteudet vasta säröjen ilmestyttyä ja hyvällä prosentilla aina kuoriutuneet.
minkuliini

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Onnea Marjukalle uusista tipuista! Kerrohan sitten miten jaksavat ja kuvia olisi ihana nähdä! Kyllä täälläkin iskee haudonta kuume :D
Vastaa Viestiin