Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

rilla

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mulla on 2 rokkikanaa. Toinen on tosi kiltti kaikille. Mutta se toinen,isompi ja vanhempi, on kyllä ollu aina tosi v-mainen muille kanoille.
Jopa aremmille kukoillekin. Rokkikukkoa mulla ei nyt ole. Silloin kun oli, niin se oli kyllä järkälemäisen iso, mutta arka. :smt006

Nyt mulla ei isoja aikusia kukkoja ole kun brahma-jättikotci sekotus. Tosi kiltti ihmisille ja nyt jo kiltimpi kanoillekin. Se on n.vuotias kukko,
joka sai ekan kanaporukkansa nyt syksyllä. 2 hopeabrahmaa,puhdas sussex ja sekarotuinen sussex.

Noi sussex kanat oli puolestaan ensin tosi ilkeitä niille brahmoille. Vaikka ölivat olleet edellisessä paikassakin yhdessä.
Meille tulles laitoin ton kukon porukkaan ja muutaman kerran se kuritti kanoja aika rankasti. Nyt on kaikki parven suhteet vähän rauhottuneet.
Mut kanat vieläki jännittää vähän sitä kukkoa. Mutta se on kuitenkin alannu kutsuun niitä syömään ja kanat on ainaki osa alkaneet munia.

Toi sussex kana on tosi iso myös. Samanrodun kukkoa mulla ei ole ollu.
Samaten minusta järkyttävän isoja on noi mun marans-nuorikkokanat. Mut ne on tosi kilttejä. Samoin niiden kukko. Se tosin on nuorempi, mut iso ja kiltti.

Nää tulee aina jalkojen juureen seurusteleen, kun istun kanojani ihailemassa. 2 nuorempaa marans nuorikkoo tulevat jopa ihan polvelle. Ne asuu eritilassa kun noi vanhemmat. :smt038
siiri

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja siiri »

Meidän sussex-kukko on SUURI.
Se on isompi kuin jätti-kochin tai orpington... Kun se tuli meille, meinasin olla kuin Nils Holgersson, kun se lähti pahvilaatikosta, kun sitä avasin :smt044 Sen jalat on yhtä suuret kuin minun kädet ...
Onneksi on herrasmies ja arastelee ihmistä, olisi kauheaa, jos se lentäisi päin kuin syöksyhävittäjä... Sussex-kanakin on iso, selvästi meidän jättikotseja isompi. Mielelläni muutaman kanan ottaisin lisää, munat ovat isokokoisia, melkein ankan munaan verrattavia.
Nuki

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja Nuki »

^Wow!! Onko sulla kuvia noista komistuksista? Mä oon kuvitellut sussexia semmoiseksi rokin kokoiseksi. Mutta kyllä monilla tuntuu noi rokitkin olevan aika valtavia. Mun ainoa rokki -edesmennyt Karkki- oli tosi pikkuinen (iittiläisen maatiaiskanan kokoa), mutta saattoi johtua kyllä Marekistakin johon se lopulta kuoli. Se oli aina vähän semmoinen reppana, arka ja hidas. Ja siksi mun lellikki...
kochin-fani

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Mäkin haluaisin nähdä kuvia, luulin ensin että sussex on ihan saman kokoinen kuin Nukikin oli ajatellut :smt003 Joka päivä sitä oppii jotain uutta :smt042
tallitonttu

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja tallitonttu »

Meillä kyllä orpingtonkukko pärjää kilpailussa. Se on varmaan kanssa selvästi yli 60cm korkea, pitäisi vielä varmentaa mittaamalla.
siiri

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja siiri »

ok, yritän jonakin päivänä ehtiä ottamaan kuvan, missä kukko seisoo vaikka jättikochin vieressä :smt005
sitten kun vielä onnistun saamaan sen kuvan tänne, niin voi olla juhannus :smt017
kanapaavo

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja kanapaavo »

mulla on ollut isoimmat kukkot oli brahma ja nykyän joko plymoth rock tai sekarotuinen kukko
sannikki

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Nyt täytyy leikkimielisesti elvistellä ;) kochinin pienuus riippuu ihan yksilöstä sillä meillä on valtava sellainen eikä edes täysikasvuinen vielä :) Veikkoa puhutaa kottikärryn kokoiseksi ja sitä se on. Juuri kävin mittaamassa niin seisoessa Veikon harja keikkuu tasan 70cm korkeudella!

Veikko <3
Kuva

Veikko ja normaalikokoinen kochin kana
Kuva
Tuulia

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

On Veikko sitten valtava :smt007 Onkos Veikosta jälkeläisiä tulossa, tahtoooooo.....!
sannikki

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Veikosta toivottavasti saadaan jälkeläisiä ainakin tulevaisuudessa, mun pikku pikku kananen ei enää oikein muni ja Veikko ei välttämättä kunnolla pysty polkemaan :smt019 kun kokoero on niin valtava. Jos noissa neljässä tipussa olis edes yksi kanan niin saisin Veikolle uuden naisen sitten aikanaan... Hidasta hommaahan tämä on, tai jos toi Amanda nyt alkais taas munimaan, sormet ristissä että alkaisi ja vielä olis hedelmöittyneitä ;)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Olikos Veikon nykyinen paino jo jossain mainittu? Komea on :smt007
Tuulia

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Pistähän sannikki Veikko puntariin, me tahdotaan tietää mitä se painaa.

meidän kanat painaa enemmän kuin kukko, kanat on aika paksuja, kaikki yli 2 vuotiaita.

Kuva

Kuva
sannikki

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Minäpäs punnaan Veikon huomenna, mutta mikään painava se ei ollut kun kotio kannoin, on ihan nuoren kukon oloinen luikku vielä, eiköhän se massa tuolla syksylla ala olla oikeampi kun tulee silloin vasta vuotiaaksi :) Mutta punnitaas nyt välillä mielenkiinnosta!

Heh ainoa ongelma onkin sitten kassin löytäminen missä ripustan kalavaakaan, ei nimittäin Veikko sovi siihen kassiin millä muut punnitaan :D ehkä pikkulikka lainaa lakanansa (vauvapussilakana) siinä jos sais punnittua!
Kesämamma

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Pistä Veikko ikea-kassiin :smt003
kochin-fani

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Kesämamma kirjoitti:Pistä Veikko ikea-kassiin :smt003
Päivän paras, ja oikeasti hyvä idea :smt043 Meidän Maukka alkaa olla myös oikeasti melko suuri, se on noin vuoden ikäinen mutta nää jätithän kasvaa kokoa puolitoistavuotiaaksi asti! Saapa nähdä millainen jättiläinen meillä tulee syksyllä asumaan...
Vastaa Viestiin