Evira varoittaa netissä myytävistä broilerin untuvikoista
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
Ushva
Re: Evira varoittaa netissä myytävistä broilerin untuvikoist
Pidetäänpä tämä ketju nyt asiallisena, ei yhtään haukkumisia enää enempää tai muuta henkilökohtaisuuksiin menoa. Täällä on turha riidellä siitä kuka oli tyhmä ja kuka oikeassa, tiedätte itsekin mihin se johtaa. Ei niin mihinkään.
-
sannikki
Valitettavasti niitä tehtailijoita ilmestyy joka alalle ja harrastukseen, koiriin, kissoihin, kaneihin ja näköjään jo kanoihin, no onhan se otollista kun kanakuume kasvaa ja nämä huijarit huomaa raharaot kyllä heti
Kukaan ostaja ei ollut tyhmä, vaikkei asiaa ehkä loppuun ollut mietitty, mutta ei normaali ihminen epäile pahinta tai edes pahaa, ennenkuin siihen oppii. Minäkin typeränä kuvittelin että lintujen ostajan kanssa tehty suullinen sopimus pitäisi ja ankat jotka myin olisi ensin meille tarjolla jos he niistä luopuvat, se oli puhuttu ehto, että tarjotaan meille ensin, mutta kuulinkin että ankat oli vaihtaneet kotia, minä kuulin asiasta aivan muualta, ja ankat eteenpäin myynyt vielä valehteli minkä kerkesi kun asiaa tiedustelin
No sattuipa kumma juttu, ankat edelleen ostanut (maksoi niistä vielä enemmän kuin tämä minulta ostanut) sattui hakemaan minulta kaksi sekulitipua ja soppahan sai aivan uusia maisteita!
Minulle oli vaan tärkeää tietää ettei ankat lähde kiertämään ja ostaja niin lupasi että jos eivät voi pitää mistä tahansa syystä niin soittaa ensin minulle... paskan marjat, myi vaan eteenpäin ja voitolla vielä vaikka "vakavan allergian" takia niistä oli kiireesti halunnut eroon, minä olisin asunut lähellä ja hakenut ankat heti kun olisi vaan soittanut... Näin se menee, kuka tahansa voi olla petollinen.
Tärkeintä minusta on että myyjästä löytää tietoa, mm kotisivut antaa paljon tietoa, blogit, kuvagalleriat, FB profiili jne. ja jos oikealla nimellä toimitaan on asioiden tarkastus helppoa. ja juuri tuo saako teille tukka katsomaan
Minulle oli vaan tärkeää tietää ettei ankat lähde kiertämään ja ostaja niin lupasi että jos eivät voi pitää mistä tahansa syystä niin soittaa ensin minulle... paskan marjat, myi vaan eteenpäin ja voitolla vielä vaikka "vakavan allergian" takia niistä oli kiireesti halunnut eroon, minä olisin asunut lähellä ja hakenut ankat heti kun olisi vaan soittanut... Näin se menee, kuka tahansa voi olla petollinen.
Tärkeintä minusta on että myyjästä löytää tietoa, mm kotisivut antaa paljon tietoa, blogit, kuvagalleriat, FB profiili jne. ja jos oikealla nimellä toimitaan on asioiden tarkastus helppoa. ja juuri tuo saako teille tukka katsomaan
-
Iloisten Munatalo
Tapahtunut mikä tapahtunut! Ja nyt sen sijaan että ostajia syytellään ja haukutaan, heille pitäisi antaa pikemminkin tukea ja rohkaisua selviytyä tahtomattaan ilmenneestä virheestä ja tapahtuneesta johtuvista seurauksista. Häpeällistä ilkkua toisen huonolle onnelle ja luottamukselle toista ihmistä kohtaan. 
-
Ushva
Näin on ja nyt meidän on kaikkien sisäistettävä se että koska tämä ei ole enää pienen piirin harrastus kuten vaikkapa vain 5v takaperin, niin nyt on oltava varovainen ja tarkkana mitä ostaa ja mistä. Mietin sitäkin että mitä nykyään enää uskaltaa myydäkään ja kenelle. Myymistä on hankalampi toki kontrolloida mutta ostamista siinä mielessä helpompi että yleensä on mahdollista käydä paikanpäällä myyjän kanalassa ja tehdä vähän taustatyötä. Myös jos ostaa useita vuosia lintuja myyneiltä harrastajilta joista ei ole tullut negatiivista kommenttia muilta ostajilta, on vähän vielä epätodennäköisempää tulla huijatuksi.sannikki kirjoitti:Valitettavasti niitä tehtailijoita ilmestyy joka alalle ja harrastukseen, koiriin, kissoihin, kaneihin ja näköjään jo kanoihin, no onhan se otollista kun kanakuume kasvaa ja nämä huijarit huomaa raharaot kyllä heti
-
Ushva
Komppaan! Pidetään tämä mielessä kaikki niin kohta tämäkin jupakka on vaan ikävä muisto ja voidaan jatkaa harrastuksen parissa taas hieman viisastuneena ja entistä varovaisempina. Vedetään yhtä köyttä niin vastedes huijareilla tulee olemaan entistä vaikeampi toimia ilman kiinnijäämistä.Iloisten Munatalo kirjoitti:Tapahtunut mikä tapahtunut! Ja nyt sen sijaan että ostajia syytellään ja haukutaan, heille pitäisi antaa pikemminkin tukea ja rohkaisua selviytyä tahtomattaan ilmenneestä virheestä ja tapahtuneesta johtuvista seurauksista. Häpeällistä ilkkua toisen huonolle onnelle ja luottamukselle toista ihmistä kohtaan.
-
Paltsi
Tässä on nyt aamupäivä siivottu sotkua johon itseni työnsin. Kaupungineläinlääkäri oli vähän pihalla joten huomenna tulossa läänistä tarkemmat toimintaohjeet. Linnut eristyksissä ja tila karanteenissa.
Minua voi syytellä ahneeksi oman edun tavoittelijaksi jne. Itse tiedän motiivini eikä ne oikeastaan muille kuulukaan. Linnut eivät olleet erityisen halpoja, hakureissu oli 820 km ja kesti 11 h kevätkiireiden keskellä. En siis saanut helposti halvalla. En oikeastaan osaa olla vihainen Tähkäpäällekään koska rikollinen mieli on ihan omanlaisensa, ei avaudu minulle. Itselleni olen vihainen kun olin sinisilmäinen ja luotin ihmiseen. Olen aina tehnyt niin ja joutunut aiemminkin maksamaan sinisilmäisyydestäni. Silti en tunne tarvetta alkaa epäillä jokaista ja muuttua kovin kyyniseksi.
Olen edelleen sitä mieltä, että jos saisin Rosseja suomesta, olisin valmis ostamaan. Minusta ne eivät eettisesti tarkasteltuna poikkea butista millään tavalla. Missään tapauksessa en hyväksy laitonta maahantuontia, ja jos Eviran varoitus olisi tullut perjantaina, olisin epäröimättä perunut kaupan.
Nyt siis lusikoin soppaa jonka kiehautin. Kiva, että sain avautua teille jotka olitte oikeassa
Minua voi syytellä ahneeksi oman edun tavoittelijaksi jne. Itse tiedän motiivini eikä ne oikeastaan muille kuulukaan. Linnut eivät olleet erityisen halpoja, hakureissu oli 820 km ja kesti 11 h kevätkiireiden keskellä. En siis saanut helposti halvalla. En oikeastaan osaa olla vihainen Tähkäpäällekään koska rikollinen mieli on ihan omanlaisensa, ei avaudu minulle. Itselleni olen vihainen kun olin sinisilmäinen ja luotin ihmiseen. Olen aina tehnyt niin ja joutunut aiemminkin maksamaan sinisilmäisyydestäni. Silti en tunne tarvetta alkaa epäillä jokaista ja muuttua kovin kyyniseksi.
Olen edelleen sitä mieltä, että jos saisin Rosseja suomesta, olisin valmis ostamaan. Minusta ne eivät eettisesti tarkasteltuna poikkea butista millään tavalla. Missään tapauksessa en hyväksy laitonta maahantuontia, ja jos Eviran varoitus olisi tullut perjantaina, olisin epäröimättä perunut kaupan.
Nyt siis lusikoin soppaa jonka kiehautin. Kiva, että sain avautua teille jotka olitte oikeassa
-
Iloisten Munatalo
Saparot pystyyn Paltsi! Kyllä tääkin pöly aikanaan laskeutuu kunhan asianmukaisesti tulee hoidetuksi
Joskus elämä ikäviä puolia vaan on opettaa meitä ihmisiä kantapäänkautta mutta useimmiten silloin se oppi menee selkäytimeen asti! Tsemppiä sinne 
-
sannikki
Kyllä, stemppiä kaikille jotka joutuvat nyt odottamaan tietoa tulevasta
Toivotaan kaikki peukut ristissä että kaikki kääntyisi hyvin, toivon että jos menetätte broilerit niin haette kimpassa tilille tämän huijarin, mutta se on tulevaisuuden murhe. Kyllähän hänen taloudellinen hyöty ja teidän rahallinen menetys jo täyttänee petoksen merkit!
-
Ushva
Toivotaan että tauteja ei löydy ja selvitään säikähdyksellä. Minä ainakin ymmärrän täysin kiinnostuksen kokeilla itse broilerin kasvatusta ja en usko hetkeäkään että ahneus jne. olis kenenkään taustavaikuttimena ollut. Kyllä sen broilerin halvimmalla sieltä kaupasta kuitenkin saa ja eiköhän ostajilla mielessä nimenomaan ollut kokeilla kasvatusta eettisemmin mitä tehotuotannossa. Uteliaisuus se on mikä meitä ihmisiä liikuttaa.
Täytyy sanoa että Paltsin kommentti vahvisti ainaki mun käsityksen siitä että asiallinen tyyppi on asiallinen tyyppi ja seisoo selkäranka suorana vaikka mitä tapahtuu. Se mitä taas nämä jälkiviisaat täällä kommentoi, kertoo ainaki mulle enemmän näistä jälkiviisaista mitä kommentoinnin kohteista...
Mulla on ihan sama "vika" mitä Paltsilla, olen sinisilmäinen ja uskon ihmisistä pääasiassa vain hyvää. Ei tullut mulle mieleenkään että täällä julkisella foorumilla joku huijari kehtaa monella eri nimimerkillä kaupitella salakuljetettuja lintuja ja munia.
Se että mulla nyt ei ole näitä broilereja tai vaikka niitä orpinmunia virosta, ei todellakaan johdu älykkyydestäni vaan siitä että nyt ei onneksi ollu tarvetta hankkia mitään näistä. Eli ihan ilman omaa ansioitani selvisin tästä sotkusta (kerranki, joka hitsin tautihässäkässä oonki tähän asti ollu jollain lailla mukana!) erossa. Muille sitte ei käyny niin hyvä tuuri ja he maksavat siitä nyt.
Täytyy sanoa että Paltsin kommentti vahvisti ainaki mun käsityksen siitä että asiallinen tyyppi on asiallinen tyyppi ja seisoo selkäranka suorana vaikka mitä tapahtuu. Se mitä taas nämä jälkiviisaat täällä kommentoi, kertoo ainaki mulle enemmän näistä jälkiviisaista mitä kommentoinnin kohteista...
Mulla on ihan sama "vika" mitä Paltsilla, olen sinisilmäinen ja uskon ihmisistä pääasiassa vain hyvää. Ei tullut mulle mieleenkään että täällä julkisella foorumilla joku huijari kehtaa monella eri nimimerkillä kaupitella salakuljetettuja lintuja ja munia.
Se että mulla nyt ei ole näitä broilereja tai vaikka niitä orpinmunia virosta, ei todellakaan johdu älykkyydestäni vaan siitä että nyt ei onneksi ollu tarvetta hankkia mitään näistä. Eli ihan ilman omaa ansioitani selvisin tästä sotkusta (kerranki, joka hitsin tautihässäkässä oonki tähän asti ollu jollain lailla mukana!) erossa. Muille sitte ei käyny niin hyvä tuuri ja he maksavat siitä nyt.
-
pinkyandbrain
Kun luin sitä myyntiketjua niin ihmetytti niillä taustatiedoilla mitä linnuista oli, että on niin paljon hanakoita ostajia. Toivottavasti tautiharmeilta vältyttiin. Ikävää toimintaa 
-
Wildboar
Munittamoja on jokusia ja kasvatustiloja kanssa. Mutta näistä et saa ostettua broilereja ellet ole sopimuskasvattaja tai tosi pomomiehen tosi hyvä kaveri, tms.Ilona kirjoitti:Suomessa on kyllä broilerimunittamoja ihan riittämiin. Jos haluaa broiskunsa itse kasvatella, niin voi ostaa tipuja niistä.
Mä itse yrittämällä yritin joku aika sitten broileri "keskusliiton" jannujen kanssa vääntää asiasta, että olisin saanut broilereita itselleni kasvamaan. Mutta seinä tuli vastaan ja tipuja en todella saanut. Eivät suostuneet myymään siitosmunia, aikuisia, tipuja ei yhtään mitään.
Melkein ainut tapa miten broilerin tipuja Suomesta saa on se, että hyvällä kaverillasi on broileri kasvattamo ja hän suostuu ottamaan riskin ja antamaan tipuja pimeästi välistä. Tämä eteenpäin jakaminen on muuten tiloilla sopimuksissa kielletty.
Ulkomailta voisi tuoda virallisesti broileri tipuja, niinhän tuo eräskin tila on tehnyt joka tuota Luomu-broileria on kasvattanut. Tanskasta taisi hän tuoda tipunsa.
Itsekkään en näe buttissa ja broilerissa mitään eroa. Harva aikuinen buttikaan on niin hyvässä jamassa, että liikkuu samanlailla kuin esim pronssit.
-
Maattari
- lindell
Ainakin minä ja varmaan suurin osa muistakin luuli että suomalaisesta kasvattamosta nämä tiput oli vedetty välistä. Tietäen miten tarkasti broileria varjellaan senkin ymmärtää että alkuperää ei kirjoiteta nettipalstalle, siksi tässä mentiinkin halpaan. Minäkään en olisi voinut kuvitella että noin paljon huomiota palstalla saavat tiput voisivat olla muuta kun suomalaisia välistävedettyjä, koska tuossahan kiinnijäämisen mahdollisuus oli todella suuri.
Edelleenkin aion ostaa siitosmunia näkemättä paikkaa mistä tulevat ja vaihtaa kanoja lennossa bensa-asemalla jos matka on pitkä ja hankala. Edelleen aion luottaa ihmisiin koska kanakauppoja tehdessäni olen tutustunut moneen mukavaan ihmiseen, yksi mätämuna ei sitä muuta miksikään. Enkä laita kuvia kanoistani nettiin enkä facebookiin, jossa en edes ole vaikka se tekisi minusta kuinka epäillyttävän. Tänne saa vapaasti tulla katsomaan kanojani mutta nyt karanteenin aikan ei ehkä kannata
Hmm, pitäisikö alkaa puuhaamaan broilerin siitosmunien tuontia laillisesti Tanskasta kimppatilauksena
, onnistuisikohan, niitä nyt kuitenkin pitäisi olla enemmän kuin se 19.
Minäkin olen sitä mieltä että butti ja broileri ovat eettisesti samanvertaisia.
Rossit voivat hyvin, syövät, juovat, nukkuvat ja PASKOVAT sekä kylpevät siinä vihreässä mitä niille kannan autuaan tietämättöminä aiheuttamastaan kohusta.
Edelleenkin aion ostaa siitosmunia näkemättä paikkaa mistä tulevat ja vaihtaa kanoja lennossa bensa-asemalla jos matka on pitkä ja hankala. Edelleen aion luottaa ihmisiin koska kanakauppoja tehdessäni olen tutustunut moneen mukavaan ihmiseen, yksi mätämuna ei sitä muuta miksikään. Enkä laita kuvia kanoistani nettiin enkä facebookiin, jossa en edes ole vaikka se tekisi minusta kuinka epäillyttävän. Tänne saa vapaasti tulla katsomaan kanojani mutta nyt karanteenin aikan ei ehkä kannata
Hmm, pitäisikö alkaa puuhaamaan broilerin siitosmunien tuontia laillisesti Tanskasta kimppatilauksena
Minäkin olen sitä mieltä että butti ja broileri ovat eettisesti samanvertaisia.
Rossit voivat hyvin, syövät, juovat, nukkuvat ja PASKOVAT sekä kylpevät siinä vihreässä mitä niille kannan autuaan tietämättöminä aiheuttamastaan kohusta.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
-
Suvianne
Pakko heittää vielä tällanenkin tähän soppaan, että kuulin ja opin Pekinginankkojen olevan tasan samaa kastia rossien kanssa, ankka versiona.
Kukaan ei ole tainnut koskaan tuomita niiden ostajia?? Niinkuin ei buttienkaan...
Pekingin saa väärällä ruualla jalattomaksi ihan samoin kuin rossin.
Pitäs vähän laittaa asioita puntariin, ennenku on heittämässä sitä kivikasaa muitten päälle
Kukaan ei ole tainnut koskaan tuomita niiden ostajia?? Niinkuin ei buttienkaan...
Pekingin saa väärällä ruualla jalattomaksi ihan samoin kuin rossin.
Pitäs vähän laittaa asioita puntariin, ennenku on heittämässä sitä kivikasaa muitten päälle
-
Wildboar
^Samaa mieltä olen, pekinginankka kuuluu minustakin samaan kastiin buttin ja rossin kanssa. Broileriankastahan usein puhutaan tuon pekingin kohdalla.
Mulla on ollut butteja paljon samoin kuin hy-lineja. Broilereita yritin saada, mutten saanut ja hyvä näin. Olen tässä ajan saatossa päätynyt pitämään vain näitä "luonnollisempia" rotuja, ns alkuperäisrotuja. Munii mitä munii ja lihaa tulee sen mitä tulee.
Itse tykkään, että eläin pystyy lisääntymään itse normaalisti ja ennenkaikkea eläin on terve ja pitkäikäinen. Tottakai kaikissa roduissa ja lajeissa on "huonoja" tai sairaita yksilöitä. Mutta suurimmaksi osaksi alkuperäisrodut ovat kestävämpiä ja terveempiä mitä nämä tehojalostetut. Sekä usein alkuperäisroduista saatavat tuotteet ovat laadukkaampia mitä tehojalostettujen eläinten vastaavat tuotteet. Itse olen "kukkahattutäti" ja kokemuksen kautta olen alkuperäisrotujen kannattaja.
Mutta nämähän ovat vain maku ja mieltymys kysymyksiä.
Mulla on ollut butteja paljon samoin kuin hy-lineja. Broilereita yritin saada, mutten saanut ja hyvä näin. Olen tässä ajan saatossa päätynyt pitämään vain näitä "luonnollisempia" rotuja, ns alkuperäisrotuja. Munii mitä munii ja lihaa tulee sen mitä tulee.
Itse tykkään, että eläin pystyy lisääntymään itse normaalisti ja ennenkaikkea eläin on terve ja pitkäikäinen. Tottakai kaikissa roduissa ja lajeissa on "huonoja" tai sairaita yksilöitä. Mutta suurimmaksi osaksi alkuperäisrodut ovat kestävämpiä ja terveempiä mitä nämä tehojalostetut. Sekä usein alkuperäisroduista saatavat tuotteet ovat laadukkaampia mitä tehojalostettujen eläinten vastaavat tuotteet. Itse olen "kukkahattutäti" ja kokemuksen kautta olen alkuperäisrotujen kannattaja.
Mutta nämähän ovat vain maku ja mieltymys kysymyksiä.
-
Suvianne
Wildboar,
minulla on vähän samaa kokemusta. Varsinkin alussa halusin nyt ja heti sen lihan ja munan...
Nyt käytännön kokemus on opettanut, että ennemmin pidän kulut pienempinä ja olot yksinkertaisimpana ja hautomakoneen kiinni.
Ja sehän onnistuu maatiaisroduilla. Luen tuon Myskiankankin aika maatiaisiin.
Nyt selviän kestopehkulla, ilman hautomakonetta ja linnut saa "ulkoilla" kylmällä puolen läpi talven.
MUTTA minä ymmärrän ihmistä joka kasvattaa isolle perheelle lihaa ja kasvatus tapahtuu pääasiassa kesällä. Silloin haluaa nopeakasvuista lihaa.
Ja sitten on vielä tämä makukysymys. Jos perhe on tottunut nopeakasvuiseen pehmeään ja vaaleaan lihaan,. sille ei kelpaa joku Alhokukon tumma riistanmakuinen ja ehkä jopa sitkee koipi....
Eli Silloin Ross on yksi eettisempi vaihtoehto kuin ostaa kaupasta
minulla on vähän samaa kokemusta. Varsinkin alussa halusin nyt ja heti sen lihan ja munan...
Nyt käytännön kokemus on opettanut, että ennemmin pidän kulut pienempinä ja olot yksinkertaisimpana ja hautomakoneen kiinni.
Ja sehän onnistuu maatiaisroduilla. Luen tuon Myskiankankin aika maatiaisiin.
Nyt selviän kestopehkulla, ilman hautomakonetta ja linnut saa "ulkoilla" kylmällä puolen läpi talven.
MUTTA minä ymmärrän ihmistä joka kasvattaa isolle perheelle lihaa ja kasvatus tapahtuu pääasiassa kesällä. Silloin haluaa nopeakasvuista lihaa.
Ja sitten on vielä tämä makukysymys. Jos perhe on tottunut nopeakasvuiseen pehmeään ja vaaleaan lihaan,. sille ei kelpaa joku Alhokukon tumma riistanmakuinen ja ehkä jopa sitkee koipi....
Eli Silloin Ross on yksi eettisempi vaihtoehto kuin ostaa kaupasta