Pitävätkö kanat yhteispesistä?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
-
ellikki
Pitävätkö kanat yhteispesistä?
Kanalaan pitää tehdä lisää pesiä. Entiset ovat yhdelle kanalle suunniteltuja. Kanojen maailma -kirjassa oli kuva yhteispesästä, jossa pitkän munapesän sisällä oli tilaa usealle kanalle, ja pesien tyhjennys esim. katon kautta, oviaukkoja oli useita.
Onko kokemuksia? Vai onko helmpompi jatkaa yksiöiden tekoa. Rotukohtaisia eroja?
Onko kokemuksia? Vai onko helmpompi jatkaa yksiöiden tekoa. Rotukohtaisia eroja?
-
javu
Re: Pitävätkö kanat yhteispesistä?
Meillä on neljä kanaa hautonut aika pienessä pesäkopissa onnistuneesti yhdessä tiput, kolme noista oli vielä isoja orppeja. Tunnelma oli erittäin tiivis oli mutta yhtään munaa ei hajonnut.
Tämän perusteella arvelisin että yhteispesä ei ole ainakaan ihan huono idea.
Tämän perusteella arvelisin että yhteispesä ei ole ainakaan ihan huono idea.
-
valtteri
minä käytän mille fleureilla ja chaboilla laatikoita joita on esim kaupoissa maitokoreina niin sellaisessa väärinpäin olevassa hautoi viisi chabokanaa ja millejä on nytkin kolme kanaa ja kukko hautomassa sellaisessa laatikossa eli yhteis pesät on hyviä jo siinäkin mielessä että jos joku lähtee jalottelemaan tai juomaan ja syömään niin toiset ottaa munat alle etteivät jäähdy ja sama tipujen kanssa 
-
ellikki
Jos kokeilisi sellaista rivitalomallia ilman väliseiniä, ja lisäisi sitten seinät jos tuntuu liian avaralle. Jos on sellainen malli, jonka saa vaikka katosta auki, niin sieltä yläkautta voisi sen väliseinän tarpeen vaatiessa lisäta, varsinkin kun laittaisi väliseinälle valmiit "ohjausrimat" seinään kiinni.
-
Jopsukka
Meilla on tuollainen rivitalomallinen pesarivisto, valiseinilla, viisi pesaa.tyhjennetaan ulkoa katon kautta. Kanat munii kahteen pesaan, niihin ulommaisiin. Ja nyt ovat tehneet pesan myos kopin lattialle.
-
Tilli
Meillä on sekä yksityisiä- että yhteispesiä ja kanat munivat niihin satunnaisesti. Yleensä munivat, minne lystäävät. Jos jossain on olkea kasa, sinne kertyy munavuori, jos ei pariin päivään jemmaa löydä. Usein siis kaikki päivän munat on samassa pesäpaikassa. Mulle eivät kyllä vinkkaa, mikä se milloinkin on, vaikka kyselisinkin...
-
Jopsukka
Meidän hönöt kanarouvat potkivat oljet pois pesistä ja munivat paljaalle laatikon pohjalle. Just pari päivää sitten puhdistin kaikki pesät ja laitoin paksut olkikasat joka pesään. Seuraavana aamuna kaikki oljet oli potkittu kopin puolelle.Tilli kirjoitti:Meillä on sekä yksityisiä- että yhteispesiä ja kanat munivat niihin satunnaisesti. Yleensä munivat, minne lystäävät. Jos jossain on olkea kasa, sinne kertyy munavuori, jos ei pariin päivään jemmaa löydä. Usein siis kaikki päivän munat on samassa pesäpaikassa. Mulle eivät kyllä vinkkaa, mikä se milloinkin on, vaikka kyselisinkin...
-
Raksu
Meidän hönöt kanarouvat potkivat oljet pois pesistä ja munivat paljaalle laatikon pohjalle. Just pari päivää sitten puhdistin kaikki pesät ja laitoin paksut olkikasat joka pesään. Seuraavana aamuna kaikki oljet oli potkittu kopin puolelle.[/quote]
Minä oon laittanu kutteria munintapesiin olkien alle
Minä oon laittanu kutteria munintapesiin olkien alle
- mimmu
- orpington
Meilläkin on seitsemän "pesän" rivitalo väliseinällä, mut näyttää kovin ahtaiselta kun kolmekin on yhtäaikaa samassa pesässä yrittämässä munimaan.
No taitaa olla äännekkäin joka sitten sinne ensimmäisenä munii, muut sitten sen jälkeen perässä.
Ja toisaalta osa ovat löytäneet lampaiden heinien seasta lämpöisen pehmoisen paikan kun sieltä aina löytyy myös munia.
Meilläkin vaikka nokkivat pesään suojaksi olkia, niin puolet niistä on työnnetty pois ja purun päälle tekevät sitten munansa läjään toisten kanssa.
Muut pesät ovat sitten tyhjillään.
Mikä siinä on kun ne eivät kelpaa vaikka on ihan samat heinät ja purut.
Tänäänkin vaihdoin uudet heinät tilalle et ois hyvä siellä lämpöisessä munia, mut ei kaikki vaan samaan pesään
No taitaa olla äännekkäin joka sitten sinne ensimmäisenä munii, muut sitten sen jälkeen perässä.
Ja toisaalta osa ovat löytäneet lampaiden heinien seasta lämpöisen pehmoisen paikan kun sieltä aina löytyy myös munia.
Meilläkin vaikka nokkivat pesään suojaksi olkia, niin puolet niistä on työnnetty pois ja purun päälle tekevät sitten munansa läjään toisten kanssa.
Muut pesät ovat sitten tyhjillään.
Mikä siinä on kun ne eivät kelpaa vaikka on ihan samat heinät ja purut.
Tänäänkin vaihdoin uudet heinät tilalle et ois hyvä siellä lämpöisessä munia, mut ei kaikki vaan samaan pesään
mummo ja kanaset 
-
ninanni
meillä yksi isompi pesä mikä suunniteltu 2lle. Sieltä vain väliseinä puuttuu siis. Sitten niiden alla on 3erillistä pesää. Toisen reunan pesä on suosikki. Ja keskimmäistä käytetään joskus. En ymmärrä miksi kaikki silti siihen pieneen suosikki pesään tahtoo munia. Samat Heinät ym joka pesässä... Outoa kun ei kelpaa!