Orpingtonista

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
sannikki

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja sannikki »

VOi hautomavimmaiset orpit :smt021 Ajattelin niin että kun saadaan strongholdin varoaika ohi, niin kerään munia koneeseen ja haudon, mutta frouvat ajattelivat, että munat joita minä kannoin kompostiin varoajalla, olivat heidän suvunjatko munia ja nyt istuivat lättyinä tyhjissä pesissä :smt013 Pesät suljettiin niin istuvat sitten nurkassa koko ryhmä :smt010 Nyt ei sitten saa munia, ei tipuja, eikä mitään....
kuukunanmuna

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja kuukunanmuna »

Minkä ikäisenä kukot alkavat kiekua? Ja missä iässä ne alkavat kiinnostua tytöistä?

Lähinnä mietin, millaiseen älämölöön pitää varautua, jos aikoo kasvatella orppeja n. puolivuotiaiksi (eli patakukoiksi ja -kanoiksi) ja pitääkö kukkopojille laittaa jossain vaiheessa oma kesäkukkola, ettei tule riitaa kanoista?
Jo&Ni

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja Jo&Ni »

Meillä on yksi orppikukko ja se tuli meille noin 4 kk:n ikäisenä ja heti kotiuduttuaan alko polkee ja kiekua :smt045 ja 5 kk:n ikäisenä oli polkaisussa potkua 100% ainakiin siitä päätellen, että nyt kanalassa tepastelee pikkutipusia :smt060
kiekuminen ei kyllä tuolla ainakaan häiritse, päinvastoin hymy nousee huulille vaikka olis kuinka mörkö olo :) hieno kumea basso-vibraatto :-"
Kesämamma

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Meidän joulun aikaan syntynyt (eli alle 4kk) orppipoitsu sanoo nyt tö-töööt. Se on supersuloinen muutenkin :) Ja nyt kanalassa on sitten yhteensä 4 puhdasta orppia ja 3 orpin ja jättikochinin risteytystä. Aikuiset kanat on aivan mahtavan ihania pallopyllyjä!
kuukunanmuna

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja kuukunanmuna »

Ajattelin, että kasvattelisin aina parikymmentä orppia per kesä, jos niistä arvioisi puolet kukoiksi, niin se tekisi jo kymmenen kiekujaa. :-"

Naapureita mä tässä ajattelen, noin lähinnä. Eipä niitä onneksi montaa olekaan, mutta kai ne vähätkin kaipaavat välillä hiljaisuuttakin? No, ostan niille korvatulpat.
Jo&Ni

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja Jo&Ni »

:smt020 peltori auttaa aina...
MariaK

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja MariaK »

Oletteko havainneet tai osaatteko sanoa, onko eri värinmuunnosten välillä kokoeroja? Itsellä on buff-sininen kukko, joka punnattiin 4.5-kiloiseksi eli alarajoille. Myös sekavärisyyden takia olen harkinnut kukon vaihtoa, niin saisi ehkä jossain vaiheessa tuotettua puhdasvärisiä jälkeläisiä myyntiinkin. Iso koko olisi minulle tärkeä.

Kanoja minulla on tosin tällä hetkellä vain punaista, ja koska niitä ei ilmeisesti eri sukuisisa Suomesta saa, niin harmi kyllä punaista en voi kasvattaa. (vai mahtaako punainen-jubilee-yhdistelmästä tulla sekä että :smt017 ) Toki buff-punaisesta tulisi varmaan aika nätti.
kotkotko

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja kotkotko »

Värejä tässä ihmettelen, onko harmaa ja sininen sama asia? Vai onko harmaa huono sininen, vai ihan oma värinsä? :smt017
sannikki

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Sininen väri haalistuu sukupolvien myötä harmaaksi, muistaakseni mustaa yhdistämällä se taas paranisi :smt017 en nyt mene takuuseen tästä, mutta jotain tälläistä muistan kuulleeni joskus!

MariaK Värien väleillä on koko eroa, yleensä sekaväriset on isompia, mutta toki vanhempien koko vaikuttaa. Meillä on musta kana isoin ja iso sininen kukko. Nyt kukon jälkeläisissä on todella ison näköisiä splash värisiä kukkoja muihin verrattuna, mutta myös yksi pienimmistä on splash värinen! Musta kukko on kanssa komean kokoinen kavereiden rinnalla!
kotkotko

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja kotkotko »

Kiitos Sannikki! Eli voisi ajatella, että harmaalle kanalle kannattaisi etsiä musta kukko, jolloin sininen väri parantuisi. Harmi vain, kun toivoisin saavani splash värisiäkin tipuja, mutta siihen tarvittaisiin sitten taas se sininen kukko. Vaikka eihän tuo harmaakaan yhtään ruma väri ole. :smt003
kite

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja kite »

Olisko mahdollista saada esim. Kuvia näistä teidän harmaista? Ihan siksi kun mietin väriä lavender ja sininen, että kumpaan suuntaan, vai ei kumpaankaan, lavenderhan on tosi harvinainen Suomessa.. Että jos jollainen sellaisia, niin vink vink..
MariaK

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja MariaK »

Sannikki: Niin minäkin olen lukenut, että sekaväriset olisivat keskimäärin suurempia. Jostain taisin myös lukea, että buffit olisivat väreistä isommasta päästä, onko kellään muilla omia vertailuja?

Toi sekavärinen on tosiaan sen 4.5kg ja vähän turhan pieni mun makuun. Ja muutenkin olen tosiaan ajatellut vaihtaa puhdasväriseen.. Splashia tai harmaata (tai mustaa) kukkoa olen yrittänyt katsella sillä silmällä. (jos jollain on hyvän kokoisia kukkoja kotia vailla niin Pirkanmaalla voisi olla kysyntää ;))
kotkotko

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja kotkotko »

Tässä tämä minun harmaa Viola-kananen, ikää noin 8kk.

Kuva

Oikein oikeaoppisesta sinisestäkin olisi kiva saada kuva näytille, minulla ei ole aavistustakaan miten paljon tummempi se on. Mutta tämän oman kanani olen harmaana ostanut.
sannikki

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Minusta tuo kana on jotain mustan ja sinisen välillä, en siis laittaisi mustaa kukkoa, kun toi on niin tumma. Sininen haalenee oikeesti vaaleaksi harmaaksi, siitä häviää tavallaan se sinisyys käsittääkseni. sininen kukko olisi passeli tuon kanan kaveriksi tai splash ;)

Meillä on sininen kukko jolla on ihan ok väri:

Kuva

kanaa ei ole mutta tämän tipun väristä en ole ihan selvillä, varmaan laventeria lähempänä, mutta tämähän olisi värivirheellinen kuitenkin kun on noita pilkkuja pari:

Kuva

Meillä tuli yllättävän paljon splashvärisiä tipuja 6/14 oli splashiä, emokanoina splash ja musta, kukko sininen :)
kotkotko

Re: Orpingtonista

Viesti Kirjoittaja kotkotko »

Joo, no Viola on kyllä selvästi sinertävän harmaa, ihan lempiväriäni. Meillä on ollut sininen tanskandoggi ja nykyään ihastun kaikkiin samanvärisiin eläimiin. :)

Hieno on tuo kukkosi sannikki. Sinisen kukon haluaisin itsekin, kun sitten voisi saada noita ihania splash värisiäkin, ja mustaa ja sinistä, ettei tule liian yksiväristä. :smt003
Nyt Viola asuu faverolle parvessa, kun ei meillä vielä ole orppi kukkoa, pitää vähän uudelleen järjestellä sisäkanalaa kesän aikana, ulkona kyllä olisi useammalle kukolle tilat.
Vastaa Viestiin