Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksia!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Talbot

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Caysalle: lue enemmän niin luulet vähemmän. Ihan ystävyydellä. Säilyttäjän ja poikastuottajan säännöt löytyvät MTT:n sivuilta.
caysa

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja caysa »

Talbot kirjoitti:Caysalle: lue enemmän niin luulet vähemmän. Ihan ystävyydellä. Säilyttäjän ja poikastuottajan säännöt löytyvät MTT:n sivuilta.
Luettu kyllä on - siksipä juuri................. 10 vuotta säilyttäminen oli ihan kivaa, nyt oikeesti ei tunnu kivalta.
Talbot

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Se on tietysti ikävää jos on sellainen tunne ettei ole enää kivaa. Mutta kirjoituksestasi sai käsityksen, että uudet säännöt velvottaisivat säilyttäjän/poikastuottajan pitämään "sukutauluja" linnuilleen. Näinhän asia ei todellakaan ole. Parvikohtainen tieto riittää, kuten ennenkin. Kannattaa lukea ne säännöt, oikeesti vaikka miten olis fiilis että säännöt on huonot. Fiilis ei aina ole tietoa.
Avatar
pippuri_82
tipu
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Touko 2010, 12:22
Paikkakunta: Kuusjoki
Viesti:

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja pippuri_82 »

caysa kirjoitti:Minä olen toistaiseksi säilyttäjä ja ilmeisesti myös poikastuottaja (en oikein ymmärrä eroa :oops: ). Mun kanat on hankittu mistä milloinkin, suurin osa ostetuista siitosmunista tai omista munista. Kukot samaten. Puhtaita ovat mutta millä ihmeellä minä kirjoitan jonkun todistuksen kun en millään voi tietää kuka on muninut minkäkin munan. Vielä huonommin pystyn sanomaan kuka kukko on hedelmöittänyt juuri tämän munan. En suostu edes yrittämään. Jos kanoilla olisi leimasin takapuolessa niin olisi jo paljon helpompaa :smt003
Millä te muut tiedätte kuka on minkäkin siitosmunan saanut aikaseksi jos teillä on monta kanaa ja kukkoa?
Mulla ei tilat riitä eristyskoppeihin (hmm eikä sekään ole sallittua :smt017 ).
Aika vaikeeksi tämä käy ainakin mulle, jolla on elämässä muutakin kun kanat.... niin ihania kun ne onkin.
Luultavimmin olet statukseltasi säilyttäjä. Poikastuottajaksi pääset ilmoittamalla halukkuutesi MTT:lle, ja sieltä todennäköisesti joku käy kurkkaamassa kanalasi olot, sovitusti. Poikastuottajilla on vähän tarkemmat säännöt, joten helpommalla pääsee jos pysyy vain säilyttäjänä. Kanojen sukutausta pitää olla sen verran tiedossa, että osaat kertoa keneltä ja mistä olet kanoja ja munia hankkinut. Alkuperähän pitää olla tiedossa, muuten kuka vaan voi myydä "puhtaita" kanoja kenelle milloinkin. Ja on ihan hyvä, että kanalassa on monia kukkoja ( minulla 9) niin pysyy monimuotoisuus suvun jatkuessa. Siitosryhmiähän saa perustaa, mutta minullakin on koko poppoo vain yhdessä ja samassa ryhmässä.

Tiedonjanoiselle :smt006 on luvassa CITY-kana kurssi 3-4.05.2013 Ahlmannin opistolla :smt038 .
Ellun kanat ja munat. Piikkiönkantaa suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelmassa. Myydään munia suoraan tilalta, siitosmunia, kanoja ja tipuja.
www.ellunkanatjamunat.fi/ www.facebook.com/ellunkanatjamunat/ ellunkanatjamunat@gmail.com 044-5372335
Wildboar

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Wildboar »

Mistä tuo säilyttäjien lista löytyikään? Netistä sen olen löytänyt jokusen kerran, mutta nyt ei osu millään silmiin.
Avatar
pippuri_82
tipu
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Touko 2010, 12:22
Paikkakunta: Kuusjoki
Viesti:

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja pippuri_82 »

Päivitetty poikastuottajien lista löytyy nyt MTT:n säilytysohjelman nettisivuilta :smt006 . Ja sitä päivitetään jatkuvasti, sillä poikastuottajia ilmoittautuu koko ajan lisää :smt003
https://portal.mtt.fi/portal/page/porta ... atiaiskana
Ellun kanat ja munat. Piikkiönkantaa suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelmassa. Myydään munia suoraan tilalta, siitosmunia, kanoja ja tipuja.
www.ellunkanatjamunat.fi/ www.facebook.com/ellunkanatjamunat/ ellunkanatjamunat@gmail.com 044-5372335
Maatikko

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Sääntöjen "Erikoistapauksista":
"MTT:n koordinoiman suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelman neuvotteluryhmä on hyväksynyt nämä säännöt 18.11.2012. Tämän päivämäärän jälkeen kaikki uudet säilytysohjelmaan liittyvät poikastuottajat ja säilyttäjät siirtyvät noudattamaan uusia sääntöjä. Ennen tätä päivämäärää säilytysohjelmaan liittyneet poikastuottajat ja säilyttäjät siirtyvät noudattamaan uusia sääntöjä mahdollisuuksien mukaan vuoden 2012 ja 2013 aikana ja viimeistään 1.1.2014."

Olen säilyttäjä (liittynyt ohjelmaan vuonna 2003). Olen hankkinut kevättalvella (pakkorako, kana halusi välttämättä hautoa) muutaman siitosmunan ei-poikastuottajalta, joka puolestaan on hankkinut kanansa meiltä ja toisilta säilyttäjiltä. Voinko pitää tai myydä tästä satsista kuoriutuneet kaksi kananuorikkoa ohjelman puitteissa, vai onko ne myytävä ulkopuolelle? :oops:
Suvianne

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Voit minusta, mutta ainahan voit tarkistaa Tiinalta
Vastaa Viestiin