Jos hankkisin minikanoja niin mitä huomioitavaa?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Elsa-Maija

Jos hankkisin minikanoja niin mitä huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja Elsa-Maija »

Mitä erilaista "normaalien kanojen" elämästä poiketen olisi minikanojen hoidossa?
Millaiset vaatimukset talviasumisessa? Ja miten suuressa tilassa niitä olisi hyvä pitää? Pitääkö olla parvi niinkuin kanoja yleensä yhtä kukkoa kohti, vai voiko pitää muutamaa kanaa yhtä kukkoa kohti.
Onko ruokinnassa eroja.

Jos olisi jotain linkkiä minikanojen hoitoon niin olisin kiitollinen.
epi

Re: Jos hankkisin minikanoja niin mitä huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja epi »

Minulla on ainakin jätit ja kääpiöt sekasin, samaa ruokaa syö, samoihin pesiin munii ja samoilla orsilla nukkuu. Tottakai voit hommata yhden kukon ja kanan, tai useamman kanan yhdelle kukolle. Nämä on enemmän mielipide asoita. Toiset kääpiörodut on herkempiä kun toiset, mutta esim kääpiökoch on kova hautomaan, munii hyvin ja on lempeitä. Millie fleur munii ainakin meillä ihan hyvin (4-5munaa viikossa) ja on hyviä lentämään. Chabot taas on kosteuden suhteen herkkiä, mutta muuten rauhallisia kavereita (tai niin olen ymmärtänyt). Eli se on ihan makuasia minkä rotuista ja monta otat, tai vaikka useampaakin. ;)
miisu

Re: Jos hankkisin minikanoja niin mitä huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja miisu »

Meillä menee myös kääppärit isojen seassa ihan hyvin. Vähän herkemmin palelevat, että lämmöstä pitää paukkupakkasilla pitää huolta vielä enemmän kuin isoilla.
Muuten kyllä syövät samaa ruokaa kuin isommatkin ja aika lailla samat vaatimukset. Monet aika herkkiä hautomaan, mutta silloin kuin eivät haudo niin meillä niin silkit kuin milletkin munivat suht hyvin. :smt001
Elsa-Maija

Re: Jos hankkisin minikanoja niin mitä huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja Elsa-Maija »

Kiitos :smt001 Tuo oli yllätys minulle, että minit menevät isojen kanssa yhdessä. Meneekö myös kukot, jos on toinen isompi kukko, vai tuleeko kähinää? Ja voiko taas minikanaa pitää ilman kukkoa esim. isommassa kanalaumassa, jossa on vähän isompi ( silkki) kukko?
rilla

Re: Jos hankkisin minikanoja niin mitä huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Kukot on aina yksilöitä. Yleensä kähinää tahtoo tulla aina,jos lisää parveen uuden sukukypsän kukon. Jos tilaa ja pakopaikkoja on,niin onnistuu paremmin.
Samoin isomman kukon kanssa pikkukanat, tilannekohtaista,mä olen joutunut joskus erottaan,kun iso kukko polkee kovin peinikokoista kanaa.
Mut useimmiten kukot on herrasmiehiä.

Ongelma on eniten nuorilla,yli-innokkailla kukoilla. Useimmiten silloin ei kukaan ole turvassa polkemiselta. :smt024
Elsa-Maija

Re: Jos hankkisin minikanoja niin mitä huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja Elsa-Maija »

Pääsin tänään ilokseni tutustumaan yhteen pikkukanalaan, jossa oli useampaa rotua, pieniä ja isoja ja sekä erillisiä että yhteisiä häkkejä eri kokoisilla kanoilla. Ja näin ekan kerran elämässäni ihan oikeasti niitä minikanoja, joita olen aina ihaillut kuvista. :smt055
Sain melkoisen tietopaketin ainakin yhden kanalan kokemuksista.

Mutta... minikanojen roduista ja luonne-eroista tuli kysyttävää. Onko joitain tiettyjä rotuja mitkä on arhäkämpiä ja mitkä taas lempeämpiä? Lähinnä ajateltua sitä yhteiselämää isompien kanssa.
Lämmöt meillä kanalassa on hyvät, joten siitä ei liene ongelmaa minimmällekään tirpalle.
epi

Re: Jos hankkisin minikanoja niin mitä huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja epi »

No minulla on ainakin semmoinen käsitys että antwerpenin partakana on ärhäkämpi, etenkin kukot. Millie fleur ja kääpiökoch on rauhallisia kavereita ja taitaa olla samaa sarjaa chabotkin. Kääpiöwyandottet on rauhallisia, mutta marek herkkiä ja bantameista ei ole mitään hajua. kokeilemallahan se oma löytyy, tai lue tuolta rotuesittelyistä mikä olisi mieleisin. :)
Kotkottaja

Re: Jos hankkisin minikanoja niin mitä huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Mulla isojen mm. brahmojen kanssa Mille-pariskunta. Ovat olleet ihan "pienestä saakka", mutta iso kukko ei oikein tahdo hyväksyä. No, Milleillä se hyvä puoli, että ovat taitavia lentämään toisin kuin isot eli orsia paljon. Viihtyvät myös kahdella ylätasolla ja ikkunalaudalla, jonne isot ei mene. Siellä myös toiset ruokakupit ym. Iltaisin kun muut ovat jo orrella, niin saavat rauhassa oleilla myös lattiatasolla. Eli meillä on ratkaistu niin, että heillä on "omaa tilaa" ilman verkkoja välissä. Myös lattiatasoon voi tehdä suojia esim. kuusia / havuja laittamalla :smt002
Vastaa Viestiin