Ruokinta on rakettitiedettä?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ilona

Re: Ruokinta on rakettitiedettä?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

kukkopoika kirjoitti:Samaa mieltä haahkaherran kanssa,ruokinta on tiedettä.Luonnonvaraisilla linnuilla kuten teerillä on pidetty ruokintaautomaatteja talvella kauraa saatavana.Siitä on seurannut,teerikanat on ruenneet munimaan keväällä aikaisemmin ja kylminä keväinä on munat tuhoutuneet.Luonto hoitaa paremmin.
Metsäkanalintujen talviruokinta on jokseenkin turhaa, ne ovat talvisin jopa paremmassa lihassa kuin kesällä, koska ovat sopeutuneet Suomen talviolosuhteisiin ja talvisen luonnon tarjoamaan ravintoon. Esim. metso syö talvisin lähes pelkkiä havuja ja painaa enemmän kuin kesällä. Voisi kuvitella, että kauralla syöttäminen talvisin jopa heikentää niiden ravitsemusta tulevan ja lisääntymiskauden kuntoa. Itse hoidin joskus mulle hoitoon tuotua fasaanikanaa, joka kärsi yksipuolisen kauraruokinnan aiheuttamasta lievästä halvauksesta. Elimistön kivennäistasapaino oli mennyt sekaisin. Fasaani tietysti hyötyy talviruokinnasta, koska on istukaslaji ja aivan erilaisesta ympäristöstä alunperin. Elikkäs ilman sitä kauraa ja sen aiheuttamaa halvausta lintu olisikin ehkä kuollut nälkään.

Luonnonlintujen (=kaikkien lintujen, pl. kyyhkyt) ravinnosta sen verran, että aikuisen yksilön ravinto on aivan eri asia kuin poikasen ravinto. Poikasta ja aikuista voi tässä suhteessa ajatella vaikka kuin eri lajeina. Aikuisten kanojen ruokinnasta ei voi oikein vetää mitään johtopäätöksiä siitä, mikä on hyvä ruokinta poikasille, koska poikasten ravinnossa kalsium-fosforisuhteen ja näiden kivennäisten määrät sekä valkuaisten määrä ja aminohappokoostumus on ihan muuta kuin aikuisten ruokinnassa. Mutta rakettitiedettä tuo kanojen ruokinta ei kyllä ole, koska minäkin oon siitä selvinnyt suhteellisen hyvin, vaikken ole insinööri. Vaivaa ja päänvaivaa näkemättä pääsee täysrehulla tai vilja/puolitiivisteruokinnalla, aikuisten suhteen selviää kotiruoalla, kun hiukan selvittää perusasioita, poikasten suhteen pitää selvitystyötä tehdä hiukan enemmän. Mut sehän harrastuksissa on kivaa, että ne tarjoavat haasteita.
Vastaa Viestiin