Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Lukittu
hernande9

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Tuota noin Suvianne, oliko tuo lauseesi kohdistettu minulle ????? "Hernande, olenkin ajatellut, että haudonta on epäonnistunut. Ja viiruissa varmasti sukurutsa tuo oman mausteensä tuohon soppaan." ??????

Ei minulla konehaudonta koskaan ole epäonnistunut !!!!! ja mitä tarkoittaa tuo mainintasi viiruista tarkoittaa ???????
Viimeksi muokannut hernande9, 01 Helmi 2013, 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Ushva kirjoitti:Muutenkaan en lähtis vertaamaan tuotantokanalan ja harrastekanalan ruokinnan valintaa, sen hyvyyttä/huonoutta tai mitään muitakaan perusteita keskenään.
En minä kasvata tipujani esim. sillä tiheydellä kuin tuotantokanaloissa kasvatetaan.
Tipujen kasvatustiheys ei kuitenkaan vaikuta niiden ravitsemustarpeisiin, ne ovat joka tipulla ihan samat, tuli tipusta sitten harrastekana tai häkkikanalan munija.

Ihan totta, mitä sanoit, että teollinen poikasrehu on ammattilaiselle ainoa vaihtoehto. Eikä se tietenkään ole täydellistä, kuten ei mikään muukaan ihmistekoinen. Sen on kuitenkin oltava erittäin hyvää, että sillä saadaan poikastuotanto kannattavaksi. Jos suomalaisella siitoskanalalla olisi tarjota tuottajalle vain luustoltaan heikosti kehittyneitä, kitukasvuisia tai ruokintaperäisistä aineenvaihduntasairauksista kärsiviä nuorikoita, tuottajat äänestäisivät lompakollaan ja tilaisivat nuorikkonsa ulkomailta. Samoin, jos poikaset eivät kehittyisi täysin terveesti tarjolla olevalla teollisella rehulla, siitoskanala vaihtaisi rehuntoimittajaa hyvin äkkiä ja teettäisi tarvittaessa oman rehuseoksen teettämiensä tutkimusten pohjalta. Munantuotannon kannattavuus on niin tiukilla, ettei siinä ole varaa tinkiä minkään tuotantotekijän laadussa.

Varmasti joku asiaan (esim. eri aminohappojen oikeisiin suhteisiin ja pitoisuuksiin eri raaka-aineissa) perehtynyt harrastaja saa koostettua hyvän kotiruoan tipuille, mutta jokainen saa turvattua poikasten terveen kehityksen käyttämällä kaupan poikasrehua. Minusta tuohon kotiruokaan ei pitäisi suhtautua minään ideologisena valintana ja kotiruoan käyttäjien olisi hyvä vertailla poikastensa kasvua joskus teollisella rehulla kasvavaan verrokkiryhmään. Näinhän sen oman ruokinnan kehittäminen olisi helpointa, eikö?
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Ilona kirjoitti:Tipujen kasvatustiheys ei kuitenkaan vaikuta niiden ravitsemustarpeisiin, ne ovat joka tipulla ihan samat, tuli tipusta sitten harrastekana tai häkkikanalan munija.
Totta mutta enhän muuta väittänytkään. Pointti oli siinä että monet muutkin asiat sanelee tuotantokanalan tavan toimia kuin se että se on eläimelle paras vaihtoehto.
Ilona kirjoitti:Jos suomalaisella siitoskanalalla olisi tarjota tuottajalle vain luustoltaan heikosti kehittyneitä, kitukasvuisia tai ruokintaperäisistä aineenvaihduntasairauksista kärsiviä nuorikoita, tuottajat äänestäisivät lompakollaan ja tilaisivat nuorikkonsa ulkomailta. Samoin, jos poikaset eivät kehittyisi täysin terveesti tarjolla olevalla teollisella rehulla, siitoskanala vaihtaisi rehuntoimittajaa hyvin äkkiä ja teettäisi tarvittaessa oman rehuseoksen teettämiensä tutkimusten pohjalta.
Totta. Samoin uskon että kuka tahansa järkevä harrastekanojen pitäjä vaihtaisi ruokintaa jos kotiruualla olevat kanat olisivat heikosti kehittyneitä, kitukasvuisia, ruokintaperäisistä aineenvaihduhtasairauksista kärsiviä ja eivät kehittyisi täysin terveesti.
Ja ne ei-järkevät tyypit ei täällä käy lukemassa ja perehtymässä asioihin, eivät lähettele kuolleita kanojaan eviraan, eikä niitä muutenkaan kiinnosta kanojen hyvinvointi.

Ei se ole rakettitiedettä tämä kanojen ja tipujen ruokinta ja hoito. Minusta olisi hieman hullua jos täällä ei saisi puhua kotiruuan eduista vain siksi että joku voi ymmärtää sen tyhmyyksissään luvaksi ruokkia vaikka pelkillä leivänpaloilla. Kyllähän täällä on hyvin selväksi tehty että jos ei käytä tehdastekoisia ruokia niin se vaatii perehtymistä.
Edelleenkään en ole sitä mieltä että tehdastekoinen rehu olis huonoa rehua, ei minulle tarvitse sen hyvyyttä perustella. Käytän itsekin niitä helppouden vuoksi.
On vaan väärä viesti se että se olis ainoa oikea tapa ruokkia ja kaikki muu olis superhankalaa ja selvästi huonompaa.
Hellan lettas

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Munkin on ny pakko sanoa tähän meillä vallitseva asia,eli kotiruualla mennään ja teollinen rehu on astioissa tarjolla,mutta/jota syövät parven huonoimmassa asemassa olevat lähinnä kukkopojat. Rehu on tarjolla,JOS sitä joku haluaa,muttei ne halua...tiputkaan ei... :smt001 Se rehu on hätävärana päiville hyvä olla, jos ei ehdi pataa laittaa porisemaan,,kotiruualla ruokinta tarkoittaa meillä sitä,että kanoille kokkaillaan erikseen. 4 tipuetta nyt haudottu ja kasvatettu tällätapaa,joista nuorikot munivat jo täyttä päätä-ja varmaan maalaisjärki ollut hyvänä apuna ja kyky omaksua lukemaansa munanetissä,ja neuvoja kuuntelemalla . :smt006 :smt006 :smt001 Kesällä söivät tuskin paljon mitää vaikka mitä tarjosi,kun ulkoa löysivät niin paljon itse,että kompostiin sai kantaa ruokaa...
malla

Viesti Kirjoittaja malla »

Ilona kirjoitti:Minusta olisi hyvä, että harrastekanojen raadot voisi lähettää vaikka ilmaiseksi tai hyvin pientä korvausta vastaan tai että raatojen toimittaminen tulisi pakolliseksi ainakin joltain osin.
Luonnonlinnut "valtion omaisuutena" tutkitaan ilmaiseksi. Itse olen kerran lähettänyt keltasirkun raadon, jossa todettiin trikomonoosi. Luulisi yleisen hyödyn olevan taloudellista menetystä suurempi, jos harrastekanatkin tutkittaisiin vaikka ihan maksutta. Parhaillaan meneillä oleva yhden tutkijan pienkanaloitten terveystutkimus ei voi kattaa kuin pienen osan kanaloista eikähän siinä raatoja availla.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

hernande9 kirjoitti:Tuota noin Suvianne, oliko tuo lauseesi kohdistettu minulle ????? "Hernande, olenkin ajatellut, että haudonta on epäonnistunut. Ja viiruissa varmasti sukurutsa tuo oman mausteensä tuohon soppaan."

Ei minulla konehaudonta koskaan ole epäonnistunut !!!!! ja mitä tarkoittaa tuo mainintasi viiruista tarkoittaa ???????
Puhuin niinku itestäni :)
Että olen epäillyt mun konehaudontaa syyksi nuihin non startereihin ja viiruissa on kovasti ongelmia. On kippuravarpaita ja heikkoja jne jne
Eli olisko huono konehaudonta ja sukurutsa??
Minä siis luulin alunperin, että vastailit tohon keskusteluun non startereista ja mun kommenttiin, että konehaudonta vois olla yks syy.
Ilona

Hellan lettas kirjoitti:Munkin on ny pakko sanoa tähän meillä vallitseva asia,eli kotiruualla mennään ja teollinen rehu on astioissa tarjolla,mutta/jota syövät parven huonoimmassa asemassa olevat lähinnä kukkopojat. Rehu on tarjolla,JOS sitä joku haluaa,muttei ne halua...tiputkaan ei... :smt001 Se rehu on hätävärana päiville hyvä olla, jos ei ehdi pataa laittaa porisemaan,,kotiruualla ruokinta tarkoittaa meillä sitä,että kanoille kokkaillaan erikseen. 4 tipuetta nyt haudottu ja kasvatettu tällätapaa,joista nuorikot munivat jo täyttä päätä-ja varmaan maalaisjärki ollut hyvänä apuna ja kyky omaksua lukemaansa munanetissä,ja neuvoja kuuntelemalla . :smt006 :smt006 :smt001 Kesällä söivät tuskin paljon mitää vaikka mitä tarjosi,kun ulkoa löysivät niin paljon itse,että kompostiin sai kantaa ruokaa...
Mulla taas on ollut ongelmana, että mitä paremmaksi arvioin tekemäni pöperöt valkuais- ja kivennäiskoostumuksen suhteen, niin sitä huonompi on maittavuus. Toki nuo nesteeseen muussattua leipää, keitettyä perunaa ja kaurapuuroa söisivät, mutta se ei ole kovin täysipainoista ravintoa. Jos lisään valkuaiseltaan arvokkaita ravintoaineita, kuten pellava-, herne-, rypsi- tai hamppurouhetta, niin maittavuus heikkenee oitis. Piimä toki maistuu aina. Ja liha tottakai, mut ei mulla ole mahdollisuutta kovin paljoa lihaa kanoille syöttää.

Teollisesta rehusta sen sijaan tykkäävät kovasti, täysrehuista varsinkin. Puolitiivisteen kanssa ollaan nirsompia. Onkohan mulla roskaruoalle (einekset & nopeet hiilarit) persoja kanoja?

Oon muuten huomannut muidenkin harrastajien kanssa ruokinnasta keskustellessa, että eri kanaparvien makumieltymykset vaihtelevat kovasti.
Ilona

Ushva kirjoitti:
Ilona kirjoitti:Tipujen kasvatustiheys ei kuitenkaan vaikuta niiden ravitsemustarpeisiin, ne ovat joka tipulla ihan samat, tuli tipusta sitten harrastekana tai häkkikanalan munija.
Totta mutta enhän muuta väittänytkään. Pointti oli siinä että monet muutkin asiat sanelee tuotantokanalan tavan toimia kuin se että se on eläimelle paras vaihtoehto.
Ruokinnassa näin ei onneksi ole, varsinkaan munituskanojen poikastuotannossa. :smt001
Suvianne

Siis minun kanala vois saada Ilonalta kieltotuomion.

Se on vanha sauna. Kestopehku, joka nolla keleillä tuottaa hirveitä määriä kosteutta.
Mun kanalan seinät on ihan paskassa kun orret tuli liian lähelle.
Tänä aamuna oli yksi seinä märkä.

Mun orret on paskassa, mun kanalan ikkuna on paskassa ja pehkussa ja kattoa myöten kaikki roiskeessa.

Kotiruoka on vähän sotkusempaa, kanat roiskivat ruokaa joka paikkaan ja sotkevat...

Mun kanalassa ei ole edes ovea??????????

Pehku tuottaa niin plöajon lämpöä ja kosteutta, että lähes joka päivä mulla on ollut luukku auki köökkiin ja kanaset on saaneet ulkoilla ankkojen puolella.
En nähnyt järkeä laittaa ovea, kun roikkuvaa filttiäkin pitää pitää raollaan.

Nyt nolla keleillä on ikkuna auki ulos.

Silti MINUN mielestä kanoilla on kaikki hyvin. Ne eivät välitä siitä, että ikkuna on auki tai verho köökkiin auki. Ne istuvat ikkunalla ja mitä ilmeisimmin eivät piittaa vedosta?? Tänään kaksi kylpi siinä avonaisen ikkunan alla??

Kun huomasin märän seinän pidin koko aamupäivän verhoja kokonaan auki ja tuuletin kunnolla. kanat ryntäilivät ankkalan puolella ja osa kokeili pihalle asti lunta...

Juuri näitten olosuhteiden takia minä pidän maattareita. Ne kasvavat minun yksinkertaisissa ja välillä haastavissa olosuhteissa terveinä ja hyvin voivina.

Yksi eläinlääkäri on kanalani nähnyt ja ihaili vain kanojen höyhenystä.
Olen liittynyt kansalliseen salmonella ohjelmaan ja sen takia mun kanalaan pitäs tulla säännöllisesti tästälähtien ellu!!??

Uskalsin liittyä vaikka mun kanala on just kuin Ilonan kauhukanala!!
valuvia seiniä, ajoittaista lemua, vetoa, paskaa, ajoittaista taistelua pehkun syttymisestä, KOTIruokaa!!??, oveton???
Ruma ja vanha...
hernande9

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

No Suvianne, eipä mitään , pyydän anteeksi, mutta ymmärsin väärin. :smt005 :smt006

Olen minä myös hautonut koneella viirujakin ja onnistui hyvin, mutta sitten se ensimmäinen viikko kuoriutumisen jälkeen on hankala kun hukkuvat aivan vaikka kuinka pieneen vesiastiaan (pullon korkkiin) ja ei se välttämättä viirujen kanssa kippuravarpaisuus johdu sukusiitoksesta vaan ehkä liian alhaisesta lämpötilasta haudonnassa ja liiasta kosteudesta ehkä vielä enemmän ??
Viimeksi muokannut hernande9, 01 Helmi 2013, 17:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Suvianne

Ilona kirjoitti:
Hellan lettas kirjoitti:Munkin on ny pakko sanoa tähän meillä vallitseva asia,eli kotiruualla mennään ja teollinen rehu on astioissa tarjolla,mutta/jota syövät parven huonoimmassa asemassa olevat lähinnä kukkopojat. Rehu on tarjolla,JOS sitä joku haluaa,muttei ne halua...tiputkaan ei... :smt001 Se rehu on hätävärana päiville hyvä olla, jos ei ehdi pataa laittaa porisemaan,,kotiruualla ruokinta tarkoittaa meillä sitä,että kanoille kokkaillaan erikseen. 4 tipuetta nyt haudottu ja kasvatettu tällätapaa,joista nuorikot munivat jo täyttä päätä-ja varmaan maalaisjärki ollut hyvänä apuna ja kyky omaksua lukemaansa munanetissä,ja neuvoja kuuntelemalla . :smt006 :smt006 :smt001 Kesällä söivät tuskin paljon mitää vaikka mitä tarjosi,kun ulkoa löysivät niin paljon itse,että kompostiin sai kantaa ruokaa...
Mulla taas on ollut ongelmana, että mitä paremmaksi arvioin tekemäni pöperöt valkuais- ja kivennäiskoostumuksen suhteen, niin sitä huonompi on maittavuus. Toki nuo nesteeseen muussattua leipää, keitettyä perunaa ja kaurapuuroa söisivät, mutta se ei ole kovin täysipainoista ravintoa. Jos lisään valkuaiseltaan arvokkaita ravintoaineita, kuten pellava-, herne-, rypsi- tai hamppurouhetta, niin maittavuus heikkenee oitis. Piimä toki maistuu aina. Ja liha tottakai, mut ei mulla ole mahdollisuutta kovin paljoa lihaa kanoille syöttää.

Teollisesta rehusta sen sijaan tykkäävät kovasti, täysrehuista varsinkin. Puolitiivisteen kanssa ollaan nirsompia. Onkohan mulla roskaruoalle (einekset & nopeet hiilarit) persoja kanoja?
Oon muuten huomannut muidenkin harrastajien kanssa ruokinnasta keskustellessa, että eri kanaparvien makumieltymykset vaihtelevat kovasti.
Tossa boldattuna on sun virhe?????!!!! Siis niinku mitä arvokasta valkuaista?? Herne ja rypsi on ihan höpö valkuaista sekasyöjälle. Ei kanoista voi tehdä kasvissyöjiä. En todellakaan ihmettele jos kanasi ei syö hamppua ja rypsiä :smt005 Anteeksi, mutta kuolen nauruun!!
Laitappa sen appeen sekaan lihaa tai kalaa, nioin eiköhän ala maistumaan.
Ja se on tutkittu juttu, että mitä luonnollisempi on eläimen ravinto, sen paremmat on rasvahappokoostumukset lihassa ja läskissä. Kana ei syö hamppua ja rypsiä, se on sekasyöjä.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Ushva kirjoitti:
Ilona kirjoitti:Siksi mun poikaseni syövät samaa rehua kuin naapurikylän 2 miljoonaa nuorikkoa vuodessa tuottavassa siitoskanalassa. Luotan rehuun, johon ammattilainenkin luottaa, koska hänen ja hänen työntekijöidensä leipä on kiinni poikasten terveestä kehityksestä eli varaa väärään ruokintaan ei ole.
Tämä on sikäli vähän ontuva perustelu että mikähän se siitoskanalan vaihtoehto sitten ruokintaan olisi? Kotiruoka? :smt003 Ei siinä ole kyse varsinaisesti luottamuksesta vaan kyllähän siinä käytännön asiat (ruokinnan helppous, rehutehtaan sijainti, kanalan sijainti, ym.) ja raha sanelee mitä ne 2 miljoonaa poikasta siellä vuoden aikana syövät. Tiedän kolme eri rehutehdasta jotka tekevät kananrehuja, en usko että Suomessa montaa enempää onkaan. Jostain niistä se rehu sinne kanalaan on valittava, ei se tee silti totuudeksi sitä että se valmisrehu on kaikkein täydellisin vaihtoehto. Se on vaan ainoa vaihtoehto.

....
Kuinkahan monta tipua tuosta 2 milj. rehua syövästä kuolee kasvuvaiheessa, onko tilastoa? Kun tuo rehu kerran on se kaikelta pelastava tekijä .... :-"
Ja edelliseen olisin kyllä eri mieltä ... kanat SYÖVÄT kyllä mielellään hamppua ja pellavaa sekä rypsiä , kun se niille oikein tarjoillaan ... ainakin meillä syödään päivittäin ja hyvällä halullakin vielä :smt005 hopealusikoista :smt047
malla

Viesti Kirjoittaja malla »

Suvianne kirjoitti:Kana ei syö hamppua ja rypsiä, se on sekasyöjä.
Mihin perustuu väite, ettei kana söisi hamppua? Minä syötän kanoille suoraan viljelijältä ostamaani kokonaista Finola-hamppua ja hyvin maistuu muun ohessa. Olen myös nähnyt tutkimuksen hampun suotuisista vaikutuksista kananmunan ravitsemukselliseen koostumukseen. Hampusta kana saa metioniinia.
Suvianne

Ehkä hamppu nuista paras onkin??
Mutta oikeesti jos ihminen puhuu hienosti aminohapoista valkuaisen ja proteiinin sijaan, niin kyllä pitäs sillon tietää mitkä niistä aminohapoista edes imeytyy??
Herneen ja rypsin osuus rehusta suositellaan olevan 5% ne suorastaan aiheuttavat kannibalismia ollessaan niin huonosti sulavia.
Mitä hampusta tiedän niin se ei ole paljoa kummempaa?? Voin olla väärässä kun en just hammppuun ole tutustunu.

Mutta totuus on vaikka kuinka sitä väännätte, että liha ja kala on kanalle luonnollisempaa kuin rypsi ja herne.
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meidän kanat vetivät rypsiä naapurin pellosta, että ihan luonollista ruokaa se taitaa niille olla, hiirien, sammakoiden ja öttiäisten kanssa. Syöväthän ne luonnossakin eri siemeniä ja siemenhän se rypsikin on. Hampusta ja pellavastakin tykkäävät ja lajittelujätteestä valkkaavat herneen ja härkäpavun ensin. Kalaa ja piimääkin saavat sekä harvemmin lihaa paitsi nyt kun syötän niille mun isän epäonnistuneen joulukinkun.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Lukittu