Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?
OT menee täälläkin mutta... miksi joku joka on eri mieltä kuin minä on ärsyttävä? Mä en ainakaan laita ketään vihamieheksi vain siksi että olemme eri mieltä asioista. Joillain on ärsyttävä tyyli ilmaista itseään mutta voihan sieltä kuitenki poimia ne asiat joista voi keskustella?
Suviannen kanssa samaa mieltä että se lähde kiinnostaa yhä enemmän. Ja aina vaan jaksan ihmetellä että jos jonkun mielestä kotikanaloissa on noin huonot oltavat miksi mtt ei infoa säilyttäjiä muulla tapaa kuin yhdellä luennolla tilaisuudessa jonne kaikille ei edes ole pääsyä???
Suviannen kanssa samaa mieltä että se lähde kiinnostaa yhä enemmän. Ja aina vaan jaksan ihmetellä että jos jonkun mielestä kotikanaloissa on noin huonot oltavat miksi mtt ei infoa säilyttäjiä muulla tapaa kuin yhdellä luennolla tilaisuudessa jonne kaikille ei edes ole pääsyä???
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Tykkää!-nappi pitäs saaha tännekin niin ku facessa niin mun ei tarvis enää kommentoida ollenkaan. Painelisin vaan nappia kaiken mitä maattari kirjottaa kohdalla. 

1. Säilytysohjelmassa meinaan toistaiseksi pysyä, säilyttäjänä, vaikka parveni onkin minimaalinen.
2. Ilona - monien muiden ohella - on minun mielestä puhunut paljon asiaa tässä ketjussa, älkää teilatko kaikkea sen sanomaa samalla vauhdilla ihan vaan sen takia että joku sen jutuista on ärsyttänyt. Juoksuhautoja on hauska kaivaa, mutta ne on aika tunkkaisia paikkoja pitemmän päälle.
3. Epäilen ettei tipujen kasvattamisesta suomalaisella kotiruualla todellakaan ole tieteellistä tietoa. Tämä ei tarkoita, että kotiruoka olisi huonoa. Sen sijaan se tarkoittaa, että asiasta ei ole tieteellistä tietoa. (Meillä saavat sekä teollista että kotiruokaa, ja syövät molempia hyvällä halulla. Kesällä niellään lisäksi kaikki ällöt ötsit pihalta.)
5. Talbotille tiedoksi, että nykyisessä tilanteessa kannatan susien suojelua.
Kiitos, täältä tähän.

2. Ilona - monien muiden ohella - on minun mielestä puhunut paljon asiaa tässä ketjussa, älkää teilatko kaikkea sen sanomaa samalla vauhdilla ihan vaan sen takia että joku sen jutuista on ärsyttänyt. Juoksuhautoja on hauska kaivaa, mutta ne on aika tunkkaisia paikkoja pitemmän päälle.
3. Epäilen ettei tipujen kasvattamisesta suomalaisella kotiruualla todellakaan ole tieteellistä tietoa. Tämä ei tarkoita, että kotiruoka olisi huonoa. Sen sijaan se tarkoittaa, että asiasta ei ole tieteellistä tietoa. (Meillä saavat sekä teollista että kotiruokaa, ja syövät molempia hyvällä halulla. Kesällä niellään lisäksi kaikki ällöt ötsit pihalta.)
5. Talbotille tiedoksi, että nykyisessä tilanteessa kannatan susien suojelua.
Kiitos, täältä tähän.

Eihän siinä mitään vikaa ole että sairaat karsitaan niin kauan kun on kyse yksittäisistä tapauksista. Eikä jokaista yksittäistä kuollutta kanaa tarvitse eviraan laittaa. Mutta jos tulee useita kuolemia aikuisissa tai vaikka paljon tipuja kuolee niin johan sen jo järkikin sanoo että syytä olisi selvittää eikä vain antaa luonnon karsia. Syyhän kuitenkin voi hyvinkin olla olosuhteissa tai ruokinnassa ja usein myös melko helposti korjattavissa. Mutta meillä esim kana joka sairastaa munintaelintulehdusta karsitaan, ei hoideta antibiooteilla. Jos joku yksittäinen oireilee esim b- vitamiininpuutosta eikä muissa näy mitään se oireileva karsitaan, saa vitskunsa mutta kasvatetaan paistiksi. Pääasia että eläimen ei tarvitse kärsiä. Mä karsin aika herkästi nykyään, tänään meinasi kirveen alle mennä vähän aikaa nuupottanut kana, vasta ulkona kana kainalossa ja kirves kädessä huomasin että sulkasadon takia nuupottaa 
Muoks; toistaiseksi jään ehkä säilytysohjelmaan, ettei mene ihan OT: ksi

Muoks; toistaiseksi jään ehkä säilytysohjelmaan, ettei mene ihan OT: ksi

Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.
Minä en laita Eviraan yhtään kanaa, ellen epäile tarttuvaa tautia.
Minä en myöskään hoida kalkkijalkaa lääkkeillä vaan lamppuöljyllä.
Minä en osta tipu enkä aikuisten rehua.
25.1.2013 punnitsin jokaisen kanani ja tarkistin kalkkijalkatilanteen. Kahdella vanhemmalla kanalla oli ihan pikkuisen alkua. Ne laitoin muistiin ja saavat uusinta käsittelyn. Mutta 4 vuotiaat kanani joilla oli kalkkijalkaa 4 vuotta sitten olivat täysin terveet!!
Ilman kallista hienoa hoitoa?? 3,5 euroa maksava lamppuöljy hoito 1-2 kertaa vuodessa??
Punnitustuloksissa pystyin huojentuneena toteamaan, että kanani painoivat saman verran kuin aikuisena vieraalta ostetut!! (suurin osa jopa 200-300g enemmän) Joten kasvussa ei ole ollut vikaa.
Nuorimmat 7 kukkoa painoivat kaikki samanverran?? Joten kasvu on hyvin tasaistakin!!
Ja kesän pesueen pienin ja rääpälein, jota seurasin ikkunasta Harakoiden keskellä.... Olikin suurin kukkopoikani????????
Koska itse käytän omia silmiäni ja järkeäni eläimieni arvioimiseen ja käytän vertailupohjana tervettä maalaisjärkeä, en näe mitään syytä muuttaa toimintatapojani.
MUTTA sen verran kriittininen olin, että yhden epäkohdan huomasin.
Kukkopoikani ovat kasvaneet jo isoiksi.
Lempikanoilla oli kaljut niskat
Minun on PAKKO vähentää kukkojen määrää, ei tappeluiden takia vaan kanaseksin
sitä on liikaa kanalassani.
Tämä on mulle paha, en millään halua nuista vielä luopua!!!!
MUTTA minä an millään halua, että kukaan eroaa säilytysohjelmasta!! Sehän on kamalaa, kaikki vaan mukaan. Oikeasti nuo säännöt on ihan helppoja ja selkeitä.
Vaikka itsekkin tuomitsen todellakin valokuvien perusteella ohjelmaan oton!!
MUtta eikös Ilonalla käytnyt tutkijat ja kanoista on otettu näytteet?? Siellä etelässähän ne tutkijat liikkuivat!!
Kun tulokset saapuu, niin sittenhän se selviää mitä kanaset on
Minä en myöskään hoida kalkkijalkaa lääkkeillä vaan lamppuöljyllä.
Minä en osta tipu enkä aikuisten rehua.
25.1.2013 punnitsin jokaisen kanani ja tarkistin kalkkijalkatilanteen. Kahdella vanhemmalla kanalla oli ihan pikkuisen alkua. Ne laitoin muistiin ja saavat uusinta käsittelyn. Mutta 4 vuotiaat kanani joilla oli kalkkijalkaa 4 vuotta sitten olivat täysin terveet!!
Ilman kallista hienoa hoitoa?? 3,5 euroa maksava lamppuöljy hoito 1-2 kertaa vuodessa??
Punnitustuloksissa pystyin huojentuneena toteamaan, että kanani painoivat saman verran kuin aikuisena vieraalta ostetut!! (suurin osa jopa 200-300g enemmän) Joten kasvussa ei ole ollut vikaa.
Nuorimmat 7 kukkoa painoivat kaikki samanverran?? Joten kasvu on hyvin tasaistakin!!
Ja kesän pesueen pienin ja rääpälein, jota seurasin ikkunasta Harakoiden keskellä.... Olikin suurin kukkopoikani????????
Koska itse käytän omia silmiäni ja järkeäni eläimieni arvioimiseen ja käytän vertailupohjana tervettä maalaisjärkeä, en näe mitään syytä muuttaa toimintatapojani.
MUTTA sen verran kriittininen olin, että yhden epäkohdan huomasin.
Kukkopoikani ovat kasvaneet jo isoiksi.
Lempikanoilla oli kaljut niskat

Minun on PAKKO vähentää kukkojen määrää, ei tappeluiden takia vaan kanaseksin

Tämä on mulle paha, en millään halua nuista vielä luopua!!!!
MUTTA minä an millään halua, että kukaan eroaa säilytysohjelmasta!! Sehän on kamalaa, kaikki vaan mukaan. Oikeasti nuo säännöt on ihan helppoja ja selkeitä.
Vaikka itsekkin tuomitsen todellakin valokuvien perusteella ohjelmaan oton!!
MUtta eikös Ilonalla käytnyt tutkijat ja kanoista on otettu näytteet?? Siellä etelässähän ne tutkijat liikkuivat!!

-
- bankiva
Minulla on 9 kanaa ja 1 kukko.Monella kanalla kalju niska.Onko kanalassa harrastettu liikaa seksiä?Ei ole.Olen seurannut,joku kana haluaa kukkoa jopa kaksi kertaa 10 min. sisällä.Kyllä viriili kukko hommat hoitaa.
Juu, mutta meillä ei ole ennen ollu kaljut niskat! Tää on eka kerta ja se on alkanu tapahtuu sitä mukaa kun nuoret on kasvanu.
Luulen, että kukoilla on eri tavat, sun kukko voi olla rajumpi?
Eli vertaan itellä entiseen, vuosia kestäneeseen tilaan. Siksi minusta meillä on just nyt liikaa kukkoja.
Luulen, että kukoilla on eri tavat, sun kukko voi olla rajumpi?
Eli vertaan itellä entiseen, vuosia kestäneeseen tilaan. Siksi minusta meillä on just nyt liikaa kukkoja.
Syötin mun uuteen hienoon kirjanpitoon juuri kanojen painot.
Keskiarvoksi tuli 1300g ikähaarukka oli 4kk-4v
minimi oli 1100 ja maksimi 1500
Ite olen aika tyytyväinen. Olis kyllä kiva kuulla jos jollain on Alhojen keskiarvo paljon suurempi.
Siitä vois vähän osata kattoo, että ruokinta vois ollakki pielessä??
Ite olen aika tyytyväinen. Olis kyllä kiva kuulla jos jollain on Alhojen keskiarvo paljon suurempi.
Koliini osallistuu rasvojen ja kolesterolin aineenvaihduntaan, toimii solujen välisessä viestinnässä ja solukalvojen rakenteissa. Puutos voi aiheuttaa maksakirroosia ja verenpainetta.
Mangaani siis ei maGnaani
Mangaani on kivennäisaine. Suurin osa elimistön mangaanista on sijoittunut luustoon, maksaan, rauhasiin ja verisoluihin. Mangaani on tärkeä aktivaattori monissa kehon entsyymisysteemeissä. Sillä on tärkeä tehtävä proteiinien synteesissä ja rasvahappojen aineenvaihdunnassa. Mangaani on välttämätön normaalille luuston kehitykselle ja aivolisäkkeen toiminnalle.
http://luontainenterveys.fi/index.php/o ... eisaineet/
Ei sitä olisi tämän enempi tarvinnut selvittää ....
Ainiin se vaikein vielä
Analyysi tarkoittaa monimutkaisen ongelman pilkkomista pieniin, erillisiin osiin, jotka ratkaisemalla kokonaisongelma toivotaan pystyttävän ratkaisemaan.
Mangaani on kivennäisaine. Suurin osa elimistön mangaanista on sijoittunut luustoon, maksaan, rauhasiin ja verisoluihin. Mangaani on tärkeä aktivaattori monissa kehon entsyymisysteemeissä. Sillä on tärkeä tehtävä proteiinien synteesissä ja rasvahappojen aineenvaihdunnassa. Mangaani on välttämätön normaalille luuston kehitykselle ja aivolisäkkeen toiminnalle.
Ainiin se vaikein vielä

Analyysi tarkoittaa monimutkaisen ongelman pilkkomista pieniin, erillisiin osiin, jotka ratkaisemalla kokonaisongelma toivotaan pystyttävän ratkaisemaan.
No itse asiassa on väittänyt. Esim. IB-tautikeskustelussa pari vuotta sitten ko. taudista väännettiin kilvan tervetullutta vastustuskyvyn vahvistajaa, josta ei ole kanoille juuri mitään haittaa. Ihan sama, BTW, jos koirankasvattajat pitäisivät parvovirusta pikkuvaivana, joka vain kivasti vahvistaa vastustuskykyä ja tervehdyttää geenipohjaa karsimalla huonot pennut pois. Tuon jälkeen en Munista pitkään aikaan viitsinyt edes lukea, oli niin pimeää juttua. Joku jopa piti hyvänä ajatuksena sitä, että tauti leviäisi johonkin broilerikasvattamoon... Ihan kuin jotain kettutyttöjen palstaa olisi lukenut. Enkä ihan oikeasti muista kuka näitä juttuja selitti, se ei ole olennaista eikä mua kiinnosta, olennaista on se, että tämmöiselle "informaatiolle" saattavat altistua harrastusta aloittelevat ihmiset, joilla ei muuta tietoa vielä ole. Ja en muuten sillä valopetrolijutulla viitannut varsinaisesti Muusan viestiin (vaikka ihmettelenkin hänen eläinlääkärinsä osaamattomuutta), vaan siihen, että näitä valopetrolityyppisiä juttuja saatetaan mainostaa aloittelijoille sairausosiossa, vaikka hyvin tiedettäisiin, että se parempikin vaihtoehto on olemassa. Jos mä tiedän paremman vaihtoehdon jollekin omalle tavalleni toimia, mutta silti jostain syystä toimin sillä huonommalla tavalla, niin en mä sitä omaa tapaani muille mainosta tai yritä kuvitella paremmaksi.Ushva kirjoitti:Kukaan ei ole väittänyt tällaista, se on ihan omaa tulkintaasi.Ilona kirjoitti:Huomaatko, että tuosta lauseestasi on asennetasolla aika pitkä matka ajatusmalliin, jonka mukaan taudit on vain hyvä juttu, kun ne karsii heikot pois ja geenipohja tervehtyy. Tai että eläinlääkärit eivät tiedä yleensä juuri mitään, eikä heihin voi luottaa. Tai että salmonellasta ei voi olla kanoille mitään haittaa.
Yritys hyvä kymmenen, mutta nämähän piti siis korvata yhdellä "suomenkielisellä" (esim. koliini ei ilmeisesti ole suomea?) sanalla, vai miten se nyt menikään?Iloisten Munatalo kirjoitti:Koliini osallistuu rasvojen ja kolesterolin aineenvaihduntaan, toimii solujen välisessä viestinnässä ja solukalvojen rakenteissa. Puutos voi aiheuttaa maksakirroosia ja verenpainetta.
Ainiin se vaikein vielä![]()
Yritäpä uudelleen.
Kyllä. Mielenkiinnolla odottelen tuloksia.Suvianne kirjoitti: MUtta eikös Ilonalla käytnyt tutkijat ja kanoista on otettu näytteet?? Siellä etelässähän ne tutkijat liikkuivat!!

DNA-näytteiden lisäksi tehtiin morfologinen tutkimus eli mittailtiin luita, tsekattiin värit, painot yms.
Ihan samaa mieltä, näin toimin minäkin. Meillä kans kirves heilahtaa herkästi, enkä antibiootteja käytä. Ei se antibiooteilla hoitaminenkaan silti huonoa hoitoa ole, jos niin haluaa tehdä. Ihmiset on erilaisia ja suhtautuu eläimiin eri tavoin, ei siinä ole mitään pahaa. Se vain on huonoa hoitoa, jos jättää sekä hoitamatta että lopettamatta eikä välitä selvittää kohonneen kuolleisuuden syytä. Esim. kokonaisten poikueiden kuoleminen "stressiin" on Eviran pöydälle kuuluva asia. Sitä suuremmalla syyllä, jos myy poikasia.Maattari kirjoitti:Eihän siinä mitään vikaa ole että sairaat karsitaan niin kauan kun on kyse yksittäisistä tapauksista. Eikä jokaista yksittäistä kuollutta kanaa tarvitse eviraan laittaa. Mutta jos tulee useita kuolemia aikuisissa tai vaikka paljon tipuja kuolee niin johan sen jo järkikin sanoo että syytä olisi selvittää eikä vain antaa luonnon karsia. Syyhän kuitenkin voi hyvinkin olla olosuhteissa tai ruokinnassa ja usein myös melko helposti korjattavissa. Mutta meillä esim kana joka sairastaa munintaelintulehdusta karsitaan, ei hoideta antibiooteilla.
Ja säilytysohjelmassa jatkan tietenkin minäkin, jos ei pois potkita, ei olis mitään syytä erota.
Mulla oli 8 punnitun kanan keskipaino 1470 grammaa, hautovia en punninnut, koska ne on tavallista laihempia. Iät oli 36 viikosta 260 viikkoon, enemmistö nuoria.Suvianne kirjoitti:Syötin mun uuteen hienoon kirjanpitoon juuri kanojen painot.
Mielenkiintoista, minulla oli kyllä nuorimmat 4kk se on voinu laskea keskipainoa.
Mutta ei ehkä niin iso ero painoissa, että olisin huolissani.
Koska nuissa Alhoissa on oikeasti yksilöeroja, toiset ovat pienempiä kuin toiset.
Oletan uusien postimunieni kasvavan isommiksi, koska kuvissa vaikutti Jattalaiset isommilta kuin omat alhoni.
Vanhimmat alhoni ovat pienimpiä vaikka ovat kaupanrehulla ruokittuja.
Eli Katajavuorilaisissa on hoikempaa mallia.
En yritä Alhojen kokoa jalostaa, mutta koen Jattalaiset tervetulleena hoikkien Alhojeni joukkoon!!
Mutta ei ehkä niin iso ero painoissa, että olisin huolissani.
Koska nuissa Alhoissa on oikeasti yksilöeroja, toiset ovat pienempiä kuin toiset.
Oletan uusien postimunieni kasvavan isommiksi, koska kuvissa vaikutti Jattalaiset isommilta kuin omat alhoni.
Vanhimmat alhoni ovat pienimpiä vaikka ovat kaupanrehulla ruokittuja.
Eli Katajavuorilaisissa on hoikempaa mallia.
En yritä Alhojen kokoa jalostaa, mutta koen Jattalaiset tervetulleena hoikkien Alhojeni joukkoon!!