Eivät muni????

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kanamuori

Eivät muni????

Viesti Kirjoittaja kanamuori »

Minulla on jätticohin kanoja kaksi ja kolme faverolle kanaa ja yksi jätti-kochin kukko.Kesällä kanat munivat,kylläkin harvakseltaan. Otin kanat sisälle talveksi ja ei ole munan munaa näkynyt sen koommin. Olen antanut munitus rehua,kauran jyviä,kalkkia ja kotiruoan tähteitä,eli kaalia,viiliä,piimää,salaattia yms,. Mikä on tullut. Päivän on valot kanalassa ja ajastimella sammuu yöksi.Onko nämä rodut sellaisia,etteivät muni talvella ollenkaan? Pitäisihän tässä sentään muutama muna näyttäytyä,,,,,tai onko kanat vanhoja,,,,nuorina ja munivina ne minulle kyllä sanottiin myytävän noin vuosi sitten. Jospa joku osaisi neuvoa. kiitos.
Nina

Re: Eivät muni????

Viesti Kirjoittaja Nina »

Viime talvena kolmesta jätistä ei tullut munan munaa (tosin kaksi niistä oli nuoria). Kaikki alkoivat munimaan vasta keväällä. Nyt kanoja on 5, joista kaksi kesällä syntynyttä. Kanoista munii useampi, myös yksi kesällä syntynyt. Tosin munia ei tule paljon, maksimmissaan kaksi päivässä, joskus ei yhtään. Olenkin aina sanonut, että jotta nuo munivat, pitää planeettojen olla linjassa. Ja jos ne jostain vetävät palkokasvin nokkaansa, muninta loppuu heti. Rouvia pitää kohdella silkkihansikkain.
HeiniS

Re: Eivät muni????

Viesti Kirjoittaja HeiniS »

Vai käykö munavaras? :smt027
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Eivät muni????

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Minä lähtisin hakemaan tuota munimattomuutta, jos on sulkasato meneillään ja tietysti ravinnosta! Vilkaiseppa KANOJEN RUOKINTA-osiossa, otsakkeet: kauraa turun lähistöllä? kana kasvissyöjä? ja suola ja mausteet! Ja sitten vielä MUUT MUNIVAISET-osiossa Kulta/platinafasaanin ketjussa Tracopan-nimimerkin juuri päivitetty linkki virkeistä tipusista! Nuo asiat tuli nyt lähinnä mieleen!!! :smt017 .
Kiyry87

Re: Eivät muni????

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Meillä munii jätti-kochi. On muninut talven vaikka tässä kaksi kuukautta yrittänyt saada sen ja pari muuta :smt013 muninta-tauolle.
Valoa ollut kahteen viikkoon kuin 6 tuntia päivä ja "plussapallo sanoo plop" joka jeevanan päivä :smt011 Sitä ennen oli 8 tuntia.
miisu

Re: Eivät muni????

Viesti Kirjoittaja miisu »

Haahkaherra sanoi:
Minä lähtisin hakemaan tuota munimattomuutta, jos on sulkasato meneillään ja tietysti ravinnosta! Vilkaiseppa KANOJEN RUOKINTA-osiossa, otsakkeet: kauraa turun lähistöllä? kana kasvissyöjä? ja suola ja mausteet!
No esim. Kanojen maailma kirjassa taas sanotaan että kaura on kanoille kaikkein paras vilja, siitä sitten ohra ja vehnä ja taas että ruis on se mikä sisältää haitallisia aineita. Ajattelin nyt vain mainita kun on tuolla toisessakin keskustelussa tätä kauraa kyseenalaistettu ja vähän ihmettelin...
Käsittääkseni kauraa syöttävät todella monet kanalan pitäjät, ja meillä on kaura pääviljana kanoilla ja munia tulee enemmän kuin omiksi tarpeiksi. Ei todellakaan millään tavalla huononna munintaa. Tietysti jos jollakulla on omakohtaista kokemusta..?
Ruista taas en syötä muussa kuin moniviljapuurossa, kun siitä on täälläkin varoitettu. Mutta ei se nyt munintaan varmaan millään tavalla pienissä määrissä sekään vaikuttaisi.
En todellakaan ole mikään ruokinta-asiantuntija, mutta en vaan ole koskaan ennen ole kauraa kuullut kanojen ruokinnassa moitittavan, ja enkä ole todisteita sen muninnan laskun aiheuttamisesta ikinä saanut.

No mutta, kanamuorin kanoihin, Jos ovat jo kesälläkin munineet harvakseen, niin onko mahdollista että ovat jo vanhempia? Tai sitten pitempi sulkasato? Ja eikös nuo jätit ole muutenkin vähän huonompia munijoita, tosin meillä munivat ihan hyvin. Meillä myös kochin ja faverolle :smt001
Tai ettei tosiaan ole rotta jne munavarkaissa? Tai sitten kanoista itse keksinyt alkaa munia syömään?
Kiyry87

Re: Eivät muni????

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Meilläkin syö viljoista vain kauraa. Muita viljoja tulee lähinnä kuivahtaneista leivistä ja munaa pukkaa...
Vastaa Viestiin