Kanoille ulkolintujen talipalloja?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Laara

Kanoille ulkolintujen talipalloja?

Viesti Kirjoittaja Laara »

Niin miten on...voisko kanoille syöttää ulkolinnuille tarkotettuja talipalloja ja sen semmosia pötkylöitä?

Mietin vaan viihykkeitä kanoille.... :smt003 Jouluks kanoille ois ihana ostaa semmoset isot pötköt...mut...
vinski

Re: Kanoille ulkolintujen talipalloja?

Viesti Kirjoittaja vinski »

Maatalousykkösessä on ihan kanoille tarkoitettuja, "pötkylöitä"! Toimivat hyvin juuriki viihdykkeenä! On kahta eri kokoa!
HeiniS

Re: Kanoille ulkolintujen talipalloja?

Viesti Kirjoittaja HeiniS »

Ja onkos niissä sitä salmonellariskiä? :smt017 Joku sanoo et ulkolintujen eväissä vois olla, mutta tiedä häntä. Mä suhtaudun varauksella näihin talipallo ym. juttuihin kanojen kanssa. Auringonkukansiemenetkin leivinuunissa kuumotan.
Laara

Re: Kanoille ulkolintujen talipalloja?

Viesti Kirjoittaja Laara »

Silläpä mä sitä kyselen...et miten muut...Kun jostain mäkin luin et auringonkukansiemenet tms voi olla salmonella riski...mut...mut...ne ois nii helpon olosia ja kivojaki kanoille..tykkäisvät varmaan nokkia ku johki laittas roikkumaan.Ja jouluna ois kiva antaa oikee iso pötkö... :smt001
Mimi30

Re: Kanoille ulkolintujen talipalloja?

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Kyllä mä olen antanut välillä, kun ei ulkolinnut kauhean nopeaan tahtiin jaksa noita meidän ostamia palloja mutustella..mielummin annan kanoille puuhailtavaks kun että unohtuvat tonne kaapinnurkkiin..
Kesämamma

Re: Kanoille ulkolintujen talipalloja?

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Itse tekeminen ei olisi kovin vaikeeta, kookosrasvasta ja siemenistä :) Ei tarvis miettiä tautiriskiä, ja kookosrasvaahan voi eka käyttää itse paistamiseen ja syöttää vasta sit kanoille...
Iloisten Munatalo

Re: Kanoille ulkolintujen talipalloja?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Itse ostaisin naudan rasvaa, jota on pakasteena esim. koiratarvikeliikkeissä, siihen sekoittaisin siemensekoituksen ihan perus ruuasta, kauraa, ohraa jne... :smt047
Laara

Re: Kanoille ulkolintujen talipalloja?

Viesti Kirjoittaja Laara »

Ei itse tekeminen vaikeeta olis...joku talvi tein ite ulkolinnuille.Ei paha homma ollenkaan.. :smt001 Mut tuli vaan mieleen kun kaupasta ulkolinnuille ostin talipalloja halvalla.Et jos kanoillekki. :smt003 Mut tuota salmonellaa ajattelin minäki ku siitä täällä on ollu kirjotusta et siemenissä voi olla sitä. :smt012
Hellan lettas

Re: Kanoille ulkolintujen talipalloja?

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Niimpä niin...Meillä on aloitettu lintujen talviruokinta ja kanatkin ulkoilee vielä ...Siellä ne lintulaudan alla nopottaa kanat,ja mitä voit???? :smt019
Kärttyämmä

Re: Kanoille ulkolintujen talipalloja?

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

Jos sattuu olemaan minkään valtakunnan teurastamoa lähistöllä, niin sieltä saa ostaa tuota ihraa yleensä lähes uloskantohintaan. Itse olen ostanut sianroippeita koirille 50c/kg hinnalla, mutta tavaraa on kyllä yleensä tullut paljon enenmmän kuin mistä on maksettu.

Sitten vaan tekee maitotölkkiin seoksen, hauduttaa roippeita vähän padassa että rasva sulaa ja kippaa tölkkiin. Kanat ei pahastu vaikka mukana olis hiukan lihaakin.

Siellä on usein seassa myös päänpuolikkaita, sellainen olisi varmaan kanojen mielestä unelmalelu kun virikkeitä mietitään :smt001
Iloisten Munatalo

Re: Kanoille ulkolintujen talipalloja?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Joo, voisi vaan kuvitella jonkun ilmeen kun tulisivat katsomaan kanoja ekaa kertaa ja nokittu sianpää pehkussa; Tuota mikä se tuo on? ... ai toivai? No meidän sika sattui eksymään kanojen puolelle ! :smt005 Ei oo enää kuin pää jälellä ... :-"
essi

Re: Kanoille ulkolintujen talipalloja?

Viesti Kirjoittaja essi »

onko tohon ihran sulattamiseen jokin muukin syy kuin että siihen sekaan saadaan sotkettua siemeniä/muotoiltua se uudelleen? ostin koirille lihoja ja siinä oli semmosia ihrapaloja, nahassa kiinni muutama sentti ihraa ja vähän lihastakin jossain kohtaa.. porasin reiän, pujotin naruun ja vein kanalaan roikkumaan, luulin että herkkua olisi, mitä vielä?! kukaan ei koskenutkaan :smt009 riiputin sitä siellä 5 päivää, sitten otin alas ja heitin roskiin. harmitti ettei kelvannut, koirille olisi maistunut. muuttuuko ihran koostumus jotenkin sulattamalla kanalle mieluisammaksi? mikähän tuossa oli vikana? :smt017
vinski

Re: Kanoille ulkolintujen talipalloja?

Viesti Kirjoittaja vinski »

Minä jauhoin lihamyllyllä lampaan talit kanoille ja hyvin kelpas.. oisko luulleet kastemadoiksi :smt005
siiri

Re: Kanoille ulkolintujen talipalloja?

Viesti Kirjoittaja siiri »

Minä olen kyllä antanut niitä kaikenlaisia talipalloja ja ulkolintujen ruokintaan tarkoitettuja rasvapötköjä talvisin kanoille, samoin pähkinöitä. Jostain syystä olen vältellyt auringonkukan siemeniä :smt017 Ei minulla aika riitä kanoille kokkailuun, kun on muutenkin monta suuta ruokittavana. Ahkerasti kyllä idätän niille kaikenlaista, kun idätykset eivät vaadi vieressä seisomista :smt002
Laara

Re: Kanoille ulkolintujen talipalloja?

Viesti Kirjoittaja Laara »

Sillä mäkin aattelin että voisin ostaa jemmaan säkin talipalloja tms...kun en jouda kokkailee jatkuvasti kanoille kaikkee...Kun on tosiaan muitakin suita ruokittavina.Ne ois vaan niin helppoja ja käteviä laittaa sinne roikkumaan.Keitän kanoille kyllä puuroa aamusin..mut se tulee tuossa sivussa kun muksujen aamu hommia laittaa...tosin siin sivussa tulis nuo ite tekemätkimut ne vaatii purkittamisen ja jäädytyksen...jne jne...

mitä sä siiri idätät niille??
Vastaa Viestiin