Kanojen ostosta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
terese

Kanojen ostosta

Viesti Kirjoittaja terese »

Täällä yksi kanakuumeinen kyselee "tyhmiä" :smt002

Eli meillä on suunitelmissa hankkia kanoja keväällä/ kesällä. Ihanne tilanne olisi jos saisin aloitettua nuorikoilla ,jotka ovat juuri aloittaneet muninnan/aloittelemassa.

Jos haluan jotain tietyn rotuisia kanoja, pystynkö etukäteen varaamaan kanat jotka ottaisin keväällä/kesällä? Munia varmaan saisi, mutta entä näitä nuorikoita? Se tarkoittaa kuitenkin isompaa työtä kasvattajalle, eikä satsista tietenkään tule tyylillä 4kanaa ja kukko. Toivottavasti tajusitte mitä tarkoitin :smt003

Miten te muut olette aloittaneet? Mitä kannattaa ottaa huomioon kun tekee kanakauppoja? Oon niin ummikko näissä asioissa :-"

Mulla ei ole tuttavapiirissä ketään kanaihmistä, joten avaudun nyt täällä :smt001
mik

Re: Kanojen ostosta

Viesti Kirjoittaja mik »

Mä otan varauksia vastaan etukäteen, eli jos haluaa keväällä munivia, niin varaa nyt. Viime vuonna ekat varaukset tuli joulukuussa ja tammikuun jälkeen en ottanut enää varauksia vastaan. Puhutaan siis munivista. Ja juurikin tilan rajallisuuden vuoksi. Just olen laittamassa koneeseen munia, joista kanat on tarkoitus myydä keväällä munivina. Pystyn pitämään talven yli 8-10 ylimääräistä munivaa.

Eli kannattaa varata etukäteen.
Tiia12

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Monet ainakin teettää salmonellatestejä, jos myyjältä löytyy testitulokset,niin sehän olisi vaan plussaa. Paljon niitä nykyään teetetäänkin. Reilulla kolmellakympillä saa tulokset niin kannattaa ainakin ajoittain ottaa.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ehdottomasti kannattaa varata etukäteen. Keväällä kaikki haluavat ostaa juuri munimaan alkaneita nuorikoita ja kun vain harva hautoo näin talvella myydään ne vähätkin munivat nuorikot äkkiä loppuun eli nyt varaamalla voit keväällä saadakin munimaan alkaneita kanoja. Muuten yleensä on myynnissä muutaman viikon ikäisiä tipuja mutta ei nekään huono vaihtoehto minusta ole, tottakai jokainen haluaisi uusilta kanoiltan heti munia mutta hyvää kannattaa odottaa ja ovathan kanat pitkäikäisiä elättejä jotka munivat sitten vuosikaudet eteenpäin.

Mieti siis mikä on mieluisin rotu tai maatiaiskanta ja varaa ajoissa. Kanaostoksilla kannattaa edes jollain tapaa pyrkiä varmistumaan siitä että halutut kanat ovat oikeasti sitä mitä ollaan ostamassa, esimerkiksi "maatiaiskanoina" myydään milloin minkäkinlaisia sekarotuisia.

Noista salmonellatesteistä juuri muuten kotitarvekanaloita tutkinut eläinlääkäri Leena Pohjola kertoi luennossaan ettei ole salmonellaa löytänyt tutkimuksissa kotitarvekanaloista ollenkaan. Pitää muistaa myös että vaikka salmonellan testaakin niin testitulos kertoo vain sen hetken tilanteen ja kotitarvekana on jatkuvasti alttiina mahdollisille tartunnoille.
Vastaa Viestiin