Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Laara

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Jeee meillä pehku palaa!WAU!Miten oli lämmintä kun kompostijätettä kaivoin pehkun alle. :smt023 Mä oon kerran viikkoon vaan siivonnut kanalassa.Sillon pikkasen pöyhäsen pehkua ja laitan turpeen tai purun pintaan.Mulla siellä on turvetta-purua-heinää-lehtiä komposti jätettä tms...

Pitäsköhän sitä vielä haravoida ennen ku lumet tuloo noita lehtiä jemmaan...Etes vähän. :smt017 :smt001 Ehkäpä mä haravoin. :smt001 Jos kerkiän. :P Suunnittelin haravoivani isoon polttopuu säkkiin talven varalle... Jospa mä vielä kerkiän haravoimaan...Lehtiä kyllä on!Ne ei lopu...Mut hyvä ois ku ois talvelle jemmassa et sais välillä lisätä lehtiä ja välillä turvetta tai purua.
Laara

Nii ja unohin kertoa että meillä pehku meinas ensin haista.Ei ammoniakille vaan vähän semmoselle pahalle.Mut sitkeesti ku jatkoin pehkun hoitoa...se haju hävis...ja nyt pehku palaa. :smt001 Maanantaina kun hain muutaman brahman...toinen kylpi samantien pehkussa ihan onnessaan.Mukavan lämpösessä kiva kylpeä. :smt003
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

meidän pehku meinas sammua. Yhtäkkiä ei enään ollutkaan kuuma ei edes lämmin. Ehkä liian innokas kääntelijä emäntä kyseessä? ;) kun huomasin että pehku ei enään porise. Lopetin kääntelyn ja lisäsin vaan aina hirveän läjän talous jätettä ja hautasin kuoppaan. Annoin muistaakseni yli viikon olla vaan ja eilen sitä vähän uskalsin tökkiä. Ja mitäs siellä olikaan!! Lämpöisiä kohtia joka puolella. Nyt täytyy vain malttaa mielensä ja olla koskematta taas viikon verran. Niin ja kohta missä yleensä kauraa maassa ja talousjätettä suurimmaksi osaksi on ihan tulikuuma! Jes! Etten nyt vain sammuttais tätäkin ;)
ninanni

ja kyllä. Meillä haisi myös pehku hieman tuossa viikon loppuma. Lisäilin päälle vain turvetta. Se varmaan haisi juuri käynnistymisen takia :) nyt haju hävinnyt kokonaan! :)
Tupuna

Viesti Kirjoittaja Tupuna »

Saa nähdä mitä tapahtuu, ensikertalainen juuri laittoi kestopehkua muhimaan. Alunperin mietin, etten laita sitä mutta alkoi kuitenkin kiinnostamaan. Nyt siellä on kaninkakkaa/pissaa, turvetta, purua, heinäsilppua ja puunlehtiä muhimassa ja lämpölamppu hohkaa :smt004
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä tyhjensin eilen yhden kanihäkeistä pehkuun ja kääntelin. Täs lähipäivinä kaivan johonkin kuoppaan seuraavan häkin kakat. Neljää häkkiä jos siivoilen talven mittaa, luulis ainakin ureaa riittävän :smt047
mutta kuinka ihmeessä mä saan ton pehkun mukaan uuteen paikkaan :smt005
Tupuna

Kuinkas kauan ihmisillä yleensä menee, että se pehku alkaa palamaan?
Olen kyllä lukenut tätä ketjua ja kauhutarinoita siitä kuinka se EI pala vaikka päällään seisois :smt003
ninanni

oliskos meillä mennyt jokun viikon verran. Yllättävän nopeasti! Itse tein ensikertalais virheen pehkun suhteen. Olin liian innokas kääntely puuhissa ja se hiipui tai sammui. Nyt taas kuumemee! :)
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Minä laitoin tänään isolle puolelle pehkun muhimaan... katellaan nyt miten lähtee.
Tupuna

Mä yritän ottaa rauhallisesti ja olla möyhimättä sitä :-"

Tänään kyllä lisäsin sinne jäisiä puunlehtiä, jotka revin suoraan pihapensaasta. Ja lämpölamppu lämmittää siinä kohtaa, mihin olen parhaiten panostanut :smt003
suvi.k.

Viesti Kirjoittaja suvi.k. »

Meillä pehku hyytyi täysin. Oli selkeästi jo lämmin, kävin sitä kokeilemassa ja kaksi päivää sen jälkeen oli ihan kylmä. Luulen että kanala on päässyt liian kylmäksi kun luukku on päivisin ollut auki ja meillä on niin pieni kanala. Nyt lämpölamppu huutaa ja tänään pitäisi virittää luukulle paksut verhot jotta kanat voisivat kuiteski ulkoilla. Toivottavasti tottuvat verhoon?!
Laara

Mä oon alusta asti käännelly vain kerran viikossa...tai kännelly ja käännelly...nostellu paremminki...Joitan kohtia mis on enempi ruuan jämiä ne oon kääntäny enempi.Ja kerään talousjätettä aina ämpärillisen ja jemmaan pehkun alle.Viirujen häkkien siivous purut menee pariin häkkiosaan aina.Ja sit turvetta ja täl vkolla laitoin vaihteluks puhasta purua...joka tosin on jo ihan sekotettu pehkuun. :smt001 nyt en oo kokeillu kuinka lämmin on.Mutta alle 10 asteen kanalassa ei vielä oo menty,eikä toivottavasti mennä vielä...ennen ku tulee kovimmat pakkaset....Niin toivon,mutta...saas nähä. :smt017
Me isännän kans mietittiin sitä myös et jos se haju tuli siit ku pehku lähti käymään...ja hävis ku sytty viimein. :smt023

Palapehku pala... :smt023
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meidän "kaivinkoneet" purkasivat koko pehkuvirityksen pitkin kanalaa :smt011
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meiän kanoilla taas on lumimasennus :( Niitä ei huvita mikään ku ei pääse ulos... Orsilla hiljaiseloa..
juujuu

Viesti Kirjoittaja juujuu »

Mulla pehku epäonnistui :smt012 ja nyt on jo ulkolämpötila 13 astetta miinuksella Saako pehkua viritettyä vielä vaikka kanalassa
vain 8 astetta lämmintä Saas nähdä kuinka kananpito jatkuu vai joudunko niistä luopumaan kylmyyden takia :smt010 Olen jo ihan totaalisen rakastunut näihin kotkoihin ja niiden muniin että luopuminen on kyllä kova pala .....
Vastaa Viestiin