Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
suvi.k.

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja suvi.k. »

Niin, ehkä se meidänkin pehku on sieltä jostain sisältä sitten niin lämmin.. Jonkun kuvassa vaan oli sellainen lämpömittari siinä pehkun päällä, että kyllä sen ilmankin pitää siinä vaiheessa varmaan olla aika lämmintä?! Vai olenko nähnyt ihan omiani kun olen noita kuvia selannut..
Hellan lettas

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Helposti on komposti sisältä +40asteista..Meillä hurisee tossa pihassa 4 kompostoria ja pika sellaisessa on mittari kyljessä,joka parhaimmillaa huitelee +60 kin astetta,että jos se sieltä sisältä on noin lämminta,kyllä se ilmaakin lämmittää ihan varmasti,jos on vaan tarpeeksi eristettä seinissä...(ite en oo mittaillu pehkun lämpöjä,voishan sinne jonku vanhan vauvan kylpymittarin käydä hautaamassa)
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mulla on ollut mittari pehkussa ja sen näytti viime kevättalvella 60○C :)
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Mä tökkäsin pehkuun kinkun/lihan paisto mittarin. Se toimii kivasti kanssa. Näytelee paikka paikoin 22-25 celsiusta eikä oikein tunnu lämpeävän kunnolla.
Millä kevennetään pehkua eli saadaan kuohkeammaksi? Pehku koostuu kuiviketurpeesta, syksyn lehdistä, omenoista, kahvinpuruista, heinästä, olkisilpusta'
ja hienosta sahan purusta? Turvetta lisään tänään kun tuntuu hienoinen ammoniakin tuoksahdus.
Katossa muuten on vesi ilmiö? Onko normaalia? Siis tippoja vettä :smt017
Hellan lettas

Mulla ei oo kertaakaa tullu tuo ammoniakin haju vielä vastaan. :smt017 Mistäs se sit johtuu jos sitä tulee? JA mitä sille pitää tehä?

Mä oon ilmannu sillai,että tökkään talikon pehkuun ja nostan pikkusen.Sit jos on iso kasa jääny tuoreruokaa siihe maahan,käännän kunnolla koko hoidon sinne sekaan.
Kiyry87

Liian emäksinen (ja ehkä liian märkä myös?!?!) pehku tuottaa ammoniakkia. Näin mä olen pähkäillyt itsekseni asian mutta fiksummat korjatkoon jos olen väärässä.
Hoidoksi joka tapauksessa ammoniakin hajuun hapanta ainesta elikkäs kuiviketurvetta joka laskee siis pehkun pH:n happamalle
niin kuin toimivan pehkun pitäisi olla hapanta :smt040 Ainut asia jonka olen sisäistänyt varmasti :smt044
Iloisten Munatalo

Ilman kosteus on tosi korkea jos katossa pisaroi. Onko sulla lämpö/kosteusmittaria joka mittaa ilman tilaa? Pehkua voi kuivittaa kuivalla turpeella ja kuivalla heinällä tai olkisilpulla. Ja tosiaankin ammoniakkia muodostuu kun pehku alkaa käynnistymään mutta kuumetessaan pitäisi poistua ja turve on hyvä neutraloimaan hajua pois.
Hellan lettas

mulla hikoilee ikkuna? Ja kosteumittari oli kyllä kanalassa jossain vaiheessa en ny kyllä ees muista mitä se näytti,siitä on jo aikaa kun pidin sitä siellä.

AAAAAA! ilmankos ei ammoniakkia oo haissu,,räppään sen turpeen kanssa aikas aktiivisesti... :)
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Onko se nyt niin ettei pehkau saisi alussa käännellä paljoa? Mä yritän saada yhdessä ankkalan nurkassa aikaiseksi pehkun syttymistä, ajattelin että laajennan kestopehkualuetta pikkuhiljaa. Mielestäni kestopehkuläjä on jo riittävän suuri kompostoitumiseen, ja se oli mielestäni jo hieman lämmennyt.. mutta sitten kääntelin sitä koska mun mielestä ankkalassa haisi hieman ammoniakki. Sen jälkeen kasa ei ole tuntunut lämpimälle. Tietty voisin siirtää oikeasta kompostista palavaa ydintä kestopehkun siemeneksi, jos ei muuten onnistu..
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Iloisten Munatalo

Jos alkaa haiskahtaa kata se puhtaalla turpeella, sitoo hajun. Älä käännä ennenkuin on tarpeeksi lämmennyt.
KanatON

Viesti Kirjoittaja KanatON »

Huoh... Taitaa kestopehkun perustaminen olla rakettitiedettä... :smt005 Kosteutta ensin liian vähän, sitten liikaa... Sitten tuntuu, että alkaa haisemaan hieman ummehtuneelle... turvetta viskelin nyt sinne tänne. Kanalasta löytyy jo lämpömittari seinältä, pitäisi vielä tökätä pehkukasaan antamaan osviittaa missä mennään. Mies juuri pohti, että eikö kanojen pitänyt olla suht vähätöinen harrastus... ja minä pyllistelen kanalassa jatkuvasti ihmettelemässä milloin mitäkin :smt043 Mutta kiva selata kokemuksianne ja yrittää oppia niistä ja saada omaankin kanalaan pehku talveksi toimintaan.
Iloisten Munatalo

Vuoden kokemuksella oppii hajusta tuntemaan milloin pehku toimii oikein :smt005
Kiyry87

Mun pitää tässä vähän kuivittaa pinnasta päin turpeella lisää. Ripottelin tänään jo hieman pintaan kanoille riemuksi.
Vein taas lehtiä pehkun sapuskaksi kaksi korveelista ja huomenna vien olkia lisää ja sitten silppuan kuivaa heinää ja koko komeuden päälle lataan lisää turvetta josko se sitten rauhoittuisi kunnolla se pieni lemahdus ja kosteus.
Sekoitin pehkuuni muuten koko paketillisen biolanin herätettä ja silti heikko lämpeäminen,
Viivi81

Viesti Kirjoittaja Viivi81 »

Mitenköhän tuore nurmi (vaikka ruohonleikkuujäte) käynnistäisi kestopehkun? Meillä syötettiin alkusyksy lampaille ja ammuille silppurilla niitettyä tuorerehua, eikä rehukasa kahta päivää säilynyt syömäkelpoisena, kun alkoi joyhdessä yössä sisältä kuumua ja homehtua. Paljon kääntelemällä ja levittämällä ilmavaksi sen sai jäähtymään,mutta nimenomaan tiiviinä se alkoi heti kompostoitumaan.
Pätisikö sama kestopehkunkin kanssa, eli tiivis, vähän kostea patja alkaisi käydä nopeammin? Ei tullut viime talvena seurattua kummemmin tuota kanojen patjaa, kun lämpö pysyi lampaiden ansiosta hyvin plussalla.
Iloisten Munatalo

Vasta leikattu ruoho on oikea turbo käynnistin :smt023
Vastaa Viestiin