Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksia!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
suikku

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja suikku »

Ei kai siinä DNA-testauksessa tutkita onko jonkun parvi puhdas vai ei. Sekin saattaa tuloksista ilmetä, mutta minä ymmärsin että tutkitaan nyt ekaa kertaa että millaisia nämä maatiaiskannat nyt yleensä ovat ja jos vaikka kaksi rinnakkain säilytettävää linjaa olisivatkin ihan samat, niin niitä voisi yhdistää tms. Mielenkiintoista nähdä mitä löytyy.
Bean

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Bean »

Tutkimuksen tarkoitus on kyllä aivan eri kuin selvittää se kuinka luotettavia säilyttäjiä olemme olleet. Pikkuisen suuremmasta kokonaisuudesta on kyse tällaisissa tutkimuksissa, näin entisenä tutkijana/vanhempana tutkijana työskenneltyäni voin omakohtaisesti kertoa. Vaatii todella paljon työtä ja aikaa, jotta ensimmäisistä ajatuksista päästään siihen vaiheeseen, että meillä on julkaistu tieteellinen arvostettu julkaisu, ja jonka tuloksia jatkossa pystytään hyödyntämään tavalla tai toisella. Kaikkeen vaaditaan myös rahoitus. Tuskin kukaan rahoittaisi tutkimusta, jonka tavoite olisi ihmisten epärehellisyyden selvittely kanojen DNA-testien perusteella.

Mitä tulee noihin MTT:n säilytysohjelman uusiin sääntöihin, niin säännöt ovat siis lausuntokierroksella ja niihin saattaa tulla joitakin muutoksia, ainakin sanavalintaan. MTT:llä on säilytysohjelmalla tarkoituksensa, tavoite, johon pyritään. Meillä harrastajilla on tietenkin oma näkemys asioihin ja siitä miten meidän mielestä asioita pitäisi hoitaa. Kaikkia ei voi miellyttää, se on selvä varmaan kaikille. Mutta toistaiseksi, siis kun kenelläkään ei ole painettuna viimeisteltyjä uusia sääntöjä ja niiden soveltamisesta siirtymäaikoineen ei ole vielä tarkemmin siis kerrottu (kerrotaan varmasti koulutuspäivillä, tulevissa tiedotteissa, sähköpostitse/postitse yms), niin pyydänkin kaikki malttamaan mielensä ja vain odottamaan. Odottaminen on tietenkin syvältä, jos on aihetta epäillä maailman kaatuvan...en kuitenkaan siihen usko. Eli vaikka on tullut kohdelluksi väärin, vaikka on ollut uutispimennossa, vaikka esitetään tyhmiä väitteitä ja vielä tyhmempiä perusteluja, vaikka on haukuttu naiiviksi, vaikka omaa toimintaa joutuisi muuttamaan, vaikka joutuisi tekemään maalaisjärjen vastaisia tekoja, uskon siihen, että kaikki voivat ja kykenevät itsenäisesti miettimään ratkaisujaan ja valintojaan. En kannata joukkohysteriaa ja huhujen levittämistä. Katkaistaanko huhuilta ja tulkinnoilta nyt siivet ja katsotaan minkälaisiksi säännöt lopullisessa painetussa versiossa muotoutuvat. Tehdään sitten jokainen henkilökohtaisesti ratkaisu niiden perusteella, oli se sitten säilytysohjelmaan liittyminen, siinä pysyminen, eroaminen, statuksen muuttaminen tai mikä tahansa. Koitetaan siis pitää tunteet kurissa ja ajatellaan miksi me tätä hommaa teemme. Miksi minä poikastuottajana ja monen rotuisten kanojen kanssa olen vapaaehtoisena ryhtynyt neuvotteluryhmän jäseneksi. En sen takia, että saan arvostelua ja haukkuja, vaan ihan maatiaiskanan säilyttämisen takia. Sen takia, että nautin siitä kun saan syödä maatiaiskanan munia ja syödä kukonlihaa, ajatella itseni tekevän hyvää työtä kun säilytän suomalaista maatiaiskanakantaa, annan kanojeni elää normaalia onnellista kanan ja kukon elämää, annan lapsilleni mahdollisuuden olla lähellä eläimiä ja luontoa, nähdä miten munasta kuoriutuu poikanen ja saamme seurata sen elämää aina viimeiseen hengenvetoon asti (oli se sitten luonnollinen kuolema vanhuuteen, pedon suuhun joutuminen tai kirveen eteen päätyminen). :smt049
Viimeksi muokannut Bean, 12 Loka 2012, 10:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iiwi

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja iiwi »

pippuri_82 kirjoitti:
iiwi kirjoitti:Miksi yhden säilyttäjän/poikastuottajan myymää kanamäärää pitää säännöstellä, jos tarkoituksena on se että tiettyjen kukkojen geenit eivät dominoisi kannassa? Eikö loogisempaa olisi säännöstellä samasta kukosta saatujen kanojen myyntiä ja määrää? Aiheuttaako nämä säännökset todella sen, että kukkojen vaihto hiipuu, koska yhtä kukkoa varten ei haluta aitoustodistusta tuhlata? Entä muutaman kanan vaihto parveen, minkä itse olen maalaisjärjellä katsonut hyväksi tavaksi lisätä geenivaihtelevuutta parveen - tyrehtyykö tämä kuitenkin nyt? Eikö kannattavinta olisi ohjeistaa ihmisiä tällaiseen vaihteluun ja toivoa mahdollisimman suurta määrää kanoja säilytysohjelmaan?


Koska MTT ei voi valvoa yksittäisiä kukko tai kana yksilöitä, niin tämä laskukaava sääntö on helpompi toteuttaa. Tuo myös edellyttäisi joka sitosryhmään vain yhden kukon, jotta saataisiin valvottua yksittäisiä kukkoja. Minulta saa ainakin ostaa vaikka vain yhden kukon ja paperit saa mukaan :smt001 . Kukon vaihto on helpompaa geenien monimuotoisuuden takaamiseksi, kuin kanojen.
Ahaa, eli valvonnasta tässä tosiaan on kyse ja siitä ettei luoteta säilyttäjiin jotta he osaisivat itse miettiä nämä asiat, vaikka sitten ohjeiden, ei sääntöjen kanssa...
pippuri_82 kirjoitti:
iiwi kirjoitti:Mitä jos irtisanoudun nyt ohjelmasta. Onko takaisin mahdollista päästä, jos kaikista puhtaista kanoistani minulla ei ole todistuksia? Suurin osa on kuitenkin omassa parvessa lisättyä ja siten vain oman sanani takana.
Miksi välillä irtisanoutuisit? Tulevaisuudessa uuden säilyttäjän tulee ottaa aloitusparvi poikastuottajalta.
No nyt näyttää siltä että aika moni säilyttäjä on eroamassa. Aikooko MTT siis kääntää selkänsä näille niin ettei paluuta säilyttäjäksi enää ole?
pippuri_82 kirjoitti:
iiwi kirjoitti:Miksi ei voitu vain tehdä sopimusta, jossa sitoudutaan kannan säilyttämiseen mahdollisimman puhtaana, ja sen jälkeen annettu ohjeistuksia? Kyllä munien sekoittuminen eri rotuisen kanan alla on mahdollista estää muutenkin kuin tällaisella säännöllä. Jos kanan alle tulevat munat merkataan vaikka piirtämällä renkula munan ympäri ja ekan viikon aikana kurkataan kanan alle onko sille tullut muita munia, niin samaan syssyyn ei kuoriudu muita kuin puhtaita.
Mitäköhän kennelliitto meinaisi melkein :smt017 puhtaasta saksarista?!? :smt005 Melkein puhdas ei ole puhdasrotuinen!
Miten kennelliitto liittyy maatiaiskanojen säilytykseen? :smt017 Itselläni ei ole koiria eikä ole koskaan ollut. Käsittääkseni maataiset nyt eivät lähtökohtaisestikaan ole minkään sortin puhdasrotuisia eläimiä, vaan maatiaisia, eli ompahanvaankanoja eri puolelta Suomea joita on alettu varjelemaan niiden soveltuvuuden vuoksi juuri Suomen olosuhteisiin. Miten kuvaamallani tavalla tulee melkein puhtaita maatiaisia?
pippuri_82 kirjoitti:
iiwi kirjoitti:]Mitä tarkoittaa: Rajoitus hyväksymisestä säilytysohjelmaan ei koske emon alla kuuden viikon ikään asti kasvaneita eikä emokanan kanssa luovutettavia poikasia. Mitä jos emo vieroittaa ennen kuutta viikkoa?
Tuohon kohtaan tulee ehkä tarkennus, emon tulee hoitaa poikasensa ja vieroittaa omaan tahtiinsa.
Hyvä.
pippuri_82 kirjoitti:
iiwi kirjoitti:Mitkä ovat ehdot että säilyttäjä saa myydä kanan alla haudottuja kanoja? Miten tarkkaan säilyttäjän parvi pitää olla jäljitettävissä?
Säännöt siitosryhmän perustamisesta ja lisäämisestä pitää toteutua, sekaparvina laiduntavien piilopesien poikasista ei voi tietää kuka on niiden isä. " Polveutumiseltaan epäselvä tai risteytynyt eläinaines karsitaan."
Mutta kenelle niitä (puhtaita) kanoja saa myydä? Säilyttäjille, poikastuottajille, säilytysohjelman ulkopuolelle?
pippuri_82 kirjoitti:
iiwi kirjoitti:Ja tärkein. Minulla on nyt myynnissä parvi kanoja. Kun laitoin parven myyntiin, minulla ei ollut mitään tietoa näistä sääntömuutoksista, jotka kuitenkin ovat nyt jo voimassa. Minua ei tässä asiassa ole mitenkään infottu. Mitä tällaisen parven kanssa tulisi tehdä?
Säännöt ei koske takutuvasti, ens vuonna mennään uusilla säännöillä.
Säännöthän ovat jo voimassa, ja parvi on nyt voimassa. Miten niin takautuvasti?
Talbot

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Talbot »

MTT ei onnistunut kovin hyvin säilyttäjäohjelman uusien sääntöjen laadintaprosessin aikataulutuksessa eikä etenkään niistä tiedottamisessa. Sääntöjen tarkistamisen tarve sen sijaan oli olemassa, niin paljon esimerkkejä vieraiden geenien vaikutuksesta maatiaiskanakantojen ilmiasuun esitettiin mm. täällä Munanetissä, kuvia ja kirjoituksia. Kaikkien kantojen polveutumisreittiä edes viime vuosilta ei liioin ole kyetty esittämään. Minä esim. olen kysellyt täällä oman kannan toisen haaran polveutumisväylää vain muutaman vuoden takaa ihan hyvää tarkoittaen, eikä minulle ole vastattu. Jos suojellaan alkuperäisiä geenivaroja ja kantapuhtautta, näin vapaamielistä touhu ei voi olla. En minä ainakaan uskalla omaan kantaan toista haaraa yhdistää näin vähäisillä tiedoilla, vaikka se geenipoolimielessä tärkeää olisikin ja siksi mielellään yhdistäisin. Kennelliiton käytäntöihin täällä vedotaan sekä säilytysohjelman uusien sääntöjen vastustajien että ymmärtäjien taholta. Vuolasvirta-palkinnon koirankasvatuksesta saaneena sanon, ettei koirapuolella tulisi tällainen löysin rantein suhtautuminen kuuloonkaan. Koirankasvatus perustuu sukutaulujen luotettavuuteen kymmenien vuosien taakse. Jos johonkin rotuun tulee "tupsupäitä ja sulkajalkoja", niiden polveutuminen pystytään DNA-testillä selvittämään. Eräässä rodussa taannoin satojen koirien sukutaulut osoittautuivatkin kertalaakista vääriksi. MTT teki säilyttämisohjelmassa äkkijarrutuksen Kantasen palattua ruoriin. Taisi olla kiuruvetisiä säilyttävän Monnilaisen keväinen puhelinsoitto ratkaiseva sysäys (dokumentti löytyy Munanetin keskusteluketjusta). Laadittuihin uusiin sääntöihin sisältyy epäjohdonmukaisuuksia, jotka toivon mukaan korjataan ja hiotaan kuten Bean on kertonutkin. Surullista on se, että tässä asiassa on käymässä kuten laajoissa riita-asioissa usein käy; jokaisen on valittava puolensa, eikä sovittelulle jää sijaa. Nyt pitäisi jo laittaa jäitä hattuun ja asettaa maatiaiskana-aate pääasiaksi. MTT:lle tuohtuneet esimerkiksi kirjoittavat jo kriittisesti näistä tehdyistä DNA-testauksista. Eskaloituneen riidan ja epäluottamuksen vuoksi ikään kuin kaikki mitä nyt MTT:ltä tulee, on pahasta tai vähintäänkin epäilyttävää ja joutaa kritisoinnin kohteeksi. Minä taas näen asian niin, että nämä maatiaiskanakantojemme DNA-profiloinnit ovat ihan välttämätön osa kokonaispakettia, jolla pyritään saamaan säilyttämisohjelma raiteilleen taas. DNA-profiilithan ovat ikään kuin kanakannan vakuutus aitoudesta. Geenitekniikka ja -tutkimus on mennyt valtavin harppauksin eteenpäin viime vuosina. Kun jokaiselle kannalle saadaan profiili kuten ulkomaalaisperäisillä kanaroduilla jo onkin, minkä tahansa siivekkään aitous on sen jälkeen yksinkertaista osoittaa vertaamalla sen kanan/kukon profiilia kannasta tehtyyn profiiliin. Jos on tarpeeksi suuri prosenttiosuus samoja geenejä, kelpaa kantaan. Samoin voidaan vertailla kannoista tehtyjä profiileita toisiinsa, koskapa johdonmukaista tietysti on, että maatiaiskanakantamme ovat kaikki geneettisesti lähempänä toisiaan kuin jotakin vierasperäistä rotua. Ja lopuksi kysymys kun tämän palstan piti olla kysymys- ja vastaus-sellainen; olenko ymmärtänyt asian DNA-profiilien osalta oikein?
Bean

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Bean »

Talbot on nyt ASIAN YTIMESSÄ! Olet ymmärtänyt asian 100%:sesti oikein. :smt041
kaakatin

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Tiedän kyllä, että säilytysohjelman tavoitteena on suomalaisten maatiaiskanojen geenejen säilyttäminen, mutta olisko mahdollista saada auki kirjoitettuna nämä säilytysohjelman tavoitteet vähän laajemmin. Mihin MTT pyrkii ja miten yksittäinen sääntö auttaa pääsemään tavoitteeseen ja millä perusteella kyseinen sääntö on laadittu. Olisi meidänkin ilman tohtorin tutkintoa olevien säilyttäjien helpompi ymmärtää. Itseäni ainakin kummastuttaa se, että koneella haudottu 20-50 tipun erä vastaa kanan alla haudotun 3-5 tipun määrää. Miksi suuret erät ovat parempia? Eikö tässä ohjelmassa pitäisi suosia luonnollista lisääntymistä, eikös se parhaiten kuvaa kannan elinvoimaisuutta? Miksi koko parvi pitäisi uusia aika ajoin? Eikö haluta että maatiaiskana on pitkäikäinen ja munii hyvin vielä vanhempanakin?
smari

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja smari »

Minä olen ollut jo vuosikaudet sitä mieltä että kaikki kannat pitäisi dna-testata. Kun se on tehty, niin on helppoa varmistaa puhtaus jatkossakin tarvittaessa. Eikä se todellaaan ole liian kallista, niinkuin aiemmin kysymykseeni vastattiin. Toinen yhtä hyvä syy testaukseen on sen tuoma kantojen yhdistyminen, itse ainakin uskon yhä että niin käy.

Kriittinen mieleni kritisoi kuitenkin nyt esiin tuotua asiaa että testitulokset julkaisaan ensin muualle ja vasta viimeisenä niille joiden kanoista ne on otettu... Tieteellisten julkaisujen arvo ei varmasti vähene niistä tiedoista että mitkä kannat onkin samaa ja mitkä riittävän erilaisia, että eriyttämistä on järkevää jatkaa. En ainakaan ymmärrä mitään pointtia mikä siinä maailmaa voisi edes kiinnostaa. Ehkä kerrotte?

Kiinnostaisi tietää myös millä perusteilla nyt on saatu rahoitus dna-testaukseen? Sitä olen miettinyt monta kertaa. Todella hyvä kuitenkin että on saatu, oli syy mikä vain, mutta silti kiinnostaa se virallinen puoli asiasta. Kuka on rahoittaja ja millä perusteilla ja intresseillä? Tällähän voi olla tulosten käytössä varsin suuri merkitys jatkossa.
Bean

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Bean »

Viittaan aiempaan kirjoitukseeni. Odottakaa, niin teille kyllä kerrotaan. Kun lopulliset säännöt valmiit, niin sääntöjen merkitys ja tulkinta käydään aivan varmasti läpi, jotta osataan toimia niiden mukaan. Käyttöohjeet siis varmasti sisältyvät hintaan ja koulutustilaisuus on ensimmäinen tällainen mahdollisuus.

Nyt ei kannata vielä takertua noihin sääntöjen yksityiskohtiin pilkun tai sanan, ei edes lauseen tasolla. Kaikki kyllä selviää ajallaan ja nyt turha huoli ja murhe pois. Kanammekin jo alkavat hermostua jos omistajat ennenaikaisesti ehkä jopa turhasta stresaavat.
Pia

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Pia »

Mielestäni tuo DNA testaus tukee säilyttäjänä olemista. Se, että minulla olisi mustaa valkoisella, että kanani ovat oikeasti jotain tiettyä kantaa, niin se lisäisi työni arvoa. Säilyttäisin jotain jonka tiedän todistetusti olevan arvokas perintö.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Voi kun tuosta dna-testauksesta olisi niin paljon kysyttävää ja en siis tarkoita että negatiivisessa mielessä vaan ihan vaan kysyttävää. Googlettamalla en ole löytänyt mitään infoa tyhmille. Kellään tietoa mistä löytyisi hyvä ymmärrettävä infopaketti?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Bean

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Bean »

Smarille vastauksena, että puhuin lähinnä omakohtaisesta kokemuksestani tutkijana. En siis ole mitenkään osallisena tähän DNA-tutkimukseen ja mahdolliset kysymykset voikin lähettää kyseisen tutkimuksen tekijöille. Täällä munanetissä asiaa on varmaan ihan turha kysellä? (Tai mistä minä tiedän, jos vaikka kyseiset tutkijat ovat jonkin nimimerkin takana :oops: ).. Sana on tietenkin vapaa ja kaikkea voi kysellä, mutta parhaimman vastauksen saa tässäkin tapauksessa varmasti tutkijoilta itseltään.

Minulla ei ainakaan ole enää mitään uutta kerrottavaa viestiketjun aiheeseen liittyen, joten palataan astialle, kun taas jotain uutta ja ihmeellistä ilmenee. Nyt lähden hetkeksi nauttimaan kauniista syysilmasta kanojen kanssa. Eli nyt voi rauhassa arvostella minuakin. :smt023
Avatar
pippuri_82
tipu
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Touko 2010, 12:22
Paikkakunta: Kuusjoki
Viesti:

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja pippuri_82 »

Juuri näin Talbot :smt023
Minustakin on hyvä, että tällaiseen geenitutkimukseen on löytynyt rahaa ja kiinnostusta :smt001 Mahtaiskohan suomen valtio olla rahoittaja?
kaakatin kirjoitti:Tiedän kyllä, että säilytysohjelman tavoitteena on suomalaisten maatiaiskanojen geenejen säilyttäminen, mutta olisko mahdollista saada auki kirjoitettuna nämä säilytysohjelman tavoitteet vähän laajemmin. Mihin MTT pyrkii ja miten yksittäinen sääntö auttaa pääsemään tavoitteeseen ja millä perusteella kyseinen sääntö on laadittu. Olisi meidänkin ilman tohtorin tutkintoa olevien säilyttäjien helpompi ymmärtää. Itseäni ainakin kummastuttaa se, että koneella haudottu 20-50 tipun erä vastaa kanan alla haudotun 3-5 tipun määrää. Miksi suuret erät ovat parempia? Eikö tässä ohjelmassa pitäisi suosia luonnollista lisääntymistä, eikös se parhaiten kuvaa kannan elinvoimaisuutta? Miksi koko parvi pitäisi uusia aika ajoin? Eikö haluta että maatiaiskana on pitkäikäinen ja munii hyvin vielä vanhempanakin?
Etanapostilla tulevassa säilytysohjelman tiedotteessa, poikastuottajien-, mahdollisessa toisessa poikastuottajille järjestettävässä- (pohjoisemmassa), ja yleisessä "city-kana" koulutuksessa avataan lisää näitä sääntöjä :smt038 . Ja tuohon ensi vuoden puolella järjestettävään koulutukseen saa ilmeisesti osallistua kaikki kanoista kiinnostuneet je se onkin kohdennettu aloitteleville tai vain vielä kanoista haaveileville ihmisille.

Kennelliittohan oikein hyvä vertauskohde, koska myös silläkin on tavoitteena todistetusti rotupuhdas eläin :smt003

Minäkin lähdin neuvotteluryhmään mukaan samasta syystä kuin Bean, mutta en kyllä omasta aloitteesta vaan muut säilyttäjät minua sinne ehdottivat... Mutta antaa tulla vaan kokolaidallinen :smt014 , sehän vaan kasvattaa nahkaa :smt045
Ellun kanat ja munat. Piikkiönkantaa suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelmassa. Myydään munia suoraan tilalta, siitosmunia, kanoja ja tipuja.
www.ellunkanatjamunat.fi/ www.facebook.com/ellunkanatjamunat/ ellunkanatjamunat@gmail.com 044-5372335
Avatar
pippuri_82
tipu
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Touko 2010, 12:22
Paikkakunta: Kuusjoki
Viesti:

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja pippuri_82 »

Kiyry87 kirjoitti:Näiden uusien sääntöjen puitteissa minua mietityttää seuraava asia:
Minulla on papereiden kera kukko ja kaksi kanaa puhtaita maatiaisia. Ja haluan rauhassa katsella mihin tämä sääntö muutos menee eli varmasti ainakin kesään asti.
Mutta minulla on myös lihakanoja samassa talvi-kanalassa. Ei siis liharotuista kukko ole eikä tule :smt027
Ja sekarotuisista olen tässä pikku hiljaa hankkiutunut eroon niin että olisi vain puhtaita maatiaisia ja liharotua loppujen lopuksi
Ja keväällä kun ilmat lämpeää tarkoitus on siirtää maatiaiset kesä asuntoon (eri tilat&laidun) jossa saavat sitten hautoa kuten niille sopii parhaiten ja varmasti puhtaita poikasia sitten tiedossa.

Saanko näitä takuu puhtaita poikasia säilytykseen mukaan? Sitten kun liityn eihän niillä mitään papereita ole kun en saa niitä itse itselleni kirjoittaa kun en ole säilyttäjä :smt045
Ja kelpaanko edes säilyttäjäksi kun tarkoitus ainakin ensimmäiset pari vuotta pitää liha kanat samassa talvi-kanalassa ja katsoa rauhassa miten toinen talvitila
rakennetaan järkevästi jottei pihasta tule hökkeli kylä? Lisääntymisen aikaan ovat siis eri tiloissa :smt017
Vai pitääkö odottaa niin kauan että saan molemmille omat talvitilat?

Ja se omien poikasten kelpaavuus säilytykseen sen mun mietintä ajan jälkeen puhumattakaan siitä että liittyisin vasta sitten kun on erilliset talvitilat?
Surku tulisi lahdata vain paperittomuuden takia puhtaita ja reippaita elukoita.

Vai pitääkö mun alkaa Iloisten Munatalon suunnitelma B:n tapaan perämettä kanamummeliksi? :smt044 :smt005
Säilyttäminen kyllä kiinnostaa mutta vähän hämmentää tämä melko äkkinäinen sääntömuutos. Mie kun lykkäsin liittymistä
jotta saisin keväällä rakentaa hyvän ikkunan kanalaan joka on säännöissä mainittu pakolliseksi...
Mutta ei taia enään olla mun kohalla ikkuna suurin kynnys säilyttäjäksi hakiessa :smt037
Hyvä hyvä! :smt041 Kanasi sopivat oikein hyvin ohjelmaan, noilla menettelyillä :smt003 Ja sinun itse lisäämät poikaset kuuluvat luonnollisesti ohjelmaan, säilyttäjän tehtävähän on lisätä kantaa itselleen. Noista ei itselleen tarvitse todistuksia kirjoitella :smt048
Ellun kanat ja munat. Piikkiönkantaa suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelmassa. Myydään munia suoraan tilalta, siitosmunia, kanoja ja tipuja.
www.ellunkanatjamunat.fi/ www.facebook.com/ellunkanatjamunat/ ellunkanatjamunat@gmail.com 044-5372335
Muusa

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Talbot kirjoitti:Surullista on se, että tässä asiassa on käymässä kuten laajoissa riita-asioissa usein käy; jokaisen on valittava puolensa, eikä sovittelulle jää sijaa. Nyt pitäisi jo laittaa jäitä hattuun ja asettaa maatiaiskana-aate pääasiaksi. Eskaloituneen riidan ja epäluottamuksen vuoksi ikään kuin kaikki mitä nyt MTT:ltä tulee, on pahasta tai vähintäänkin epäilyttävää ja joutaa kritisoinnin kohteeksi.
Minustakin se on enimmäkseen surullista minkälaiseksi tämä koko säilytystyö on muuttunut. Sovittelu on vaikeaa kun on näin kova kovaa vastaan; sääntöjä ja määräyksiä ladellaan sivutolkulla vailla ymmärrettävää perustelua ja samaan aikaan annetaan ymmärtää että säilyttäjät (ja poikastuottajat) ovat typeriä, rikollisuuteen ja sääntörikkomuksiin taipuvaisia, lukutaidottomia tai eivät vaan ymmärrä lukemaansa, köyhiä tai muuten vaan pihejä, ja kaikin puolin äärimmäisen epäluotettavia ja lisäksi vielä epämiellyttäviä ihmisiä. Kun taas valtaosa kuitenkin säilyttää ja kasvattaa maatiaiskanaa vilpittömin mielin ja täydellä sydämellä niin onko se nyt kumma että herneet on nenässä palkoineen soppapurkkeineen päivineen yhdellä jos toisellakin? Säilyttäminen ja säilytysohjelmaan kuuluminen ja sen ohjeiden mukaan toimiminen on kuitenkin vapaaehtoista ja siihen pitäisi minusta kannustaa ystävällisesti opastaen ja tukien!

Meille tehtiin tilakäynti kuluvana vuonna ja esittelin avoimesti meidän parven elinolot ja -tavat, tipujen haudonnat ja kasvatukset ja sukupuut ja kaikki. Kyseisestä MTT:n edustajasta sain hyvän käsityksen ja vakuutuin pitkästä kokemuksesta ja perehtymisestä maatiaiskana-asiaan. Hän piti meidän käytäntöjämme ja ideoita hyvinä (tai ei uskaltanut sanoa vastaan ja oli vieläpä tosi hyvä valehtelija...?).
Nyt uusien sääntöjen mukaan suuri osa siitä minkä maatiaiskanan hyväksi yritän tehdä ja mikä tilatarkastuksessa on toimivaksi todettu, on säännöissä kiellettyä.

Kun nyt on uudet säännöt julkaistu ja asetettu takautuvasti voimaan ja peruttu ja laitettu uudestaan käsittelyyn niin ei se ole ihme että kuhistaan ja säännöistä saadaan monta tulkintaakin mutta vähän oudolta tuntuu niitten erilaisuus, MTT:n edustaja sanoo että kaikkia sääntöjä ei tarvitsekaan noudattaa vaan saa käyttää maalaisjärkeä (ilmeisesti saa ja pitää käyttää maalaisjärkeä päätellessä mitkä säännöt ovat ehdottomia mitkä ei) ja neuvottelukunnan edustajan puolesta rikkomiselle jopa hurrataan (toki jokainen saa edustaa henkilökohtaista persoonaansa eikä vain instanssia johon kuuluu), MTT:n puolesta toivotetaan tervetulleeksi säilytysohjelmasta eronneet jos haluavat liittyä takaisin ja neuvottelukunnan puolesta sanotaan että säilyttäjä itse saa toki palata mutta eläinaines ei...

:smt017
Ushva

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Bean kirjoitti:Tutkimuksen tarkoitus on kyllä aivan eri kuin selvittää se kuinka luotettavia säilyttäjiä olemme olleet.
Tiedän, enkä tietääkseni väittänytkään tarkoituksen olevan nyt tämä. Kannatan ehdottomasti testejä kuten moni muukin. Niitä saisi tehdä enemmänkin, mutta ymmärrän kyllä että rahoitus tällaiseen ei ole nykyaikana etusijalla.
Bean kirjoitti: Koitetaan siis pitää tunteet kurissa ja ajatellaan miksi me tätä hommaa teemme. Miksi minä poikastuottajana ja monen rotuisten kanojen kanssa olen vapaaehtoisena ryhtynyt neuvotteluryhmän jäseneksi. En sen takia, että saan arvostelua ja haukkuja, vaan ihan maatiaiskanan säilyttämisen takia.
Tuskin tätä ihmiset edes tekisi jos tämä ei olisi tunneasia. Tällä kun ei tod. elä ja munien ostaminen kaupasta tulisi huomattavasti halvemmaksi. Ymmärrän siksi ihan täysin miksi ihmiset on nyt ns. nousseet vastarintaan. Voisin myös kääntää lauseesi niin että miksi me säilyttäjät olemme ryhtyneet säilyttäjiksi. Emme siksi että saamme perusteettomia(!) haukkuja, vaan ihan maatiaiskanan säilyttämisen takia.
Mitä tulee teidän neuvotteluryhmänne saamiin arvosteluihin, ne ovat kyllä tulleet ihan aiheesta. Surullista jos ette sitä pysty myöntämään.

En ymmärrä miksi olisi huono asia että ihmiset on näin kiinnostuneita tästä asiasta ja keskustelua syntyy? Vai mitä se kertoisi säilyttäjien tietotaidosta, mielenkiinnosta ja paneutumisesta asialleen jos me vain lammaslaumana kumarreltaisiin ja mää' ittäisiin kaikelle järjettömyydelle mitä sieltä suunnalta vain keksitään?

Muoks: Ja Muusa vei taas jalat suustani! :smt023
Luottamuksen pitäisi tässä olla molemminpuolista, valitettavasti koko ohjelman luotettavuus alkaa olla vähän kyseenalainen. Sehän toki on tullut selväksi että meihin säilyttäjiin ei luoteta lainkaan.
Vastaa Viestiin