Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksia!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
annemari

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja annemari »

Tiesin lähtiessäni ne kl:n ja Hippoksen vaatimukset ja tiesin mihin sitouduin, en vasta vuosien jälkeen !! olitko itse tosissasi???

Tyrannialla tarkoitan: säännöt julkaistaan ja ilmoitetaan niiden olevan voimassa niin, että emme voi itse säilyttäjinä ja poikastuottajina asiaan vaikuttaa. Keskustelua asiasta ei suvaita, eikä virallista tiedotuskanavaa ole. Vieläkään minulle poikastuottajana ei ole toimitettu kirjallisia sääntöjä mitään kautta, olen saanut ne ystävältäni sähköpostilla.

Vastausta kysymykseeni odotan yhä.
Iloisten Munatalo

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Oliskos tässä nyt suurin ärsytyksen syy se että uudet säännöt vaan julkaistiin ihan puun takaa? Olisiko MTT:n pitänyt toimia alkuun niin että säännöt olisi toimitettu säilyttäjille/poikastuottajille ensin luettaviksi ja tiedotettu asiasta ajoissa :smt024 . Annettu edes jonkilainen mahdollisuus myöskin kohderyhmälle olla mukana päätöksenteossa ja pieni siirtymäaika ennen lopullista voimaantuloa. Nyt varmaan monesta tuntuu, että on laadittu vaan pienessä porukassa päätöksiä ja pamautettu tiskille tyyliin: Tämä on tässä, ota tai jätä!
mik

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja mik »

Kyllä mua ainakin korpeaa, et ensin tulee uudet säännöt voimaan ja sit vast niistä tiedotetaan. Ja vaan nettisivujen kautta, ei edes sähköpostilla taikka etanapostilla. Asiallisempi ois ollut, että uudet säännöt olisi lähetetty säilyttäjille henk koht ja sen jälkeen olisi ollut joku siirtymäaika uusien sääntöjen voimaantuloon.
Tuulia

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Montako poikastuottajaa on Alhoissa, mistä ne kaikki löydän, voisin sen toisen kukon hankkia, mutta ennenkuin pistän nimeäni mihinkään paperiin niin minulla olisi liuta kysymyksiä, jossa tässä niistä osa.

1. Uusien sääntöjen myötä, kuka myy mulle kukon, kun en enempää tarvitse, kasvattajaltahan siihen menee yhteen kukkoon kokonainen säilyttäjäpaperi hukkaan, kun en kanoja osta.
Kun otan yhteyttä kasvattajaan niin sanotaanko minulle että valitettavasti pitää ostaa kokonainen siitosryhmä ennenkuin kauppoja tulee.

2. Voinko pitää naapurin kanalassa kolmatta varakukkoa, niin että se on laskennallisesti mukana.

3.Saako silkkikanani hautoa pihan toisessa päässä omassa mökissään omia muniansa samaan aikaan kun minä haudon alhon munia hautomakoneessa, tai jos alho-kana hautoo ne itse eri rakennuksessa kuin mitä se silkkikana. Voidaanko tässä kohtaa ajatella niiden olevan eri tuotanto-olosuhteita.

4. en myy ruokamunia enkä kanan/kukon lihaa, niin pitääkö otattaa salmonellatesti siitä huolimatta, kuinka usein ? miksi ?
Avatar
pippuri_82
tipu
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Touko 2010, 12:22
Paikkakunta: Kuusjoki
Viesti:

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja pippuri_82 »

annemari kirjoitti:
Säilytysohjelman säännöt ovat kirjattu juuri siksi että ohjelmaan ilmoittautunut tietäisi mihin on sitoutunut elikkä sitoutunut sääntöjen noudattamiseen ei niiden rikkomiseen.
Minä en liittyessäni n. 4 vuotta sitten sitoutunut nyt voimassa oleviin sääntöihin ??
Ketään ei taida olla kasvattajana kennelliitossa, jos näitä sääntöjä tiukkoina pitää, saatikka kasvata heppoja.
Olen kasvattanut ravihevosia 10 vuotta, ja koiria 4 vuotta, eikä Hippoksen tai Kennelliiton taholta ole koskaan minua kohtaan tämmöistä tyranniaa käytetty kuin MTT nyt teki.

Kysymykseni: Miten eroan säilytysohjelmasta ja poikastuottajana olemisesta, kenelle kirjelmäni osoitan?
Silloin kun säilytysohjelmaa ja sääntöjä kehitetään, niin lopputuloksena säännöt sattavat muuttua. Ohjelmahan on varsin nuori ja on aivan luonnollista, että alussa joudutaan hiomaan käytäntöjä ja sääntöjä. On myös täysin mahdollista, että joskus esim. kymmenen vuoden päästä voidaan taas uudestaan joutua hiomaan sääntöjä. Tämä ei ole lupaus vaan varoitus, että mahdollisesti näin saattaa tapahtua. Vanhoissa säännöissä ei mainittu, että ne pätevät maailman tappiin asti. Nyt uudistetun säilytysohjelman aikakautena sinulla on täysi vapaus valita, että pystytkö sääntöjä noudattamaan, jos et, niin ota yhteyttä MTT:hen asiasta, ei tänne palstalle. MTT kun ohjaa säilytysohjelmaa virallisesti, ei tämä munanetti.

Esimerkkinä monien muiden lintulajien harrastajat joutuvat noudattamaan paljon tiukempia säätöjä esim, tunnisterenkaita voi olla monia saman hentoisen linnun jalassa... Ja virallinen säilytysohjelman tiedotuskanava on tiedote, joka on tulossa kaikille ja säännötkin tulee etenapostilla. Tämän uuden hienon teknologian aikana oli MTT:n nettisivut ja fb hyvä mahdollisuus julkistaa nopeasti uudet säännöt hätäisimmille luettavaksi. Minusta se oli hyvä juttu, toisten mielestä taas näköjään ei, kaikkia ei voi miellyttää.
Ellun kanat ja munat. Piikkiönkantaa suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelmassa. Myydään munia suoraan tilalta, siitosmunia, kanoja ja tipuja.
www.ellunkanatjamunat.fi/ www.facebook.com/ellunkanatjamunat/ ellunkanatjamunat@gmail.com 044-5372335
Suwitsu

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

pippuri_82 kirjoitti: Tämän uuden hienon teknologian aikana oli MTT:n nettisivut ja fb hyvä mahdollisuus julkistaa nopeasti uudet säännöt hätäisimmille luettavaksi. Minusta se oli hyvä juttu, toisten mielestä taas näköjään ei, kaikkia ei voi miellyttää.
Kyllä varmaan olisikin hyvä mahdollisuus jos annettaisiin ihmisille mahdollisuus olla siinä ryhmässä ja myös esittää kysymyksiä siellä. Tuollaisella käytöksellä tuskin miellytetään ketään :smt017
Muusa

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Suwitsu kirjoitti:
pippuri_82 kirjoitti: Tämän uuden hienon teknologian aikana oli MTT:n nettisivut ja fb hyvä mahdollisuus julkistaa nopeasti uudet säännöt hätäisimmille luettavaksi. Minusta se oli hyvä juttu, toisten mielestä taas näköjään ei, kaikkia ei voi miellyttää.
Kyllä varmaan olisikin hyvä mahdollisuus jos annettaisiin ihmisille mahdollisuus olla siinä ryhmässä ja myös esittää kysymyksiä siellä. Tuollaisella käytöksellä tuskin miellytetään ketään :smt017
Ihmettelen mikä vika sähköpostissa sitten on? Sähköpostihan on helppo ja nopea tapa jakaa esimerkiksi tiedotteita, kuten uusia sääntöjä. Poikastuottajakoulutuksesta sentään lähetettiin sähköpostissa kutsu, tosin jostain syystä sitäkään ei kaikille.
Nettisivu on sikäli huono jakokanava että kun MTT:n säilytysohjelman sivua päivitetään kuitenkin varsin harvoin niin veikkaanpa että aika harvan tulee tarkistettua tämän tästä josko olisi uusia tiedotteita julkaistu siellä.
Bean

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Bean »

Nyt selvisi se, että miksi sääntöjä ei ole vielä saatavilla! :smt038

Suora lainaus Suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelman Facebook-sivuilta: "Muutama säilytysohjelmalainen on kysellyt painettua versiota uudesta säilytysoppaasta. Opasta ei ole vielä painettu, vaan se on menossa muutamin epäselvien kohtien tarkennuksin painoon lähiaikoina ja postitetaan yhdessä Tiedote 2:n kanssa. Arvioitu postitusaika on on lokakuun viimeinen viikko/marraskuun alku, kunhan saadaan myös Tiedotteen jutut kasaan ja Tiedotekin painettua. Opas on ollut nähtävissä sekä täällä FB:ssä ja MTT:n sivuilla, jotka ovat ohjelman Internetissä olevat tiedotuskanavat." (kirjoittaja: Juha Kantanen, MTT)

Eli odotellaan ihan rauhassa. :smt006
Jekku

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Jekku »

Luumäkeläisten kanojen taival taitaa sitten olla loppu, jos ei saa toisen kanakannan alla hautoa. Viimeisen 2 viikon aikana olen saanut 3 munaa enkä todellakaan ala niitä varten hautomakonetta käyttämään. Tosin kukaan ei varmaan kiellä hautomasta koneessa samaan aikaan esim viiriäisen munia, tosin niitä menee niin paljon koneeseen että hukkuisin viiriäisiin.

Toivoisin että meihin säilyttäjiin/poikastuottajiin luotettaisiin sen verran jotta saisimme käyttää tässä asiassa maalais järkeä. Ymmärrän kyllä etteivät kaikki vasta harrastuksen pariin löytäneet ihmiset uskalla mennä ottamaan hautovalta kanalta munia alta. Säilytys ohjelmaan kuuluu kuitenkin koko elämänsä eläinten kanssa tekemisissä olleita ihmisiä, joilla osalla maatalous alan koulutusta tai muuten ammatti taustaa. Jos osaa kykenee auttamaan lehmää poikimisessa, hätäteurastamaan vaikkapa lampaan tai taluttamaan vauhkoa heovsta, niin eiköhän ylimääräisten munien poistaminen ole lasten leikkiä.
Minä ainakin merkkaan muutenkin kaikki haudottavat munat päivämäärällä ja onko se luumäeläisten vai kiuruvetisten. Samaan aikaan en kanan alla ole pitänyt kuin yhden kannan munia ja joka päivä olen kerännyt sinne kuulumattomat munat pois. Poikasten kuoriutumisen lähestyessä olen siirtänyt kanan munineen eristykseen. Kana pääsee takaisin omiensa pariin kun poikaset vieroitetaan ja siirretään oman kannan kanssa samoihin tiloihin.
Iloisten Munatalo

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Jekku kirjoitti: Minä ainakin merkkaan muutenkin kaikki haudottavat munat päivämäärällä ja onko se luumäeläisten vai kiuruvetisten. Samaan aikaan en kanan alla ole pitänyt kuin yhden kannan munia ja joka päivä olen kerännyt sinne kuulumattomat munat pois. Poikasten kuoriutumisen lähestyessä olen siirtänyt kanan munineen eristykseen. Kana pääsee takaisin omiensa pariin kun poikaset vieroitetaan ja siirretään oman kannan kanssa samoihin tiloihin.
Jekku älä nyt vielä heitä kirvestä kaivoon, eiköhän nämä asiat selkene itsekullekin parhain päin. Minä ainakin jatkan samaan malliin kuin tähänkin asti :smt047 Jos se ei riitä niin sitten otetaan vaihtoehto B käyttöön :smt003
Janniina

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Janniina »

Voisiko joku vääntää minulle ratakiskosta seuraavan asian: Olen kanaton, mutta viimeistään ensi kesänä oman parven jostain haluaisin. Mikäli tämän kohun jälkeen maatiaisten säilyttäminen edelleen kiinnostaisi, keneltä voin ostaa siitosparven? Toiselta säilyttäjältä ei ilmeisesti voi ostaa muita kun paperittomia ylimääräisiä? Tai entiseltä säilyttäjältä, vaikka hänellä olisi todistukset? Ainoa vaihtoehto poikastuottaja? Sopivaa kukkoa tuskin saa parveensa samasta paikasta kovin helposti? Ja muita rotuja ei sitten sopisi olla samassa kanalassa? Eli haaveet liharodusta saisi sitten heittää kaivoon ellei ole valmis sijoittamaan kahteen kanalaan ulkotarhoineen? Vai saisiko samaan kanalaan laittaa kunhan ovat omissa osastoissa?

Näin aloittelevan vinkkelistä katsottuna tarjolla on ollut säilyttäjille aika kylmää kyytiä. Tosiaan pistää miettimään mihin kelkkaan itse haluaa astua... Toivottavasti tästä ketjusta kuitenkin saa asiallisia vastauksia jatkossakin, ettei yksinään tarvitse koittaa pähkäillä.
iiwi

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Iloisten Munatalo kirjoitti:Nyt varmaan monesta tuntuu, että on laadittu vaan pienessä porukassa päätöksiä ja pamautettu tiskille tyyliin: Tämä on tässä, ota tai jätä!
Ei nyt vain tunnu tältä - näinhän tämä tehtiin.

Tässä lista kysymyksiä:

Kukkojen ja kanojen suhde. Tyrniksillä tämä tuntuu aika epäreilulta, olen itse tässä vuosien mittaan huomannut että 1/10 toimii parhaiten, muuten on suosituilla kanoilla selkä ja niska paljaana ja verillä. Vai toivotaanko tässä että kukkoja otetaan väkisin vähän liikaa, kanoista välittämättä? Jos ei, niin miten tätä kantojen välistä eroa aiotaan kompensoida? Vai onko tarkoituskin että mm. tyrnisten määrä ja lisääminen vähenee muihin nähden?

Miten säilyttäjänä tämä homma käytännössä toimii, jos on paljon hautomaintoisia kanoja, kuten meidän parvessa on tyypillisesti ollut? Ei anneta kanojen hautoa, tai annetaan hautoa vain pari munaa silläkin riskillä että mitään ei kouriudu? Jos annetaan jotain erikoislupia hautoville, miten tämä toimii ja miten varmistetaan että on haudottu kanan alla eikä koneella?

Itse olen omassa parvessa pyrkinyt monimuotoisuuteen ja sen sekä vihaisten kukkojen takia olen vaihtanut kukkoa yhdessä välissä usein. Lopulta en löytänyt mistään uutta kukkoa, ja otin tovin meillä olleen kukon ihmiseltä, joka ei ollut ohjelmassa mukana vaan jolla oli tyrnisten säilyttäjältä saatu kukko sekaparvessa jonka sain omaan parveeni. Muutenkaan minulla ei ole tallessa kaikista kanoista alkuperätodistuksia enkä edes tiedä kaikista kanoista koska ne ovat kuoriutuneet tai mistä kukosta ovat - sen verran paljon on tullut samannäköisiä. Olen siis käyttänyt maalaisjärkeä ja pitänyt kannan kuitenkin puhtaana. Saanko jatkaa säilyttäjänä, jos haluan? Saanko ryhtyä poikastuottajaksi?

Miksi yhden säilyttäjän/poikastuottajan myymää kanamäärää pitää säännöstellä, jos tarkoituksena on se että tiettyjen kukkojen geenit eivät dominoisi kannassa? Eikö loogisempaa olisi säännöstellä samasta kukosta saatujen kanojen myyntiä ja määrää? Aiheuttaako nämä säännökset todella sen, että kukkojen vaihto hiipuu, koska yhtä kukkoa varten ei haluta aitoustodistusta tuhlata? Entä muutaman kanan vaihto parveen, minkä itse olen maalaisjärjellä katsonut hyväksi tavaksi lisätä geenivaihtelevuutta parveen - tyrehtyykö tämä kuitenkin nyt? Eikö kannattavinta olisi ohjeistaa ihmisiä tällaiseen vaihteluun ja toivoa mahdollisimman suurta määrää kanoja säilytysohjelmaan?

Mitä jos irtisanoudun nyt ohjelmasta. Onko takaisin mahdollista päästä, jos kaikista puhtaista kanoistani minulla ei ole todistuksia? Suurin osa on kuitenkin omassa parvessa lisättyä ja siten vain oman sanani takana.

Miksi ei voitu vain tehdä sopimusta, jossa sitoudutaan kannan säilyttämiseen mahdollisimman puhtaana, ja sen jälkeen annettu ohjeistuksia? Kyllä munien sekoittuminen eri rotuisen kanan alla on mahdollista estää muutenkin kuin tällaisella säännöllä. Jos kanan alle tulevat munat merkataan vaikka piirtämällä renkula munan ympäri ja ekan viikon aikana kurkataan kanan alle onko sille tullut muita munia, niin samaan syssyyn ei kuoriudu muita kuin puhtaita.

Mitä tarkoittaa: Rajoitus hyväksymisestä säilytysohjelmaan ei koske emon alla kuuden viikon ikään asti kasvaneita eikä emokanan kanssa luovutettavia poikasia. Mitä jos emo vieroittaa ennen kuutta viikkoa?

Mitkä ovat ehdot että säilyttäjä saa myydä kanan alla haudottuja kanoja? Miten tarkkaan säilyttäjän parvi pitää olla jäljitettävissä?

Ja tärkein. Minulla on nyt myynnissä parvi kanoja. Kun laitoin parven myyntiin, minulla ei ollut mitään tietoa näistä sääntömuutoksista, jotka kuitenkin ovat nyt jo voimassa. Minua ei tässä asiassa ole mitenkään infottu. Mitä tällaisen parven kanssa tulisi tehdä?
smari

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja smari »

Kysyisin säännöistä sitä, että kun kanat sääntöjen mukaan voi merkitä jalkarenkain tai siipimerkein, niin eikö ne olekkaan luotettavia keinoja tunnistukseen, kun eri rotuja ei merkittynäkään voi pitää samassa lisääntymisajan ja -iän ulkopuolella?

Ja on hienoa että dna-testit on tehty. Jos jonkun kasvatus on epäilyttävää, niin eikö olisi kohtuullista varmistaa puhtaus silloin dna-testeillä? Niin tapahtuu myös hevosissa ja koirissa. Kasvattaja voi laittaa erirotuiset hevoset laitumelle yhdessä ja voi pitää kotonaan erirotuisia koiria samoissa tiloissa. Nythän maatiaskanan säännöt kieltää maatiaisen olemisen muunrotuisten kanssa, silloinkin jos ovat samaa sukupuolta tai lisääntymiskyvyttömiä poikasia.
Bean

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja Bean »

Hyviä pohdintoja, ajatuksia ja kysymyksiä. :smt023 Säännöt ovat tällä hetkellä lausuntokierroksella ja pieniä tarkennuksia sanavalintoihin ilmeisesti tulossa, joten odotellaan kauhun sekaisin tuntein :smt002 ...ei hötkyillä kuitenkaan vielä suuntaan tai toiseen. :smt001
Avatar
pippuri_82
tipu
Viestit: 27
Liittynyt: 04 Touko 2010, 12:22
Paikkakunta: Kuusjoki
Viesti:

Re: Säilytysohjelman uuudet säännöt, kysymyksiä ja vastauksi

Viesti Kirjoittaja pippuri_82 »

iiwi kirjoitti: Tässä lista kysymyksiä:

Kukkojen ja kanojen suhde. Tyrniksillä tämä tuntuu aika epäreilulta, olen itse tässä vuosien mittaan huomannut että 1/10 toimii parhaiten, muuten on suosituilla kanoilla selkä ja niska paljaana ja verillä. Vai toivotaanko tässä että kukkoja otetaan väkisin vähän liikaa, kanoista välittämättä? Jos ei, niin miten tätä kantojen välistä eroa aiotaan kompensoida? Vai onko tarkoituskin että mm. tyrnisten määrä ja lisääminen vähenee muihin nähden?
Ei ole tarkoitus ohjata mitään tiettyä kantaa, vaan pitä huolen mahdollisimman laajasta geenipoolista usealla kukolla.
Miten säilyttäjänä tämä homma käytännössä toimii, jos on paljon hautomaintoisia kanoja, kuten meidän parvessa on tyypillisesti ollut? Ei anneta kanojen hautoa, tai annetaan hautoa vain pari munaa silläkin riskillä että mitään ei kouriudu? Jos annetaan jotain erikoislupia hautoville, miten tämä toimii ja miten varmistetaan että on haudottu kanan alla eikä koneella?
Mtt:ltä saa pyytä erikoislupia näille ylimäräisille poikasille esim. soittamalla. Jos tämä käytäntö on liian epäluotettava, niin toinen vaihtoehto on, että tämä ylimääräisten poikasten myynnin mahdollisuus poistetaan kokonaan ja vain poikastuottajaksi ryhtymällä saa silloin myydä enemmän. Säilyttäjän tehtävähän on vain itselleen lisätä ja säilyttää kantaa.
Itse olen omassa parvessa pyrkinyt monimuotoisuuteen ja sen sekä vihaisten kukkojen takia olen vaihtanut kukkoa yhdessä välissä usein. Lopulta en löytänyt mistään uutta kukkoa, ja otin tovin meillä olleen kukon ihmiseltä, joka ei ollut ohjelmassa mukana vaan jolla oli tyrnisten säilyttäjältä saatu kukko sekaparvessa jonka sain omaan parveeni. Muutenkaan minulla ei ole tallessa kaikista kanoista alkuperätodistuksia enkä edes tiedä kaikista kanoista koska ne ovat kuoriutuneet tai mistä kukosta ovat - sen verran paljon on tullut samannäköisiä. Olen siis käyttänyt maalaisjärkeä ja pitänyt kannan kuitenkin puhtaana. Saanko jatkaa säilyttäjänä, jos haluan? Saanko ryhtyä poikastuottajaksi?


Tod. näköisesti saat jatkaa, voit MTT:ltä kysyä. Tulevaisuudessa kanoilla ja kukoilla pitää olla aina säilytystodistus, jotta tällaiset epäselvyydet voidaan välttää ja säilytysketju on silloin täysin todistettavissa.
Miksi yhden säilyttäjän/poikastuottajan myymää kanamäärää pitää säännöstellä, jos tarkoituksena on se että tiettyjen kukkojen geenit eivät dominoisi kannassa? Eikö loogisempaa olisi säännöstellä samasta kukosta saatujen kanojen myyntiä ja määrää? Aiheuttaako nämä säännökset todella sen, että kukkojen vaihto hiipuu, koska yhtä kukkoa varten ei haluta aitoustodistusta tuhlata? Entä muutaman kanan vaihto parveen, minkä itse olen maalaisjärjellä katsonut hyväksi tavaksi lisätä geenivaihtelevuutta parveen - tyrehtyykö tämä kuitenkin nyt? Eikö kannattavinta olisi ohjeistaa ihmisiä tällaiseen vaihteluun ja toivoa mahdollisimman suurta määrää kanoja säilytysohjelmaan?


Koska MTT ei voi valvoa yksittäisiä kukko tai kana yksilöitä, niin tämä laskukaava sääntö on helpompi toteuttaa. Tuo myös edellyttäisi joka sitosryhmään vain yhden kukon, jotta saataisiin valvottua yksittäisiä kukkoja. Minulta saa ainakin ostaa vaikka vain yhden kukon ja paperit saa mukaan :smt001 . Kukon vaihto on helpompaa geenien monimuotoisuuden takaamiseksi, kuin kanojen.
Mitä jos irtisanoudun nyt ohjelmasta. Onko takaisin mahdollista päästä, jos kaikista puhtaista kanoistani minulla ei ole todistuksia? Suurin osa on kuitenkin omassa parvessa lisättyä ja siten vain oman sanani takana.
Miksi välillä irtisanoutuisit? Tulevaisuudessa uuden säilyttäjän tulee ottaa aloitusparvi poikastuottajalta.
Miksi ei voitu vain tehdä sopimusta, jossa sitoudutaan kannan säilyttämiseen mahdollisimman puhtaana, ja sen jälkeen annettu ohjeistuksia? Kyllä munien sekoittuminen eri rotuisen kanan alla on mahdollista estää muutenkin kuin tällaisella säännöllä. Jos kanan alle tulevat munat merkataan vaikka piirtämällä renkula munan ympäri ja ekan viikon aikana kurkataan kanan alle onko sille tullut muita munia, niin samaan syssyyn ei kuoriudu muita kuin puhtaita.
Mitäköhän kennelliitto meinaisi melkein :smt017 puhtaasta saksarista?!? :smt005 Melkein puhdas ei ole puhdasrotuinen!
Mitä tarkoittaa: Rajoitus hyväksymisestä säilytysohjelmaan ei koske emon alla kuuden viikon ikään asti kasvaneita eikä emokanan kanssa luovutettavia poikasia. Mitä jos emo vieroittaa ennen kuutta viikkoa?
Tuohon kohtaan tulee ehkä tarkennus, emon tulee hoitaa poikasensa ja vieroittaa omaan tahtiinsa.
Mitkä ovat ehdot että säilyttäjä saa myydä kanan alla haudottuja kanoja? Miten tarkkaan säilyttäjän parvi pitää olla jäljitettävissä?
Säännöt siitosryhmän perustamisesta ja lisäämisestä pitää toteutua, sekaparvina laiduntavien piilopesien poikasista ei voi tietää kuka on niiden isä. " Polveutumiseltaan epäselvä tai risteytynyt eläinaines karsitaan."
Ja tärkein. Minulla on nyt myynnissä parvi kanoja. Kun laitoin parven myyntiin, minulla ei ollut mitään tietoa näistä sääntömuutoksista, jotka kuitenkin ovat nyt jo voimassa. Minua ei tässä asiassa ole mitenkään infottu. Mitä tällaisen parven kanssa tulisi tehdä?
Säännöt ei koske takutuvasti, ens vuonna mennään uusilla säännöillä.
Ellun kanat ja munat. Piikkiönkantaa suomalaisen maatiaiskanan säilytysohjelmassa. Myydään munia suoraan tilalta, siitosmunia, kanoja ja tipuja.
www.ellunkanatjamunat.fi/ www.facebook.com/ellunkanatjamunat/ ellunkanatjamunat@gmail.com 044-5372335
Vastaa Viestiin