Kukon normaali käytös?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Kanalako
Kukon normaali käytös?
Meillä on neljä maatiaiskanaa ja kukko. Ikää parvella on reilu vuosi. Kukko on alkanut viime viikkoina hyökkäilemään lastemme päälle jalat edellä ja pari kertaa on päässyt nokkaisemaan kipeän mustelman. Onko tuo vain sallittava kukolta eli onko luontaista käyttäytymistä (lapset eivät enää oikein uskalla mennä häkkiin) vai onko kukolla napsahtanut jokin päässä? Eli paraneeko tilanne kukkoa vaihtamalla?
-
Nuki
Re: Kukon normaali käytös?
Ei taida olla enää murrosikääkään... Helpointa tietty vaihtaa kukko. Mulla on vihainen kukko, ikää jotain 7 kk. Oon kaveria sitkeästi kesyttänyt pitämällä sylissä ja tarjoamalla herkkuja ja reilun kuukauden aikana käytös onkin parantunut paljon. Mutta yhä vieläkin saan vahtia sitä vieraiden seurassa. Ennen ajattelin, että paan kylmästi kiukkuiset kukot vaihtoon kun niin paljon kivojakin kukkoja joutuu pataan, mutta oon jotenkin ihmeen kiintynyt tohon mustaan äkäpussiin.
Joka tapauksessa toi ei ole mitenkään sallittavaa käytöstä kukolta, kyllä sen pitäisi ihmistä väistää ja kunnioittaa.
Joka tapauksessa toi ei ole mitenkään sallittavaa käytöstä kukolta, kyllä sen pitäisi ihmistä väistää ja kunnioittaa.
-
SannaT
Mä oon sitä mieltä että kukkoja tässä maassa riittää, joten ei ole mitään syytä pitää vihaista kukkoa. Eli pääpoikki ja uusi kiva kukko tilalle 
-
sannikki
Juuh ei meilläkään vihaista kukkoa katsottu
Nyt on hirmu ihanat kukot, eivät välitä lapsista tuon taivaallista ja ovat kanoillekin ihan erilaisia kun vihainen kukko, joka ei koskaan esim syöttänyt kanoille nokastaan herkkuja, nämä kiltit tekee sitä aina 
-
Kotkottaja
Meilläkin oli eka kukko tuollainen. Alkoi sillä että seurasi ihmisiä. Myöhemmin kävi kaverin päälle. Oli inhottava myös kanoille esim. söi ensin
Itse en halunnut ottaa enää mitään riskiä että lapsille sattuisi jotain. Ei ole kivaa jos joutuu pelkäämään. Sillloin tuntui tosi pahalta laittaa kukko pois päiviltä. Olihan nuo kanaset olleet vain muutaman kuukauden. Mutta nyt on ihana kukko jota ei tarvitse pelätä 
-
Nuki
No varsinkaan ei kannata katella jos on vielä kanoille törkeä! Salmari on todella kiltti ja kohtelias tytöilleen, sen vihaisuus juontaakin luultavasti ylihuolehtivaisuuteen. Kyllä sekin olis jo jollekin pataan annettu jos vielä kanoja kiusais, vaikka onkin komea. Eilen ilokseni näin kun Salmari keskeytti Aatoksen ei-toivotun lähentely-yrityksen. Oon päättänyt, että siitä tulee vielä joskus yhtä kiva kukko kuin Viikkarikin oli (terkkuja vaan Sannikille ja Viikingille!).
Mut aloittajalle, kukko vaihtoon vaan, kyllä niitä kivojakin löytyy.
Mut aloittajalle, kukko vaihtoon vaan, kyllä niitä kivojakin löytyy.
-
Tavast
Kannattaa laittaa pataan vihainen kukko ja ottaa uusi tilalle.
Meidän kukot on vielä nuoria ja kilttejä ovat kaikki, toivottavasti pysyvätkin sellaisina. Moni on sanonut, että hämäläisissä maatiaiskukoissa ei vihaisuutta paljon esiinnykään. Pääkukko Hermanni on herrasmies, kutsuu aina kanat syömään ja syö itse vasta sitten. Jos se huomaa, että toinen kukko Ernesti, joka on saman ikäinen mutta pienempi, yrittää polkaista kanaa niin Hermanni menee ja kiskaisee sen niskavilloista alas sieltä
Ernesti on oppinut kyllä ovelaksi ja yrittää hoitaa hommat salaa ettei toinen huomaa. Sitten on vielä kolmas kukko Halla joka on nuorin ja alimpana kukkojen hierarkiassa. Sen antaisin mielellään pois, kun olen ajatellut kaksi kukkoa pitää. Hallakin on kiltti ja hauskan värinen, siinä on valkoista, harmaata ja ruskeaa ja nokkakin on pilkullinen 
Meidän kukot on vielä nuoria ja kilttejä ovat kaikki, toivottavasti pysyvätkin sellaisina. Moni on sanonut, että hämäläisissä maatiaiskukoissa ei vihaisuutta paljon esiinnykään. Pääkukko Hermanni on herrasmies, kutsuu aina kanat syömään ja syö itse vasta sitten. Jos se huomaa, että toinen kukko Ernesti, joka on saman ikäinen mutta pienempi, yrittää polkaista kanaa niin Hermanni menee ja kiskaisee sen niskavilloista alas sieltä
-
Mimi30
Mun pitäis kans pistää toi Lulu-kukko päiviltä..eilen taas napsahti omiin jalkoihin oikein kunnolla
Lasten seuraan en kyllä sitä enää päästäkään yhtään..mutta kun on liian herkkä sielu niin en vaan saa aikaiseksi
..sitä lopetusta..ja kanoillehan tuo on kyllä kans kiltti..
-
Kanalako
Jaha, no kyllä se sitten taitaa olla Bärtilin loppu edessä. Kukahan tuon tulisi laittamaan päiviltään? Ilkiääkö täällä kysyä että miten sen voi helpoiten tehdä?
Entä tietääkö joku olisiko täällä Oulun seudulla Kiuruveteläistä kukkoa vapailla markkinoilla?
Entä tietääkö joku olisiko täällä Oulun seudulla Kiuruveteläistä kukkoa vapailla markkinoilla?
-
Nuki
Mulla tuli ekan linnun lopettaan naapuri kun en luottanut omiin taitoihin, seuraava menikin sitten naapurin mallia seuraten. Eli lintua jaloista, kalikalla kova isku päähän (naapuri iski ilmassa jaloista roikottaen, toiset kai laittaa pään pölkylle), pää pölkylle ja kirveellä kaula poikki. Se sitten räpistelee jonkun verran päättömänä, että pidä kiinni kunnolla jaloista. Mä laitoin kaikki "tykötarpeet" valmiiksi paikalle, ettei tarvi sitten lintu kainalossa kirvestä lähteä hakemaan.
En tiedä onko asialla mitään väliä, mutta mulle oli tärkeää etten hätäänny kun lintu on sylissä, pillitin kovasti siinä tavaroita haaliessa ja sitten rauhoitin itseni ennenkuin menin hakemaan lopetettavaa. Mun linnut on myös tottuneet sylissä oloon, pidin niitä kainalossa viimeiseen asti, juttelin ja silittelin, ja toivoin, ettei ne tajuaisi mitä kohta tapahtuu...
En tiedä onko asialla mitään väliä, mutta mulle oli tärkeää etten hätäänny kun lintu on sylissä, pillitin kovasti siinä tavaroita haaliessa ja sitten rauhoitin itseni ennenkuin menin hakemaan lopetettavaa. Mun linnut on myös tottuneet sylissä oloon, pidin niitä kainalossa viimeiseen asti, juttelin ja silittelin, ja toivoin, ettei ne tajuaisi mitä kohta tapahtuu...
-
ninanni
meillä on ihan huippu kiltti kukko! Siitä luopuessa tulee varmasti paha mieli. En ole toista niin kovin kilttiä tavannut. Sit oli näitä nuorikkoja kesällä joista osa kukoista oli HETI tuomion alla että pää pölkylle. Osasta vielä mietittiin kuka jää kotiin muutamasta ehdokkaasta. Mutta itse en pitäisi kiukkusta kukkoa. Pääsee itse helpommalla. Ja kuvittelisin sen olevan myös helpompaa vihaiselle kukolle. Aina löytyy kilttejä kukkoja.
-
Salli
Mä en jaksa että mulla olis taas huono tuuri kukon kanssa. Mutta nyt näyttää siltä, on ollut meillä noin 3-4kk ja on noin 5-7kk. On alkanu polkea kanoja ja kaikilta puttuu niskasta sulkia, yksi on niin pahasti kalju että mun oli eristettävä se ku vertakintuli vähän. Pelkät ne sulkien tupet sojotti, ja nin ku nkukko nappasi sitä niskasta ja tuppi irtosi niin kukko hyökkäs heti nokkimaan sen tupen ja syömän. Lisäksi se on sellanen että syö ennen kanoja ja on itsekäs. Tokise on vielä teini, mutta kauanko tollasta silmitöntä polkemista pitää katsella?
-
PiaSalo
Meillä kukon kanssa nyt tällainen tilanne: Nuori kukko asusteli monta kuukautta navetalla vapaana koska parven vanha kukko alkoi sitä jahtailla. Nuori kukko oli todella kiltti ja sympaattinen navetalla vapaana ollessaan, sai ottaa syliin, oli kesy ja siihen pystyi luottamaan. Nyt kuitenkin jaon kana parven ja laitoin tämän nuoren kukon toiseen parveen. Mennyt nyt n. 2 viikkoa ja nyt nuori kukko tulee kintuille on kun karsinassa ja uhittelee ihmiselle kovasti. Onko sille tullut nyt joku ylisuojelu kanojaan kohtaan. taitaa olla mahdotonta kitkeä tuo uhittelu pois?? Kyseessä siis savitaipaleen kannan maatiaiset.
-
Nuki
Sille varmaan kävi sama kuin mun Salmarille, se oli kanssa tyytyväinen ja kiltti niin kauan kun kukkoja oli paljon ja se sai vaan hengailla lauman laitamilla. Kun kuknat väheni, Salmarille tulikin lisää vastuuta eikä se selvästi osannut hanskata hommaa vaan alkoi ottaa stressiä ihmisistä ja hyökkäillä.
Yksinään tuommoiset on yleensä ihan kivoja,Salmarikin on kiltti erillään muista, mutta jos kaverina on yksikään muu kana tai kukko, se tulee päälle kuin yleinen syyttäjä.
Yksinään tuommoiset on yleensä ihan kivoja,Salmarikin on kiltti erillään muista, mutta jos kaverina on yksikään muu kana tai kukko, se tulee päälle kuin yleinen syyttäjä.
-
Nuki
Salmari muutti mun kaverille. Se ehti olla jokusen tunnin yksin ennen kuin sai kaverikseen nuoren kukon. Sen muutaman tunnin se oli taas taianomaisesti tosi leppoisa ja kiltti, sanoinkin, etten oo varmaan ikinä nähnyt sitä noin rentona. Kokotteli, tutki uutta kotiaan, söi kauraa kädestä, antoi silitellä. Kun toinen kukko tuli, se alkoi taas ottaa kierroksia ihmisistä.
Nyt mä mietinkin, että aina puhutaan miten tärkeää kanalle on lajikumppanin seura, kuitenkin tuntuu että tuollaiset vihaiset kukot ovat paljon rennompia yksinään?
Nyt mä mietinkin, että aina puhutaan miten tärkeää kanalle on lajikumppanin seura, kuitenkin tuntuu että tuollaiset vihaiset kukot ovat paljon rennompia yksinään?