APUA! kanat söi raparperin kokonaan!

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
raumir-1

APUA! kanat söi raparperin kokonaan!

Viesti Kirjoittaja raumir-1 »

no niin, nyt äkki pöllyytti sitten aloittelevan kanaharrastajan mennen tullen :smt010
kuulin juuri ettei kanoille saa missään tapauksessa antaa raparperia?
-noh, luonnollisena ja eläinten vapaan olemisen puolesta taistelijana olen pitänyt laumaani vapaana suuressa pihapiirissä, jossa ovat saaneet mennä ja tulla vapaana, maata pensaiden alla ja ruoputella mielin määrin kukkapenkkejä, ja syödä mitä ikinä ovat itse tahtoneet.
Ovat tosiaan olleet himona raparperipenkin kimpussa, ja ensin söivät lehdet ja kopsuttelivat juuria ja makoilivat onnellisina raparperin varsien lomassa. Estää kuulema kalsiumin imeytymistä, voiko olla syy etteivät nyt muni yksikään? :smt022

onko tietoa miten nyt eteenpäin?
nyt ovat lukittuina kanalaan ettei sama enää toistu :smt009
fasunen

Re: APUA! kanat söi raparperin kokonaan!

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Ei kai kana suuresta pihapiiristä mitään haitallista syö? :smt017 No mutta munimattomuus ainakin sopii jo ihan tähän vuodenaikaan ettei se välttämättä raparperistä johdu.
Hellan lettas

Re: APUA! kanat söi raparperin kokonaan!

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Meillä saavat juosta ja kopsuttaa kanat kuten tahtoo ja raparperin juuretkin on kaivettu ja koluttu.en tiedä ovatko ite kasvia syöneet kummemmin,mutta munia tulee vaihtelevasti ja vähenee vaan mitä syksymmälle mennään.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: APUA! kanat söi raparperin kokonaan!

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mikä on myrkillistä tai haitallista nisäkkäille ei välttämättä ole sitä linnuille (esim. moni ihmiselle todella myrkyllinen marja on lintulevitteinen). Mä jotenkin luotan siihen että omat ankkani eivät syö mitään itselleen hirmu myrkyllistä (tosin en ehdon tahdoin niitä mitään myrkyllistä yritä tyrkyttää). Tai jos syövät ja saavat siitä oireita niin se ei enää toista kertaa niille maistu koska oppivat karttamaan ko. kasvia. Raparperin lehdet ovat ainakin ihmiselle todella myrkyllisiä, mut jos näyttää että kanat eivät niistä oireita saa, niin sitten se ei luultavasti ole niin kanoille. Eli mä seurailisin kanoja, ja jos mitään oiretta ei ilmene, niin vapaaksi vain takaisin! Tietty raparperin voi aidata jos sen uudelleensyönti pelottaa :smt001
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Iloisten Munatalo

Re: APUA! kanat söi raparperin kokonaan!

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kanathan syövät kielonmarjojakin kuolematta. Linnun aineenvaihdunta poikkeaa monien muiden eläinten ja ihmisten omasta. Meillä esim. kasvaa karhunkierto kanojen tarhan seinustalla ja eivät ole koskeneet siihen ollenkaan. Kyllä ne tietävät mikä niille on sopivaa.
hen-na

Re: APUA! kanat söi raparperin kokonaan!

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Kyllä meilläkin kanat hamuaa aina raparperin lehdet.. Eikä vielä yksikään ole kuollut, eikä mielestäni munintaan mitenkään vaikuttanut.
Olen ainakin sitä mieltä, että kyllä elukka tietää mikä sille on hyväksi ja mikä ei, kun kyse on luonnonantimista...
raumir-1

Re: APUA! kanat söi raparperin kokonaan!

Viesti Kirjoittaja raumir-1 »

okei! :oops: lukenut vain blogeja liikaa ja liian vakavissani...mm. http://maalaissydan.blogspot.fi/2012/05 ... otiin.html
sekä http://www.katajavuori.tarinoi.fi/170
molemmissa on mainittu ettei raparperia saa antaa.

ja en tietenkään ole antamalla antanut vaan ihan itse halukkaana söivät.
Kukaan ei kuollut eikä käyttäydy mitenkään erikoisesti. Taitaa normaalia sulkimista odotella, ja syksyn ajankohta lie syynä munantuotantotaukoon :smt045 ainakin niin haluan uskoa.

Itsekin tosiaan aina olen luottanut siihen ettei myrkyllinen ruoka maistu, että itse tietävät mitä voivat napsia ja mitä eivät. :smt037
Vastaa Viestiin