Mille fleur

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Metu

Re: Mille fleur

Viesti Kirjoittaja Metu »

Kertokaapa viisaammat millejen värien peritymisestä. Eli jos minulla on punaisia kanoja, joiden isä saattaa olla sininen, miten käy jos otan sinisen/porsliinin kukon. Tuleeko suoraan sinisiä kanoja tai kukkoja. Ihan pihalla olen tuosta perinnöllisyydestä kanoilla. Onko täysin punaisesta haarasta olevan kanan saada sinisen kukon kanssa sinisiä jälkeläisiä.

Tulikohan nyt liian vaikeata tekstiä...Toivottavasti edes joku osaa vastata!
tracopan

Re: Mille fleur

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Kun ei tiedä varmasti monesko jälkeläinen lintusi ovat,sanoisin että sieltä tulee kaiken värisiä,mutta ei sinistä,joka tulee vain yhdestä tietystä parista suoraan,
(saa sen kyllä toisellakin tavalla).Tarkoitan sinisellä sitä oikeaa sinistä joka on kuin andalusian sininen,(mutta tummempi).Nämä millet on niitä rakentelu kanoja,
mikään ei ole itsestään selvyys,aito millen värinen kukko - kana perinnyttää 100% millen väriä,kun taas jälkeläiset 50% millen väriä,ja niin edelleen,sama pätee
muihin väreihin (kunhan on aito). Joka saadaan kyllä näistä jälkeläisistä.
Näissä on muitakin propleemeita aika paljon,esim.pilkut jotka pitäisi olla sydämen muotoiset edes siivissä (käkikuvioinen) Ranskalainen nimi tälle on (tuhat kuk-
kaa) Hollantilaiset sanoo sapelijalaksi tai kengäksi,miten sen haluaa mieltää,näiden jalkasulkien takia.Itselläni on jonkinlainen projekti saada joitain asioita kun-
toon näissä,tämän ja ensivuoden aikana.
Metu

Re: Mille fleur

Viesti Kirjoittaja Metu »

Mielenkiinnolla seuraan projektiasi :smt045 . Kiinnostaa kanssa tuo sama, mutta aika näyttää viitsiikö ruveta koittamaan moista tutkimusta...
siiri

Re: Mille fleur

Viesti Kirjoittaja siiri »

Laitanpa tänne jotensakin rotuun liittyvän kysymyksen:
Oletteko huomanneet, kun olette millen munia koneella hautoneet, niin että kuoriutuminen kestäisi ihan uskomattoman kauan ?
Toinen mikä minua mietityttää, että tipujen varpaat ovat niin kippurassa, että eivät meinaa pysyä pystyssä ? Onko tuo tyypillistä ja sitten oikenevat,
vai onko näissä nyt jokin vika ? 5 munasta kuoriutui 3, yksi valitettavasti menehtyi, nämä näyttävät niin kovin heikoilta :smt009
Nämä ovat minun ensimmäiset millen munat koneessa, en siis tiedä asiasta juuri mitään.
Hansu

Re: Mille fleur

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Eipä tänne ole kukaan pitkään aikaan viestitellyt... IHmettelen tuossa vaan milloinkohan nuo mille-nuorikkoni alkavat munimaan :smt017 ? Ovat heinäkuun alussa kuoriutuneet... Onko siis kokemuksia minkä ikäisenä millekanat aloittavat muninnan?
kukko

Re: Mille fleur

Viesti Kirjoittaja kukko »

Kuinka monta munaa milet muniin viikossa jos ei haudo eikä pidä sulkasatoa ja kuinka kauan mile yleensä hoitaa tipuja
SannaT

Re: Mille fleur

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Mä voin vastailla huiman vajaan vuoden kokemuksella :smt003

Meidän mille kana taisi olla n.puolivuotias kun tuli eka muna. Sitten muni n. 5 munaa ja piti puolentoista kuukauden tauon. Sitten aloitti muninnan ja nyt on tullut jo ties kuinka kauan 5-6 munaa viikossa.

Asustivat talven maatiaisten kanssa ja keväällä tein pariskunnalle oman yksiön, koska kukko yritti niin tohkeissaan polkea kaksi kertaa isompia maatiaiskanoja :smt005
En tiedä olisiko onnistunut puuhissaan, mutta en viitsinyt ottaa riskiä että maatiaisilta tulisi sekarotuisia tipuja.
Onhan näitä pv-tamma ja shettis-ori ristytyksiäkin olemassa :smt005

Kauniita kanoja kyllä ovat. Hautomakoneessa on tällä hetkellä kolme mille munaa jotka pitäisi kuoriutua 10.5. Katsotaan miten kuoriutuminen onnistuu.

Onko se nyt niin, että kun kukko on millen värinen ja kana posliini, niin tipuista tulee kaikista kuitenkin millen värisiä?
mikam1970

Re: Mille fleur

Viesti Kirjoittaja mikam1970 »

Meille kotiutui vuodenvaihteessa 3 millekanaa ja kukko. Kanat alkoivat munimaan n. 5kk iässä jokainen lähes munan päivässä. Pari kuukautta sen jälkeen alkoi ensimmäinen hautoa tarmokkaasti ja nyt on tilanne se, että kaikki 3 kanaa lättyilevät tai no yhdellä on jo 6 tipua alla ja hoitaa tunnollisesti pikkuisiaan. :smt045 :smt056

Mulle ainakin ehdoton lemppari rotu kauniin ulkomuodon ja seurallisen ja tomeran luonteensa puolesta. Suosittelen rotua lämpimästi kaikille. :smt049
SannaT

Re: Mille fleur

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Nyt voin vastata itse omaan kysymykseeni. Eli Punaisesta kukosta ja Posliinista kanasta voi tulla posliini tipuja :smt045
Hautomakoneessa kuivattelee keltainen tipu :smt003
Tuulia

Re: Mille fleur

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Onko Suomessa kenelläkään millejä joilla olisi parta, googletin ulkomaalaisille sivuille ja siellä monella olikin parta, tahtoo tahtoo...
Junakassi
kana
Viestit: 105
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 14:23
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mille fleur

Viesti Kirjoittaja Junakassi »

Tarviiko rakentaa aitaukselle kattoa Mille fleuria varten jos se on noin 2,5m?
Junakassi
kana
Viestit: 105
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 14:23
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mille fleur

Viesti Kirjoittaja Junakassi »

Voisko joku vastata? :smt013
samapi

Re: Mille fleur

Viesti Kirjoittaja samapi »

Tarvii, lentävät hyvin. Sisätiloissa on kattoon saakka aitaus, ulkotarhassa ei ole kattoa. Meillä asustavat sekaparvessa ja pysyvät hyvin muiden kanssa samassa paikkaa. Tosin aina kun menen aidalle ruuan kanssa nämä tyypit ovat vastassa jo puolessa pihassa :smt044
Vastaa Viestiin