onko mopo karannut käsistä munislaisilla?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

annemari

Re: onko mopo karannut käsistä munislaisilla?

Viesti Kirjoittaja annemari »

Hitsi tuo leipäkoneella leipominen on hyvä idea !! Me ei saada leipää leipomoista eikä oikein kaupoistakaan edes rahalla, niin oispa muuten hyvä juttu, jauhot kun ei ole kalliita, ja todentotta, onhan mulla satoja kiloja ohraa ja mylly! Huh KIITOS MIK !!

Muokkaanpa vielä kun jäi ihan kertomatta omasta moposta :smt003

Kymmenisen vuotta sitten aloitin 6 kanalla, jotka oli tehotyttöjä. siinä kanoja tuli ja meni sitten vuosikaudet, ekat rotukanat mahtoi olla maatiaisia, mutta en tiedä oliko ne jotain tiettyä kantaa, silloin en vielä ollut munanetistä kuullutkaan !!

Nyt kannoja on n. 50 kpl, en ole laskenut (hautomakoneessa on 55 hedelmöittynyttä munaa lisäksi :smt004 )

Rotuja on ilmajokinen maatiainen, Silkkikana ja Jättikochin. Lisäksi on 5 riikinkukkoa ja 2 kultafasaania sekä 2 kalkkunaa. ja kesäsikoja. ja ja..... eipä sitten muuta.

Mopo on karannut ehkä sikäli, kun aina jos on ylimääräistä rahaa, suunnittelen kanalaan kaikenlaista hankintaa tai hauromakonetta tai jos en muuta keksi, niin ostan sitten rehuja varastoon. Mutta harrastus on mukava, ja olen saanut monen muunkin höyrähtämään !
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mä oon ollu lomittajana aikasemmin ja meillä on kotona ollu ravureita koko mun ikäni. Vanhemmat kun lattovat ravurit pois ja me ukon kanssa rakennettiin talo porukoiden viereen aloin täyttään tallia omilla elukoilla. Ihan vaan pari vuohta piti ottaa...ja nyt tästä on tullut tavallaan työ mulle kotieläinpihan muodossa :smt001 Kotisivuilta voi käydä kurkkimassa mihin pari vuohta on johtanut
virttaanpikkukievari.nettisivu.org
Ja tänään mä saan hanhivauvoja :smt007
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Ensin oli kaks kanaa, ja kukko.. sekä parvi fasuja.. siitä on jo aikaa, joskus viimevuostuhannella tai siinä taitteessa. Sitten lisittiin lajeja( olin just sellainen että otin, kun jollekin tuli pitovaikeuksii ja pitihän niitä ostaakin aika tavalla). Oli kyyhkyy, kissaa, fasua,papekoijjia,kalkatteja, ankkoja, hanhia, kanoja( puhdasta rotuu useeta kokoo, risteytystä, broilerii ja maatiaista) , vuohia, lampaita ja pupuja.. niin ja parina vuonna possuja. Siitäkin on jo aikaa. Tässä vaiheessa olitiin jo muutettu korpeen, kun elikot ei enää mahtuneet talvisijoituspaikkaan.

Sitten väheni lajit ja rodut(osin ihan elämäntilanteen muuttumisen vuoksi), mutta kun lampaat oli suomenlampaita ja pukeissa leikkaamattomia, niin pääluku pysy aika tavalla samana :oops: . Nyt ollaan vähennetty tanakasti noita nelijalkaisia, ja vielä olis tarkoitus täyttää pakastinta, ja purkittaa. Tosin nyt kun toi neljalkasten sakki on vähenemään päin, niin taas on siivekkäitä lisätty.. ei kuitenkaan enää lajeja, vaan määrää, ja niitäkin EHKÄ väliaikaisesti. Nyt on vaan noita lihantuotantoelikoita linnuissakin( no ehkä noi eldot joskus muniikin), ja ne kissat.
tiia.sydanmaa

Viesti Kirjoittaja tiia.sydanmaa »

:smt040 Ihania tarinoita täällä kaikilla !

Itsekkin voin jo liittyä höyrähtäneiden joukkoon vaikka aika uusi harrastaja olenkin :smt002

Olen hyvinhyvinhyvin pienestä saakka haaveillut kanoista. Ikinä ei vain ole ollut paikkaa jossa niitä pitää. Mutta nyt on :smt005 ! Sain ukon vihdoin ja viimein tänä kesänä suostuteltua kanahankintoihin. Lähinnä omat munat sitä niissä tuntui kiinnostavan, mutta väliäkös tuolla :smt003 Ensin siis hankittiin 3 kulta-brahma nuorikkoa, 2 kanaa ja niiden kukko. Ja itsekkin ajattelin että tämä jää tämän kesän osalta tähän, että sitten ensi kesänä lisää...no joo, voitte arvata jäikö :smt043 ?

Nyt täällä tepsuttaa 8 päinen parvi, mukana nuo ensimmäiset nuoret, 3 sekarotuista munijaa, 1 orpington kukko ja sen parrakas muniva leidi :smt049 Kohtapuoliin on tulossa 9 kanan lisäys ja myös viiriäisiä....että hups heijjaa ! Silkeistä haaveilen myös ja olen kyllä aika vakaasti päättänyt myös niitä hankkia. Ja ukko on onneksi jo aika sulaa vahaa, kun vähän vinkkaa että taas pitäisi laajentaa niin johan on vasara ja naulat kädessä, kätevää :smt040

Joten kyllä tähän hurahtaa. Mopo pysyisi taatusti paremmin käsissä jos tila olisi rajallinen, mutta täällä meilläkin kun voi aika vapaati vaan laajentaa ja laajentaa ja laajenta....

Tiia
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Ai niin... mie lahopää kokonaan unehin: olihan mullakin parvi viiriäisiä.. :smt005 ..sillon vuosituhannen alkuvuosina. No sen kukon rääkyminen kyllä keskellä yötä voitti fasaaniukkojen aamukonsertin..

Meille on ilmaantunyt mitä erilaisempia parakkeja ja valmiskopperoita ja aika tavalla ollaan pykätty kierrätyskamasta eläintiloja.. mulla oottaa vielä parin omakotitalon kierrätysikkunat kasassa ja muutamia rautakehikkoja, niin että vois vaikka lasitetun kanatarhan kevätrientoihin :smt005 ...tilaa on, kun ollaan syrjässä mettän keskellä.
hengeton

Viesti Kirjoittaja hengeton »

On ja pahasti. :smt003

Piti pysyä yksi pieni parvi, jossa olisi kukko ja pari kolme kanaa. No mitä vielä - kaksi parvea, joissa molemmissa kukko, toisella neljä kanaa ja toisella kolme sekä yksi tipu. :smt003 Ja vielä haaveilen silkeistä. Melkonen harrastus tämä on.
awokoch

Viesti Kirjoittaja awokoch »

ellikki kirjoitti:Täällä on myös isäntä, joka rajoittaa kanojen määrää. Teki sentään lämpimän mökin kanoille :smt002 Mutta kun sinne mahtuu vain rajallinen määrä kanoja talveksi, niin siinä on nyt se raja, mihin asti mopon voi päästää.
Kanalassa täytyy olla jämäkkä kukko, kuin myös tuvan puolella :smt021 :smt021 :smt021
juujuu

Viesti Kirjoittaja juujuu »

Mullakin karkais kyllä mopo käsistä jos olisi tilaa Vaikka olen ihan tuore kanafarmari niin olen ihan myyty noihin potpottajiin :smt054

Ostin keväällä 5 kpl silkkitipuja joista ajattelin että kait siinä porukassa ainakin yksi kana Mulla kävi tuuri ne on kaikki kanoja Nyt vaan ei sitten mahdu enempää pieniin tiloihin vaikka halu olisi ottaa yksi harmaa ja sininen ja täysmusta silkki Ja noit kääpiökochit olis kivan näköistä porukkaa Ja se kukkokin olis kiva jos vaikka tipuja ja ,ja,ja......Onneksi myös isäntä on näihin tykästynyt vaikka ei isompaa mökkiä suostukkaan laittamaan (vielä) Yksikin ilta ukkonen totesi että kyllä noi kanat on sitten hauskoja kun oli siinä (varmaankin tunnin )hetken katsellut niiden touhuja pihamaalla :smt044 Minä koko ajan salaa katselen myynti ilmoituksia työmaaparakeista tai vastaavista :smt002 jos vaikka ....
Jekku

Viesti Kirjoittaja Jekku »

juujuu kirjoitti:Mullakin karkais kyllä mopo käsistä jos olisi tilaa Vaikka olen ihan tuore kanafarmari niin olen ihan myyty noihin potpottajiin :smt054

Ostin keväällä 5 kpl silkkitipuja joista ajattelin että kait siinä porukassa ainakin yksi kana Mulla kävi tuuri ne on kaikki kanoja Nyt vaan ei sitten mahdu enempää pieniin tiloihin vaikka halu olisi ottaa yksi harmaa ja sininen ja täysmusta silkki Ja noit kääpiökochit olis kivan näköistä porukkaa Ja se kukkokin olis kiva jos vaikka tipuja ja ,ja,ja......Onneksi myös isäntä on näihin tykästynyt vaikka ei isompaa mökkiä suostukkaan laittamaan (vielä) Yksikin ilta ukkonen totesi että kyllä noi kanat on sitten hauskoja kun oli siinä (varmaankin tunnin )hetken katsellut niiden touhuja pihamaalla :smt044 Minä koko ajan salaa katselen myynti ilmoituksia työmaaparakeista tai vastaavista :smt002 jos vaikka ....

Ei työmaaparakkia kannata ostaa. Se jää pieneks :smt044
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Heips, meillä mopo karannut hieman käsistä mutta suunta on selvinny sentään suurin piirtein.
Suunnitelmissa on muuttaa porukka kokonaisuudessaan ilmajokisiksi ja pysyä noin 11 hengessä
plus miinus tiput ja pataan menevät. 11 tuntuisi tulevan sopivasti munia ja lihaa jahka oppisin teurastamaan kunnolla
kun tuntuu että eka meni räpimiseksi :oops: Kukko kyllä siirtyi autuaammille maille nätisti mutta liha jäi sitkeäksi :smt017
Ehkä pitäisi laittaa harkintaan liharotukin? :smt017 :-"
Mutta sitten kuitenkin määrän pitäisi saada pysymään noin 11... Vaikeaa, pitänee suunnitella.. :smt044
Meillä ukko tykästynyt että löysin tänne mettään älykkään harrastuksen joten pykäsi mulle oikein luxus tilat mun mielessä.
Vesikiertoiset patterit ja kaikkea :shock: Meillä on varmasti se 10 astetta ainakin koko ajan ja luulen että tilan pitäminen
sopivan viileänä voi olla isompi haaste.
Selvästi tie miehen sydämeen käy vatsan kautta :smt047 :smt023
Zulia

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Onse meilläkin hieman käsistä karannnut, alkujaan oli se 8 omaa koneella haudottua tipua, sitten laumaan tuli kymmenen kanaa lisää ( 5 nuorikkoa &
5 puoli vuotta munineita ) ja loppujen lopuksi meille tuli vielä sellaiset 5 kanaa, joista yksi on aloittanut haudonnan ( 9 munaa alla, ei ole varmaa tuleeko mitään )
ja toinen ehkä aloittanut ? Ei täysin varmaa :oops: :-"

Eli kukkoja on 7, ja loput on kanoja :smt120

3 eri tilaa missä kanasia on, ja ajatuksissa olisi yhdistää meidän n.10 kanaa ja 3 kukkoa yhteen.
Ja toiselle puolelle 6 kanaa ja 3 kukkoa.

Se yksi kukko saisi ehkä mennä isompien tykö :smt005

Mietitään.... :smt107
elinamo

Viesti Kirjoittaja elinamo »

Meillä on nyt toista kesää kesäkanoja. Kanoja varten on autotallin kylkeen rakennettu lautaseinäinen kanakoppi, ilman lämmöneristystä.
Tästä johtuen kanaset ovat lokakuun puolivälistä huhtikuun loppupuolle (kevään tulosta riippuen) muualla, talvilämpimässä kanalassa.

Viime kesänä saatiin ystävältä lainaan kukko, kaksi parivuotiasta kanaa ja kaksi nuorikkoa + kolme veljeään eli "paistia".
Kukkopojat olivat sen verran ärsyttäviä, että täksi kesäksi otin lainaan yhden herrasmieskukon ja kaksi vanhempaa kanaa, minkä lisäksi ostin kuusi nuorikkoa muualta. Eli minulle tuli viimein OMIA kanoja! :smt045

Viime kesänä meillä ei vielä iloittu kanojen jälkikasvusta, mutta tämän kesän lopulla on saatu 5+4 poikasta, ja
24.9. on odotettavissa jopa 6 lisää, jos haudonta menee putkeen. Mihin minä joudunkaan näiden kaikkien kanssa ... :smt002
Moniko niistä on kanoja, sitä en vielä osaa sanoa.

Kyllä minäkin jo haaveilen omasta talvilämpimästä "yksinkertaisesta virkamiehen kanalasta" (kts. Uusi kananhoitokirja v. 1934), mutta kun asuintalonkin laajentaminen vie vielä seuraavan parin vuoden ajan aikaa (rahasta puhumattakaan), pitää kanalahaaveiden kanssa malttaa odotella. Tähän kiinteistöön kun ei valitettavasti kuulunut vanhaa navettaa tai vastaavaa - muutoin minua tuskin pidättelisi mikään!
Zulia

Viesti Kirjoittaja Zulia »

elinamo kirjoitti:Meillä on nyt toista kesää kesäkanoja. Kanoja varten on autotallin kylkeen rakennettu lautaseinäinen kanakoppi, ilman lämmöneristystä.
Tästä johtuen kanaset ovat lokakuun puolivälistä huhtikuun loppupuolle (kevään tulosta riippuen) muualla, talvilämpimässä kanalassa.

Viime kesänä saatiin ystävältä lainaan kukko, kaksi parivuotiasta kanaa ja kaksi nuorikkoa + kolme veljeään eli "paistia".
Kukkopojat olivat sen verran ärsyttäviä, että täksi kesäksi otin lainaan yhden herrasmieskukon ja kaksi vanhempaa kanaa, minkä lisäksi ostin kuusi nuorikkoa muualta. Eli minulle tuli viimein OMIA kanoja! :smt045

Viime kesänä meillä ei vielä iloittu kanojen jälkikasvusta, mutta tämän kesän lopulla on saatu 5+4 poikasta, ja
24.9. on odotettavissa jopa 6 lisää, jos haudonta menee putkeen. Mihin minä joudunkaan näiden kaikkien kanssa ... :smt002
Moniko niistä on kanoja, sitä en vielä osaa sanoa.

Kyllä minäkin jo haaveilen omasta talvilämpimästä "yksinkertaisesta virkamiehen kanalasta" (kts. Uusi kananhoitokirja v. 1934), mutta kun asuintalonkin laajentaminen vie vielä seuraavan parin vuoden ajan aikaa (rahasta puhumattakaan), pitää kanalahaaveiden kanssa malttaa odotella. Tähän kiinteistöön kun ei valitettavasti kuulunut vanhaa navettaa tai vastaavaa - muutoin minua tuskin pidättelisi mikään!
Meillä olisi myös joskus tuolloin, tai siis varmaan sitä seuraavalla viikolla odotettavissa tipuja :smt045
helga

Viesti Kirjoittaja helga »

2010 alko kahdella kesäkanalla ja yhdellä kukolla. vajaan viikon jälkeen muutama kana lisää....ja taas muutama... ja taas muutama :-" syksyn tullen luovuin työhuoneesta (asiat tärkeysjärjestykseen :smt002 ) ja tehtiin siitä talvikanala. muutama tapaus on menetetty, uusia hankittu tilalle ja nyt kahden vuoden kanailun jälkeen nokkia on sitten seitsemäntoista (kevään kahdeksasta tipusta YKSI AINOA KANA :smt012 ) joista sitten kuusi :smt027 syyslomalla ellei kukaan tarvitse sitten uutta kukkelia laumaansa rikastuttamaan. eli talveen lähdetään yhdeksällä kanalla ja kahdella kukolla (paistivara, tosin pikkukukko on niin mussu ja kiltti että jos pärjää pääkukon kanssa niin saa olla lauman jatkona). mutta talvitilaan nähden aika hyvä määrä, n.9 neliöö kanasilla käytössään ja ruokaosastoon nähden myös: aitan vintti pullistelee kerppuja,kuivattuna iso purkki nokkosmurskaa, pakastimessa marjoja ja muita herkkuja annospusseihin pakattuna, voi jäähdyttää aamupuuron nokkaan sopivaksi :smt003 juu, matosäiliö on myös täyttymässä hyvää vauhtia että elävää ravintoa on ruokalistalla myös talvella :smt036
Kukonlaulu

Viesti Kirjoittaja Kukonlaulu »

Meillä ei kanojen suhteen ole VIELÄ karannut käsistä, neljä kanaa ja kukko, mutta nyt on 14 munaa koneessa, tosin ihan lihaksi noita kasvateltais jos jotain tulee, mutta kyllä sieltä nyt täytyy joku pitää. :smt002 Muuten on elukoita yhteensä 15 tällä hetkellä. 2 koiraa, 2 kissaa, 3 rottaa, 3 kania + kanat. Jotenkin niitä aina kerääntyy. Äiti ei suostunut aikoinaan lemmikeihin, kanin sain ja se oli siinä, vinguin milloin mitäkin ja vannoin kun muutan kotoa otan paljon eläimiä. :smt016 Muutin kotoa ja 14 eläintä tuli, jyrsijöitä suurin osa. Muutin pienempään asuntoon ja jouduin luopua suurimmasta osasta ja kissat on enää näistä jäljellä. Muutama vuosi meni niin että oli vain kissat ja koira. Nyt kun asutaan omakotitalossa miehen kanssa niin on taas kertynyt eläimiä kun on tilaa pitää. :) Vielä olisi joku pitempi karvainen kisuli haaveissa, mutta en uskalla miehelle edes ehdottaa. :smt044 Sitten joskus 10v päästä kun noista vanhoista kisuista aika jättää. Mies on siis suurin rajoitin, mikä on ihan hyvä kyllä, muuten menisi ihan mahdottomaksi kun on kaksi lastakin hoidettavana. :smt023 Kanat tosin oli miehen ehdotus, joten syytän sitä jos kanat räjähtää käsiin. :smt040 Mähän suostun ihan mihin tahansa eläimeen jos mies ehdottaa, kaikki on ihania. :smt054
Vastaa Viestiin