Aleksandran kanalassa haudotaan

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Aleksandra
kalkkuna

Aleksandran kanalassa haudotaan

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Vihdoinkin meillä haudotaan :smt041 ! Manteli-kanasella :smt060 on menossa kolmas vuorokausi. Munia alla on viisi. Laskettu kuoriutumisaika on 3.9..

Manteli on jo jonkin aikaa ollut selvästi haudontahaluinen. Muutama viikko sitten luulin, että nyt se aloitti mutta niin vaan kapusi orrelle yöksi eli eihän siitä mitään tullut. Olen silloin tällöin laittanut 'tarjolle' pesään muutaman mahdollisimman tuoreen keräämäni siitosmunan ja nyt maanantaiaamuna tärppäsi. Sunnuntai-iltana pesään laittamani 4 valmiiksi merkittyä munaa kelpasivat ja yksi oli tullut maanantaiaamuna lisää.

Tämä on siis meillä ihka ensimmäinen kerta. Jännittää hirmuisesti :smt048 ! Ohjeita olen lukenut täältä Muniksesta monta kertaa mutta tyhmiä kysymyksiä saattaa herätä matkan varrella :smt037 .Meidän kanojen ja kukko Alfredin ensimmäiset jälkeläiset ovat tulossa; toivottavasti edes osa munista kehittyy tipuiksi asti. Alfred on ainakin hoitanut hommansa silminnähden hyvin :oops: :smt001 .
Hellan lettas

Re: Aleksandran kanalassa haudotaan

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Voi onnea! Mäki toivon,että tuo mun ainokainen maatiainen joskus kans alkais hautomaa ja varmaan alkaaki ,sitteku kasvaa isoksi :smt041 Nyt vaan on noita tehomunijoita aikuisena,niin ne ei osaa hautoa :smt009
Aleksandra
kalkkuna

Onnea tämä on :smt001 . Toivottavasti kaikki menee hyvin [-o< . On muuten tosi mukavaa hemmotella odottavaa emoa; vien sille herkkuja nokan eteen. Tänään se sai apilalehtiä, viinimarjoja, kaurapuuroa ja keitettyä riisiä 'vuoteeseen' tarjoiltuna. Minusta se näyttää hyvin onnelliselta hautoessaan.

En tiedä, vaaniiko meillä joku peto tai petolintu nurkissa vai onko kukko hautojan vuoksi yliherkkä. Se on nimittäin parin päivän aikana antanut monta kertaa (tänäänkin jo kolme kertaa) 'täyshälytyksen' ja kanat ovat juosseet piiloon. Meidän vähän arka Kaneli-kananen on ihan säikky jatkuvasta varuillaan olosta. Onneksi hautoja Manteli (hautoo sisällä turvassa) ei ole häiriintynyt. Voiko kukko tulla ylivarovaiseksi haudonnasta johtuen :smt017 ?
Aleksandra
kalkkuna

16. vuorokausi menossa. Manteli on hienosti hautonut koko ajan. Pari kertaa olen tavannut sen ruoka-automaatilta ja kerran kylvystä. Joka kerta munat ovat olleet ihan lämpimiä ja Manteli on mennyt pian takaisin. Se on saanut olla muiden munimisilta rauhassa (hienotunteista porukkaa :smt003 ) joten koko ajan on ollut ne alkuperäiset viisi munaa alla. Pesä on ylhäällä, joten olemme tehneet pesän suulle laitettavan suojan valmiiksi. Tarkoitus on laittaa se paikoilleen sunnuntai-aamuna ja ruokkia ja juottaa emo pesään siitä eteenpäin. Kuulostaako oikeanlaiselta suunnitelmalta? Laskettu aika on siis maanantaina. Ei kai ne kovin paljon ennen sitä voi kuoriutua? Jos munat ovat kehittyneet hyvin, voiko niistä jo sunnuntaina kuulua ääntä?

Tipula on sisustettu valmiiksi, tipujen ruoka- ja juoma-astiat on katsottuna. Kanalassa on imuroitu (kalusteet, seinät ym.) ja vaihdettu lattialle puhtaat turpeet ja oljet. (Nämä viimeiset olisin tehnyt kyllä muutenkin). Olen kyllä hiukan yli-innokas, tiedän :smt005 ! Toivottavasti kaikki ei pääty suureen pettymykseen :smt009 . Tulisi nyt edes yksi tai kaksi tipua, jotta Manteli saisi hoivattavaa :smt057 (ja minä... :oops: ).

Vielä yksi juttu on mietityttänyt. Kuinka korkealle ihan pienet tiput hyppäävät? Kuinka korkea verkkoseinä pitää olla Alho-tipuilla, jos haluaa etteivät ne pääse yli?
pipsukka

Viesti Kirjoittaja pipsukka »

Onnea vaan haudontaan! Mulla rupesi Esteri hautomaam ma 13.8 ja odotan tipujen syntyvän jo ensi su. Mulla on nyt viikon vanhoja alhoja. Emon hautomia....yllättävän korkeat kynnykset jo menevät yli ja tänään näin niiden ottavan ensimmäisiä lento pyrähdyksiä. Siivet ovat ruvenneet kasvamaan ja pikkasen näkyy jo pyrstön alkua. Kasvavat kyllä aika nopeasti. Olivat ihanan keltaisia kuoriuduttuuan ja nyt ovat jo saaneet ruskeaa väriä höyhen peitteeseen.
Mulla Kaino rupesi hautomaan 31.7 ja tiput kuoriutuivat jo 20.8 illalla ja yöllä. Aamulla olivat jo kuivat. Yksi tipu on pari vrk nuorempi, mutta pärjää hyvin porukassa. Mulla kolme alhoa vielä hautoo...en ruoki pesään, käyvät syömässä, ulostamassa ja venyttelemässä pari kertaa päivässä. Pesät ovat myös ylhäällä. Ruokin tipuja ja emää pari päivää pesään ja sit nostin emon tipuineen ja loput munat lattialle tehtyyn pesään. Johon laitoin esteen, etteivät tiput pääse pois, mutta emo pääsee. Kun viiminen tipu oli vuorokauden vanha, otin esteen pois ja tiput tulivat pois pesästä ja samana päivänä jo ulos. Viiminen oli kyllä vielä aika avuton hyppäämään rappusilta. Alussa ei ollut vielä kävely siltoja. Mutta emo opettaa kaiken...turhaan ihminen puuttuu mihinkään. :smt055
Aleksandra
kalkkuna

Kiitos vastauksesta! Meillä Manteli aloitti siis samana päivänä haudonnan kuin teillä Esteri. Jos lasken vuorokaudet 13.8. aamusta alkaen, jolloin Manteli oli aloittanut, 21 vuorokautta tulee täyteen aamulla maanantaina 3.9. Näin ollen, tosiaankin, minunkin kannattaa varautua jo sunnuntaina tapahtuvaan kuoriutumiseen :smt045 ! Jos kuoriutuminen tulee hiukankin etuajassa kuten teidän Kainolla.

Minä taidan toimia esimerkkisi mukaan. Ruokin emon ja tiput pesään pari päivää ja sitten siirän ne tipulaan. Se on pienisilmäisestä verkosta tehty 'yksiö', jossa on noin 15 cm korkea verkkoalaosa oven kohdalla. Emo pääsee siitä yli, ei kyllä taida kovin kauaa tipujakaan pidätellä, jos ne noin pian jo siipienkin kanssa harjoittelevat. Voinhan tietysti tehdä siihen vielä korotuksen. Riippuu sitten muun parven suhtautumisesta voiko tipulan ovea pitää heti auki. Onko muu parvi sulla ottanut tiput hyvin vastaan?

Onnea Esterin haudontaan! Kerrohan sitten, pipsukka, miten teillä käy! Itselläni ei ole onneksi muita menoja sunnuntaina eikä maanantaina joten voin päivystää kanalassa vaikka koko ajan :smt001 . Välillä pistäydyn vain raportoimassa täällä Muniksessa :smt005 .
pipsukka

Mulla on 6 alholaista ja kukko, nyt Kainolla 6 tipua ja kolme muuta kanaa hautoo. Kaikki ovat samassa tilassa, eli pieni lämmin sisätila ja 14 neliöinen ulkotarha.Muut kanat olivat uteliaita tipuista, mutta emo otti niiden kansssa yhteen ja olivat varmaan metrin verran ilmassa, kun tappelivat. Kukko tuli selvittämään välejä, ja nyt muut kanat osaavat väistää emoa ja tipuja. Kukko on POMO ja sit tulee tipujen emo. Hyvin pärjäävät, vähän jännitti alussa, mutta ei enää. Mulla Esterillä alla enää 3munaa, kun yhden rikoin. Ja näyttäisi, että kahdessa elämää. Tyynellä ja Hiljalla vain yksi muna kummallakin. Ja tällä hetkellä näyttäisi molemmissa olevan elämää. Lasketut kuoriutumis päivät 7.9 ja 9.9. Mulla pieni kanala, siksi vain yhdet munat, mutta kun haluavat hautoa, niin minusta parempi näin ,kuin hautoa tyhjää pesää.Meillä munivat haudontapesiin muut kanat, eli joudun joka ilta ottamaan munitut munat pois. Haudottavissa munissa on tussilla tehdyt merkit, jotta tunnen. Tsemppiä sinulle, laitan kuulumisia!!!! :smt041 :smt045
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meille pitäis tulla 5.9. 6 tipua :smt045
Aleksandra
kalkkuna

Nythän on oikea syksyinen tipubuumi! Siellä täällä haudotaan :smt001 . Huomasinkin, Ilomuna, topikistasi, että teillä haudotaan. Uudet, hienot tilanne saavat lisää asukkaita :smt023 .

Pipsukka, toivottavasti meilläkin emo sitten näyttää 'kaapin paikan' :smt045 .

Läpivalaisusta: minun täytyy tunnustaa, että en tiedä yhtään onko Mantelin hautomissa munissa elämää. Kuudennen päivän kohdalla läpivalaisin kaksi. Menetelmänä oli lediotsalamppu jätesäkin pimennossa. Toisessa olin näkevinäni verisuonien tapaista. Toisesta en saanut mitään selvää, ehkä johtuen munan pilkuista. Manteli oli niin poissa tolaltaan kun kaivelin siltä munia läpivalaistaviksi että jätin sikseen. Vaikka en olisi mitään elämää löytänytkään, en olisi kuitenkaan uskaltanut ottaa yhtään munaa pois. Aika näyttäköön. Nyt kyllä hiukan kaduttaa, koska tässä olisi ollut tilaisuus oppia miltä kehittymään alkaneen munan kuuluu näyttää. Kun ne on numeroitukin. Seuraavalla kerralla sitten harjoittelen tämän asian paremmin.
pipsukka

Meidän Esterillä oli aamulla ensimmäinen tipu kuoriutunut, vielä 2munaa alla. Aloitti haudonnan ma.13.8. :smt054
Aleksandra
kalkkuna

Voi, onnea Esterille :smt006 ! Saa ainakin yhden tipun hoivattavakseen :smt001 . Minä olen ollut tänään jo ainakin viisi kertaa kanalassa. Meillä ei vielä mitään näy eikä kuulu. Jännittää :bounce: ...
pipsukka

PIIP,PIIP toinen tipu kuoriutunut. Yksi muna vielä haudottavana! Samalla läpivalaisin Hiljan ja Tyynen munat ja hyvältä näyttää. Yhtään tyhjää munaa ei ole ollut! Meidän kukko on kyllä tosi aktiivinen!!! :smt049
Aleksandra
kalkkuna

Teillähän sujuu tosi hienosti, pipsukka :smt041 ! Meillä ei vieläkään kuulu mitään, tunti sitten kävin kanalassa. Menen vielä ennen pimeän tuloa. Mutta eipä hätää, huomenna aamulla tulee vasta vuorokaudet täyteen. Ajan kuluksi laita tähän kuvan. Tällainen suoja rakennettiin pesän eteen etteivät tiput tipu. Emo pääsee halutessaan kyllä pois ja takaisin, mutta laitoin sille kuitenkin vettä ja ruokaa tarjolle, ja olen ruokkinut sitä kotiruoalla ja marjoilla nokan eteen. Vedessä on kiviä estämään tipuja hukkumasta. Jos joku keksii rakennelmassa jonkun vian niin otan kiitollisena parannusehdotuksia vastaan :smt045 ! Olen ensikertalainen mitä tipuihin tulee ja vasta opettelen näitä juttuja.

Siellä se Mantelikin on, vaikkei pesän pimennosta juuri näy.
Kuva
Aleksandra
kalkkuna

Lisäys vielä valokuvan selitykseksi. Tarkoitus on siis siirtää emo ja tiput huomattavasti suurempaan tipulaan lattialle sitten kun tiput ovat kuivuneet. Kuvan rakennelma on siis ensi hetkien suoja.
Hellan lettas

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Tuohan on aivan mahtavan näköinen viritys :smt040 ,kertakaikkiaan,kyllä se aina pikkuriikkisen hautomakoneen voittaa,missä meidän tipuset ensialkuun kuivuu,,sekun on vaan kakkutaikina kipon kokoinen. :smt003 Kyllä ne tuossa menee ensialkuun ihan hyvin ja vaikka kuinka päin!hieno! :smt041
Vastaa Viestiin