Hellanlettas hautoo ja hautoo

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Hellan lettas

Re: Hellanlettas hautoo,tivut kuoriutuneet,j-junamunan odotu

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Kuva

Laitetaan tännekki ku fb:ssä jo laittelin .Muutaman päivän saalis kanalasta,lapsilla oli mukavaa puuhaa poimia tuotoksia :smt003 ,,erikoista vaan,että seassa oli yhdeltä sivulta kantikas muna :smt017Oisko se peräti just tossa keskellä. :smt001
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

oikein mukava saalis munia :)

siitä maalista. En tiedä mitään muuta kun että eikö se ole vaarallista jos kanat nokkii sitä ja saa palan irti. Arvaa vaan syökö? Kyllä. Tääl munanetis oli jossain ketjus siit maalaus maalista et ei kannata maalata tai jotain jossain ketjus. Mut mä tietysti siitä ITSELLENI ehdottoman EI EI EI JA EI jutun et ei. Mut tota se kalkki maali. Eli kalkitseminen. Niin ketju löytyy jostain. Ja ihan vaan kalkkia oliko se nyt rakennus kalkki vai mikä. (40kg säkki oli jotain 20e) ja sitä 5kg ja vettä jotai 10litraa (muistaakseni) ja kourallinen sementtiÄ (sementti ei taida olla pakollista) yön yli antaa olla niin on mukava hutkia seinii :) ja se ehkäisee kaikkia öttejä ym. :) näin oon ymmärtänyt :) sitä meillä käytetään. Ja sit uus kalkitseminen päälle kun siltä näyttää esim. :)

siis kyllä mäki kaikki makaronit ym oon tipuil laittanut ja hyvin maistunut. Kunhan ei suolaista tai muuten maustettu. Mut meillä vaan ei ole aiemmin ollut ylimääräisiä perunoit kun oot niin siksi oli ensi kerta ja voi sitä tipujen onnen huumaa kun saa jotain uutta :smt035

mulla on purua häkin pohjalla hieman et kun siltä näyttää niin kissan hiekkalapio käteen ja isomman ruuan tähteet ja Paskat sillä pois purusta ja sit kunnon häkin siivous välillä :) tai kun tuntuu et se haju alkaa olla outo ;) mut ruoka kulhojen alla on sit sanomalehteä etteivät siihen ruokaan niin kuljettais sitä purua. Ja toimii :)

mä aina pienille pilkon kaiken taidan olla kaheli täysin. Ja isommille kanoille en "uskalla" antaa edes mitään mikä on pyöreää tai vähääkää viittaa munan muotoa niin sellaisenaa. Pelkään et alkaa nokkia munia. Siitä jossain ketjus kas varoiteltiiN :)
Hellan lettas

Mä nakkelin kanoille tomaatti lootastaki nahistuneet kokonaisina :smt005 :smt005 :-" :-" ny ne tivut on pihalla.Kirjotin fb:hen kysymyksen ja kopsaan laiskana sen tähän suoraa,notta siksi outo muutos ja töksähtävä asian vaihdos:

Konehaudotut sanomalehtien päällä elävät lellitivut on nyt ollu ulkona,täällä lämmin päivä varjossa +25 lämmintä.lämpölevy on ja tuulen suoja.Tykkäävät kovin ovat kanojen tarhassa häkissä.Oli aluksi siinä kummastelua puolin toisin,mutta kokonaisen 5min jälkeen kaikki taas normaalisti päivän kuopsutus hommissa.voiko tipuset siirtää kanalan puolelle tipulaan,jonne ei isot pääse lämpölevyn alle? Onhan ne kanan alla kuoriutuneetki kanalassa vai tuleeko tollasille pissiksille sielä jotain propl?

olipa hienosti kirjotettu,,isot ei pääse kylläkään lämpölevynkään alle,muttei ne sinne tipulaankaa pääse.

Ja muoks,sainkin jo mielipiteen ja teen illaksi niille tipulaan nukkupesän :smt060 :smt060
ninanni

joo jos olisin aiemmin huomannut olisin laittanut et laita vain :) kun siis kyllä ne voi kanalaa pistää vaik heti kun vain ei ole sitä vetoa paikassa ja sit on lämminlamppu tai levy niin kyllä ne siellä pärjää ! Ja pääsee paremmin tutustuu toisiinsa! :) mahtia!!
Hellan lettas

no jooo.mun oli haettava ne sisälle takasi ,ku isäntä meinas ,ettei ne pärjää siellä kun on PIMEETÄ! :smt004 :smt005 :smt005 :smt023 :smt023 :smt025 :-" :smt117 :smt117
Hellan lettas

ja mä ihan tosissaan ajattelin ladata vielä koneen täyteen kun toi j-junamuna kuoriutuu tai ei kuoriudu,,kun noiden tipujen hoito on noin helppoa,mikäs niissä nyt on ja kun siinä tod .näk on 2 kanaa ja 3 kukkoa,,tarvisin kyllä kanoja muutaman lisää :smt017 :smt035 Ja kun yksi hiipari kävi jo kysymäs annanko noista jonku tivun sille ,mutten mä taida raaskia ku ne on mun lellikit :-" ehkä kukkoja sitte tai no...saa sii nuu..ja ku toi musta kana alkaa munimaan nii sitte kattoo jos se hautois ite tai jos mä haudon sen munia tai tai tai :smt017 kattoo ny millä päällä mä ny täs alan olla tuota....
Hellan lettas

Just kehui kui helppoo noiden tipujen kans on janyt täällä yksi voi tosi huonosti.Varmaan syöny ulkoilureissulla jotakin sopimatonta :smt010 Olis pitäny kuunnella meidän tipupoliisia,näin siinä ny käy.Mä oon antanu ensiapua toivotaan että auttaa.

Koneessa muna heiluu .
ninanni

nyt jo muna heiluu? :) oi jännittävää! Ja mä oon sadan kilometrin päässä kotona niin itse en pääse tiirailee :( kunpa kotona odottais iloinen yllätys koneessa ! :)

ja kyllä koneen voi ladata täyteen ;) aina;) mut se tipu on varmaan oudoksesta syönyt jotain liikaa. Ruohoa? Ja nyt vatsa kipeä ja sekaisin?
Hellan lettas

se kupu oli illalla iiiiso ja kova.Annoin vielä porkkanaraastetta ja raejuustoa ennen nukkumaan (heidän nukkumaan) menoa ja kaikki söi ihan jumalatonta kyytiä.
Valvoin ite 1 saakka yöllä ja kyttäsin sitä kipeetä tipua.Ruohon ne söi ulkona varmasti paljon ja yksi ravasi päivänkakkara suussa pitkin häkkiä(lapset keräsi niille paljon vihreää ruokaa) mutta eihä tommone tipu voi saada päivänkakkaraa nielastua,ei millään? yöksi en antanu mitää sitte enää ja ajatteli,että kupu olis palautunu aamuksi,mutta ei ei ei .todella pinkeä ja iso edelleen. Mä ruiskulla annoin ruokaöljyä ja vettäkin ja nyt se on tosi sottainen, kun öljyssä pää ja puoli tipua,ennenkö hokasin paremman tekniikan ja sitte alkoi onnistua se juottaminen.hieroin varovasti myös.Se tirppu yrittää nielasta kokoajanja sillai kihnuttaa sitä kupua kropan liikkeillä pois tieltä :smt017
Hellan lettas

ai niin,,kosteudet laskee nyt nopeesti 20 ja 30%:iin ,että kannattaa tarkkailla,että se tippa ois sielä kipossa.
Hellan lettas

Kupu on saatu normaaliin kokoon :smt023 Elukka on ihan hirveen näköne,millä tota öljyä sais pois vai antasko ny olla rauhas,kun oon sitä joka tavalla"rääkänny"tänään? Hain paljon hiekkaa missä kylpeä ja kylpivätkin kaikki,öljypää mukaan lukien.Isompaa hiekkaraetta laitoin hiekkalaatikkoon mukaan,että jos se on ollu liian pientä jo ton ikäsille.Saavat ropsottaa sitä sieltä samalla ku kylpevät.Muuten,jos ei ulkomuotoa lasketa ois aika normalisoitunu tipu,tosin outo pään keinutusta tekee,niinku jotain pakkoliikettä? :smt017 Mietin marekin mahdollisuutta mutta tuolla oire puolella kerrottiin,että puhkeis vähä vanhempana? :smt017 en ymmärrä.Nyt en anna vihreetä pitkään aikaan,jospa siellä jotain lievästi myrkyllistä ollu mukana.
jos en ihan väärin kuullu koneessa jo piipitettiin,mutta saattoi olla aavekuuloa, kun häkissä niin piipitellään kans.Tosin meillä ei häiriöksi saakka kyllä ole alkaenkaa piipitelleet? Sillon tulee muutama kova varotus piippaus kun kärpänen lentää ,ei muulloin.
ninanni

hyvä että Kupu kunnossa! Toivotaan että pysyy normaalina ;) täällä kotiin saavuttu juuri. Ja MUNAS SÄRÖ! :) iik!
Hellan lettas

meidän muna on ollu ny hiljaa,,läpivalaisin nyt kun en oo aikoihin ,niin ainakin yhden,jossei 2 päivän vaalea reunassa mun mielestä :smt017 ja niiiin keikkuu päivällä,että,ehkä läpäsi vaan ilmataskun tai jotaki.joo tipu on ny ok,syö ja rinnat vastakkain jo ottelee muiden kans..kana tipu kaiketi,,eli ny molemmat kanativut on meinannu delaa jo,ettei hyvältä näytä,ihme on jos aikuiseksi saan nuo,on nyt ollu niin epäonnea matkassa,että.eli 2 kanaa olen ollu tunnistavinani ja 1 kukon,ne 2 on vielä epävarmaa mitä ovat,,se 1 on niin suuri,ettei epäilystäkää :smt023
ninanni

täällä ite ounastelin et 2kanaa ja 2kukkoa (syy miksi :ainut ero mitä huomaan on koko tällä hetkellä. Kun en paljon ehdi tiirail kun kyllä ne sit aikanaa huomaa kuka kana ja kukko ;) ) ja tuosta kultamunast en osaa viel sanoa mitään. Saman kokoinen kuin tyrnis vauvat jotka 5päivää vanhempia. Hui kasvaa ripeää vauhtia ;) mut sulat tietysti tulee hitaammin. Täällä nokkastu pala pois niin että nokan näkee ja hengittää ;) jee! Ja kova kaveri piippaan :) katsotaa onko huomenna aamulla yllätys tai jo tänään ! Mä varmaan viel hereillä kauan kun huomenna vapaa eli saan nauttia tv n annista ja tipujen hoidosta! Ne on niin ihania :smt050 tänään aamulla tuntui kyllä että tää päivä tulee olee täyttä epäonnea. Mut EI! Onneks. Kaikki alkoi huonosti. En saanut nukuttua kun 12 yöllä ja aamulla 4piti jo herätä. Tietokone tökki kun piti työpaikka hakemusta laittaa ja senkin jouduin ainakin 3sti kirjoittamaan. Että otti päähän! Vihdoin sain sit hakemuksia laitettua (työstä ei silti ole mulla pula, mut olisi mukava tehdä jotain muuta kuin tylsää metalli sekanaistyö hommaa. Kaikkea saa yrittää :) ) ja yhteen hommaan Rakastuin ! Eläinten parissa :smt049 no kuitenkin kun sen sain alta pois niin tuntui että ilta ja hommat rupeaa tästä luonaan pikku hiljaa. Koirille hain kaupasta herkku satsit (kauppaan upposikin kyllä melkein 200 €) kuukauden ruuat koirille, hammasluut 2kk ksi. Ja luita. Tietysti herkkua maksalaatikkoa ja jauhenlihaa unohtamatta. Plus kananmunaa(näitä en kyllä kaupasta hakenut) ja puuroa. Koirat nauttii ;)

sit miehelle manasin et voi piip kun ei vieläkää kanat muni säännöllisesti tauon jälkeen. Mies sit sano et muniipas mitä sekoilet. Ja kysyin et miten niin? Sanoi et etkö ole huomannut uutta pesää? Sanoin että en missä? Mies näytti niin hiekkalaatikon vieres on pieni nurkka tilaa niin sinne on muninut! Sanoi vaan et luuli et annan munien olla siel hautomaherättimenä :smt040 :smt044
ninanni

ja mun on pitänyt kysyäkin aiemmin et millaisia hiekkalaatikoita teillä kanoilla on? :) onko käteviä?

Meillä isot lihalaatikot on toiminut. Pääsee kylpee useampi kerralla ja hiekka pysyy siellä astiassa vaikka mitä tekis :) vaikka kerralla melkein 40kg säkki sinne uppoaa :-" mut kyllä se sit kauan kestääkin. Ja pysyy ihmeen puhtaanakin. Ei itse laatikon reunat niin mut se hiekka ;) tiput nauttiikin sit jauhenliharasiassa kalkin ja hiekan :) ja toimii. Miten teillä? En ole tipuille muuta ratkaisua keksinyt?
Vastaa Viestiin