onko mopo karannut käsistä munislaisilla?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Jekku

Re: onko mopo karannut käsistä munislaisilla?

Viesti Kirjoittaja Jekku »

Miulla oli lapsuuden kodissa niin paljon eläimiä, et oli suorastaan ihme jottei mopo karannu käsistä jo aiemmin.
Ensin otin kesäkaoja parina kesänä ja välissä oli vuosia ettei kanan kanaa.
Kesä 2011 oli miulle se kohtalokas. Otin kesäkanoja ja jo viikon kuluttua aloin miettiamään ratkaisua miten voisi pitää kanoja 365pv/vuosi :smt042
Löysin työmaaparakin joka oli halpa ja lähellä. Ennenkuin parakki oli pihassa olin ostanut kiuruvetisiä tipuja. Kukon haku reissulta tarttui mukaan viiriäisiä.
Luulin mopon karanneen, kun suunnittelin isoa ulkotarhaa ja ankkalammikkoa(kuivalle mäntykankaalle).
Kunnes syksyllä alkoi itää ajatus uudesta kanalasta, isommasta ja käytännöllisemmästä.
Keväällä otin lainaa piirrätin piirustukset ja nyt meillä rakennetaan :smt041 Laina raha meinaa loppu, joten valmista tulle joskus. Sit meille mahtuu kanojen ja viiriäisten lisäks muitakin siivekkäitä ja nelijalkaisia :smt044
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Jos taustoja vähän kertoisin, niin voin syyttää tästä(kin) "ongelmastani" lapsuutta. :smt002
Äite oli aina niin hapannaama, rauha hänelle, että suhtautu hyvin pidättyväisesti mun eläinhaaveisiin. Sain mä normit kissoja ja koiran, mut en kanoja ja ennenkaikkea kukkoa. :smt009
Katkerana vannoin että kun olen aikuinen, niin sitten otan kanoja ja kukon. Että saisin joskus tipuja. :smt040
No, milloin enemmän, milloin vähemmän on siivekkäitä ja muitakin eläimiä ollut.
Ja niitä tipujakin!
Välillä näyttää, et tilanne räjähtää käsiin. Mut sitten taas on seesteisempi aika. Mut onhan se tää munanetti joka sekotti mun pääni, mikäli ei ollu jo tarpeeksi sekasin.

Kun aina kaikkia hienoja rotuja löytyy. Olis niin hienoo kaikkiin niihin tutustua. Mutta lienee lähestulkoon mahdotonta. :smt012
Yritystä on kyllä ollut.

Näihin tunnelmiin, tipuille muussaamaan ensiruokaa! :smt050
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Meille tuli keväällä kukko ja 4 kanaa, tarkoitus oli jäädä siihen mutta sitten tuli
pari nuorikkoa lisää ilmiksiä niin kun kukkokin on ilmis, tiput kuoriutui (4 kpl maltillisesti..) isäntä hermostuu jo että kuinka saakelisti niitä
pitää olla ja mie vaan tuumaan etten mie munivia pataan laita, pitää olla vähän teuras varaa...
Ja munat ei riitä koko lähiperheelle vielä. :-"
Sisä tiloja pian valmistuu 12-14 neliötä ja laajentamis varaa on vielä 20 joten
tulevaisuudessa mopo voipi revitellä vielä rajustikin....
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Aikuisten oikeasti kannattaa miettiä ja suhteuttaa omat aikataulut, jaksamiset ynnä muut niin, että elävät eläimet saavat ns. parhaan mahdollisen hoidon.
Eli mieluummin vaikka vähempi kanarotuja/lintulajeja (=yleensäkin erilaisia eläimiä sekä roduissa, lajeissa että lukumäärissä mitattuna), mutta sitä paremmat olosuhteet ja systeemit niille mitä on!

Silloin sun tällöin törmätään täällä Suomessakin siihen, että eläimiäkin "hamstrataan" ja sitten saattaakin käydä niin, että niiden hoito ei olekaan enää sitä laatua, jota toivoisi kaikkien eläinten ystävien ylläpitävän.
Hellan lettas

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

:smt005 eihän täs ny överiks vedetä :smt023 Lähinnä mulla toi sisustus ja leejennus rojekti nakuttaa päässä,,ei niinkää rotujen lisääminen,paitti joskus varmaan pitää hautoa muutama silkin muna ,EHKÄ,,ja kaikkee muuta krääsää kanalaan lähinnä.Mut tiedän,että hyvässä hyvyydessä saattaa"mopo karata käsistä" jollain ,vaikka aloitusperät on ollukki hyviä,ja sit ei oo kyllä kellään kivaa ja sama koskee muitaki elukoi ku kanoi.Onko muute lomittajilla mimmoset"velvoöllisuudet"ilmotella,jos näkee tämmöstä vai lentääkö samantien pellolle työpaikasta??
Hellan lettas

mä nimittäin tiedän yhden mullien pitäjän,josta on ilmotukset menny ja monaasti,eikä parannusta tapahu,,elukat karvattomia 30 asteen pakkases ,vedettä. Olki paalin tuo joskus ruuaksi,kun kylältä niitä iliman saa ja märännyttää"säästää"hyvät hein'ät ku ei malta ajallaan antaa, mustiksi päästää ne :smt013 ,,paskassaan seisoovat ei paikkaa minne maate laittaa,Kun kysyy "viranomaiselta" joko alkaa pian tahti muuttua niin vastataan;hän ei ole yhteistyö kykyinen ihminen :smt017 vaikka elälääk.poliisien kans on käskyjä käyny viemässä. Mitää sille ei kukaa saa,ennenkö se äijä kuolee ite.Talvella romahti kuormalavoista kyhätty"suoja" sonnin niskaan ja sarvi poikki.
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

kyllä se niin on että kaikkea kamalaa on tullut nähtyä kun on käynyt paikoissa joissa eläimiä on paljon. Olen myös monesti kohdannut positiivisia näkyjä kun olen käynyt paikassa jossa paljon eläimiä. Mutta suurin syy (myös jopa liian lähellä tuttava piiriä on pariskunta joka toimii näin) tuntuu olevan että "otetaa noita ja noita ja vielä näitä, kun nämä on niin ihania ja suloisia ja ja ja" MUTTA LOPPUJEN LOPUKSI HUOMATAAN ETTÄ SE POIKANEN,TIPU,PENTU ON NIIN SULOINEN KUN ON PIENI JA MYÖHEMMIN EI ENÄÄN OLEKKAAN NIIN SÖPÖ. Sit unohdetaan sen hoitoa aina vähän väliä. Paskat siivoomatta ja ruoka puutuu. "kunhan on vettä" harmillista kyllä sitä vettä ei silti aina ole! Tai se ei ole puhdasta! EIKÄ MIKÄÄN ELÄIN ELÄ VEDELLÄ !
Hilta on oikeassa! Aina pitää miettiä kaikkea hankkiessa miten hoito ja ruokapuoli taipuu kun ne ovat vanhempia. Kuinka kauan kyseinen eläin elää? Olenko valmis sitoutuu niin pitkäksi/lyhyeksi aikaa? Olenko valmis ottamaan itselleni stressin jos eläin sairastuu ja miten voin ennalta ehkäistä eläimen sairastumista(aina ei ole mahdollista vaikka mitä tekisi) olenko valmis maksamaan yllätys lääkärikulut? Kaikkea pitää miettiä. On paljon asioita joita jotkut ihmiset eivät ota huomioon eläintä hankkiessa. Esim. Itseä ärsyttää suunnattomasti ihmiset jotka ostavat esim kissanpentua. Sit valitetaan et muualta saa halvemmalla, on vaan niin kaukana. Hah se osto summa ei ole millään tavalla pääasia kun alkaa miettiä mitä se kissa kustantaa sen koko loppu elämän! MIKSI AINA MIETITÄÄN VAIN SEN OSTO HINTAA? Mielestäni hyvin hoidettu ja madotettu maksaa tietysti enemmän kuin "tallikissa". Kyllä se madotus maksaa!

Ketään ei ole tarkoitus nyt syyllistää. Vaan yleisesti kerroin mielipiteen.

TÄMÄN KETJUN TARKOITUS EI OLLUT KIRJAIMELLISESTI SIIS MOPON KARKAAMISESTA! Vaan ihan huumoripohjalla mennään ;) :smt040
ninanni

ja ihminen saa aina haaveilla vaikka Mistä ;) kunhan osaa vain pitää sen säännön kuin ukkoni on aina sanonut. Kun meille kerran tulee ei meiltä pois pääse. Tarkoittaa siis että eläin mikä meille tulee on se myös lopun elämän. EI KIERTOON :) EI SIKSI KUN ON NIIN SÖPÖ :)
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Anteeksi nyt, mut mulla on "tallikissoja" ja niiden pentuja myynnissä. Ja ne eivät ole huonosti hoidettuja vaikka ns tallikissoja ovatkin. Hinta on alhainen, kattaa madotuskulut, mut ei esim pentujen ruokia.

Mä ajattelen näissä siipikarjahommissa aina siten, et millainen homma on talvella. Et jaksanko talvella lumitöiden, uulämmityksen, pimeyden ja kylmyyden lisäksi vielä kuinka paljon muuta. Kesäthän on helppoja, talvet rankempia. Eli jos tekee mieli jotain uusia, niin en missään tapauksessa ota kahta uutta, vaan ainoastaan yhden ja katson talven yli, paljonko työtä teettää jne.
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mun on tarkotus kasvattaa kesällä talveks lihat, joten talvella ei oo enää niin paljon hoidettavia :smt002 Sisällehän tonne ulkorakennukseen ne ei ees mahtuis mitä nyt ulkotarhassa piipertää. Aikomuksissa jättää kaikki 5 ilmajokista kanaa kukkoineen ja vaan muutama orppi, ehkä niitäkin se 5+1. Kalkkunoista jää kevättalvelle vaan nykynen akka ja tuleva ukko. Butteja pidän vielä syystalven.
Mulla karkas mopo kun aloin haluta omaa taloo navetoineen. Etsin yhä edes vuokralle jotain muuta paikkaa. Täältä mä haluan pois...
ninanni

anteeksi en TODELLAKAAN TARKOITTANUT LOUKATA! Vaan kun ihmisiä jotka myy kalliilla puoli villejä tai hoitamattomia tai madottamattomia! Mut en nyt keksinyt muuta kuin tallikissa sanan. Sori väärinkäsitys. Arvasin että saan kuulla tästä :smt040 mutta kuten jo jossain ketjussa mainitsin niin monella on eri käsitykset.
KanatON

Viesti Kirjoittaja KanatON »

Lasketaanko käsistä karkaamiseksi se, kun perheemme viettää paljon aikaa kanasten kanssa seurustellen ja niille kaikkea puuhaa järjestellen? Juuri poikamme rakensi kanasille ulkotarhaan orren, johon kanat ihastuivat heti. Siinä ne nyt katselevat meitä kun me katselemme niitä. :smt003
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Meille piti alunperin tulla ihan vaan neljä kanaa ja kukko munia tuottamaan. Siten hommattiin muutama pässykkä, jotta saadaan ryvettynyt pihapiiri siistittyä. ja pitihän se yks kissakin lisää ottaa, kun nuo meidän "puolicitykissat" ei saaneet jyrsijöitä ojennukseen. No sitten otettiin vuohi maitoa tuottamaan, ja tässä vaiheessa olikin jo tullut muutama alho, kun halusin säilyttäjäksi. Pässeille otettiin pari uuhta, kun olis kiva sitä karitsanlihaa saada... Ja vuohelle kaveri, kun "tartteehan se lajitoverin". :smt045

Nyt on sitten kanoja reilu 20 kpl, lampaita vähän enemmän, vuohia neljä ja kilit päälle... :smt003 Mutta en sanois, että vielä kauheasti keulii. Kaikkeahan sitä tekis mieli (hevonen, aasi, hanhia, kesäpossuja...), mutta yritetään pitää ohjat käsissä. Nämä täälläkin kerrotut tarinat on kauheita. Ja olenhan minä itsekin nähnyt, kun on otettu liikaa eläimiä, eikä sitten aika eikä jaksaminen riitä hoitamaan niitä kaikkia kunnolla.
Näin on hyvä. Ja saahan sitä haaveilla. Ehkä mullakin joku päivä käyskentelee pihassa se ihana liinaharja suomenhevonen. :smt001
Hellan lettas

:smt006 :smt006
Viimeksi muokannut Hellan lettas, 16 Elo 2012, 14:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mut siis onko mopon keulimista sit se, et mä esim leivon joka päivä leipää noille leipäkoneella? Sille ainakinmun tutut pyörittelee silmiään. :smt003
Vastaa Viestiin