Ihmettelin iltaruokia viedessäni missä yksi ankoista on. Menin kurkistamaan mökkiin ja manasin mielessäni että onko sinne kuitenkin tehty piilopesä jota yksi ankoistani on alkanut hautoa. No, vastassa oli kiukkuinen sähisevä ankka ja takaa kuului pientä piipitystä. Eli siellä on/oli piilopesä mökin perällä ja ilmeisesti siellä on istuttu päällä jo jonkin aikaa. Emo on ruokaillut tähän mennessä muiden seurana ja ulkoillutkin pihalla, tarhan ulkopuolella iltaisin muiden joukossa. Kaikki ankat ovat vaihtaneet sulkia, eikä munia ole tullut pitkään aikaan... tai niin ainakin luulin. Olin viikon ulkomailla ja isäntä sanoi että munia ei ilmaantunut yhtään reissun aikana... muualle kuin tuonne mökin perälle, mutta eihän sinne ole tullut vilkaistua, kun eivät ankat muutenkaan siellä vietä aikaansa - edes sateella. Ruoskin täällä nyt itseäni kun en tajunnut aikaisemmin katsoa tuonne mökkiin. Vaikka joka päivä tarkistaa ankkojensa kunnon ja seurustelee niiden kanssa, olisi pitänyt myös tarkistaa tuo mökki
Erotanko emon ja poikaset muusta porukasta, poikaset emosta vai miten pitäisi luomupoikasten kanssa toimia. Poikasten ruokinta tässä eniten huolestuttaa. Jos annan poikasten olla emon kanssa, niin jääkö poikasille emon jäljiltä ruokaa jne. Kaksi poikuetta olen konehaudottuja kasvattanut, mutta nyt iski luomujen kanssa ohraleipä...
Apuva
Ei kait tuossa mitään suurempaa ´vahinkoa` ole tapahtunut -vai? Onnittelut tipuista -ja etpäs päässyt haudontaa aiemmin ´häiritsemään `
meillä oli viime vuonna kanssa ´luomu` ankkatipuja ja emo kyllä hoiti poikaset ihan itse. Helpommalla pääsin kun ei tarvinnut niitten kanssa hössöttää. Kyllä se emo antaa niiden pikkuisten syödä, kun vain pidät huolen että ei toiset isommat ryntää syömään kaikkia -siis ruokaa tarpeeksi esille -minä jaoin ruokaa matalampaan astiaan pikkutipujen astiaan ja isompaan ´isojen ankkojen` astiaan ja katsoin vähän perään että pienemmätkin saivat ruokaa.
Sen emon pitäisi kyllä ihan luonnostaan pitää niiden poikasten puolta -kkuinka ´paljon` niitä toisia on ja oletko huomannut että niistä olisi poikasille vaaraa. Enemmän olisin huolissani muista ´peto`eläimistä etteivät vaan vie poikasia: huolehdi että ovat sellaisessa paikassa etteivät esim. lokit tai harakat (saatikka isommat eläimet) vie niitä.
Kiitoksia onnitteluista
Kävin juuri sulkemassa mökin oven. Muut ankat rahtasivat pieniä ankkoja mökistä ulos... yhtä en saanut pelastettua mutta kaksi pientä jäi emon hoiviin. Väkivaltaisia olivat lauman muut tytöt, pojat eivät osoittaneet mitään kiinnostusta poikasia kohtaan. Kyllä harmittaa. Olisinpa herännyt hetkeä aikaisemmin.
Otan emon ja poikaset pois ulkotarhan mökistä kun tulen töistä. Yritän samalla siirtää koko pesän, mikäli sieltä on vielä kuoriutumassa poikasia. Saahan sen sitten kerättyä pois mikäli kuoriutuneet olivat tässä.
Voi emo parka, kävi hullunaan minun päälle kun menin mökkiin palauttamaan poikasta takaisin pesään. Ihmekös tuo kun omat kaveritkin vahongoittivat pieniä...
En osannut varautua ihan noin julmaan käytökseen...
Emo ja poikaset lämpölampun alla navetassa, omassa pesässä. Siirsin myös munat, mikäli kuoriutuminen vielä jatkuu.
Neljä pienokaista tällä hetkellä. Kaksi tupsupäätä, yksi keltainen harmailla silmäraidoilla ja yksi musta/keltainen.
Olipa suloista katsella ja kuunnella kun emo jutteli pienokaisille. Sinne emon masun alle pienokaiset taapersivat suojaan. Kyseinen emo on monesti kokeillut hautoa, mutta lopettanut aina kesken. On mahdottoman onnellinen olo, kun toinen vihdoinkin onnistui saamaan poikaset haudottua ja pääsee nyt "äiteilemään"