Juhannustipuja

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 334
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Juhannustipuja

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Eilen kuljeskelin tuossa kartanolla kahden pienen pojantytön kanssa. Katselimme kanoja ja yhtä poikasta jota emo vie heti tuhatta ja sataa pakoon kun vaan ihminen tulee kymmentä metriä lähemmäs. Tytöt kuuntelivat kuinka pääskysenpojat visersivät räystään alla pesissä. Sitten toinen heistä kysyi onko tuollakin pääskysen pesä, ja osoitti pihan laidalla kasvavaa suurta haapaa.
" Ei, siellä on käpytikalla pesä, on tainnut senkin poikaset jo kuoriutua kun niin piipittää." Tämä mummo oli viisas olevinaan.
Mennään katsomaan ja tytöt jo juosta viilettivät sinne päin. Siinä haavan juurella on vuosia ja vuosikymmeniä sitten pihasta kaivettuja isoja kiviä melkoinen röykkiö. Omiakin lapsia se houkutteli aikoinaan- ei niin kovin turvallisena leikkipaikkana. Nyt siihen kivien päälle on vaari laitellut erilaisia puukasoja kuivamaan. Pitkiä ja paksuja ja käppyräisiä, aikamoinen barrigadi siis.
Piipitys ei kuulunut haavasta vaan sieltä kiviröykkiöstä. Erinäisten hikisten raivaustoimien jälkeen löysin sieltä pienen ruskean villiemon ja ensin koloon pudonneena kaksi huonossa hengessä olevaa untuvikkoa. Ne laitoin tyttöjen käsiin lämpöhoitoon. Hain pienen korin ja siihen keräsin vielä 10 untuvikkoa kauniin ruskean viirullisia suurin osa. Emo syöksähteli minua päin ja kaakatti hurjana. Ei kuitenkaan lähtenyt seuraamaan minua ja poikasiaan vaikka kuinka sitä houkuttelimme.
Vein poikaset koirankoppiin jossa on verkko-ovi juuri tämäntapaisia tarpeita varten. Tytöt istuivat tärkeinä melkein 2 tuntia kananpojat piipittäen kourassaan ja kyllä niistäkin ihan kelpo piipertäjiä siinä hoidossa sukeutui.
Emon sain viimein kiinni kun humpsautin muovikorin sen päälle yläilmoista ja niin perhe, ilman isää, asustaa tuolla koirankopissa toistaiseksi.

Kertokaapa tulevatko eri ikäiset poikaset emoineen toimeen tuollaisessa suljetussa tilassa. Kuten tuo meidän koirankoppi, joka on Vähän yli metrin leveä ja lähes kaksi metriä pitkä. Lämpöeristetty, lisäksi siinä on pitkä räystäs oven päällä, joka tietenkin haittaa ihmisen kulkemista, mutta koirat siinä mielellään pitivät sadetta. Luulen näet, että iloisia perhetapahtumia on tiedossa lisää. :shock:
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 334
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Juhannustipuja

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Jäi siis varmuuden välttämiseksi kertomatta, että ne siellä kivilouhikossa kuoriutuneet oli tietenkin kananpoikasia ja se pieni ruskea oli emokana eikä siis esim. käpytikka. :smt031
KössiKenguru

Re: Juhannustipuja

Viesti Kirjoittaja KössiKenguru »

Asiassa en auttaa osaa mutta onnea tipuista! Meillekkin synty 8 Juhannus tipua, eka haudonta koneella ja saalis oli mun mielestä erittäin hyvä! Tästä on hyvä jatkaa! :smt007
Tarmokas

Re: Juhannustipuja

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Meillä on verkolla erotettu osioita kanalassa, sinne olen yhdelle saivitaipalelaiselle kantanut koneesta kuoriutuneita sijaishoitoon :smt003, kun sillä on omiakin kuoriutunut pitkin juhannuspyhiä :smt060 . Hyvin ne on sinne uponneet emon siipien alle muiden joukkoon.
Miksei ne siellä koirankopissa pärjäisi, onhan siellä emo mukana, ettei vilu yllätä :smt023 .Sehän se pahin on, ymmärtääkseni.
harrastaja

Re: Juhannustipuja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mulle kans tuli juhannustipuja syntivät 21.6 4 palleroa :shock:
Vastaa Viestiin